Geslaagde F5B meeting!

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 16 aug 2009.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zit nu nog op het veld aan de barbeque maar ik wil bij deze iedereen bedanken die aanwezig was bij deze zeer geslaagde F5B meeting.
    Het was voor ons als club erg leuk en leerzaam om dit mee te maken en voor de deelnemers was het ook een leuke ervaring.

    De uitslagen zal ik later neerzetten.

    Hier alvast de foto van de deelnemers.



    [​IMG]




    Grts Gert-Jan
     
  2. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    aan de lachende gezichten te zien heeft iedereen zich goed vermaakt:). Mag een zagi ook meedoen in de f5b klasse:D
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Gelderland
    Was zeker een geslaagde meeting met een behoorlijke opkomst voor zo'n eerste keer. Lijkt me toch voor herhaling vatbaar. In ieder geval is een extra bedankje voor de organisatie wel op z'n plaats.

    (de zagi is die van mij en is geklokt op iets boven de 100km/h. Ik heb hem daar trouwens niet vast)
     
  4. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Robin houd die zagi toch vast?

    100km/h vind ik niet slecht voor zon vliegend vleugeltje.
     
  5. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Bedankt voor de gezellige dag, en in het bijzonder dank aan gert jan en Jos bij het assisteren van het rakken vliegen.Het was leerzaam om deel te nemen, de volgende keer moet mijn enigma klaar zijn ipv de hellingzwever die ik mee had.

    groeten
    Val
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik denk dat Robin en Joris 'iets' eerder thuis waren dan ik (22uur), ik kon niet voor 12 uur uit m'n nest komen (en wa toen ook nog niet echt wakker ;)), was er anders graag geweest.

    Gefeliciteerd met de geslaagde dag, dat er nog veel mogen volgen.
     
  7. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Proficiat jongens, zo te zien hebben jullie een fijne dag gehad.
    Ik hoop jullie volgend jaar toch wel op meerdere wedstrijden eens tegen te komen.
    Grtz.
    Luc
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, we zijn weer in Amsterdam aangekomen.
    Even thuis uitpuffen op de bank.

    Tijdens de BBQ met de clubleden waren we het allen eens, dit was erg leuk!
    Komende week probeer ik de website F5B.nl even te veranderen en de foto's te plaatsen.

    Even een kort verslagje voor de mensen die er (nog) niet bij waren.

    De opkomst was eigenlijk boven verwachting, ik had ook nog 2 afmeldingen ontvangen dus het deelnemersveld zou nog wat groter kunnen zijn.

    Helaas ging er wat fout bij het invliegen bij Johan, gelukkig viel de schade mee maar wel 1 deelnemer minder.

    De modellen varieerden van onze Hawk met 800 watt tot echte F5B modellen met 4000 watt.
    Meest opvallende model was de Samba nurflügel van Val, die even uit Vlaanderen was komen rijden.
    Hulde!

    Er stond een behoorlijk wind, 4-5 Bft wat het vliegen niet makkelijker maakte.

    Na een briefing en uitleg was Joris zo dapper om de wedstrijd te beginnen.
    Hij vloog met een wat ouder model, een CHK Scorpio maar dat ging helemaal niet verkeerd.
    Met wat uitleg van Jos haalde hij een mooi resultaat.

    Een oudgediende in het F5B wereldje, Rick Ruijsink kon er bij het invliegen van zijn Raketenwurm 1 al geen genoeg van krijgen en hij vloog met veel plezier en strak de rakken door.
    Helaas wilde hij de doellanding halen en de wind sloeg onder de RW, dus een radslagje en een klein beetje schade.

    Een van de snelst stijgende modellen was de Excite van Janwillem.
    Eigenlijk een pylonmodelletje maar hij had er een Megamotor met gear in.
    Ja, dat ging wel erg hard omhoog.
    Maar dat wordt ook erg snel klein dus zweven wordt dan lastig.
    Maar leuk om te zien en het wachten is op zijn nieuwe model.

    de Hawk, gevlogen door Ruud, met 800 watt vloog redelijk.
    Beetje lood had geen kwaad gekund maar ach, voor dat geld vliegt ie prima.

    Als laatste Jos Mouris, ja, een Avionik loopt hard.
    Jos is de enige die op dit moment actief is in de F5B en dat kon je ook wel zien.
    Bedankt voor je komst!

    Omdat het allemaal wat uitliep wilden we meteen de 2e heat vliegen maar de enige die gevlogen heeft is Joris.
    Er zat wel meteen verbetering in, 2 rakken meer.
    Dus oefening baart kunst.

    Gerben zijn motor sloeg na 4 rakken niet meer aan, motordraad los.
    Val was nog aan het laden en Jos was nog een motor in zijn Surprise aan het schroeven.

    Dus de 2e heat maar afgeblazen.

    We hadden de mogelijkheid om met een radargun de snelheid te meten.
    Een zagi kan wind mee dus ook over de 100 km/u.
    Wind tegen liep ie iets van 30 km/u

    Joris zijn Scorpio liep 245 km/u, niet slecht.

    We hebben ook nog iemand aan de Hawk leskabel gehad, die had er ook veel plezier in.

    Als laatste zou Jos nog even zijn Surprise 11 vliegen, zodat we ook een Surprise konden zien vliegen en de snelheid konden meten.
    Na een paar rakken hebben we de snelheid gemeten, rechte lijn omhoog 210 km/u.
    Toen zou Jos even over het veld komen om de rechte lijn snelheid te meten.
    Ik kreeg 222 km/u op de radargun te zien en toen hoorde ik een klap en ik zag wat stukken voorbij vliegen.
    De kist was ontploft.
    Reden is onbekend, schade.. tja, secondelijm helpt niet meer.

    Even met z'n allen zitten evalueren, iedereen is het er over eens dat er wel een groepje is wat F5B wil vliegen, al dan niet met instapklasse.
    Dus we gaan er mee door.

    Mochten er mensen zijn die het bestuur van hun club om kunnen praten om een keer een trainingdag te organiseren dan graag melden.

    Wij gaan het bij ons ook even in de groep gooien wanneer er weer iets zou kunnen gebeuren, dus wordt vervolgd.


    Als laatste dan de uitslagen, na aftrek strafseconden, etc.


    1e Jos Mouris 37 rakken 677 punten
    2e Joris Crevecoeur 30 rakken 615 punten
    3e Rick Ruijsink 28 rakken 585 punten
    4e Gerben van Berkum 26 rakken 558 punten
    5e Ruud Kroes 20 rakken 509 punten
    6e Janwillem Schiltman 20 rakken 476 punten
    7e Val Bourez 15 rakken 214 punten

    Niet gestart:
    Johan van Gog
    Gert-jan van Oostrum

    Grts Gert-Jan
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hahaha! Win ik toch nog eens een wedstrijd. ;)

    Het was erg leuk des ondanks de vele schades. Komt wel weer goed en soms zit het een beetje tegen.

    Er werd best lekker gevlogen door mensen die ik niet van te voren kende! Gezien de condities helemaal geweldig! Als je dan bedenkt dat GJ zelf, Johan, Jan-Willem en Jeff nog niet eens mee deden (hoge verwachtingen, no pressure).

    SVP volgende keer niet de ZON op rak A invlieghoogte. Dit is niet leuk en zelfs gevaarlijk. Voor de rest was het een top organisatie en direct herhaalbaar!

    Ik zou vanavond terug naar Southampton maar de vlucht ging niet door. Dus nu zit ik nog een nachtje in het goede oude vaderland.

    Het gaat uw allen goed!

    Jos
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo jongens,
    Mijn kop is rood als een biet van de zon en de wind. Met een ongelofelijk tevreden gevoel weer naar huis gekart.
    Bijzonder gastvrij ontvangst op het veld in Stompetoren. Fraaie locatie, en een serieus leuke groep mensen.

    @Gert-Jan, Super dag! Thumbs up!
    Geweldig die testvluchten aan de kabel. Beide Hawks vlogen prima. Duw in de goede richting.... uitermate leerzaam.
    De gerestaureerde Hawk, de tweede vlucht, ik moest me er even voor zetten, slik, want het was de veel snellere- vloog veel beter dan je nieuwe.... met lichtere set-up.
    Het toestel was ook goed uitgebalanceerd... pakte goed op.. mooi!
    Nu had ik natuurlijk een uitstekende coach (Ruud), ik geloof niet dat hij heeft hoeven ingrijpen over de rakjes die ik vloog, totdat ik m'n grens aangaf. Dus... met die twee vluchten zeer, zeer in m'n nopjes.
    Met een aantal lessen op deze wijze moet ik de basis toch goed onder de knie kunnen krijgen?

    Het vliegen is zeer verslavend, zet het brandstof vliegen op een geheel ander plan.
    Ik was het me duidelijk ontzag voor deze kisten te hebben. Want zelfs de beste piloot wordt nog wel eens onaangenaam verrast.

    Gerben dank voor de reparatie tips. Ik ga het repareren zoals je aangaf.
    Het was me gisteren duidelijk... een F5B telt pas mee als deze 'battle scars' vertoont :D. Mijn schade is niet heftig... Het kan stukken erger.

    Vliegtalent Jos Mouris met een fenomenale demonstratie van het potentieel en tegelijk de grenzen van de wedstrijdkisten.
    Een genoegen om zo een piloot aan het werk te zien, zeer inspirerend en leerzaam.

    Wel... een dag voor herhaling vatbaar!
    Ik ga een balletje opgooien bij de club... een soort evenement om de hemel in te prijzen!
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Zo, eindelijk thuis!

    Toen ik vanmorgen op het vliegtuig stapte zat ik wel te denken dat ik zoals gewoonlijk weer te veel bezig was met mijn eigen ding en niet de moeite heb genomen om wat meer persoonlijk met een ieder te praten. Vooral luisteren wat een ieder te zeggen of te vragen had.

    Graag zou ik jullie allemaal weer snel zien. Als er weer een meeting is dan zal ik kijken of ik kan komen. Misschien dit keer zonder modellen maar gewoon voor de fun, lekker veel kletsen en jullie allemaal helpen de weg te vinden naar 40 beentjes.

    Nog even 2 opmerkingen wat betreft de veiligheid. Gelieve een ieder zich niet voor de prop te begeven zolang de accu is aangesloten. Zelfs een kist met slechts 800W is niet minder gevaarlijk dan een draaiende brandstof motor. De motor kan elk moment spontaan tot leven komen als de regelaar en/of ontvanger eens een slechte dag heeft. Heb dit vaak genoeg gezien!

    2de puntje, wat betreft de organisatie van de volgende meeting. De landings plek moet een vrije inzweef hebben. Dat wil zeggen de landings plaats moet op een plek zijn dat je niet met je kist over het clubhuis en publiek heen hoefd om recht tegen de wind in binnen te komen. Als je voor de landings plek een witte doek van 50x50cm gebruikt en een meet lint met score afstanden gemarkeerd kan je de landingsplek makkelijk verplaatsen mocht het nodig zijn.

    GJ heeft een hele hoop op zijn schouders genomen om deze meeting te organiseren en ik ben hem daar heel dankbaar voor. Het zou inderdaad mooi zijn als er op meerdere clubs zo een dag georganiseerd zou worden volgend jaar. Dan hoefd GJ slechts de apperatuur voor het parkoer mee te nemen en de rest komt vanzelf.

    Als iemand vragen heefd over wat nu wel of niet een goed idee is wat betreft het opvoeren van zijn kist en wat nu wel of niet een geschikt vliegtuig is, graag begin een draadje over wat je wilt doen en/of stuur mij een e-mail met je vragen. Ik heb niks te verbergen en zal mijn best doen je zo goed mogelijk te informeren.

    Jos
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Heren,

    Het was een fantastische dag.
    Top dat er zoveel deelnemers langskwamen om aan de gezelligheid bij te dragen.
    Niet alleen de vliegers maar ook het publiek hebben genoten.
    Voor mezelf kan ik zeggen dat ik na 300 seconden rakken vliegen toch wel erg veel zin heb om dit meer te doen.

    Gert Jan bedankt voor de organisatie!
    Alle vliegers en bezoekers bedankt voor een mooie dag.

    Groet,
    Gerben
     
  13. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja ik was er niet bij maar aan de foto te zien had ik er met mijn Blizzard niet eens slecht bijgestaan.
    Volgende keer beter met de hawk of een andere hotliner.
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Voor die genen die het willen weten,

    Hier was mijn setup van de dag in de Avionik B1.
    RFM 15x16
    RFM 32mm 0 graden verzetz spinner
    Neu 1511/1.5D/5.2
    CC 180 met software 1.23 en middelste opstart vermogen (soft)
    6S 3300mah Thunder Power Pro Power P30

    Dit gaf ongeveer 32-33 seconde motor looptijd, 4,6KW peak vermogen (220A bij 21 volt).

    Als iemand een Unilog Excel file wil bestuderen dan moet je me even mailen. Hieruit maakte ik trouwens op dat ik de eerste vlucht 40 beentjes vloog met een set van 6 bij klim 7 en dan weer een set van 2 op het eind. Toch een beetje veel wind.

    Op de Surprise 11 had ik even de Italiaanse prop gezet en dit geeft 5,5Kw met 25 seconde motor loop tijd. Altijd leuk maar ik kan het er niet mee tijdens een competitie.

    Gr, Jos
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  16. Joop123

    Joop123

    Lid geworden:
    11 okt 2005
    Berichten:
    100
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2015
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Joop,

    jammer dat je eerder weg bent gegaan anders had je nog even aan de kabel kunnen gaan.
    Over die 80 km/u in de rakken.
    Ik heb Jos gemeten met de radargun, na een 4 beens setje kwam hij met 120 km/u aan bij base A.
    Dus dat is de laagste snelheid in rechte lijn, daarna versnel je weer en ga je omhoog met 200+ km/u en vlieg je het rak in met 230? km/u.

    Jos kan daar beter op antwoorden maar je kan uit de logging bepalen wat je beste efficiency is.
    Dat is per model en vlieger verschillend.
    Daarom is je beste aanschaf ooit een SM logger te kopen, daar kan je alles op uitlezen en analiseren.

    GJ
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ja, ik heb met een SM Unilog snelheidsmeter gevlogen (eigenlijk moet ik dat ding permanent installeren) en kan je vertellen dat de luchtsnelheid ongeveer 275Kph bedraagd bij het invliegen en 175Kph na 4 beentjes en 125Kph na 6 beentjes. Dit zijn grove waardes.

    Ik moet zeggen dat ik de meeste mensen die zondag hebben gevlogen een mooi profiel zag vliegen waarbij ze een vrijwel gelijke daalhoek hadden over de gehele set. Dit terwijl de zon niet hielp en ik zelf een keer de kist kwijt was en zwarte plekken in mijn ogen had!

    Hier in Engeland zie je de meeste "slechte" piloten klimmen en dan weer dalen en dan weer klimmen..... echt niet strak.

    Een van de redenen waarom ik wel onder de indruk was van de heren vliegers. Ga zo door!

    Jos
     
  19. Joop123

    Joop123

    Lid geworden:
    11 okt 2005
    Berichten:
    100
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2015
  20. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    verblinding

    Doe één oog dicht als je in de zon vliegt, op het moment dat je er voorbij bent heb je dan tenminst weer vol zicht op een oog. ;)
     

Deel Deze Pagina