Eigen interpretatie Sig Hog Bipe.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door HugoW, 25 jul 2008.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nou, daar gaan we dan. Na allerlei plannen, opties, enz. heb ik besloten een eigen versie van de Sig Hog Bipe te gaan bouwen. Mijn telemaster is af en vliegt lekker, deze dubbeldekker schijnt een vriendelijke en leuke opvolger te zijn. Plaatje:

    [​IMG]

    Ik bouw het toestel van tekening (dank, Bert), niet uit een kit. De kit is goed, hoor, niks mis mee, maar ik ga het een en ander veranderen. Dat betekent dat ik een deel van de kit zou weggooien, en da's zonde. Daarnaast bevat de kit eigenlijk alleen hout, en ik denk dat ik voor 30 euro aan hout het ding ook wel bouw. Da's aanzienlijk minder geld, maar ik zal wel heel wat uurtjes tekenen en figuurzagen voordat ik mijn 'kit' zover klaar heb als wat ik uit de doos zou halen. Is hobby!

    De wijzigingen. Ik heb een leuke site gevonden, Fubar Hill en daar staat onder de link Sig Hog Bipes (he, da's toepasselijk) een hele serie foto's en beschrijvingen van al gebouwde exemplaren. Daar vind ik onder andere deze, met een ronde motorkap:

    [​IMG]

    En deze, met een hoge rug (tussen cockpit en staart):

    [​IMG]

    Dat krijgt de mijne ook, en de mijne krijgt een dichte cockpit, minder afgeronde vleugels en staartvleugels. Daarnaast wil ik de bovenvleugel iets naar voren plaatsen, en een V-stelling in horizontale richting geven (a la Ultimate). Het CG zou bij deze verandering ongeveer op z'n plaats moeten blijven. Last but not least gebruik ik een lichtere triplex soort dan Sig, dus ik hoop ook wat grammen lichter uit te komen.

    Nou, tot zo ver, hopelijk binnenkort foto's van de voortgang. En ondertussen lekker vliegen met de Tele, als het weer mee zit.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2008
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Begonnen aan de staart; met een paar latjes, wat lijm en een mesje kan ik me wel amuseren. Ik heb de contouren van het origineel ongeveer aangehouden, alleen de hoeken niet afgerond. En de roeren zijn wat groter geworden, ten koste van het stabilo. Dat ga ik bij het kielvlak ook doen, de romp word dus iets korter om het geheel in tact te laten.

    [​IMG]

    Ondertussen vorderen de spanten voor de romp, en ben ik de electronica aan het plannen.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dit weekend weer verder plannen en zagen en zo. Ik zit te denken over de servo's; liefst zo klein en sterk mogelijk. Kan iemand een logisch oordeel vellen over deze set:
    2 rolroerservo's, in elke ondervleugel 1 Hitec HS-225BB/MG; aansturing met stangetjes met kogelkopjes.
    Hoogte en richting elk 1 Hitec HS-625BB/MG; aansturing pull-pull.
    Een simpele Hitec HS-85BB/MG op het gas, met een sullivan kabel met kogelkopjes.

    Al met al best duur, dus goede alternatieven ben ik ook voor in. Maar van die $ 3,- servootjes ben ik een beetje teruggekomen...

    Dank voor advies,
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    De romp, spantje voor spantje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp wordt eerst helemaal droog afgemaakt, en met tape bijeen gehouden. Pas als ik weet dat alles past komt de lijmpot tevoorschijn.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008

Deel Deze Pagina