Wie o wie heeft er voor mij een bouwtekening van de Robbe Charter 3183? Of weet waar ik die kan krijgen/kopen/downloaden. Ik zou diegene erg dankbaar zijn! Eduard
Heb ik zomaar voor je op de Mac. Heb er al een aantal blij mee kunnen maken. Het is de oer Charter. Losse spantjes staan er niet op. Zijn wel eenvoudig te herleiden. Stuur me even een berichtje voor je emailleadres. Beter dat hier niet te openbaren. Gr Bas
Opgelost en ontvangen! Veel voorpret en succes. Hopelijk mogen we je bouwdraadje op het mbf komen volgen! Gr Bas
Dankjewel! Het duurt nog wel even voor ik eraan ga beginnen hoor! Maar ik zal een bouwverslag maken. Altijd handig voor tips
Het plan is om een charter te gaan bouwen op een grotere schaal. Ik wil graag een groot vliegtuig met een spanwijdte van 2,5 tot 3 meter. Ik wil echter graag met elektro (blijven) vliegen. Denken jullie dat dit mogelijk is? Ik verwacht wel dat het toestel 10-12 kg gaat wegen... Ik wil dan met 6S gaan vliegen.
O en nog een kort vraagje tussendoor. Als ik andere bouwverslagen lees kan ik 9 van de 10 keer geen foto's zien. Waar ligt dit aan?
6S voor 12 kg? Vergeet het. Stel dat je met 150W/kg wil toekomen wat het toestel een 'trainer' eigenschap zal geven, zal rondvliegen zoals een sportvliegtuig maar ook niet meer. 12kg => 150W/kg = 1800W. 1800W op 6S => 6x3.7V = 22.2 => 80A Dat is onrealistisch hoog voor een motor op 6S Advies: als het voor sportief rondcruisen is (en niet slepen bvb) ga naar 200W/kg. We mikken op 60A. Dus 2400W en 560A => 40V => 40/3.7 (nominale spanning per cel) => 10,8 cellen. Beter is direct naar 10S of zelfs 12S over te gaan, het zal de stromen doen zakken en de vliegtijd zal zeker stijgen. Hoeveel bouw- en vliegervaring heb je? Ik vermoed dat dit twee stappen te vroeg voor je is op dit moment anders zou je de 6S vraag niet stellen. Voor dergelijke toestellen gelden al andere regels en wetten dan voor een conventionele 1,5m Charter. Een geschikte 'eerste groter toestel' is een Big Lift. Bouwverslagen ervan vind je in overvloed hier (vooral in de zwevers/slepers sectie), het is een ijzersterk ontwerp en vliegt altijd. Helaas gaat het ook voor ervarener piloten soms ook flink mis met zelfs een goedmoedige Big Lift.
Net wat Dries schrijft... Maar gaat je ook goud geld kosten aan balsa en elektronica. Je zult hem structureel moeten redesignen. Niet te licht, niet te zwaar. Je kan het niet zomaar opblazen met 200%. Dat gaat denk ik mis. Ook aan motoren en accu's wordt het een stevig euro-offer, folie niet te vergeten, puntzakken vol servo's, of zware jongens en een stabiele stroomvoorziening voor (PowerBox) dat alles. Tikt fors door. Dan het transport... Dat vraagt om een bus. Achter een brommer of fiets. Kan, maar het is geen robuuste surfplank die je even uitlaat op een watertje... Ben je een gevorderde vlieger cq bouwer? Geen probleem. Ben je een starter? Dan echt niet doen. Voor het zelfde geld vlieg je 10 vliegtuigen. Dat je hem zou vergroten tot net geen 2 meter, dan is het best te doen. Formaatje Rascal 40 Da's te transporteren... in een autootje... Dan kan je op 6S gaan zitten, bijkans net onder de 3 kg. Mooie 400kv van Turnigy, 100A regelaar, 5000mA, 6S, 14 x 10 prop... Heb je uitgemolken (thermiek) bijkans +40 minuten vliegbeweging. Ik had je al wat inzichtelijke links van RC-Network toegezoenden met de Charter XXL. Stevige projecten. Mooi uitgewerkt. Enthousiasme is te waarderen, ik ga dat niet temperen! Absoluut. Maar bezint eer ge begint. Voor wat het waard is!, Groet Bas
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het zeker niet meer zo groot maken. Ik wil hem nu 2 meter maken. Ik dacht aan deze onderdelen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51657__TURNIGY_Plush_100A_w_UBEC_Speed_Controller.html http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_5055_430kv_Brushless_Outrunner_Motor.html http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8582__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_6S1P_20C.html Ik heb één keer eerder een vliegtuig gebouwd. Dit was de trainer 1600 van Johan(plotterwelt). Het was een mooi bouwproject waar ik aardig wat van heb geleerd en veel vliegplezier van heb gehad. Ik wil er ailerons en flaps op maken. Of zijn flaps niet nodig bij dit formaat? Het lijkt me wel leuk om te maken. Ik zie dat mensen veel gebruik maken van gamma timmerplaat. Is dit geschikt voor bijvoorbeeld de ribben en wat rompdelen? Ik ga deze delen tekenen en laseren. Dat verslag van de Charter XXL was leuk om te zien Bas! Groetjes Eduard
2m is al een veel realistischer toestel en kan gerust werken. Met die setup kom je er. Een 16x10 of 17x8 prop erop en je hebt ruim genoeg vermogen voor dit toestel. Probeer hem niet te zwaar te maken, rond de 5,5 kg zou je mogen uitkomen. Het plan dat Bas je gaf is van de oercharter. Dit was een flinke kluit balsa hout, zeer stevig gebouwd. Het was ook in de periode dat vliegtuigen op gloeimotoren stonden en de trillingen gewoon door het ganse toestel werden gedempt. Je zult dus dikwijls zijwanden zien van 3mm balsa etc. Electro geeft veel minder trillingen (als prop en spinner tenminste uitgebalanceerd zijn) en daardoor kan de constructie lichter. Voor m'n fly-boy (http://www.modelbouwforum.nl/threads/vintage-svenson-fly-boy.221167/) ben ik overgestapt van 3mm naar 2mm balsa zijwanden en zijn alle 6mm stuurvlakken hol opgebouwd ipv massief. Dit scheelt een stuk in gewicht en geeft hem een aangenaam vlieggedrag. Voor de rest: bij het vergroten: bekijk zeker het vleugelprofiel, zomaar klakkeloos het vleugelprofiel opblazen werkt niet altijd. Ga eens spieken bij dergelijke hoogdekkers van 80 inch span (via Outerzone. co.uk) of bekijk gewoon de Big Lift. Aan de andere kant, het is een clark-y achtig profiel ("vlakke" vleugel) en dit werkt altijd. Flaps: waarom niet. Hij heeft het niet nodig om te landen maar het kan de ervaring alleen maar groter maken. Ailerons: doen. Let wel, de originele charter had geen ailerons en daardoor een flinke V-Stelling. V-Stelling halveren en ailerons erop. Gaat werken Ook zo toegepast op m'n oude Westerly (http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=198569) Nu ik eraan denk: bekijk eens de telemaster (http://www.outerzone.co.uk/search/results.asp?keyword=telemaster&Submit=Go) en 'steel met je ogen'