Bij de AMCA is dus in overleg met de leden besproken dat de clubwedstrijden met deze motor gereden gaat worden. De motor hebben we bij de Duitse distributeur aangekocht aangezien zij deze voor een zeer schappelijke prijs konden aanbieden en tevens ook een eigen cup rondom deze motor organiseert. meer zie: RC CAR 24 // Ihr Shepherd Factory Outlet Een oude versie (met de blauwe kop) was al in het bezit van een AMCA lid (RichardE) en die reed leuk maar niet spectaculair wat ook terug te zien was in de vrij tamme timingen in de motor. Na binnenkomst van de mijne (met een nieuwe paarse kop) uiteraard de motor binnenstebuiten gekeerd en bleek dat deze duidelijk veel sneller geconfigureerd was dan het oude model. De motor wordt geleverd met alle inserts voor de carburateur van 6 t/m 9mm waarbij iedereen (hoop ik) voor de 9mm gekozen heeft. Ook in de verpakking 2 verschillende conussen voor het vliegwiel en kogellinkjes voor de gasstang. 2 weken terug hadden we een inloop/shakedown dag. Ik heb de mijne middels een snelle heatcycle methode ingelopen en met 4 tankjes kon die al op scherp. Dat de motor nit langzaam kon zijn dat wisten we maar een 16.1 als snelste tijd net na de inloop op een niet ingereden baan leek nog niet echt snel. Gisteren dus de clubrace. rondetijden van 15.4 waren vrij normaal voor de snellere rijders onder ons wat voor bv. een NOMAC niveau redelijk respectabel is. Uiteindelijk waren er 2 met een 15.2 als snelste ronde geklokt en als je dan beseft dat deze mensen waarschijnlijk een 14.6~14.9 als snelste ronde met een veel snellere motor hebben neergezet en de allersnelste ooit in de buurt van de 14.2 staat kan je concluderen dat dit (zeker voor dat geld) geen verkeerde motor is. Opvallend was dat de meeste toppers redelijk gelijk op gingen, vooral in de finale was dit heel erg duidelijk waar de top-3 na de start dicht bij elkaar lagen en hun plek moetsen afstaan na de kleinste foutjes. Toch zijn hier leuke resultaten uit gekomen: - racen hoeft niet duur te zijn - mensen zijn zeer tevreden over deze motoren - sommigen zijn zelfs sneller gaan rijden omdat ze dit vermogen beter controleren - Racen met standaard motoren is leuk - deze motor is op zich best snel, zeker Promo en NOMAC niveau waardig - Iedereen heeft zo zijn inloopmethodes gebruikt en ze zijn allemaal snel - de minder ervaren rijders met snellere motoren redden het niet met een snellere motor Even een onboard filmpje met daarbij het motorgeluid:
Volgende keer ben ik er ook bij. Goed om te horen dat de motor bevalt en dat voor weinig geld.. Groet, Michel.
Mooi dat je er de volgende keer bij bent Michel … Wouter E zal er vanaf de volgende clubwedstrijd ook weer bij zijn, dus we hebben een leuk deelnemersveld voor de rest van het 2011 seizoen … Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat Roelof hierboven schrijft. We kunnen na het inlopen en deze eerste clubwedstrijd van het 2011 seizoen met een gerust hart zeggen dat de keuze voor deze Novarossi N21-5T voor de AMCA clubwedstrijden een juiste keuze is geweest. Het oorspronkelijke voorstel (nog na te lezen in het verslag van de rijdersmeeting aan het eind van het 2010 seizoen) waar iedereen die aanwezig was mee ingestemd heeft is dat de (NOMAC) licentiehouders hebben afgesproken allemaal met een N21-5T te gaan rijden op de AMCA clubwedstrijden, met als 3 voornaamste redenen: 1. Als voorbeeld om te laten zien dat je ook daarmee hard kunt gaan; 2. Om het verschil met beginnende rijders kleiner te maken, dus voor iedereen veel competitiever; 3. Om het kostenplaatje, qua motoren, veel aantrekkelijker te maken (voor iedereen). Ik durf intussen, zeker na de clubwedstrijd van gisteren, hardop te zeggen dat al deze 3 doelstellingen met vlag en wimpel gehaald zijn. Na het horen van de richtprijs qua inkoop van deze N21-5T motoren, besloten bijna alle aanwezige clubrijders staande de vergadering om alleen al om die reden in deze inkoopactie mee te liften. We hebben vervolgens alle AMCA clubrijders 1:8 benaderd om mee te kunnen liften in de gezamenlijke inkoop van deze nieuwe clubmotor. In eerste instantie zijn ze ingekocht, met hulp van enkele collega 1:8 rijders, bij een Duitse winkel net over de grens. Hierop is de Duitse importeur (ook met hulp van een NK rijder) heel goed ingesprongen die vervolgens voor de vereniging een aanbod deed zodat we het gehele seizoen tegen erg gunstige voorwaarden deze motoren en alle bijbehorende onderdelen voor de vereniging konden inkopen. Doordat nagenoeg iedereen gisteren met de nieuwe Novarossi 5T clubmotor reed, lagen de rondetijden bij de kwalificaties en ook in de finale heel erg dicht bij elkaar. Ik geloof dat alle tiendes vanaf 15.2 bezet waren … Leuk om te zien dat nu alle auto’s nagenoeg gelijk zijn qua acceleratie en topsnelheid, én ook om te horen dat ze nu allemaal hetzelfde klínken op de baan !! Nu komt nu gewoon aan op stuurmanskunst en het afstellen van de auto. In de finale werd stevig gestreden om alle posities. Jarno H maakte in de eerste minuten van de race een uitstapje naar het gras, hetgeen hem meteen de nodige achterstand opleverde. Hij wist vanaf een tiende plek uiteindelijk terug te komen naar een 3de plek, netjes en strak gereden! Ikzelf was de enige die een halverwege de finale bandenwissel deed, erg spannend, maar erg leuk en leerzaam om te doen. Die tankstop / bandenwissel verliep, zeker voor de eerste keer dat we dit deden, redelijk vlot, en ik liep na de bandenwissel steeds verder in op Wesley, wiens banden naar het eind toe natuurlijk minder werden. Echter ik maakte 2 keer op dezelfde plek een stuurfoutje, en kwam op mijn dak terecht met een 2de plek als resultaat. Wesley reed het meest constant met 1 set banden en finishte na 30 minuten als eerste. Een erg leuke en spannende finale en een groot succes voor de nieuwe Novarossi 5T clubmotor, ik heb alleen maar lovende woorden gehoord over deze motor als keuze voor de AMCA clubwedstrijden. Deze motoren gaan als de brandweer, en ik denk zeker dat je met deze N21-5T motor vooraan kunt meerijden, zowel in de Promo, maar zelfs in de Nomac Cup. :wink:
Goed om te horen dat iedereen positief is. Nu aan de andere clubs om te volgen en zo de sport/hobby te promoten.
Hoewel ik een voorstander ben van dit soort competities ben ik ook tegen het idee van een maximale landelijke bezetting. Je sluit andere fabrikanten uit en als iedereen met deze goedkope motoren gaat rijden kon dat ook wel eens gevolgen hebben voor de prijzen van de duurdere motoren. Aan de andere kant denk ik dat er wel een toekomst is voor een zgn. blue printed motor. Ofwel 1 motor die moet voldoen aan bepaalde maatgevingen en specificaties gemaakt door iedere fabrikant op de markt die daar aan mee wilt doen, dan ken je wereldwijd een soort van stock competitie invoeren met eigen grote kampioenschappen. En als er een motor model moet staan dan mag het wel deze 5T zijn.
Vandaag ook deze motor op de Baanbrekers ingezet, ik had wat opwarm problemen door mijzelf (hooikoorts), zand op de baan vawege de 2e Skidome en een scheve auto (god mag weten waar ik dat heb opgelopen) maar in de 3e heat wist ik er een 13.9 uit te persen ea was goed op weg naar een 21 ronden kwail, Helaas kan je dan maar 4:45 op een tank doen en kwam ik te kort. B-finale.... Start was goed, lag op kop maar na een 7 minuten denk ik het tandwiel aan gort en wel een 13.8 op de teller! Langzaam is die zeker niet!
Ondertussen zijn we wat wedstrijden verder en ook de nodige ervaringen en resultaten. Ik moet zeggen dat deze motor goed in de regen bleef lopen, met de zeer natte Benelux heeft deze motor de 45 minuten durende finale prima vol gehouden en mij de winst opgeleverd maar er was toch wat compressie verdwenen toen ik hem voor een volgende clubrace wilde gebruiken. Voor dat geld zeker een goede motor om in de regen in te zetten. Tijdens de clubrace er weer een lichte pinch op gezet en de motor ging gewoon door maar ik heb wel het idee dat de regenrace ook de lagers heeft aangetast. De motor heeft er nu zo'n 7 liter op zitten zonder de drijfstang te vervangen en komt nu de vraag als ik dat moet doen samen met het lager of gewoon een verse motor moet bestellen. Zoals in de 1e post aangegeven is de configuratie niet constant. Mij was gevraagd om er 1 te kietelen en na het opmeten van deze motor welke later in dit jaar bestelt was zag ik weer een tammere krukas timing. Grappig was dat de doorlaat op de krukas (diameter krukas op het gat) met 10mm wel hetzelfde was. Na wat vergelijkingen bleek het verschil in het carter te ziten. De tammere motor heeft onder de carburateur richting de krukas schuin aflopende randen zitten welke zo uit de gietmal lijken te komen gezien de structuur van de oppervlakte, de motor met de hetere timing is hier netjes recht in gefreesd. Volgens 1 van de toppers van de AMCA heeft hij ook zo'n motor en vind hem fijner rijden wat ook wel kan kloppen omdat tammer altijd ook wel beter doseerbaar is. Ook vond Novarossi het belangrijk om er een nieuwsbericht van te maken dat deze motor wat veranderingen heeft ondergaan: Novarossi N21-5T basic sport engine » Red RC – RC Car News Ik hoop dat ze meer aandacht besteden aan de constantheid van de specs gezien er steeds meer competities en wedstrijden zich aan deze motor verbinden. Het kan denk ik niet zomaar de bedoeling zijn om een dezelfde model standaard motor met vele verschillende specs te leveren.