PR modelautosport

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 25 sep 2013.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Waarom moet de NOMAC hier mee komen? Dat mag ook vanuit de rijders en verenigingen komen. Ik heb al eens een lijst aan punten opgesteld welke ook nog ergens in een nieuws-archief op RC-Junkies terug te vinden moet zijn.
    1 van die plannen staat nu in de planning.....

Kort samengevat:
    Er zijn genoeg autosportfans in Nederland. Daarvan is er best een groot deel die zelf wel zou willen racen maar lichamelijk of financiëel het niet kunnen. Die mensen moet je op de juiste manier triggeren om de stap naar het RC racen te maken.

2. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
  3. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003

Als het goed is heb je mail, zo niet. Laat het even weten!

4. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003

Ik zie die brief dus nu pas :)
    De website wil men meer mee gaan doen. Zaterdag heb ik daar al een afspraak over.
    Volgens mij kun je hier ons wel mee helpen, als je wil!

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Dat was nog de website in handen van Marc Breve. Maar ik denk dat het idee van een portal met een hoop info en links nog steeds actueel is.

6. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Ja, dat denk ik ook.
    In principe hebben de secties ooit de stukjes van de klassen wel aangeleverd dacht ik.
    Als je een update voor 1/8 hebt (of andere klassen) dan hoor ik het graag. Ik ga graag een middagje met je zitten om het er ook nog degelijk uit te laten zien....

Met de clubs hadden we toen wel het idee om foto's te plaatsen maar daarvoor moet wel al die info er zijn en moeten de clubs ook een beetje meewerken. Wat mij betreft kan dat alsnog gedaan worden...

Wat betreft verslagjes na de NK doe je dat al, dat zouden alle secties 'iets beter' moeten doen (including me)

7. KweetNiet

KweetNiet

Lid geworden:
    22 feb 2008
    Ik leg de vraag meteen ook even terug, waarom zou de NOMAC dit niet moeten doen? Dit staat er letterlijk op de NOMAC website: "De belangrijkste functie van NOMAC is de promotie van het rijden met radiografisch bestuurde modelauto’s in Nederland."

Lijkt me dan niet meer dan billijk dat ik me dit afvraag toch?

Het initiatief, door de NOMAC gesteund, om met één motor/uitlaat combi te gaan rijden zou door de NOMAC breed uit gedragen moeten worden. De NOMAC kan hierover in gesprek gaan met de diverse verenigingen en hun de gedachte hierachter uit leggen. Dit om een breder draagvlak te creeeren en hierdoor de 1/10 weer mee uit te kunnen breiden.

Nu krijg ik vast weer het gezeur over gesponsorde rijders te horen, maar ik heb ze niet gezien tijdens de NK die ik wel gereden heb. Althans ik zag niet iemand die daar tegen zijn zin in was (Pedro misschien wel, maar dat maakt Eddie weer goed :) ). De enige volledig gesponsorde rijder die ik ben tegengekomen was Milan, en zijn sponsor en chauffeur is toevallig ook nog zijn vader, dus dat maakt het wel wat makkelijker voor hem om iedere wedstrijd er te kunnen staan. Alle andere hebben ZELF GEKOZEN om dit concept te rijden. Het is namelijk ook HEEL LEUK om dit te doen :)

Ook als ik mijn rondetijden vergelijk met de lokale helden die een clubrace rijden, zie ik daar verschillen. Zelfs met de standaard combi rijdt ik (en ik kan echt niet goed rijden) sneller dan de gemiddelde clubrijder. Misschien is het verstandiger om ook hun uit te leggen dat een snelle motor niet automatisch betekend dat je sneller kunt rijden. Dit betekend dat we (met mij als voorbeeld) ook de rijders van buitenaf, maar begin eens met de eigen clubleden, moeten kunnen benaderen om dit ook te doen.

Wij kennen op de MACH de "Tamiya gekken" zaterdagavonden. Hier staan (soms echt te gekken mensen ) hun plezier te beleven om met wat voor een soort auto dan ook op een circuit te rijden. Dit soort evenenten zou de NOMAC verder uit kunnen breiden. Kopier dit concept naar de andere circuits en geef hier bekendheid aan. Open dagen e.d. zijn alleen maar een succes als men in het land weet dat ze er zijn.

Het zijn herhalingen van vroeger, zetten uit het verleden, open deuren en noem nog maar een paar termen van deze aard op. Het is ook waar, je zult dit allemaal moeten blijven doen om de sport/hobby onder de aandacht te houden. Mischien moeten we eens een baaninzetter of NOMAC official bedreigen of mishandelen (zoals in andere sporten wekelijks gebeurd) om aandacht te krijgen, of Badr een autotje geven :confused:

Waar het mij om gaat is dat we af moeten van het commentaar om het commentaar en nu met zijn allen een aantal voorstellen richting de NOMAC geven waarvan we over 3 jaar kunnen roepen: "Weet je nog dat ik dat toen geroepen heb. En weet je, ik had gelijk ;-) !

8. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Misschien moet ik dit gaan splitsen tot een eigen topic...

Je vergeet dat de NOMAC gevormd wordt door de clubs en dus de clubs het beleid bepalen zoals de leden dat binnen de club doen. Indirect bepalen oa de rijders het beleid van de NOMAC.

Kijk naar de truggy cup, opgestart door RC-Junkies had toen een redelijke aanhang. Er werd een plan geopperd om het onder de NOMAC te gooien en er kwam ineens veel weerstand. De NOMAC stond namelijk voor meer serieus en strengere regels terwijl het in werkelijkheid dezelfde cup onder een andere naam zou zijn. Tamiagekken zouden daar naar mijn idee hetzelfde over kunnen denken....

Ja er is te leren van degelijke wedstrijden maar je moet ook de rijders kunnen trekken en daar zit het probleem want die hebben allemaal een eigen idee zodat je ze nooit goed op 1 lijn kunt krijgen.

9. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Waarom de NOMAC wel zou moeten promoten:
    * Dat staat in de statuten.
    * Is in het belang van de clubs.
    * De nomac is het overkoepelende orgaan in nederland, moet dus zorgen dat het goed gaat met de sport.

Waarom de NOMAC te weinig/niet promoot:
    * "We organiseren een Nederlands Kampioenschap"
    * Geen Tijd
    * Geen middelen (geld, materiaal, etc)
    * Je gaat pas NK rijden als je het op club niveau goed kan.

In mijn ogen zou de NOMAC meer met de clubs samen moeten doen. Als het op clubniveau niet klopt, dan gaat er op NK niveau (en dus bij de NOMAC) weinig gebeuren.
    We hebben het zien teruglopen op de clubs en dat gebeurde ook bij de NOMAC. We zien (bij de MACH) een positieve opkomst bij de clubs, en zie daar op de laatste NK 1/10 waren er ook weer meer deelnemers.
    Bart doet dan weinig voor de sectie, maar wat hij doet op de club is dus misschien wel beter voor de sectie! ;-)

Initieel is daar het idee van 1 NK wedstrijd ook vandaan gekomen bij Bart en mij, je zou dan de clubkampioenschappen moeten samen laten gaan met de NK. Op die manier stimuleer je als NOMAC dat de club het beter krijgt. Verder maak je het gat tussen de clubrijder en de NK rijder wat kleiner. Uiteraard was de lage opkomst ook een grote factor om 1 wedstrijd als voorstel in te dienen.

't is allemaal leuke theorie en prachtig, maar uiteindelijk moet d'r gewoon gezelligheid zijn bij 't racen. Er moet geen gezeik zijn (ik herinner me een NK waar we op geluid gingen controlleren). Het moet een goedgeorganiseerd evenement zijn. Er moet competitie zijn in het veld.
    Dit is in mijn ogen ook de reden waarom ETC en ENS populair zijn. Het is goed georganiseerd, het is gezellig (begrijp ik) en het is een mooi weekend voor de rijders (je hebt er zin in!). De rijders hebben altijd wel een close gevecht (omdat het veld zo groot is).

Als NOMAC/sectiebestuur kun je dus wel iets doen:
    * Goed organiseren van zo'n NK weekend
    * Zorgen dat er weinig gezeik is.
    * Gelijkheid in materiaal zorgt voor meer battles op de baan (standaard motor...)

Helaas zien we bij de NOMAC vaak de oplossing in 'meer regels'. Er zijn dingen die netjes moeten geregeld worden (je deelt wel de NK titel uit!). Het is dus zoeken naar een balance tussen te veel en strenge regels en te weinig regels (waardoor er ook weer gezeik komt).
    De wedstrijdleiderscursus die welleens gegeven word bij de NOMAC is dus een stap in de richting van het beter laten verlopen van zo'n evenement. Veel mensen zien het niet zitten om zoiets verplicht te maken, maar als dat ervoor zorgt dat de NK rijders weten waar ze aan toe zijn, dan is dat het misschien wel waard.
    Het sectiebestuur is er in mijn ogen om te zorgen dat dingen goed verlopen (voorbespreken met de wedstrijdleiding, zorgen dat de keuringsspullen 'ok' zijn, in de gaten houden dat het allemaal eerlijk verloopt).

Waar de NOMAC het dus (in mijn ogen) laat liggen is de promotie van de sport in het algemeen en het samen werken met de clubs. Er zijn idee'en, maar niemand heeft de tijd/zin om zich er beter voor in te zetten. En ik moet eerlijk zijn, het kan echt veel tijd kosten en je krijgt er zo weinig voor terug... lastig.

Uiteindelijk dus: waar zijn de vrijwilligers!

10. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Kunnen we van het weekend toch proberen?

:p

11. KweetNiet

KweetNiet

Lid geworden:
    22 feb 2008
    Zal je na de kwali laten weten waar ik zit ;)

12. KweetNiet

KweetNiet

Lid geworden:
    22 feb 2008
    Hier zie je nu maar weer wat het huidige beeld is hoe mensen naar de NOMAC kijken. Ik snap dat die vanuit de clubs/organisatie's dient te komen en dat daar mensen voor nodig zijn. Maar alles dan maar meteen afsnoeien doet daar dus geen goed aan.

Ook weer een goed voorbeeld waar de NOMAC had kunnen ondersteunen en haar leden een mooi race platform te kunnen bieden. Er zijn nog veel meer van dit soort initiatieven waar de NOMAC met organisatie's om tafel kan gaan zitten om te kijken waar zij kan helpen.

13. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    En het om de tafel zitten gebeurt ook met sommige verenigingen in die richting maar er zijn (met name in de buggywereld) mensen die er op tegen zijn wegens oud zeer. De 1:8 offroad had zich ergens rond 1996 afgesplitst en draaien sindsdien onder hun eigen naam. Een groot argument daar is het niet verplicht lid zijn van een vereniging. Heel mooi maar ook heel fout omdat je daarmee geen clubs en dus hun accomodaties steunt.
    Probleem van de NOMAC is dat ze juist een lidmaatschap eisen, moet je dan daarin veranderen of niet? Verenigingen zien ook liever een betalend lid dan een persoon die alleen 1 wedstrijdje betaalt om zo de onderhoud en vaste lasten van de accomodatie te kunnen bekostigen.

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    [mod]Even afgesplitst van het 1:10 draadje.[/mod]

15. snellehenk

snellehenk

Lid geworden:
    10 okt 2007
    Ik denk dat 1 van de grote problemen voor de offroad 1:8 klasse is dat er te weinig banen zijn die lid zijn van de Nomac en daarnaast er met name in Zuid-Holland een groot gat is qua locatie. In de provincie met in potentie de meeste rijders, geen 1:8 offroad mogelijkheden.

Gevolg van de magere dekkingsgraad qua banen in deze klasse is dat een groot deel van de rijders geen lid is van een vereniging en om die reden geen zin hebben in het rijden van de cup onder de Nomac vlag. Gevolg zou zijn dat het inschrijfgeld van de wedstrijd omhoog zou gaan en daar passen de rijders voor.

Uiteraard zijn de clubs in deze situatie de grote verliezer, maar de situatie is nu eenmaal niet anders. Misschien is dat de richting waarin de Nomac actie moet ondernemen...het ondersteunen bij het vinden van een locatie. Zolang die er niet is in Zuid-Holland blijf ik een "losse" rijder en ondanks dat ik nergens lid ben kan ik wel gewoon deelnemen aan een kampioenschap.

Niet onaardig bedoeld, maar de buggy klasse is een stuk groter dan de truggy klasse en de buggy klasse zie ik al helemaal niet aansluiten bij de Nomac.

Mijn gevoel is dat de Nomac voor deze klassen geen toegevoegde waarde biedt en zolang daar geen verandering in komt blijft de OR08 een gezellig, zelf/ongeorganiseerd boeltje ;)

16. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Moet je in dat andere topic melden :)

17. KweetNiet

KweetNiet

Lid geworden:
    22 feb 2008
    Waarom zou dit moeten?

Waarom zal dit niet kunnen?

Welke verandering dient er dan te komen?

Ik leg (net als ik bij Roelof deed) de vraag nog even terug. Aan de ene kant geef je namelijk aan dat de NOMAC wel iets kan betekenen maar daarna zeg je alleen maar dat het er niet van zal komen.

Ik denk dat de organisatoren van diverse evenementen (zoals OR08 ) er baat bij hebben als de NOMAC steunt. Ook denk ik dat het andersom werkt, de NOMAC kan heel veel hulp van deze organisaties gebruiken. De overhead zal best meevallen en ik denk niet dat hier meteen meer inschrijfgeld voor nodig is.

Wat er nu gebeurd is dat er versplintering optreedt, waar we allen geleerd hebben dat we samen veel sterker zijn.

18. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    De OR clubs hebben weinig vaste leden en veel 'losse' rijders. Vrijwel niemand van de OR rijders is lid van een club en vrijwel geen enkele OR club is lid van de NOMAC.
    De aversie is vooral tegen het 'bureaucratisch' gedrag van de NOMAC in het verleden.
    De 'oude rotten' in het OR wereldje hebben jaren geleden een 'strijd' gestreden met/tegen de NOMAC en daarna opgegeven. En naar de 'oude rotten' wordt nog steeds goed geluisterd door de OR clubs, incl hun bestuur en leden.

Zolang zij geen veranderingen zien in het beleid van de NOMAC zullen zij zich nooit aansluiten.
    NOMAC zal de clubs moeten benaderen met constructieve voorstellen en niet moeten afwachten tot de clubs hen benaderen, want dat zal niet gebeuren..... (te veel oud 'zeer')

19. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Oud zeer, of stijfkoppigheid van de oude rotten?.....

Ikzelf ben absoluut van mening, dat de OR clubs er op den duur financieel beter voor zullen staan, mochten ze zich bij de Nomac aansluiten.
    Dit mits ze dezelfde structuur accepteren die de on-road ook al heeft, en dat is dat alvorens je nationaal mag racen, je lid dient te zijn van een club.
    Dit zal de rijders op jaar basis in het begin meer kosten (hoewel ik dit betwijfel, zie mijn vergelijking hieronder), maar deze financiele injectie is goed voor de OR clubs.
    Deze clubs kunnen dan op hun beurt in de toekomst hun accomodaties verbeteren, en rijders hoeven niet meer met eigen tafels/stoelen/tenten aan te komen, wat dus de rijder geld gaat besparen.......

Even ter vergelijking.
    Nationaal racen onder de Nomac kost mij op jaar basis om mee te mogen doen, iets meer dan 200,-
    100 voor mijn clublidmaatschap, en 100 voor mijn Nationale Nomac licentie.
    Ik hoef dan geen inschrijfkosten meer te betalen voor de 6 races die ik mee mag doen, en kan op mijn club elke dag rijden als ik wil, kost me ook niets meer.
    Wat kost het om een dag vrij te rijden/te trainen bij een off-road club?
    En wat kost de inschrijving op een wedstrijd?

Nogmaals, mijn mening.

20. snellehenk

snellehenk

Lid geworden:
    10 okt 2007
    Mijn mening is dat het goed zou zijn als de OR zich aan zou sluiten bij de Nomac maar dat met name voor organisatorische en verzekeringstechnische redenen.

Het grote/grootste nadeel is echter dat je alle rijders op dat moment verplicht om lid te worden van een vereniging. Een (groot) deel van de rijders heeft daar geen trek in, een klein deel wel. Gevolg iets meer animo/leden bij de clubs, maar tegelijkertijd minder rijders in je kampioenschappen.

Nu zal een buggycup dat gemis wellicht goed weten te maken op andere manieren, of simpelweg omdat er binnen deze rijdersgroep toch al redelijk wat rijders lid zijn van een club.

Als ik naar de truggy masters kijk, een cup die al kampt met een gebrek aan animo (zonder de Nomac redden maar net ruim 30 rijders per wedstrijd), denk ik dat deze cup gewoon zal ophouden te bestaan als er dergelijke eisen aan de rijders worden gesteld. We hebben juist sinds 2013 een nieuwe groep rijders weten te vinden/aanboren door het toevoegen van een rookie klasse waar we, door het laten vervallen van een bandenreglement, nieuwe gezichten en rijders zien die we zonder rookie klasse nooit hadden gezien (inmiddels de kraamkamer van de OR8 geworden, met rijders vanaf 8 jaar die ervaren rijders zoek rijden). Sterker nog wanneer we aangesloten zouden zijn bij de Nomac zou deze drempel voor de beginner alleen maar enorm hoog worden. Gevolg geen nieuwe rijders, alleen maar rijders die stoppen kleinere groep rijders en uiteindelijk uitsterven van de klasse.

Begrijp me niet verkeerd, maar naar mijn gevoel zijn de nadelen groter dan de voordelen. Aansluiten bij de Nomac is goed voor de clubs, goed voor de Nomac, mogelijk ook goed voor de rijders. Maar slecht voor de cups. En daar knelt nu juist de schoen de cups worden georganiseerd door mensen die (mogelijk) wel lid zijn van een club, maar wanneer de club hun mening vraagt zullen zij altijd een negatief advies geven...de cups gaan rijders verliezen wanneer men zich aansluit bij de Nomac. Uiteindelijk houdt de cup op te bestaan en dan zijn er alleen maar verliezers.

PS: Het (grootste deel van het) inschrijfgeld gaat nu al direct naar de clubs, dus zij worden er ook niet slechter van...dus of de clubs er op zitten te wachten?

Ter vergelijking, een seizoen rijden kost mij:
    - Truggy Masters 7 wedstrijden € 70,00 (zaterdag gratis trainen)
    - Buggycup 7 wedstrijden € 70,00 (zaterdag gratis trainen)
    - Een paar keer vrij rijden € 60,00
    - Totaal € 200,00

Wordt ik lid van de Nomac:
    - 2 cups € 200,00
    - Lidmaatschap club € 100,00
    - Totaal € 300,00

Waar is de win-win?

PS: Ik ben ook nog wel benieuwd hoeveel geld er bij de club terecht komt en hoeveel er aan de strijkstok van de Nomac blijft hangen (ik weet het dit klinkt negatief).

Deel Deze Pagina