GWS TigerMoth 400

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door willemvdm, 27 aug 2009.

1. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Dit kistje is een grotere versie van de bekende GWS park flyer.
    Ik kwam deze bouwdoos een paar maanden geleden tegen op marktplaats, waar hij te koop werd aangeboden door iemand die gedacht had dat het een goede en simpele manier was om te beginnen met modelvliegen.

[​IMG][/IMG]

En dat terwijl duidelijk op de doos staat "intermediate pilots kit"
    Ik kon hem overnemen voor 45 euro, ongeveer de helft van de winkelprijs, en daar kon ik hem niet voor laten liggen, vooral omdat ik gek ben op TigerMoths (ik heb al 2 kleintjes van depron)

Even wat gegevens:
    Spanwijdte 960 mm
    Lengte 781 mm
    Gewicht 500 gram
    Motor type 400 met reductie en 10x6 prop (104 gram ex propeller)
    Accu 8 cel Nimh 500 tot 750 MaH (circa 100 gram?)

Het stond voor mij al direct vast dat ik hem zou gaan ombouwen naar Brushless.
    En wel met de volgende motor:
    1100KV HiModel Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2208/17 | HiModel
    En natuurlijk een 3S lipo accu. (1300 Mah is ongeveeer 100 gram)
    Het doel hiervan is duidelijk, een lager gewicht en hoger motorvermogen zodat ik leuk en lang kan vliegen.

Eerst de motor vergeleken:
    [​IMG][/IMG]
    Zoals je ziet is de brushless veel kleiner en natuurlijk lichter (36 tegen bijna 100 gram)
    Een standaard 400 is 50 watt, deze brusless bijna 100!.
    De accu ruimte is op deze foto ook al veel vierkanter gesneden voor de lipo, en de voorkant van de accuruimte is verwijderd.
    Uit berekeningen bleek dat om de 65 gram lichtere motor in de neus te compenseren een 100 gram zware accu ongeveer 50 mm verder naar voren geplaats moest worden.
    Dit betekend dat de accu dus ver naar voren gaat, door het motorschot heen en er dus een nieuwe accu ruimte gemaakt moet worden.
    Geen probleem, want er moet toch al een nieuwe motorsteun voor de brushless gamaakt worden.

Eerst de romp maar eens geplakt (lijm was bijgeleverd, lijkt op UHU por).
    Het piepschuim is polystyreen van verpakkingsmateriaal kwaliteit.
    De hele kist is al geel geverfd, dus samenhouden met plakband is slecht voor de verf.
    Dus maar gedaan met huishoudfolie, werkt ook goed!
    Ik heb niet zoals gebruikelijk de lijm eerst 10 minuten laten drogen zodat het gelijk vast zit na aandrukken, maar de lijm iets nat gehouden, drogen duurd nu veel langer, maar er is tijd om een beetje te schuiven.

[​IMG][/IMG]

Dit was meer als een week geleden, dus de lijm is nu echt wel droog ;)
    Ik loop wat achter met mijn verslag maar ga nu wat foto's uploaden om het verder af te maken.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Willem,

leuk tuigje, gaat zeker goed vliegen met dat motortje.

Ik heb zelf ook een aantal van in gebruik en die bevallen me uitstekend. Ze zijn behoorlijk zuinig in stroomverbruik en erg stil.

Waarschijnlijk zijn je andere Mothjes de bekende Depron Mothjes uit het draadje van Dirk57 ???

Hier een fotootje van mijn Depron Mothje:

Die vlieg ik overigens wel met een kleiner motortje hoor ...

Ik ga je verslag je even volgen.

Grtz,
    Menno

3. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Hallo Menno

Mooi kleurenschema.
    Ik had al foto's gezien van en full scale met deze kleuren, mischien voor de volgede.

Ja de 2 andere Mothes zijn inderdaad zoals die van Dirk, maar dan met 80 cm spanwijdje.
    Die hebben dus geen rolroeren en het bekende paarse motortje van 25 gram op 2S850 lipo
    Die wegen dus 275 gram.
    Ik kwam deze tegen op Marktplaats en wilde eens proberen om te vliegen met rolroeren.
    Toestel ziet er goed uit maar het schuim is erg zwak.

Ik ga binnenkort op een cursus autocad en denk er nu aan om zelf een TigerMoth uit depron te gaan tekenen, met de nodige carbon verstevigingen.
    Dus dan de romp met echte spanten en liggers (enkele liggers met carbon) spanten 6 mm en bekleding 2 mm depron.
    Ook de vleugels in Clak-Y profiel met 6 mm ribben en liggers (2 mm carbon in de neus en 0,3x6 mm carbon bovenop en onderop de hoofdligger) en bekleed met 2 mm depron.
    Ik moet dan een Moth kunnen maken die net zo zwaar is als deze GWS maar een stuk sterker. (en goedkoper als de orginele prijs).
    De afmetingen van deze GWS zijn dan mijn richtlijn, maar dan met iets meer schaaldetails.
    Maar dat is een project voor de herfst.

Groeten Willem

4. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

plannen genoeg Willem !

Als je die tekeningen idd in Autocad zet, wordt het ook een stuk makkelijker om verschillende grootte's te tekenen/bouwen veronderstel ik ?

Misschien wel leuk om een en ander hierover bij te houden in dit draadje ?

Anyway, ik volg het even :) Succes !

Grtz,
    Menno

5. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Inderdaad, heb je een tekening in autocad dan is het heel makkelijk om afmetingen te veranderen.
    Ik heb een nieuwe printer thuis en moet nog uitzoeken hoe ik daarmee kan afdrukken op verschillende schalen (vorige printer kon het per %)

Heb je de onderdelen in autocad dan moet het ook kunnen om de tekening te knippen in A4 stukjes.
    In ieder geval kan ik kleine delen op A4 zetten maar de (halve) vleugel en de romp moeten toch op A2.

Maar verder met dit kistje, zoals gezegd loopt het verslag achter op de bouw.
    Was nog vergeten dat er een fout in de bouwbeschrijving zit, je moet de plastic buisjes voor de stuurstangen dus op lengte snijden op 260 mm volgens de manual maar dat moet dus 1 keer 260 en 1 keer 275 mm (voor het richtingsroer) zijn.
    Ik kwam daar te laat achter en heb in de romp moeten tobben om de buis weer te verlengen.

Van 1 mm triplex dus een nieuwe accuhouder gelijmt waar voorop het 3 mm motorschot gelijmt zit.

[​IMG][/IMG]

Motor eerst vastgezet met drupje CA en gepast, motorkap paste dus niet en de motor komt nu dus circa 4 mm lager als bij het orgineel van GWS.
    Vervolgens vastgezet met M3 boutjes, zelfde side en down thrust als het orgineel.

Vervolgens het stabilo en de vleugel bevestigd.
    Een snijmat ios makkelijk voor de symetrie.

[​IMG][/IMG]

De onder vleugel zit vast met 1 boutje, makkelijk denk je maar de bovenvleugel zit vast met 8 :eek: boutjes, 4 aan de cabbana aan de romp en 4 aan de struts van de ondervleugel.
    Verwijderen van de vleugels is dus zeker 15 minuten.
    Dit betekend dat voor transport de vleugels gewoon op hun plaats blijven.
    De besturing zit dus in de romp boven de ondervleugel, voor onderhoud kun je het landingsgestel verwijderen, 1 boutje losmaken en de vleugel naar voren schuiven, dan is de ontvanger etc bereikbaar.
    De accu ligt gelukkig in een koker bereikbaar door de voorste cockpit, dus die is snel te vervangen.

Groeten Willem

6. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Het assembleren is gewoon snel te doen volgens de beschrijving.
    De roervlakken zijn losgesneden van de vleugels, stabilo en kielvlak.
    Afgeschuurd en de witte snijvlakken geverfd met acrylverf.

Alles gelijmd:
    Scharnieren met foam-safe CA (volgende dag even "losbreken")
    Romp met bijgeleverde contactlijm.
    bevestigingen van de struts en cabana met 5 min epoxy. (Verf eerst weggeschuurd)
    In de ondervleugel zit een staafje carbon met epoxy gelijmd.
    Servo's vastgezet met schroefje en hotglue.

Zo zit de besturing
    [​IMG][/IMG]
    Zoals je ziet de ontvanger en regekaar zover mogelijk naar voren voor het zwaartepunt, nadeel is wel dat de regelaar nu vlak bij de ontvanger zit.

Stickers geplakt (die kleven wel slecht :() en propje gemonteerd (8x4 GWS) en dan ziet het er zo uit.

[​IMG][/IMG]

Zwaartepunt moet volgens de beschrijving op 0 tot 10 mm vanaf de voorlijst van de ondervleugel.
    Getest met 3S1300 lipo zover mogelijk naar voren kwam ik op circa 15 mm uit, dus 10 mm te ver naar achteren.
    Toch ga ik eerst zo vliegen want bij mijn 2 andere Tigermothes ligt het zwaartepunt ook ruim achter de voorlijst van de ondervleugel.
    Ik heb een hekel aan lood toevoegen.
    een zwaardere lipo (3s2000) heeft nauwelijks zin omdat die langer is dus het extra gewicht komt dan net voor de voorste cockpit, net voor het zwaartepunt.
    Ik vraag mij toch af hoe het zwaartepunt zou zijn met orginele motor en accu.
    Ik heb de motor 25 mm verder naar voren en de accu 50 mm verder naar voren, ik had gedacht dat dit wel compensatie zou zijn voor de lichtere motor.
    Ik zit nu op precies 500 gram.

[​IMG][/IMG]

De motor getest en statisch trekt hij maximaal 8,5 amp (motor mag max 8 amp hebben maar in de lucht zal ik denk ik wel hieronder blijven)
    (En dan geeft hij ook ruim 500 gram thrust want hij wil bij het testen echt omhoog uit mijn hand vliegen!)
    Half gas trekt hij zo'n 3 ampere en zou ik dus veilig 20 minuten kunnen vliegen.

En toen was het wachten op windstil weer voor de maiden.....:-D

Groeten Willem

7. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Willem,

leuk hoor :) Zo wordt het een hele familie Mothjes !

Kan je de regelaar niet in de motorruimte kwijt ? Dan heb je weer een deel van je zwaartepunt-problematiek opgelost.

Nog een tip: Ik heb hier een artikel geplaatst over het "schaal" maken van electroprops, misschien wel leuk voor je Mothje.

Grtz,
    Menno

8. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Het is dit weekend toch te winderig om te vliegen met dit soort kistjes, dus ik zal eens gaan kijken.
    Het is niet veel wat het zwaartepunt naar voren moet, maar ik denk dat het 40 mm naar voren schuiven van een regelaar van 20 gram niet veel zal helpen (en dan moet ik de kabels weer langer maken).
    Maar ik zal kijken, alle beetjes helpen.
    Ik heb voorin de triplex accu ruimte een depron stukje stootdemper zitten, dat kan ook iets dunner en dan gaat de accu een paar mm naar voren.
    Alle beetjes helpen!

Groeten Willem

9. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Hallo Menno

Leuk stukje over die schaal propjes.
    Dit is niet een echt schaalmodel dus daar ga ik het denk ik niet mee doen.
    Als ik zelf een depron versie ga tekenen is het een aanrader!
    De cursus autocad begint pas in Oktober, dus tekenen gaat richting november, een winterprojectje dus.
    Geen probllem, ik heb nog een aantal half afgemaakte kisten staan.
    (limiet is de 12 geheugens van mijn zender) ;)

Zoals eerder gezegd loopt dit verslag een paar weken achter.
    Afgelopen woensdag was het bijna windstil en heeft hij zijn maiden gemaakt :thumbsup:
    Er waren een flink aantal clubleden aanwezig, ik heb mijzelf eerst even ingevlogen met de CloudsFly en toen in het laatste halfuur voor zonsondergang de maiden!
    Ernst van dit forum heeft foto's gemaakt, zodra hij ze opstuurt zal ik ze plaatsen.
    Eerste vlucht heeft een clublid hem een handstart gegeven, ik gaf 2/3 gas en hij vloog zo weg, vrij recht en stabiel!
    Eerst even testen hoe hij (of zij?) reageerde op het gas:
    Vol gas gaat het niet echt snel, teveel luchtweerstad waarschijnlijk, maar geef je een beetje up dan kan hij loodrecht omhoog! (niet echt schaal, maar wel makkelijk).
    Half gas kun je rustig rondvliegen.
    1/3 gas gaat te langzaam, erg nerveus en snel overtrekken (mischien omdat het zwaartepunt tever achterlijk ligt?)
    Gas dicht zweven kun je vergeten, dan moet je behoorlijk down geven en komt hij snel naar beneden.
    Landing ging perfect, boven de rand van het veld trok ik op 2 meter hoogte het gas dicht en 10 meter verder maakte ik een 3-punts landing!
    Accu was nog lang niet leeg dus ik gaf gelijk 2/3 gas en na 3 meter kwam hij al los van het gras!
    Verder getest:
    Loopings perfect.
    Barrel rolls geen probleem (net als orgineel alleen rolroeren op de ondervleugel)
    Klimmen als een engel met heimwee.
    Overtrek zeer goedmoedig (rustig rechtuit pompen)
    Vrille vrij rustig, als je de knuppels loslaat herstelt hij zichzelf naar een schuine duikvlucht.
    Tweede landing maakte ik een neusstandje, maar prop bleef heel.
    Nieuwe accu nieuwe kansen.
    Gestart vanaf het gras, ging perfect.
    Paar circuitjes gevlogen, je kan vrij langzaam binnekomen en ga je echt te lanzaam en overtrekje dan is een stootje gas voldoende om dat op te lossen.
    Vliegen ook zonder problemen maar ik zag hem slecht door de zonsondergang, dus na 5 minuten weer geland, weer een nette landing, je kan echt langzaam binnenkomen!

Toch wel het idee dat ik het eens wil proberen met het zwaartepunt meer naar voren.
    In de manual staat 0 tot 10 mm vanaf de voorlijst van de ondervleugel en ik zit bijna op 20 mm.
    (en ik heb de accu al zeker 40 mm verder naar voren als orgineel, en ook de regelaar en ontvanger zitten verder naar voren!)
    Dus maar de zaag gezet in de motorsteun / accu houder.
    Weer verder gelijmd met 5 min epoxy van 1,5 mm triplex en depron.

[​IMG][/IMG]

Als je het vergelijkt met de foto van gisteren zie je dat de accu nu 23 mm verder naar voren zit en de regelaar niet meer bij de ontvanger zit maar onder de motor (100 mm naar voren, veel meer als ik gadacht had!).
    (goed advies van Menno:worship:)
    Dit geeft ook minder kans op radio storingen.
    Kistje woog 500 gram, dus invloed was:
    Accu = 100 gram 23 mm naar voren = 100/500 x 23 = 4 mm verplaatsing zwaartepunt.
    Regelaar = 20 gram 100 mm naar voren = 20/500 x 100 = 4 mm verplaatsing zwaartepunt.
    Alles weer in elkaar gezet en het klopt!
    Kistje weegt nu 508 gram (langere kabels regelaar en wat triplex)
    Zwaartepunt is 10 mm achter voorlijst.

En nu wachten op minder wind voor de volgende vlucht!

Groeten Willem

10. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Willem,

dat is mooi, woensdagavond was inderdaad topweer :)
    Wij hebben ook lang doorgevlogen, er was zo goed als geen wind en dat is voor lichte toestellen natuurlijk ideaal :-D

Deze regel begrijp ik niet helemaal:
    "Gas dicht zweven kun je vergeten, dan moet je behoorlijk down geven en komt hij snel naar beneden."

Klimt het toestel als je het gas dicht zet ?

Grtz,
    Menno

11. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Zodra ik het gas dichttrok wilde hij gelijk overtrekken.
    Het was niet dat de neus omhoogkwam, maar meer dat de snelheid eruitliep.
    Ik zie 2 oplossingen:
    Zwaartepunt verder naar voren (dus net gedaan, nu testen)
    Minder motordomp (maar dan ben ik bang dat hij bij volgas een looping maakt, nu gaat hij al snel klimmen bij volgas)

Of mischien kan zo'n licht kistje met veel luchtweerstand gewoon niet goed zweven.

Groeten Willem

12. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Willem,

ik gebruik ook een paar van deze motortjes, zoals ik al eerder schreef.

Mijn ervaring is dat ze behoorlijk krachtig zijn, ik heb de 47 grams versie op een Balsa Pipertje van 550 gram. Hierop draaide ik eerst een 9x4,7 prop. Later ben ik overgestapt op een 8x4.

Ongeacht welke prop had ik een behoorlijke motordomping nodig:

Nog steeds wil het toestel behoorlijk klimmen als ik vol gas vlieg ...

Welke prop draai jij nu met die 36 grams motor ?

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik heb er nu een 8x4 GWS opzitten.
    Ik heb nog geen andere propjes geprobeerd maar deze trekt statisch 8,8 ampere.
    De limiet voor deze motor is 8 ampere, maar in de lucht zal ik daar denk ik niet aankomen.
    Mijn motordomp is circa 5 graden.
    Ik heb er geen probleem me als hij klimt bij volgas, dat doet een full-scale ook.
    En vol gas geven doe je toch meestal om hoogte te winnen.

Op je piper zit ook een stuk lood op de firewall?

Ik heb ook een Piper
    118 cm span en 570 gram met 3S2000 (geen rolroeren)
    Had ik een 36 grams motor opzitten maar dan 1450 KV
    Dat was te gek, daar wil ik nu dezelfde motor opzetten als op de Tigermoth.
    En dan nog zien welke accu, 3S1300 of 3S2000
    (scheelt wel 70 gram en de Piper heeft geen rolroeren en is dus meer voor rustig rondtuffen)

Groeten Willem

14. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    En hier dan de beloofde foto's van de maiden.
    Met dank aan Ernst. :thumbsup:

De eerste start nog met de hand.

[​IMG][/IMG]

Hij klimt goed, zelfs met 2/3 gas, het valt op hoe de antenne draad "wappert"

[​IMG][/IMG]

En wat rustig fladderen bij windstil weer met zonsondergang.
    mooi he :D

[​IMG][/IMG]

Nu heb ik dus het zwaartepunt 8 mm naar voren.
    En dus wachten op windkracht 0 t/m 2 voor de volgende testvlucht.

Groeten Willem

15. tim--coop

tim--coop

Lid geworden:
    13 jul 2006

Inderdaad redelijk veel motordomping :D
    lol

16. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Vandaag weer heerlijk gevlogen met de Tiger moth.
    Wel redelijk veel wind, meestal noord maar af en toe hard noord-oost (windkracht 3 was het weerbericht).

Gestart vanaf het gras, met 2/3 gas komt hij na 1 meter los en gaat dan sneller omhoog als vooruit!
    Nu dus met zwaartepunt op de juiste plaats.
    Met gas erop merk ik weinig verschil, maar trek ik nu het gas dicht dan gaat de neus gelijk naar beneden en zet hij een steile glijhoek in van denk ik 1 op 5, maar overtrekt dus niet!

Nu vliegt hij dus met knuppels neutraal:
    gas dicht steile daling maar normale snelheid.
    gas half open horizontale vlucht normale snelheid.
    Vol gas stijgvlucht normale snelheid.

Dit laat ik zo, de motordomp is slechts 3 graden en dat vind ik genoeg.
    Ik heb vroeger namelijk geleerd (bij full-scale vliegen):
    Snelheid regel je met de neusstand (hoogteroer)
    Hoogte regel je met gas.
    Zo hoort een vliegtuig te vliegen.
    Veel modelvliegers denken daar anders over, en zelfs Futaba omdat ik op mijn zender gas kan mixen met hoogteroer (maar dat doe ik dus gewoon niet.

Hij vliegt heerlijk en doet alles wat ik wil.
    De beste bochten maak je door:
    1) klein beetje richting + rolroer + gas te geven.
    2) heeft hij eenmaal helling dan rolroeren terug naar neutraal, in de bocht houden met een heel klein beetje richting.
    3) aan het einde van de bocht gas en richting neutraal, klein beetje rolroer tegen om hem vlak te leggen.
    Dit is lastiger maar hij vliegt veel mooier als het meer gebruikelijke alleen rolroer en een beetje hoogte.

Landen doe ik nu met gas dicht zodat de prop stilstaat, gewoon aankomen vliegen en op lage hoogte up om hem horizontaal te leggen.
    Ik heb geen propsaver en de meeste landingen zijn "neusstandjes" door de kleine smalle wielen in het gras (moet ik nog beter oefenen.)
    Bij de laattse landing bleek dat ik het landingsgestel niet goed gelijmd had, zit nu weer vast maar opgeschuurd voordat ik het plastic lijmde met epoxy.

Groeten Willem

Laatst bewerkt: 12 sep 2009
  17. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hallo Willem

Leuk verslag!

Mijn GWS Picomoth leeft ook nog steeds, ik heb er al jaren niet meer mee gevlogen, maar ze hangt nog steeds vliegklaar aan de muur met het originele brushed motortje plus vertraging...

Zowel de GWS Picomoth als de TM400 worden uitvoerig behandeld in denk ik het langste draadje op RCgroups:

GWS Tiger Moth Thread - Part 29 - RC Groups

Wellicht had je die ook al eens gevonden, maar ik noem het maar voor de zekerheid, ik snuffel er af en toe nog wel eens in, altijd weer leuk....

Groet, Dirk

18. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik had dat draadje inderdaad al doorgebladerd, lezen kost dagen.
    Vandaag had ik een beetje pech met vliegen.
    Ik wilde mijn MPX gemini maidenen maar deed er een lege accu in....:(
    Dus ik maakte na 5 minuten een harde landing buiten het veld, prop kapot en binnenin stekker van ESC losgebroken (is nu al weer vliegklaar).
    Van de motor van de CloudsFly kwam een magneetje los (vanavond ook weer gelijmd).
    Dus heb ik toen de GWS TigerMoth maar gepakt, ondanks windkracht 4.
    Dit ging aardig goed met de 3S1300 accu's.
    Maar met de hele tijd 3/4 gas tot volgas vliegen gaan die binnen 10 minuten leeg.
    Smalle wieltjes maken starten op gras wel lastig (ik ga bredere wielen proberen).
    De lader kon het niet bijbenen dus een 3S2000 erin geschoven, ging ook maar moest nu zeker volgas vliegen.
    Ook vertikaal omhoog ging niet meer.
    (met de orginele brushed motor denk ik dat ik niet had kunnen vliegen.)
    Maar toen kwam er een bui aan met zeer harde wind.
    Ik zat bovenwinds van het veld en durfde niet te keren (ging volgas tegen winds niet vooruit), even gedacht om in het bovenwindse veld te landen, maar toen toch maar gas terug genomen tot 2/3 gas.
    Nu kwam de TigerMoth langzaam achteruit naar het veld.
    Na korte tijd (maar leek wel een eeuwigheid) was ik weer boven het veld :).
    Toen iets down gegeven en de Tigermoth kwam netjes omlaag en landde op zijn landingsgestel, als een helicopter.

De limiet is denk ik toch windkracht 4 voor dit kistje ;).
    En aan de clubleden die vorige week zeiden dat hij overpowered is, dat valt wel mee hoor, ik had vandaag het extra vermogen hard nodig.

Maar hij kan meer wind aan dan de meeste mensen denken!

Groeten Willem

19. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ja, als de wind maar een beetje constant is en niet al vlagerig kun je best leuk achteruit vliegen....

Heb zoiets ook een keer meegemaakt, alleen zat ie toen "benedenwinds" richting bebouwing en ik had te weinig power om hem terug te brengen. Het was op het laatst alleen nog een klein stipje in de verte. Hij bleek later zelfstandig een keurige landing naast een huis te hebben gemaakt en we kregen 'm ongeschonden terug...

Deel Deze Pagina