Gyro op zwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door thijsverbunt, 9 dec 2008.

  1. thijsverbunt

    thijsverbunt

    Lid geworden:
    30 apr 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Dongen
    Hallo,

    Ik heb wel eens gelezen om op een zwever een gyro te zetten.
    Kan iemand vertellen wat deze doet?;)

    Gr, Thijs
     
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    ik heb het zelf nog nooit gehad in men zwevers ... maar volgens mij stuurt deze tegen als de zwever weggeduwd word door turbulentie, zijwind of thermiek die aan 1 kant duwt...
    dus eigenlijk grijpt hij in om als het ware de zwever mooi rechtdoor te laten vliegen, ondanks al die natuur elementen die er proberen verstoring in te brengen....

    (dacht ik toch) maar ben zelf een noob :p (2j vliegervaring is niet veel)
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Een gyro dempt bewegingen uit. Als je zwever door turbulentie bijvoorbeeld een stukje omrolt, voelt de gyro de beweging en geeft een stuuruitslag om die rolbeweging tegen te gaan. Hij zal je vliegtuig niet terugbrengen naar de oorspronkelijke stand, hij gaat slechts de beweging tegen. De beweging die je zelf veroorzaakt door een stuuruitslag te geven wordt natuurlijk wel 'toegestaan', de gyro zit tussen de ontvanger en de servo en weet dus wat voor stuurinputs jij geeft.
    De gyro werkt slechts op één as, dus óf voor rol, óf voor pitch óf voor yaw. Als je alle drie de assen wilt stabiliseren heb je 3 gyro's nodig. Bij zwevers wordt de gyro over het algemeen op de rol-as gezet. Het resultaat is een rustiger vliegbeeld.
     
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Gyro op een zwever???!! gewoon AMBACHTELIJK vliegen:D:D alles zelf onder controle willen houden is toch de kunst!!
    GEEN gyro op mijn vliegers

    Ik heb wel een Giro maar die staat altijd rood
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Willem, dat moet iedereen zelf weten.
    Zo zijn er ook mensen op tegen dat er met vario's gevlogen wordt, die er tegen zijn dat je rudder op de zender aan je ailerons koppelt, of gebruik van mixers in het algemeen belachelijk vinden.....

    Ik heb ook geen gyro op geen enkele zwever van me, maar zou dat zeker doen als ik de noodzaak er van zou in zien. Dus het vliegen bvb veiliger zouden maken.

    Ik ken een helling waar je vrijwel altijd een stuk door de leizijde turbulentie moet vliegen, voordat je kunt landen. Die is daar zo heftig dat je er vrijwel niet zonder gyro veilig doorheen kunt, dus hebben vrijwel alle vliegers aan die helling een gyro.
     
  6. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat corrigeert in zekere zin ook ongewenst gedrag :rolleyes:
     
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.093
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Hallo Thijs

    Ik heb in al mijn toestellen een gyro op de rolroeren maar ik moet toegeven dat ik ze eigenlijk nog maar vrij weinig inschakel.
    Ik ben er achter dat de ingeschakelde gyro tijdens het slepen misschien wel meer nadelen dan voordelen heeft, het zelf corrigerend effect van de zweefkist is soms te groot om alert te reageren op de sleeppkist cq sleepvlieger.
    Wel schakel ik hem in bij landingen in zeer sterke turbulentie, dit samen met de combi switch (richtingsroer en rolroeren gekoppeld)
    Bij de landingen van mijn aerobatic toestel, de Swift S1 is hij altijd ingeschakeld.

    Bij het zoeken naar thermiek is hij alleen maar nadelig en eenmaal in de thermiek heb ik nog geen voordeel kunnen ontdekken.

    Mijn persoonlijke mening derhalve; nodig, nee maar soms wel handig.

    Harry
     
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    ik ben van mening , hoe groter de zwever , hoe groter het voordeel is bij het VEILIG vliegen voor je kist.... een klein zwevertje in stukken vliegen bij een landing doet minder pijn in je hart en je geldzak :p

    dus als een gyro het opvangt bij het landen en je toestel veiliger helpt landen (zeker op hellingen waar moeilijk te landen valt) dan is het wel een voordeel denk ik ....
    nu denk ik ook wel dat idd het geen voordeel is als je op 300m hoogte in thermiek draait.... want ik merk dat als ik in thermiek zit zelfs niet eens meer aan men hoogte moet komen... gewoon onder een bepaalde stand houden en draaien maar.

    ik denk wel dat het dus vaak voordeel heeft. maar op lagere hoogten waar hij vaak sneller ingrijpt dan dat jij het nog maar zou gezien hebben dat er wat gebeurt.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Doorgaans vliegt een grote zwever véél stabieler als een kleinere, met name in de landing en is een gyro dus absoluut onnodig. Of je moet wel héél erg Parkinson hebben...
     
  10. firefox309

    firefox309 Guest

    dat weet ik :) maar ik begrijp dat sommige oudere mensen zo snel niet meer zijn bij een reactie op turbulentie.

    zelf zou ik ook geen gyro gebruiken, maar ik begrijp dan andere t wel doen.
     
  11. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zoals Richard al vertelde is een Gyro op rolroer goed te gebruiken bij het door een turbulente zone vliegen, bijvoorbeeld bij de landing aan sommige hellingen. Ik heb het een tijdje toegepast op een Swift S1 en het verschil tussen ingeschakelde en uitgeschakelde gyro is frappant.

    Er loert echter nog wel een ander gevaar. Als je langzamer gaat vliegen, bijvoorbeeld bij het afvangen tijdens het landen zal een gyro proberen de kist horizontaal te houden totdat het niet meer gaat en er plotseling een overtrek komt. Zonder gyro heb je hier meer gevoel voor.
     
  12. sjors4x4

    sjors4x4

    Lid geworden:
    4 jan 2008
    Berichten:
    196
    @Harry van Melic

    Mag je in Spanje wildvliegen?
    en/of is er een vliegclub in de buurt van Moraira
     
  13. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik heb wel wat los gemaakt....een nette discussie zoals hier boven is altijd goed. Daarmee horen mensen argumenten waarmee ze zelf geen rekening hebben gehouden om de dood eenvoudige reden dat ze er nooit mee geconfronteerd zijn geweest.
    Zo ook ik....ik kan me voorstellen dat je met een grote dure zwever geen onnodig risico wil lopen bij een lastige landing.
    Het bijstellen van een mening (op argumenten) getuigd van wijsheid....wie dat niet doet
    is eigenwijs.

    Uiteraard moet iedereen zelf weten of hij een Gyro gebruikt. Het risco bestaat dat je het vlieggevoel gaat missen.
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Willem, VRIEND,:p

    Kijk, da's nou een volwassen houding. Een bepaald idee hebben, met tegenargmenten geconfronteerd worden en dan je eigen mening KUNNEN en WILLEN bijstellen!
    Daar kunnen nog een heleboel mensen wat van leren....

    Man van me hart, Willem!

    Sjors, ik denk dat Harry je hier een heleboel over kan vertellen, want ik vlieg daar ook bij die club.
    Is weliswaar een 25km(?) vanaf Moraira. Tot afgelopen jaar zaten we dicht bij Moraira, maar het veld daar is gesloten dus zitten we dicht bij Tormos.
     
  15. thijsverbunt

    thijsverbunt

    Lid geworden:
    30 apr 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Dongen
    Heren,

    Leuke reacties moet ik zeggen, de meningen zijn verdeeld.
    Toch zou ik het zeker willen gaan proberen wat het doet met slepen of landen.

    Zou het ook daarom ook mogelijk zijn om hem op afstand uit en aan kunnen zetten?

    Als ik er een zou kopen wat zouden jullie adviseren?

    Ps. leuke reacties ga zeker eens proberen en laat het jullie weten.

    Gr, Thijs;)
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.093
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    :eek:ntopic:

    @(Mag je in Spanje wildvliegen?
    en/of is er een vliegclub in de buurt van Moraira)

    Hallo Sjors, als je op mijn website het ´fotoboek´ opent dan zie je o.a. modelvliegveld TORMOS, op dit veld vlieg ik.
    De foto´s van de meeste van mijn toestellen zijn trouwens ook op dit veld gemaakt.
    Het is een club met ongeveer 55 leden voornamelijk buitenlanders waarvan het grootste gedeelte Engels.
    Verder worden we geregeld uitgenodigd door een club in de buurt van Valencia, Club de Aeromodelismo Xaloc Club de Aeromodelismo Xaloc
    Hier zie je ook diverse fotoreportage´s van het sleepvliegen (in het Spaans remolque genoemd)

    Voor wat betreft het gebruik van een Gyro ja dan nee, ik maak ongeveer 250 sleepstarts per jaar, nu Richard Branderhorst, die hier ook vliegt, een Piper sleepkist in bruikleen heeft zal dit aantal in de toekomst alleen maar oplopen denk ik :p:p
    De mening door mij gegeven in 'posting 7' is hierop gebaseerd.

    Thijs @(
    Zou het ook daarom ook mogelijk zijn om hem op afstand uit en aan kunnen zetten?)

    Indien je een extra kanaal op je ontvanger over hebt kun je de Gyro aan en uitschakelen, heb je dit kanaal niet over dan zul je de Gyro proefondervindelijk af moeten regelen maar dan staat hij altijd aan.

    Zelf heb ik de ACT Fuzzi Prof.V2 Flächenkreisel

    Groetjes uit een zonnig maar koud Spanje,

    Harry
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2009
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Eigenlijk zegt Richards posting nr. 9 alles..............

    Hoe groter de kist, hoe stabiler die vliegt. Nou heb ik zelf zo ongeveer alle maten zwevers gevlogen en het is inderdaad zo dat hoe kleiner je gaat hoe wiebeliger die dingen worden.
    F3K, oftewel discus launch gliders hebben maar anderhalve meter spanwijdte en moeten tijdens de landing continue gecorrigeerd worden; bovendien wil je het toestel in de hand landen om zo snel mogelijk weer de lucht in te kunnen :) Gyro's zijn daar zelfs niet in toegestaan, dus dat is een super oefening (en ook deze kistjes zijn niet echt goedkoop)

    F3J's, een maatje groter, zijn wat dat betreft al een heel stuk rustiger (dat moet jij ook weten Harrry) en bij een 5 of 6 meter bak moet je zelfs al behoorlijk moeite doen om die op een kant te krijgen. En dat gaat dan eigenlijk zooo traag.....( Richards mailing nr 9 !!).

    Maar dat diezelfde gyro ook een goed hulpmiddel kan zijn wil ik niet ontkennen; alleen een hulpmiddel bij zwevers betwijfel ik. Daar lijkt mij dat het een veel beter iets is om veel te vliegen.......... ( ga eens een middagje DLG'n, 50 starts - 50 landingen)

    Arno
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Thijs,
    Als je de giro op een schuif regelaar zet, (ik heb het over een ACT gyro) dan kun je de gevoeligheid regelen van 0-100.
    Ofwel bij 0 staat hij nog steeds aan, maar doet niks.

    Het is een leuke manier om de benodigde instelling te vinden terwijl je vliegt. Zet je de gevoeligheid te groot dan gaat de kist overcorrigeren.
    Ik heb ooit eens een hele kleine delta gevlogen die zonder gyro bijna niet te vliegen was. Mét gyro ging het prima, maar dan moest je wel uitkijken dat je die niet te hoog zette, want als het ding op snelheid kwam dan ging hij overcorrigeren en het model kwam in een heftige wiebel beweging die bijna niet te volgen was!
    Het zelfde zie je bij heli's, bij te hoge gevoeligheid begint de staart ploseling te slaan als een gek!
    Zwevers zijn daar minder gevoelig voor, maar kunnen ook door een gyro in een opzwiepende cyclus komen.

    Wat ik wel door de gyros geleerd heb is dat omdat ze de servo DIRECT aansturen, dus niet op een stuurcommando reageren, vele malen sneller ziet bewegen als jij ooit met een zender zou kunnen halen! Je herkent je servo gewoon niet meer terug!
    Ofwel snelle servos komen beter tot hun recht bij gebruik met een gyro, niet voor niets dat sommige heli staart rotor gyros slechts samenwerken met één type (snelle) servo.

    Ofwel: het dus ooit helemaal geen zin heeft om een "snelle" servo in een normale besturing te zetten, het stuursignaal is gewoon te langzaam! Bij de 2.4 zenders is dat al een stuk beter geworden!
     
  19. firefox309

    firefox309 Guest

    ja, dat klopt allemaal.

    maar ik denk dat een gyro vooral uitgevonden is voor de SLEPER, en niet het toestel dat gesleept word (zwever)

    ik denk det het belangrijk is dat je je sleepkistje mooi recht door de turbulentie of thermiek kan laten gaan. (ook voor het afzetten in termiek handig dan)

    zo sleept de motorkist je toch veel veiliger omhoog?
    ook het trekken van die slechte zweefpiloot achter je van links naar rechts word opgevangen denk ik dan ;)
     
  20. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.093
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    @(Als je de giro op een schuif regelaar zet, (ik heb het over een ACT gyro) dan kun je de gevoeligheid regelen van 0-100.
    Ofwel bij 0 staat hij nog steeds aan, maar doet niks.)


    Bedankt Richard, dit was ik vergeten te vermelden.

    Firefox309,

    Bij ons vliegt een Piper Pawnee met een gyro op het hoogteroer, de vlieger zegt dat het prima helpt, puur gevoelsmatig lijkt mij een Gyro op de rolroeren hier meer op z'n plaats.
    Ik heb maar weinig verstand van sleepkisten maar ik weet inmiddels, uit zeer betrouwbare bronnen, dat de Piper Pawnee nu niet bepaald de makkelijkste sleepkist is.

    Even terug te komen op de turbulentie, als wij vanuit het zuiden landen komen we binnen over een droge revierbedding (een z.g. barranco)
    Deze is ongeveer 10 meter diep en veroorzaakt een enorme turbulentie soms wel tot op een hoogte van 60 tot 80 meter, de gyro is dan soms 'very helpfull' :D:D

    Harry
     

Deel Deze Pagina