hallo allemaal wij zijn op school bezig met een casat project. wij bouwen een satteliet in de grootte van een coca cola blikje (Cansat - Home). deze satteliet moet precies 370 gram wegen. deze moet met een parachute naar beneden komen van een hoogte van 1050 meter in een tijd van 90 seconden. om een veiligheids marge aan te houden kunnen we uitgaan van 1100 meter dat komt neer op 1100/90=12.222 m/s het blikje meot dus een daalsnelheid hebben van 12.2 m/s oftewel ca 44km/u. wat voor grootte parachute moeten wij daar ongeveer voor hebben? oja het gaat wel gewoon om een ronde niet bestuurbare parachte grt robert
iets te vlug geweest; in het boek 'Kites' van Ron Moulton staat een heel hoofdstuk over het droppen van knuffelberen met windvliegers. Voor een gewicht van 350gr geven zij een diameter van 150cm voor een langzame daling,133cm gemiddelde daling en 120 cm voor een snelle daling. Hoeveel nu 12,2m/s zal je wel zelf eens moeten proberen. succes
Hoe ga je die op 1050m hoogte krijgen? Ik zou zeggen probeer het met een loodje van 370g. En drop die altijd maar van een toren in de buurt en time het. Of een formule vinden Helaas kan ik je daar niet bij helpen.
als je de chute voor je can sat wil berekenen moet je eerst bepalen welk soort chute je wilt gebruiken. bol, rond 6 0f 8 kantig, cross form of rocketman. al die factoren hebben invloed op de daal snelheid van je cansat. Ik kan je al vast wel vertellen dat wanneer je een chute neemt van 1,20 meter of meer je de sat in Zwolle op kunt halen (of nog verder). Als ik even snel voor je reken, dan kom ik op een chute van 0,5 meter uit bij een gewicht van 350 gram en een daal snelheid van 6 m/sec. neem ik een chute van 1 meter dan heb ik een daal snelheid van 3 m/sec Wil ik op 12 m/sec uit komen dan kom ik uit op een chute van 30 cm. Ik heb vaker die dingen gelanceerd en ga er maar van uit dat de maat redelijk klopt ;-) volgende week ga ik aan de onderdelen voor de draag raket beginnen en als je geluk hebt vlieg je mee tijdens de lanceer dag.
Kwestie van experimenteren. Een parachute zal vrijwel direct zijn terminale snelheid bereiken. Klim in een toren en meet de valtijd en hoogte. Extrapoleren naar 1030meter, klaar.