DSM2 park flyer bereik

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik ben er een tijd van uit gegaan dat een Spektrum AR6100 een gezond bereik heeft, omdat Spektrum weliswaar aangeeft dat deze is bedoeld voor parkflyers maar dat niet met die woorden wordt gezegd:
When it comes to lightweight 3D foamies and indoor slow flyers...
Maar ik heb toch een paar keer mogelijke rijkwijdteproblemen gehad in thermiek recht boven mijn hoofd. Zijn er hier meer mensen die de limiet van de rijkwijdte met dit soort Spektrum ontvangers hebben opgezocht?

Overigens lijkt het erop dat de AR6100 uit produktie is, ik zie hem niet meer op de Spektrum website.

Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn 6100e. Deze ontvanger kwam uit mijn T-rex 250 heli, die nooit verder dan 50meter bij me uit de buurt was. Maar in mijn zwevertje toch een paar keer wat probleempjes gehad bij grotere hoogte (ik schat max 200m hoog). Vervangen door een AR6200 (full range met satteliet ontvanger) en nooit meer problemen gehad.

Ik ben toevallig de laatste dagen bezig geweest om het maximale bereik eens te testen met een AR6100 Ontvanger. Ik vlieg momenteel met een Parkzone Mustang GF en ben al honderden meters weg geweest en hij heeft 1 keer geweigerd toen ik achter een auto stond (logisch lijkt mij). Het ontvangst is prima, maar ligt het probleem niet bij jullie dat je de ontvanger te dicht bij de regelaar/accu hebt zitten?

...maar ligt het probleem niet bij jullie dat je de ontvanger te dicht bij de regelaar/accu hebt zitten?
Nou, bij een SportWing is nou eenmaal niet meer plaats...
Met de SportWing heb ik twee keer kort na mekaar problemen gehad. De eerste keer had ik in eerste instantie niet gerelateerd aan ontvangstproblemen; hij zat vrij hoog in thermiek (3-400 meter denk ik, dan kan je ook niet alles goed zien) en ik wilde hem omlaag duiken, de thermiek uit. Daarbij verloor ik de controle; voor zover ik het kan inschatten denk ik dat de zaak begon te flutteren, en het kapje en de accu losraakten.
Ik kon het toestel (zonder de lipo) een paar honderd meter verderop uit een sloot vissen, en ik had toen eigenlijk niet het idee dat de ontvanger aanleiding geweest zou kunnen zijn. Maar een week later zat-ie weer in de thermiek, en zonder duidelijke aanleiding verloor ik de controle. Ditmaal was het toestel onvindbaar (omgeving Almere Hout, ik hou me aanbevolen...) Daardoor ben ik me gaan afvragen of het type ontvanger er toch iets mee te maken had.
Ik heb een nieuwe SportWing besteld, daar komt wel een AR6200 in...

Er was op rcgroups laatst een soortgelijke discussie over de AR6100. de een had daarbij over land een bereik van 1,7mijl terwijl als het toestel hoger kwam de problemen begonnen.

Ik heb een tijdje in de wireless LAN hardware ontwerp gezeten(ik hield me met de digitale elecctronica bezig en niet met de RF) en de conclusie op RC groups kwam wel aardig vertrouwd over. Doordat over land het signaal wel eens een keert wordt gereflecteerd is de kans dat er een pad is wat met de juiste polarisatierichting aankomt bij de antenne groter. Het is dus multipath dat er voor zorgt dat het met een enkele ontvanger zonder antenne diversity ervoor zorgd dat het signaal aankomt. Als het toestel hoger komt zijn er minder reflecties waardoor ontvangers zonder antenne diversity uitval vertonen.. dit zou zich overigens wel weer moeten herstellen! de positie van de antenne zou hier ook invloed kunnen hebben! Ontvangers met satelieten hebben deze problemen veel minder omdat als de ene ontvanger minder gunstig staat ten opzichte van de zender de ander goed zou kunnen staaan.

Een andere onhebbelijkheid van de AR6100 heb ik ook al wel ontdekt. Op 4,8 volt (4 AA NiMH) doet hij het wel maar als 3 servo's stevig moeten trekken dan hield het exemplaar dat ik had er mee op..

Voor hoogvliegers zonder stevige BEC zou ik inderdaad de AR6200 kiezen.

Maarten

Kijk, dit soort uitleg krijg je toch maar niet op de Spektrum website... boeiend.
Ik had er wel voor gezorgd dat de 2 sprietjes van de AR6100 een hoek van 90º met elkaar maakten, staat nergens dat dat moet maar dat leek me min of meer logisch... of is dat onzin... maar je zou er toch niet op komen dat het bereik gunstiger is laag over de grond, dan recht omhoog...
Een SportWing heeft maar 2 servo´s, dus daar zal ik niet gauw last van hebben. Wel heb ik ook nog een duinzwevertje (Talon) waar er drie in zitten... ook lichte, HXT900. Daar ligt inderdaad een pakketje van 4,8V in, en heeft eigenlijk nog steeds niet gevlogen.
Misschien zijn er wel redenen dat de AR6100 niet meer op de Spektrum website voorkomt...

Reikwijdte test

Hallo Bart,

Waarom doe je gewoonweg geen reikwijdte test?

Neem een paar servo's en ontvanger, en een battery pack mee in tijdens een liertrek aan je delta en laat iemand aan de sticks 'roeren' op de grond.

Je krijgt trouwens de groeten van Fransesca, camping 'Rio Verde' (mt. Cuccu)

Gr. Luc
(...paraglider)

Waarom doe je gewoonweg geen reikwijdte test?
Neem een paar servo's en ontvanger, en een battery pack mee in tijdens een liertrek aan je delta en laat iemand aan de sticks 'roeren' op de grond.
Hahaha... tja, maar wat een gedoe... Is met een delta wel iets lastiger dan met een pent (jij kan het min of meer op schoot hebben...) En dan nog - dat het de ene keer perfect gaat wil nog niet zeggen dat het de andere keer ook perfect gaat... Ik denk dat ik gewoon geen AR6100 meer gebruik voor thermiekvliegen. Op het duin, of een ragbakkie over het veld, okee... anders een AR6200 of een Corona 2.4 ontvanger (heb mijn oude FX18 omgebouwd met een Corona 2.4Ghz hack module).

Je krijgt trouwens de groeten van Fransesca, camping 'Rio Verde' (mt. Cuccu)
:D :D :D Zit je daar op dit ogenblik? Dan natuurlijk groeten terug... eind juli ben ik daar ook, maar dat weet ze want ik heb al gereserveerd...

Back