Extra300 Mid-wing (118'') van Carden Aircraft

Het was weer eens tijd voor zelf een vliegtuig te bouwen. De voorkeur ging uit naar een volledige houtbouw kit. Op dit moment zijn de meeste toestellen of ARF of GFK. De voorkeur ging uit naar een Extra 300.
Na lang zoeken voor bouwdoos van een 3 meter kunstvluchtoestel waar ook 3D mee gevlogen kan worden, is de keuze gevallen op Amerikaanse bouwdoos van de Extra 300 Midwing van Carden Aircraft.

Mitchell_300_side-view.jpg

PICT0029.JPG

Via e-mail zijn de eerste contacten met Amerika gelegd. De service was super. Binnen enkele uren kwam er al een reactie. Na enkele e-mails en 1 telefoongesprek was binnen enkele dagen de koop gesloten.
Op minder als een week stond UPS al aan de deur met 4 grote dozen.
Hierin zit de Extra300 van Carden.

IMGP2573.jpg

De specificaties van het vliegtuig:
Extra 300 Mid-Wing
Wingspan: 118" (3m)
Length: 113" (2.8m)
Motor: DA 170 met BMB 70 XXL cannisters

De eerste indruk van de dozen en inhoud:
Perfect!! Uitstekende kwaliteit. Alles recht en mooi in de dozen gestopt.

Een foto ervan:
IMGP2575.jpg

(In deze doos zit verpakt: Het richingroer, Hardware pack, Landingsgestel, tempex romp delen die nog beplankt moeten worden).

Volgens de handleiding zou je eerst aan de vleugels moeten beginnen, maar wij beginnen eerst aan de motorbox en romp.
Voor de meeste spullen moet je weer in een andere doos zijn, deze ziet er als volgt uit:
IMGP2579.jpg

Door de hoeveelheid hout is deze doos ook de zwaarste ertussen uit, ook zit er de vleugelbuis in verpakt.

Dan uiteindelijk de motor die erop moet komen:
IMGP2584.jpg

DA170 met BMB 70 XXL dempers.

Ergens deze dagen zullen we beginnen met bouwen, dus dan komt er weer een update. De bouw zal enkele maanden in beslag nemen.

Dit toestel heeft een sterke indruk gegeven op de fly-in, jullie kennende zal het ook wel weer knap gebouwd worden. Ik hou dit in de gaten!

eindelijk nog eens een echt bouwverslag, waar er meer voor nodig is, dan een schroevendraaier . is ORACOVER al verwittigt om de nodige meters te maken .

Das weer wat anders dan al die ARF`s , dit zal ik zeker blijven volgen!
Op de twee foto`s die je hebt gepost lijken het verschillende kisten, de onderste lijkt een veel langere romp te hebben, of is dit gezichts bedrog?

Mike

Ziet er een mooie kit uit... Craig bouwde hem op 6 weken... Dus binnen 6 weken kom ik kijken naar je maiden, tot dan :-)

ach geef hem nog wat afstelwerk en wat minder bouwtijd want tja hij moet natuurlijk ook af en toe nog wat trainen he wannes.

Dus in Tongeren .....

Bedankt allemaal voor de reacties.
6 weken zal niet gaan lukken, het zal een beetje een rustige bouw worden :)

Das weer wat anders dan al die ARF`s , dit zal ik zeker blijven volgen!
Op de twee foto`s die je hebt gepost lijken het verschillende kisten, de onderste lijkt een veel langere romp te hebben, of is dit gezichts bedrog?

Mike

De onderste lijkt inderdaad een langere romp te hebben, dit is meer gezichtsbedrog en vanuit welke hoek de foto gemaakt is.
Op de foto ziet hij er weer een beetje anders uit in de lengte:
1240389767_resized.jpg

De onderste lijkt inderdaad een langere romp te hebben, dit is meer gezichtsbedrog en vanuit welke hoek de foto gemaakt is.

Het kan inderdaad gezichtsbedrog zijn, maar ik vermoed dat de onderste extra (oranje kleurige), de grotere versie van 3,20m (126") is; voor de 200cc motor.

We zijn begonnen!!!

We proberen er een bouwverslag van te maken met veel foto's.

Als eerste hebben we de motorbox in elkaar gezet.
Uit deze stapel hout wordt de motorbox samengesteld. Opvallend is dat verschillende soorten triplex worden gebruikt. Voor de "dragende" delen (bv. buitenzijde) harde triplex en voor de tussenstukken "pappelsperholz" (ik weet de Nederlandse benaming hiervoor niet).

IMGP2586.jpg

Eerst hebben we enkele hardhouten delen gelijmd. En dan bedoel ik "keihard" hout. Het is de bedoeling dat daar t.z.t. schroefdraad in wordt gedraaid. Tevens heb ik de voorzijde van de motorbox dichtgemaakt met 1,5 mm balsahout. Het voegt niets toe aan stevigheid, maar is uitsluitend bestemd voor het voorkomen van binnendringen van brandstof in het vliegtuig. In mijn Yak heb ik last van rondspetterende brandstof bij bepaalde 3D figuren. Bovendien weegt het op deze manier vrijwel niets.

IMGP2587.jpg

Ik heb het eerste deel van de motorbox op de zijkant gebouwd. Zo kan alles precies haaks gebouwd worden. Alle onderdelen zijn (zoals geadviseerd in de bouwbeschrijving) met epoxy gelijmd.

IMGP2589.jpg

IMGP2591.jpg

Daarna heb ik de motorbox rechtop gezet om de andere zijkant te lijmen. Door deze op een vlakke ondergrond met gewichten vast te zetten kan hij niet verschuiven is hij kaarsrecht. Voor alle zekerheid heb ik vooraf de vleugelbuis gepast. Deze is aan beide zijden van de motorbox precies gelijk. Alles is nu volledig recht.

IMGP2592.jpg

Nadat alles is gedroogd is dit het resultaat.

IMGP2597.jpg

IMGP2599.jpg

Back