Eerste keer een schip bouwen.

Ik ben op gegroeit met water en heb op mijn 5de keertje een modelbouw gezien van schepen (met onderzeeers slepers ect) en was ik verkocht net zo lang gezeurt tot ik een RC bootje kreeg (van een speelgoed winkel) ging al snel stuk en daar bleef het wel bij...

Maar nu ben ik 14 en zou graag toch iets leuks maken mijn budget is niet zo heel hoog max 150-200 euro.

Het leek mij wel leuk om een soort vierkante opduwer te bouwen (want aan vierkant kan je het minste fout doen dacht ik) ik wou overleggen als ik ook wat op school wou doen want daar hebben we veel verschillende soorten fijlen en een mooie schuurmachine.
eigen-ontwerp-duwboot
Ik dacht hier aan.

Is dit misschien te hoog gegrepen?
Zijn er makkelijkere modellen?

Ik dacht eraan om hem ongeveer 80cm lang en dan 50cm breed.
En dan van triplex bouwen/in de verf zetten want ik durf het niet aan om met polyester etc aan de gang te gaan.

Misschien dat mensen hun ervaringen kunnen delen?

Gr Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien handig als je je woonplaats erbij zet in je profiel.
Grote kans dat er een bouwer bij je in de buurt zit.
grt Harm

zo`n opduwer is inderdaad zo makkelijk en moeilijk te maken als je zelf wilt... basis vorm is redelijk simpel, maar je kan hem mooi afwerken met railing, radar etc.

Polyesteris een x proberen ,... Niet zo moeilijk ,, en 100 x beter dn verf , met verf krijg je krimp en rek scheure en kan de boot lek gaan

Met polyester niet , en het maakt de boot een stuk steviger

Polyesteris een x proberen ,... Niet zo moeilijk ,, en 100 x beter dn verf , met verf krijg je krimp en rek scheure en kan de boot lek gaan

Met polyester niet , en het maakt de boot een stuk steviger

mark, ABN word wel op prijs gesteld.

@Haasje: met zo`n springer kun je eigenlijk niet fout gaan, er is niet 1 standaard springer.

afmetingen

hey

ik zag de link van mijn bouwverslag voorbij komen,
ik heb er ook al een proef vaart mee gemaakt hij vaart goed en is heel wendbaar.

En hoe zit het met de maten? Zijn die een beetje goed of niet?
de maten van mijn romp zijn 120 hoog 200 breed 445 lang (mm)

ik hoop dat je er wat mee kan.

groet Coen

279 Dan betaal ik bijna 100 euro aan een romp en het leek mij juist leuk om zoiets zelf te bouwen want dan kan ik er ook echt trots op zijn (of niet als die mislukt:P)

Maar coen die maten kan ik niet heel veel mee zou je kunnen op meten hoe lang de onderromp is en aan de voorkant schuin omhoog en welke hoek? en achterkant hoe lang en welke hoek hij omhoog loopt (en hoe lang dus dat kleine stukje is) want kan dan ik tekening proberen te maken en dan op triplex plakken, wat voor triplex raden jullie aan?
Ik zag berkenhout voorbij komen maar ook iets als balsahout?
Ik hoef geen super boot te bouwen maar gewoon dat wel lekker vaart.(redelijk snel -+10km ik weet niet als dit kan)

En Coen dan is die 12cm hoog 20cm breed en 44,5cm lang ik wou dit x2 doen? Misschien wel die hoogte x1,5doen

hey,

En Coen dan is die 12cm hoog 20cm breed en 44,5cm lang ik wou dit x2 doen? Misschien wel die hoogte x1,5doen

dat moet je zelf weten maar dan word ie wel groot hoor :wink:

Ik hoef geen super boot te bouwen maar gewoon dat wel lekker vaart.(redelijk snel -+10km ik weet niet als dit kan)

dat is wel snel hoor, die van mij gaat niet sneller als 5 km/u
kwa hout zou ik berkentriplex nemen.

hier nog een tekening van de duwboot.
full

groet Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Rompsnelheid van een waterverplaatsings boot ( dus niet planerend )

De vierkantwortel uit de waterlijn in meters X froude nr 4.5

Wortel(0.45) = 0.67 X 4.5 = 3 km/uur

450mm 800mm lengte (niet de romp)
200mm 354mm (breedte)
120mm 212mm (diepte)

Zijkanten 169000mm2=1696cm x2 3392cm2 (dit heb ik nodig aan vierkante meter voor bouwen)
Onderkant 283200mm2 2832cm2 (kijk even boven XD^)

Verveelde me op school en had ik dit even gemaakt ik wist niet de precise maar dit klopt redelijk

En hij zal max 5.3km/h varen (iets wat mooi is) en kan er altijd nog een duw bak voor maken.

Maar wat voor soort motor komt hier in want dan weet ik hoeveel ik moet sparen (heb atm 400 euro maar ik hoop dat ik voor 30 euro de boot kan bouwen en dan nog verf kopen en denk 100 euro wel de besturing?) en tweedehands of nieuw?

Leuk die vierkante cm'ers, maar ga ook eens kijken hoe groot de platen hout zijn die er te koop zijn.
Pas dan je eigen plaatstukken zo voordelig mogelijk in de plaat.
Dan weet je wat je nodig hebt aan plaat.

Mocht je de stukken nog willen buigen let dan op dat je ze in de juiste lengte of breedte uit de triplexplaat haalt.
De ene kant op buigt makkelijker dan de andere.

Ik doe dit soort paswerk met stukken karton (dat schuift makkelijker dan met tekenen.)

Bedankt maar ik hoef niks te buigen (of dat hoop ik) en wat vind je van de maten opzich? En hoe moet ik de waterlijn maken (op welke hoogte moet die) of had ik dat al in mijn vorige post gevraagt? :D

Denk morgen aan mijn moeder vragen je moet altijd het goede moment afwachten met dat soort dingen..

Maar wat moet erin kwa motor ect zodat ik daar alvast een prijs bij kan bedenken

Back