Graupner HOTT GR-12SC+ en GR-12SH+

Discussie in 'Model elektronica' gestart door j.albers, 6 nov 2012.

1. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Zoals al eens in de algemene HOTT-draad gemeld werd, heeft Graupner 2 kleine 6-kanaal HOTT-ontvangers uitgebracht. Ik heb al een paar weken een eerste exemplaar in huis; koos voor de SC+ daar de forum-collega's van RC-Network al uitgezocht hadden welke stekkers daarop passen. Dit zijn nl. JST-ZH stekkers met een rastermaat van 1,5 mm, dezelfde als voor de al langer leverbare GR-12S ontvanger. Op de SH+ zijn de stekkerbussen nog kleiner en verdragen ook minder amperes.

Ik vond hier de laagste prijs (slechts EUR 23,90), ook al is deze sedert mijn aankoop alweer met 1 EUR verhoogd (en is de ontvanger op dit moment al voor de tweede keer uitverkocht):
    GR-12SC+ 2,4GHZ HOTT 6K EMPFNGER GRAUPNGRAUPNER

De passende stekkers zijn moeilijk te verkrijgen, doch deze passen en zijn van goede kwaliteit (en kosten ook nog eens weinig):
    Ar6300 Mini JST Plug and Servo Lead (5pc)
    Maar, OPGELET: Graupner heeft op de S- en de SC-ontvangers de plusdraad niet in het midden doch op de zijkant. Plus en Min moeten aan deze stekkers dus worden verwisseld!!

Ik kreeg de stekkers vandaag binnen en monteerde, om te testen, aan twee stekkers een standaard JR contrastekker zodat ik een normaal servosnoer en een ontvangeraccu kon aansluiten. Een dergelijke adapterkabel weegt overigens meer dan de ontvanger!
    Een bindknop heeft de ontvanger niet. Zender een stuk op afstand gelegd en in de bindmode gezet, en vervolgens zeer snel de accu met de ontvanger verbonden. Binding volgde direct.
    De vraag is nu hoe het met het bereik van deze minidingen is gesteld. Graupner geeft 800 meter op. Ze zijn dus perfect voor Indoor en Parkflyers. Maar ik ga mijn ontvanger ook in een kleine electrozwever testen. Omhoog zal niet zo'n probleem zijn, maar hoe gaat het laag en ver? Daar rapporteer ik dan nog wel over. Inzet in zwevers is interessant: 6 gram minder dan een GR-12 is weliswaar niet veel, maar op de stekkers kan ook nog worden bespaard en ook kan de SC-ontvanger door het minimale gewicht halverwege neus en vleugeluitsparing worden geplaatst.

Vereist is natuurlijk wel dat de servo's de andere aansluitsnoeren krijgen. Daarvoor zijn een vaste hand, goede ogen een een electronicasoldeerbout vereist. Eventueel kunnen ZH-snoer en (van de JR-stekker ontdane) servosnoer ook aan elkaar worden gesoldeerd (en geisoleerd met 1mm krimpkous), maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van.
    Voor de verbinding met de vleugelservo's kan natuurlijk een MPX-stekker of lichtere goudcontactstekker direct aan de ZH-snoeren worden aangebracht.

2. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    stel, ik peuter een gewone servo-stekker uit elkaar zodat ik de losse metalen hulsjes over houd. Daar doe ik dan een stukje krimpkous omheen. Kan ik die in de ontvanger steken?
    Dan hoef je toch niets te solderen?

[EDIT]Ik zie het. Da's niet zo handig. Deze stekkers zijn veel kleiner.

3. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Hallo Wubbe,

Dat heb ik dan meteen even geprobeerd (want ik heb losse bussen liggen) : forget it. De stiftjes in de ontvanger zijn zo dun, de stekkerbussen klemmen nauwelijks. Ze wankelen. Ook zitten ze veel te dicht bij elkaar met dus een grote kans op kortsluiting.
    Op RC-Network is gesuggereerd om de ontvangerbussen geheel te verwijderen en draden direct aan de print te solderen. Dat zou eventueel nog kunnen, maar alleen met electronica-gereedschap.

Juun

4. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Je was me al voor.

5. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Ik heb het ding inmiddels in een model ingebouwd.

Je ziet wel hoe klein de ontvanger is (de servo's zijn HXT 500's), en dat de plusdraad van de stekkers aan de buitenkant zit.

Er komt mooi weer aan dus ga ik het in de komende dagen proberen. Doe dan eerst de reikwijdtetest met gereduceerde output. Op RC-network heeft al iemand geschreven een model tot de zichtgrens omhoog te hebben gebracht, zonder problemen of verbindingsverlies.

Een bijzonderheid al wel geconstateerd: als de zender dicht bij de ontvanger wordt gehouden raakt de ontvanger "overstuurd" en valt in fail-safe. De LED gaat dan permanent rood branden. Dit wordt in de handleiding ook aangegeven en is dus normaal. Het is me bij de "grote" ontvangers echter nog nooit opgevallen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Juun,

Lijkt inderdaad wel wat voor de indoor.
    Alleen op hoeveel afstand gaat het fout? Met indoor zit ik met hooveren soms heel dichtbij de zender.

mvg,

Jan

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    afstand minder dan een meter, dan loop je dat risico schijnt.

8. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Overstuurd geraakt de ontvanger bij veel minder dan 1 meter: ongeveer bij 20 centimeter. Dat zal dus ook voor indoor geen probleem zijn, Jan, tenzij je je snor wilt afscheren:D.

Ben zojuist terug van het veld.
    Allereerst de reikwijdtetest gedaan bij gereduceerde output. Op 40 meter werkte alles nog prima.
    Vervolgens gestart en geklommen tot de zichtgrens. Het model is niet zeer groot (een gemotoriseerde HLG) en ik had geen vario aan boord, maar de hoogte was beslist meer dan 300 meter. Geen enkel probleem, had ik ook niet verwacht.
    Vervolgens gedaald, op ongeveer 100 meter van de zender, tot ongeveer 1 meter hoogte. Alles OK. Toen nog verder weggevlogen tot naar schatting 200 meter en gedaald tot ongeveer 2 meter (lager durfde ik echt niet). Nog steeds alles OK. Zoiets had ik op 35 Mhz beslist niet gedaan!.
    Zender heb ik in diverse posities gehouden, ook met de punt van de antenne naar het model.

Deze ontvangers lijken dus niet alleen geschikt te zijn voor indoor, en outdoor ook niet alleen voor parkflyers.

9. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Bedankt Juun,

Dat klinkt al beter. Ik pak het model hooverend uit de lucht dus dan zit je aardig dicht bij.

Die snor heb ik overigens al een tijd niet meer.

Ik denk dat ik er eentje ga proberen. Die lange antenne aan de zender is niet heel handig bij indoor vliegen. De zender is al een keer bijna uit mijn handen gevlogen doordat een vliegtuig de antenne raakte en ik prik regelmatig mensen (bijna) in hun ogen.

mvg,

Jan

10. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Inmiddels heb ik deze ontvangertjes volop in normale zwevers gebruikt en de ervaringen zijn perfect.
    In 1 van de modellen heb ik ervoor gekozen om de ontvanger niet in de romp doch in de vleugel onder te brengen (het gaat hier om een centraal middenstuk). Want waarom niet? Er zitten in een 4-kleppen vleugel meer servo's in de vleugel dan in de romp. Een V-kabel moet toch worden gebruikt voor aansluiten van de stroom, en die ligt dan in de romp aan 1 van de servo's daar. Er gaan dan maar twee servoaansluitingen van de vleugel naar de romp. De ontvanger wordt los onder de indekking geschoven.

Wel heb ik bij deze ontvangers een uiterst merkwaardig probleem gevonden (bug).
    De op de posities 6 en 1 (laatste uitgang verzet vanaf 7) aangesloten welvingsklepservo's bleken bij aansluiten van de stroom heel kort naar de uiterste positie te lopen en vervolgens terug naar de ingestelde stand. Dit ging zo ver dat sommige servo's tegen de mechanische begrenzing aanliepen en een hevig tandwielgekraak ten gehore gaven. Eindeloos gezocht (nur mix kanal gecontroleerd etc.), geen oorzaak gevonden. Meest waarschijnlijk vond ik een probleem met de fail safe. Toen bleek dat bij het kiezen van de store in de failsafe er een bericht op het scherm kwam dat de zender geen berichten kon ontvangen. Tegelijkertijd ging de ontvanger-led in een andere frequentie knipperen en ook verdween op de zender de aanduiding van de ontvangerspanning. De servo's bleven wel werken! Telemetrie was dus uit (en daarom kon de failsafe ook niet worden opgeslagen). Ook na uit- en weer aanzetten van de set kwam de telemetrie niet terug! Dit gebeurde pas weer bij opnieuw binden.

Nu was het zo dat de GR12SC op de tweede bindingsplaats (BD2) stond omdat in het model eerst een gewone GR12 zat. Ten einde raad dacht ik: ik begin opnieuw. Het was nog niet eens zo eenvoudig om beide ontvangers uit BD1 en BD2 weg te krijgen. Uiteindelijk gelukt; er verschijnt dan n/v.
    Vervolgens de GR12SC op BD1 gebonden. Failsafe ingesteld; store geaccepteerd; uitslagprobleem opgelost.

Conclusie: zet de GR12SC's op BD1; dus verwijder evt. een eerder daarop gebonden ontvanger uit de zender.

11. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Gr-12 sc

Heb de ontvangers in huis en de connectors AR 6300 mini.
    Ben aan het solderen geslagen van deze mini connectors en krijg het niet voor elkaar d.w.z. ik krijg geen stroom op de ontvanger.
    Ik heb de plus draad ( rood ) van de servo op de bruine draad gesoldeerd.
    Geel op zwart en en wit op rood van de mini connector.
    De ESC dezelfde volgorde.
    Wat is er fout gegaan.

Mvg.Bernard

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik begrijp de foto niet goed. Daar lijkt het anders op te zitten dan normaal.
    Het stekkertje op de onderste foto lijkt dus verkeerd om te zitten.....

Voorzover ik weet hoort rood altijd op rood
    Bruin en zwart zijn altijd massa
    Geel, wit en oranje zijn puls.

Als je op de foto van de stekker kijkt zit bij kanaal 2 de puls aan de linkerkant ( het vierkante hobbelstreepje, dat is de puls). Plus in het midden en min aan de rechterkant. Alleen zitten de kleuren bruin en geel dan net op de verkeerde plek.

bijzonder verwarrend.....

13. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ik heb ook deze ontvangertjes en de snoertjes die vervangen moeten worden ivm de stekkertjes, maar de gekochte snoertjes zijn net andersom dan normaal.

Met andere woorden, rood (het midden) blijft rood, maar de buitenkanten moeten worden omgewisseld.
    Bv Bruin wordt dus geel en andersom.

Succes,
    Jan

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Okay dat zou dan kloppen

Dan wordt het dus
    rood op rood (+)
    bruin op wit (puls)
    geel op zwart (-)

15. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Precies ;)

16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Maar die snoertjes met miniconnector, komen die dan ook bij Graupner vandaan of zijn die van een ander merk....?

17. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Die van mij komen niet van Graupner (HK)
    Je kunt op het stickertje aan de onderkant van de ontvanger zien aan welke kant de echte - en de puls van het stekkertje moeten komen te zitten, dan kun je het draadje gewoon volgen.

18. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Ik ga het even wijzigen.

Mvg.Bernard

19. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Uiteraard ook bij de esc omdraaien en bij de servo`s.
    Als je tenminste de servodraden ook moet vervangen.
    Grtz,
    Jan

20. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Esc:

Servo

Is dit de volgorde.

Mvg.Bernard

Deel Deze Pagina