Elektro Krähe goed FPV-model?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door knikvleugeltje, 16 nov 2010.

1. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
  2. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Voor diegene die geen FMT (5-2010) heeft, hier wat specs:

Span 2020 mm
    lengte 1110 mm
    gewicht 1500 - 2000 gram
    Profiel: SD 7037 mod
    motor: Hacker A 30 12 M
    regelaar: Hacker SB 40 Pro Bec

Taco.

3. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Harstikke leuk ding! Alleen je wilt zo'n ding uit Hout bouwen?

4. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ja, eventueel. Ze (VTH-Verlag) leveren ook een freessetje ribben e.d.
    Voordeel van zelf bouwen is, dat je gemakkelijk iets kunt aanpassen. Ruimtes maken voor bepaalde onderdelen bijv.

www.vth.de: Artikel-Einzelansicht 99 euri kost dat.

Ik heb alleen mijn vragen bij de knik in de vleugel. Beter recht maken?? Ik weet het niet.

Taco.

Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  5. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    'T is een leuk ding. Lijkt FPV potentieëel te hebben. Door het gebruik van de lichte staart, hoeft de neus ook niet volgeduwt te worden met onnodig zware FPV gear. ( zie het als een zware cam om het Cg enigzins goed te krijgen)
    Verder zorgen de tippen voor de zelfstabiliteit, alleen vind ik, om een of andere reden, een knik midden in de vleugel prettiger vliegen dan twee tippen. Het lijkt alsof de kist wat wil schommelen met de tippen.
    Alhoewel, als je de accu onderin de romp legt, kun je mooi gebruik maken van het lage zwaartepunt. Hierdoor hoeft er eigenlijk geen knik in de vleugel, hij zal van zichzelf redelijk zelfstabiel zijn, plus dat de vleugel makkelijker te maken is. Ook zal de kist beter tracken. Uiteindelijk kun je al FPV'end veel beter anticiperen dan op zicht. Een vleugel met tippen of een knik is dus onnodig.

Verder een mooie tapse lange vleugel om hopelijk de snelheid positief ten goede te komen. qua overtrek weet ik niet of het dat ten goede komt.

vVrder best een leuke kist:). Een lichte staart, mooie vleugel, een leuke voor compartiment. Ik denk dat het opzich best FPV potentieël in zich heeft:).

Leuk detail is ook die prop in het midden. Even uitzoeken hoe het dan zit met je trustangle.

Btw, Houtbouw staat ook op mijn verlanglijstje. Uiteindelijk zijn houtbouwkisten de kisten die ik toen ik 9 was al begon te bouwen, waarna die liefde altijd is gebeleven. De laatste jaren vlieg ik met schuimpjes, maar de liefde voor houtbouw blijft. Je hebt zeeen van ruimte, kunt alles ontzettend netjes maken, licht, relatief goedkoop enz.

Zo is robert nu bezig met een houtbouw vliegende vleugel. Ik ben egr benieuwd hoe dat gaat. Lijkt me super!

Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  6. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Je kunt 80 euro uitsparen door zelf alles te maken vanaf tekening, ipv een gefreesd setje kopen. De tekening kost 22 euro.

De aandrijving kost excl. accu ongeveer 190 euro incl. verzenden. (Höllein)
    Wie weet nog een goed alternatief?

Volgens FMT: ..........Dit profiel is een echte allrounder met als voordeel dat het zwaartepunt relatief ver naar achteren ligt.............het aandrijfset is ondanks de kleine (klap)prop zeer sterk, 45 graden stijgen is geen probleem...........10,5 V bij 29 A...............pendelen en windgevoeligheid door het grote staartvlak kon niet ontdekt worden tijdens vliegen...............ook als cameraplatform geschikt, en daarmee niet te zwaar wordend.............

Dat laatste over te zwaar worden: misschien bij de vleugels aan elke kant een rib toevoegen? Geeft al snel 15 cm. span meer.
    Ook kun je de staart ietsje verder weg plaatsen, om het gewicht van de fpv-gear te compenseren. Ik heb ook al lopen denken (wanneer je alles zelf maakt) om de romp iets te verlengen, maar ik denk niet dat dat nodig is.

Hier nog een foto van een foto uit de FMT.

Taco.

7. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Leuk ding, wel veel werk, maar dat mag de pret niet drukken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

8. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Valt toch erg mee denk ik. Zeker als je zo'n gefreesd setje koopt.
    Jullie zijn RTF gewend ;);)

Ik heb vandaag de tekening besteld. Een motor heb ik nog liggen.

Taco.

9. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Taco, lijkt me een prachtige FPV kist. Mooie motor-oplossing achter midden, de cam voorin voor vrij zicht. Ik zou alleen aan beide vleugels op de helft aan de onderkant een stangetje maken naar onderkant romp. Dan krijgt de kist veel meer stijfheid en sterkte. Als je hem gaat maken plaats je dan ook wat foto's?

MVG. Robert.

10. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Robert, ik denk wel dat ik hem maak, moet ik ook wel, want ik heb de tekening besteld.:)
    Foto(s) volg(t)(en)

Volgens het verhaaltje in FMT kun je allerlei figuren vliegen zoals de kraai staat afgebeeld. Incl. loopings e.d. Ik vlieg toch rustig.
    Dus zonder struts moet mogelijk zijn.

Taco.

11. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Mocht het wat stil worden hier, dan zijn we aan het werk!
    De tekeningen zijn binnen gekomen.:D

Taco.

12. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Succes, en hou ons op de hoogte!

13. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006

De grote camera is een Camileo P10 :

De accu is een 10.000 mAh 3s:
    RCS 10000mah 11.1v 10C LiPo Li-Polymer Li Battery RB520 bei eBay.de: RC Engines, Parts Accs (endet 27.11.10 23:45:25 MEZ)

Deze motor heb ik nog liggen:
    Turnigy e-drive 2810/12

Spec.
    No. Of cells: 3 x Li-Poly
    RPM/V: 1100
    Max. efficiency current: 8 - 10.5 A (>75%)
    No load current: / 0.6 A
    Current capacity: 40A/60s
    Dimensions: 38x32 mm
    Shaft diameter: 5 mm
    Weight: 98g

Recomended Setup.
    11x5.5Thin prop with 3S which gives 1200g thrust.

Voor dit vliegtuig wordt aanbevolen 1370 U/V bij 3s een prop van 8x6.
    Dus wel behoorlijk meer toeren.
    Gaat het lukken met deze Turnigy? Ga uit van een totaalgewicht van 2000 -2250 gram. Of toch een andere motor kopen?

Verder de vTx: heb ik achter aan de staart gepland, met een stukje van 15 cm. coax ertussen voor 'vrij zicht'.

Ook staat gepland een pan-camera voorop (de P10 vaststaand vooruit filmend). Dit zonder headtrack, gewoon een schuifregelaar bedienen?
    (Rudderknuppel hiervoor gebruiken?= gaat bij loslaten altijd naar neutraal)
    En rudder koppelen aan rol??

Wat zijn jullie ideeën?

Taco.

14. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    761 gram gram lipo :eek:

15. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Oef, ik heb die RCS lipo's ook even gehad. Die 10C lipo's kakken als een dolle in, waarna er nauwlijks meer mee te vliegen is.
    Wél praat ik dan over de 3s 4000 lipo's, maar 't zijn de slechtste lipo's die ik ken.
    Beter kocht je 2x 3s 5000mah Turnigy lipo's, en zette deze parallel.

Vanwaar de cam zonder headtracker? Ik heb mijn headtracker bij Hobbyking gehaald, en heb er tot de dag van vandaag ontzettend veel schik mee..

En de Motor? Hmm, nét wat te laagtoerig voor het maximale formaat prop die je kunt gebruiken. 1100kv met een 8x6 is wat weinig. Zoals de specs al aangeven kun je die motor beter met een grote prop vliegen. Kon je die maar kwijt:( Dan kon je zoo heerlijk rustig efficieënt vliegen.
    De voorgestelde 1400kv i.c.m. met een 8x6 is absoluut een beter alternatief. Het had een 1600kv kunnen zijn, maar dan wel een wat zwaardere..

Ik ben benieuwd. Vliegen zal hij wel met die motor, alleen ben ik bang dat je echt tekort komt..Met wat geluk pers je er 900gram trust uit, op een kist van zeker een 2 kilo is dat niet echt veel. Omdat je al een 10000mah ( :D hehe) wilt gebruiken, kun je beter een wat grotere motor pakken.

16. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik gebruik dit soort accu's al een tijd, en heb nog geen problemen gehad.
    Ik heb nog 2 stuks 3950 mAh, 3s liggen, die kan ik ook combineren (eventueel). Plenty ruimte in de romp, dat wel.

De motor zal dan op de plank moeten blijven liggen.
    Wie weet een goed alternatief? Want ik vind de aanbevolen Hacker-set nogal aan de prijs (190 euro).

17. Aaalie

Aaalie Guest

Dit is een leuke motor, erg goede ervaringen mee. De as is aan de zachte en lichte kant, maar zoals hij in de kraai zit lijkt me dat geen enkel probleem. (Propje goed balanceren, maar lijkt me eigenlijk overbodig te melden ;) ).
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-36 1400Kv / 550w

Dan een plush 60 als regelaar, met de geschakelde BEC. Je kan dan net zoveel servo's, videozender, en andere gebruikers aansluiten als in je model past.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

18. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Jup, die motor lijkt mij ook prima. Met een 8x5 of 8x6.

Hugo had ook de RCS lipo's, maar heeft aook l snel andere gekocht.

nja, maakt ook niet uit:) Snel vliegen zal je toch niet doen met die kraai, dus zullen je lipo's ook niet te snel in zakken.

19. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Met de easystar en een 3950 mAh van RCS vloog ik 25 - 30 minuten.
    Vond ik toch heel redelijk.
    Of de spanning van de accu sneller zakt dan van een ander weet ik niet.

@Aldert: Motor en regelaar zijn besteld.

20. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    lang vliegen doe je er zoiezo wel mee, alleen had ik blijvend 1,5keer zoveel power met een turnigy, dan met de RCS. De EZ was al behoorlijk zwaar. Die RCS lipo's waren mijn Rondtour lipo's. Wilde ik de hoogte in, dan pakte ik de Turnigy's. Al met al waardeloos..

Deel Deze Pagina