ECO8 en HEAVEN (UP) heli's

Hallo E-heli vliegers ,
Zijn er nog Ikarus ECO8 of Gensmantel HEAVEN (Up) vliegers onder ons? Ik hoop van wel, deze fakrikanten waren toch de eersten naast de "grote" merken als Kyosho e.d. die het e-heli vliegen een eerste "aanzet" hebben gegeven. Als je ze nog hebt , laat iets van je horen, wat dan ook..., hoe het er mee staat. Ik hoop dat ze nog niet "ondergestoft" zijn gezien het hedendaagse geweld van e-heli aanbiedingen.
M.vr.grt.,
Max

Ik heb em nog, een Eco8 nieuw gekocht in 1998 met intussen carbon frame, titanium assen, Ikarus GFK bladen, TRex500 motor en regelaar op 3S6000mAh LiPo. Ik draai er zo'n 1500 rpm mee wat een vliegtijd geeft van bijna een half uur, hij weegt dan ook niks natuurlijk. Ik heb er ook nog een licht gehavende JetRanger romp bij.

Hij heeft een alu tailslider voor de verstelling van de staartrotorbladen, alu vrijloop, 120 gr CCPM alu tuimelschijf en kogelgelagerde mixarmen op de kop. Rest is standaard, ik ben er slechts 1x mee gecrashed en dat was dan ook meteen een goeie... vandaar de carbon frameplaten.

Omdat ik er niet goed mee kon loopen en rollen (te weinig pitchbereik) heb ik em vorige maand vervangen door een HK500CMT met RJX FBL kop.

...maar hij blijft in de reservestal!

IkarusJetRanger002.jpg

Laatst bewerkt:
ECO8 en HEAVEN (UP)

Hallo "Bruteforce",

Gelukkig nog iemand die zijn "oudje" nog heeft. Zijn wij de enigen die deze heli's nog hebben? Ik hoop dat er toch nog meer eco- of heaven eigenaren zijn, moet haast wel daar deze heli's behoorlijk zijn verkocht in Nederland.
Ik heb nog een heaven up, deze wordt opnieuw opgebouwd na een paar jaar stil te hebben gestaan. Wordt weer z.g.a.n.

Fijne feestdagen iedereen!:x-mas:
M.vr.grt.,
Max.

Laatst bewerkt:
hier nog een ....

"paar" jaar geleden begonnen met een eco8, overgenomen van iemand.... ik heb hem langzaam getuned met een volledige alu kop, frame en vrijloop. Die is uiteindelijk in de hoek beland toen ik ben gaan vliegen met een Trex450XL
Inmiddels is de oude eco8 weer beetgepakt en is het frame vervangen voor het eco royal frame wat inderdaad veel stijver is. Onlangs nog voor een interessante prijs een complete eco kit laten komen voor vervanging onderdelen, die blijven namelijk prijzig

Ben nu bezig om te zoeken naar een leuke body voor de eco. Heb het ea gevonden (30' size jetranger van Century) maar daarvoor zou ik de eco8 moeten verlengen naar een eco16. Hoewel ik een paart leuke projecten heb gezien twijfel ik daar een beetje aan...

Ik vlieg met een oude Ikarus X 250-4 Brushless en een eveneens ouder graupner Mc Brushkess control 40 / 80 regelaar op een 3S5000 Mah lipo. Omdat de motor een sensor aansluiting heeft en de ESC ook kan ik de esc mooi in Governer mode zetten om zo een keurige strak toerental te krijgen.

ECO8 en HEAVEN (UP)

Hoi Ferdy,
Het worden er steeds meer gelukkig. Blij je te mogen begroeten als mede "e-heli oudjes" vlieger. Het concept van eco en heaven zal gelukkig nooit verouderen denk ik......
M.vr.grt.,
Max:xmas:(is nog een beetje kerst, vandaar)

Misschien wel wat laat, maar bij dezen nog een Eco 8 vlieger (in opleiding :))
Ik wil het heli vliegen weer op gaan pakken, allen bij het klaarmaken brak er een kogeltje van de swashplate af. Deze wil ik gaan vervangen en de heli klaarmaken om weer te gaan oefenen.

Gelijk heb ik wel de vraag over de rompen voor deze heli:
Welke rompen zijn geschikt voor de Eco 8?

Groetjes,

John

Hey John,

welkom bij de club.
Rompjes voor een ECO zijn wat dun gezaaid. Je zal goed moeten zoeken op het www. De ECO heeft wat dat betreft een lastige maat, hang een beetje tussen een 500 en een 550 in.
Ik ben op dit moment ook bezig om te zoeken naar een mooie schaalromp. Heb hiervoor het plan opgevat om mijn ECO Royal te verlengen zodat het een 30'size wordt (zeg maar de oude ECO16). Dat geeft iets meer speling in rompen en hiervoor wilde ik hem in een jetranger romp van Century proppen.
Die is niet al te zwaar. Via een vriend in de usa ben ik in contact gekomen met een ECO vlieger die dat met suc6 gedaan heeft.
Overigens: op diverse duitse sites worden ook nog wel wat rompen voor de ECO aangeboden.

Ben benieuwd waar jij op uit gaat komen

gr
Ferdy

Hee allen,

Nog geen bezitter van een ECO-8 maar waarschijnlijk vanaf aankomende zaterdag.

Ik vraag me af, zijn er nog specifieke dingen waarnaar ik moet kijken? De heli heeft enigzins oude houten bladen die wat gehavend lijken. Daar moet iets nieuws voor komen.
Het frame ziet er OK uit, maar Ikarus biedt carbon frames aan voor €25,40. Zijn dit écht carbon frames? Opzich een nette prijs en als het frame dan aanzienlijk meer star wordt, heb ik het er wel voor over.

Over de rompjes, dit lijkt me ook wat. Heliartist.com, We Deliver Quality. heeft wat leuke 500 klasse rompjes, geen idee in hoeverre de ECO-8 zich hiervoor leent. Opzich stevig aan het gewicht: ca. 500 gram voor een ongeverfde BO-105 romp.

hey

Als ik zo lees ga je geen nieuwe kopen...
Let wel goed op wat je koopt.

BTW
500size rompjes zijn eigenlijk net te klein, een eco8 hangt tussen een 500 en een 550 size in.
Eigenlijk een geweldig incourante maat

Laatst bewerkt:
Hee Ferdy,

Klopt het is een tweedehandse. Dit komt omdat ik al een tijd twijfel tussen een Align 500 (weliswaar bewezen kloon) of een ECO-8. De ECO-8 is met zijn €99 best heel betaalbaar, waar ik alleen tegenaan hik is dat de kit zonder vrijlooplager geleverd wordt. Dat maakt het prijstechnisch interessanter een HK500GT te nemen (bekijk [URL="
[/URL] filmpje, iemand die zo'n heli eindelijk op een "normaal" toerental vliegt). Het ontbreken van een vrijloop vind ik eigenlijk onzin en maakt de heli gelijk een stuk duurder. De ECO die ik kan kopen heeft een alu tuimelschijf en vrijlooplager. Dat maakt deze ECO een stuk aantrekkelijker.

Bedankt voor de waarschuwing, het zag er allemaal nog degelijk uit. Hij zei eens een crash te hebben gehad, gerepareerd en gevlogen te hebben. Daarna de heli aan de kant gezet. Nieuw landingsgestel en hoofdas. Frame geen scheurtjes o.i.d. ook niet krom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk (weet) dat een eco helemaal back to basic is maar dat maakt het vliegen van een eco ook zo interessant en leuk wat mij betreft. Een vergelijking met een t-rex 500 (clone) is in dat licht eigenlijk volkomen niet relevant.
Misschien een optie is om het frame te vervangen voor een eco royal frame, Het royal frame is een veel stijver dan het oude eco frame.
tzt een nieuwe kit van een royal te kopen is natuurlijk ook een optie. Die kost maar €99,= je hebt het royal frame en meteen een berg reserve onderdelen.....

Hoe het ook zij, het vliegen met en oude eco8 gaf mij veel al voldoening en nu de oude dame een nieuw frame heeft is dat er zeker niet minder om geworden
Mocht je besluiten tot het aanschaffen... veel suc6 en laat je vorderingen een in dit draadje weten. De oude eco piloten zullen het waarderen

Zojuist zie ik dat de ECO-8 €99,- is. Dat is opzich niets nieuws maar Ikarus zet de heli met deze prijs onder "Lagerräumung" oftewel: opruiming.
Mijn vraag nu: hoeveel % van de onderdelen van de ECO-8 zijn uitwisselbaar met de ECO-8 Royal? Is het verschil alleen het frame/ verbindingsstukken tussen de frames? Of ook de staartboom etc.?

Ik koop liever geen heli voor de korte termijn, met oog op leverbaarheid van onderdelen.. Ontzettend bedankt alvast.

Laatst bewerkt:
zoals ik in een eerdere post aangaf heb ik mijn oude eco omgebouwd naar een eco royal
das geen enkele probleem, behalve het frame, poten, skid en evt kap hoef je niets bij te kopen. Lastig is alleen dat het even vervelend is om de servo's over te zetten ( in de royal moeten eigenlijk iets grotere servo's) maar voor een beetje modelbouwer moet dat ook geen probleem op leveren.
Als ik je een tip mag geven, koop dan die oude eco (die is al mooi geupgrade) en een nieuwe kit van een eco royal. dat scheelt je centen namelijk. Losse onderdelen zijn bij Ikarus altijd prijzig

ECO en HEAVEN

Hoi Ferdy e.a.,
Ik zie dat er nog leven in zit gelukkig. Ben zelf ook bezig de "oude" heaven, is tegenwoordig de HEAVEN 500 meen ik, weer nieuw leven in te blazen. Blijven toch mooie machientjes. Voor de ECO kijk ook even bij :
De electro modelhelicopter

Is een ook een ervaren ECO bouwer/gebruiker en is interessant als je je eigen ECO8-size heli wil bouwen....

Hey Max,
Ja er zit nog wel leven in hoor, beleef nog veel plezier aan mijn eco.
Momenteel overigens aan het wachten op een nieuwe riem en verlengde staart buis.
Ik ga het toch proberen om er een 30" size van te maken.

Als hij klaar is post ik hier wel een fotootje
misschien een idee om dat ook van de heaven te doen...lekker old school :)

Gisteren via een ruil een Eco 8 erbij, deze is wel compleet, mist alleen een Gyro en een servo.

Welke Gyro is geschikt voor deze heli?
Ik zie ze van een tientje tot een paar honderd euro.

Het frame van de Eco 8 vind ik wel een beetje aan de slappe kant, en is mijn vraag of die heel erg is voor / tijdens het vliegen?

Groetjes,

John

Eigenlijk is elke gyro geschikt, ik zou er een 410 opzetten van Hobbyking.
Het frame is idd wat slapjes, maar deze helies vliegen prima.

Daar komt bij dat het frame van een oude eco 8 toch nog prima te verstevigen is. Ik zal vanavond eens zoeken hoe dat ook al weer ging.

gevonden...
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Eco 8 ranger.

Hallo ,

Ik was aan het googelen ben hier terecht gekomen en heb me dan ineens maar aangemeld. :)
Ik heb mijn "oude" eco8 ook nog steeds. Een dikke tien jaar nu ondertussen.
Ben er mee begonnen op mijn 16 de.
Ik was toen nog student en de spare parts waren toen naar mijn normen zeeer prijzig.
Maar ik was verkocht aan het heli vliegen dus veel tijd en de meeste van mijn spaarcenten gingen dan ook daar naartoe.

Nu ,na enkele crashes en tien jaar later vlieg ik er nog steeds mee. :)
Enkel het frame binnenwerk en een groot deel onderdelen heb ik recent vervangen.
Het enige spijtige vind ik is dat ikarus de eco zo goed als niet meer ondersteund.
Toen ik dit jaar aan de stand stond van Ikarus bij de model beurs intermodelbouw in Dortmund kon ik al helemaal geen wisselstukken apart krijgen.
Ik wou onder andere o zo graag een nieuwe jet ranger romp ginds kopen.
Ik heb dan maar een eco 8 kit gekocht en andere onderdelen via de ikarus shop gekocht.

De romp is blijkbaar niet meer te verkrijgen.
Wel heb ik iets gevonden over gensmantel die verkopen ook de (heaven up) soort van identike kopie van de eco. En zij verkopen nog wel een jet ranger romp.

Iemand daar ervaring mee?
Mijn huidige romp heb ik hersteld gekregen na een kleine crash maar deze is ondertussen 7j oud en begint toch wel wat te slijten..

Al bij al leuk hier nog resterende Eco 8 vliegers gevonden te hebben.
Ik post binnekort nog wel wat fotos.

M.v.grtn.

Tim

Mijn ECO8 plannen zijn van de baan. Heb amper tijd om m'n huidige vloot te vliegen en te onderhouden:( Heb vandaag wel bij Two Brothers R/C in Bussum twee Gensmantel Heaven helis gezien, nieuw in doos en in de uitverkoop. €99 elk.

Back