Graafmachine: caterpillar 330 (1:14)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Arie32, 13 mrt 2010.

  1. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Heren modelbouwers,

    Bij deze op verzoek een bouwverslag van mijn graafmachine.
    Ik zal eerst een en ander uitleggen van mijn activiteiten.
    De gedachte om een graafmachine te bouwen speelt al ruim 3jaar door mijn hoofd,op de een of andere manier trekken die machines mij verschrikkelijk aan.
    Dus wat is nu mooier om zelf zo'n ding te hebben.
    aangezien dit nieuwe stof voor mij is moest het natuurlijk niet meteen te moeilijk worden.
    De makkelijkste oplossing voor mij leek me een bruderombouw.Her en der wat verstevigen,onderwagentje rijdend en zwenkend maken en gaan met dat ding dacht ik.Daar ben ik van teruggekomen.
    2e gedachte was de giek van aluminium te maken en de rest van bruder te gebruiken.Zo gezegt zo gedaan heb ik de giek en steel van 2mm alu gemaakt en dichtgemaakt met 1mm alu.De boel verschroefd met afstandbussen en klaar was dat.
    toen kwam de onderwagen...ook hier heb ik me bedacht.Al dat plastic en dan ploegen door de klei?Nee dat gaat nooit goed dacht ik,dus ook hier een poosje over nagedacht en besloten een onderwagen te maken van alu met kunstof rupsen van c**rad die ik nog had liggen.
    Een draaikransje heb ik kant en klaar gekocht in duitsland dus toen kon de bouw beginnen.
    Na een poosje kom ik toevallig op internet een advertentie tegen van iemand die metalen rupsen verkoopt.Hmmm dacht ik das natuurlijk veel mooier,dus na weer wat denkwerk kriebelde me dat zo erg dat ik contakt opgenomen heb met hem.
    Al met al heeft dat uiteindelijk geleid tot de bouw van een complete (prototype)onderwagen met stalen rupsen die ik van hem gekocht heb.
    Nu wordt het mooi dacht ik zo met die kap van bruder erop.Niets is minder waar....
    al met al vond ik de bruderkap iets te klein in combinatie met de onderwagen.Voordeel van deze onderwagen is dat deze zowel voor de schaal 1:16 als 1:14 te gebruiken is.
    Dus de zaag gezet in het bruderkapje.Dat ding moet groter dacht ik.
    Nadat deze een paar centimetertjes verlengt was wilde ik eigenlijk ook de breedte aanpassen.Lijkt mooier ja.
    Nu kom je op een punt dat de verschaling voor geen meter meer deugt:rolleyes:
    Tja wat nu....ik heb die hele kap lopen verkloten.
    Maar geen nood,even volgas met de bovenkamer weer een idee werd geboren.
    De kap maken van metaal op de gewenste grootte en alleen de cabine gebruiken van mijn gehavende brudertje.
    Uiteindelijk is dit het ook geworden,en ook meteen de schaal maar aangepast.
    dus bij deze:Het moest een cat 330 schaal 1:14 worden met bruderkabine.
    Druk in de weer met de bovenwagen kom ik tussentijds tot de conclusie dat de giek en steel die ik gemaakt had niet in de goede schaal zijn.weer een beginnersfout,je zou er haast mee stoppen toch?
    Maar hobby blijft hobby dus ook de graafarmen maar opnieuw gemaakt.
    Zo zie je maar weer dat alle begin moeilijk is maar op en duur krijg je de smaak wel te pakken.Mijn voordeel momenteel is dat ik door al deze aanpassingen en nieuwe ideen zoveel extra onderdelen heb dat een 2e graafmachine straks ook nog wel geboren gaat worden.
    Tot zover mijn levensverhaal over mijn eerste bouwmachine projekt van deze toch wel hele mooie hobby.
    Nu verder met het bouwverslag,foto's volgen

    Groet Arie
     
  2. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]

    De graafmachine zoals het eerst zou worden met een alu giek.
     
  3. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier de 2e poging met een onderwagen van aluminium,aandrijving d.m.v RB-35 motoren.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arie,


    Hmmmm, jammer dat je steeds van plan veranderd, wat het ziet er best goed uit hoor !!

    Wat is er trouwens mis met de giek van de kraan, deze ziet er mooi strak uit hoor !!

    Succes met de verdere bouw van de CAT. 330
     
  5. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    2e poging in de ijskast,hier mijn aangekochte onderwagen die gebruikt gaat worden voor de kraan.
    onderstel is compleet van plaatstaal,inclusief metalen 3-steg rupsen en weegt 6,1kg.
     
  6. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo Piet,

    Achteraf gezien had ik een goed plan moeten maken.Ik heb teveel plannetjes gemaakt destijds.en dan wordt het op den duur rommelig.
    Maar nu heb ik alles op orde,en al die extra onderdelen zijn nooit weg natuurlijk.
    Die gebruik ik t.z.t zeker nog een keer.
    Er is ook niks mis met de vorige giek hoor,deze is alleen te kort(schaal 1:16).Vandaar dat ik deze overgedaan heb om een kloppend geheel te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  7. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]

    De nieuwe onderwagen met op de 1e foto de standaardkap van bruder,tevens de kabine voorzien van wat traliewerk.
    2e foto is met de verlengde bovenwagen.
    De 3e foto zal ik niet laten zien hahahaha.

    tot zover mijn rommelige verleden,vanaf nu een metalen caterpillar 330!
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  8. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Dan nu de bovenwagen:
    Deze heb ik gemaakt van koper en messing en is gewoon ouderwets gesoldeerd met tin.
    Ik had me een klein autogeenbrandersetje aangeschaft om te kunnen hardsolderen maar daar ben ik maar mee gestopt.
    Dat koste me bussen zuurstof en ook begon het materiaal te vervormen.
    Vandaar de verbinding met tinsoldeer.Achteraf lekker makkelijk en toch oersterk hoor.

    aangezien ik nog "beginner" ben is de kraan misschien niet geheel schaal maar ik wil wel proberen in de buurt te komen van een echte
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  9. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De bovenwagen:
    de bodemplaat is van staal met aluminium randprofielen,het scharnierblok voor de giek is van 2mm staalplaat en de behuizing van de bovenwagen van 1mm koper.
    De motorkap is van messing.
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    ik vind beide varianten op de fotoos netjes,
    succes met de afbouw ervan en ga nou niet weer veranderen!!!!!!!
    mvg markioo
     
  11. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hallo allemaal,
    Hier wat foto's van de eerste giek,deze heb ik gemaakt van 2mm aluminium en verschroefd met afstandsbussen.De afwerking is van 1mm aluminium en is op de afstandsbusjes verschroefd.Dit werkt goed maar is veel werk,gaatjes boren draad tappen enz.
    Dus mijn 2e aangepaste giek heb ik iets anders gemaakt, zijplaten van 2mm alu en ook de afwerking met 1mm alu.
    Giekdelen gezaagd deze daarna verschroefd met afstandsbusjes en de afwerking verlijmd met uhu endfest.
    Dit werkt toch veel mooier,kreeg eens een tip om dat te gaan doen.
    Het enige nadeel daarvan was dat ik een confrontatie kreeg met mijn vrouw omdat ik pas gelijmde delen in de oven wilde leggen en zij een franse ovenschotel klaar had staan om af te bakken.
     
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    netjes gedaan hoor!!!
    en nu ruikt je cat naar een franse ovenschotel??!!hihihi
    komt een man bij de bakker en wil van deeg een model van zn cat graafmachine,de bakker zegt daar heb ik zeker 2 dagen voor nodig,
    man komt terug en bewondert het model,kan de giek omhoog vraagt ie,neen zegt bakker,dat duurt een dag extra,
    dag later komt man terug en bewonderd het model,kunnen de rupsen draaien,neen zegt de bakker,dat duurd 2 dagen extra,
    2 dagen later komt de man en bewonderd het model en de bakker is heeel erg trots erop en zo kijken ze samen wel een uur naar het model,
    zegt de bakker zal ik hem nu maar inpakken voor u???!!!!
    zegt de man neen hoeft niet ik eet hem zo op,
    sorry voor t oftopic gaan,maar kon het niet laten,
    mvg markioo
     
  13. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    soms moet je even off topic gaan hahahahaha leuk!
     
  14. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Goed het feest gaat verder...
    [​IMG]
    Mijn bedoeling is om een compleet "bedrijf"op te zetten met verschillend materieel.
    Het zal een sloop&grondverzetbedrijfje worden en dan mag een beveiligde cabine natuurlijk niet ontbreken
     
  15. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De bovenwagen in aanbouw,zoals ik al eerder zei is het niet geheel schaal.Zo wijkt de motorkap iets af.Deze is deelbaar en de bovenkant is te openen bij warm weer zodat de ventilator overtollige warmte kan afvoeren.tevens is het een luikje om een en ander als oliedruk e.d te controleren.
     
  16. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    Belgiƫ, omgeving Mechelen en Antwerpen
    wauw mooi gedaan :D
    wordt deze aangestuurd via hydraulica? of via spindles? ;)
     
  17. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    [​IMG]
    [​IMG]

    ook heb ik de kraan voorzien van een echte urenteller.
     
  18. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    De aandrijving van de rupsen gaat middels electromotoren,zo ook het zwenken van de bovenwagen.
    Verder wordt de kraan hydraulisch met een werkdruk van rond de 20 bar.
     
  19. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo,
    He wat leuk, concurrentie. Van de schaal zou ik niet zo wakker liggen, het is je eerste kraan. Zorg er eerst maar voor dat hij goed werkt, daarna kun je altijd nog wat fine tunen aan de afwerking.
    De onderwagen komt van Stef, toch? Als het een beetje meezit, kun je daar straks ook de hydrauliek kopen.
     
  20. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo Stefan,
    Leuk he kranen bouwen,deze komt nog niet in de buurt van de jouwe hoor maar het is een begin.
    De onderwagen komt inderdaad van Stef.
    De hydrauliek heb ik al liggen,maar ik heb begrepen dat jij gaat samenwerken met Stef.
    Ik ga na deze machine zeker nog meer bouwen dus als jullie zorgen voor wat hydraulieksetjes komt dat zeker goed.
     

Deel Deze Pagina