Hegi Piper P 18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 29 nov 2012.

1. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Van een clublid heb ik een niet afgebouwde bouwdoos gekregen van de Piper P18, kit nr. B-3206. Spanwijdte 181 cm.
    Ik ben benieuwd hoe oud deze kit is?

Er moet wel een en ander aan gebeuren maar dat is een leuke klus voor de komende maanden.
    (Ik had al niets te doen :D)

Ook weer de vraag, 4 takt of electro??

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Robion

Robion

Lid geworden:
    21 dec 2005
    ik zou het wel weten....4 takt natuurlijk ;-)

3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Is dit de Burda-Piper? Dan is die van ongeveer halverwege de 70er jaren.

4. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Gezien de wielkappen zal het indd de burda wel zijn. Leuk kistje!

5. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Het is natuurlijk mooi om 4 takt motoren of benzine motoren te gebruiken.

Maar willen we echt in de toekomst nog genieten van onze hobby, kunnen we beter de auto industrie volgen en overgaan op elektro.
    Misschien maak ik gezien mijn ouderdom het niet meer mee, maar benzine en methanol motoren gaan verdwijnen uit deze hobby.
    Enkel elektro heeft nog zin om op langere termijn te overleven.
    Of er zouden een paar piloten een belangrijke positie moeten innemen bij een regering.
    Hopelijk leest men dit nog, als we twintig jaar later zijn, ben ik de zoveelste toekomst voorspeller die Nostradamus opvolgt.
    En gelijk ga ik hebben.

Johan.

6. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Zo denken is natuurlijk erg makkelijk want over tich jaar is de auto ook einde oefening dus waarom nu een nieuwe hybride kopen? :p

Je leeft nu met de hobby, niet over 20 jaar. Wie weet is het rondvliegen met modellen dan wel verboden.. wie zal het zeggen!

7. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Dat begrijp ik best.

Moest ik niet verplicht wildvliegen door gebrek aan plaats in een vliegclub, zou ik ook nog met methanol motor vliegen, maar als ik daarmee in de omgeving aan de slag ga waar ik nu vlieg, staat binnen de kortste keren de politie ter plaatse en bekom ik een mooi proces verbaal.
    Krijg er nu al een omdat mijn hond Ben blaft na 22,30 hr op katten uit de buurt.
    Waar gaan we naartoe, kunnen mensen dan werkelijk niets meer hebben?
    En dit ondanks dubbele beglazing?

Vroeger liep het storm aan toeschouwers op een open deur, nu staan ze met een spandoek om te protesteren.
    Neem mij dus niet kwalijk dat ik verbitterd geraak en niets positief vind in de huidige maatschappij, ik verlang zelfs nog niet eens 80 te worden zoals het nu verloopt.

Johan.

Laatst bewerkt: 29 nov 2012
  8. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Ja Johan,

Er zijn clubs waar het niet meer is toegestaan.
    Maar hier in Bergeijk bijvoorbeeld, is een motorcross baan. Hier zien ze de toekomst echt niet zo somber in.
    Ook wordt er op zondag volop kleiduiven geschoten tot verdriet van een grote camping op nog geen 1,5 km afstand.

Ik zie dat dus ook nog niet zo duister.
    Electro is ook mooi en schoon. Maar er gaat niets boven het starten, opwarmen en vervolgens een statig opstijgende vliegtuig met een 4 takt motor.

Ik ben er dus van overtuigd dat het brandstofvliegen niet helemaal zal verdwijnen.

9. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Zou best kunnen want er staan nog schuifservo's op de tekening en zoveel stof zit er ook op. :)

We gaan er iets moois van maken.
    Zet ik een 4 takt op dan komt die weer buiten de kap. :(

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat is emotioneel...

In de dagelijkse praktijk wint de elektromotor het in vele opzichten van de verbrandingsmotor. Enkele uitzonderingen, waar hele specifieke eisen worden gesteld, daargelaten.

11. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Ik ben er dus van overtuigd dat het brandstofvliegen NIET helemaal zal verdwijnen. Goed opgemerkt.;-)

Electrovliegen wint veel terrein, dat klopt.
    Er is niet zoveel jeugd meer die er aan begint.

12. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja heel mooi Arnold.
    Zoiets kan wel ver terug gaan. Heb em in de catalogus van 1973. Ik was meteen verkocht... kon hem toen niet permitteren... Later pas was het me het kistje vergund. (Dank Vintage Flyer!)

Is het idd de Burda doos? Zitten de transfers er bij? Oei! Dan direct inscannen op hoge resolutie, dan kan ik ze overtekenen/tracen/retouceren, als dat vermag publiekelijk beschikbaar stellen? Naja, kijk maar.

Brandstof... is mooi op ARF toch? Vervangbaar. Maar mooie zelfbouw in hout, delicaat mooi afgebouwd... en dan dat verwoestende kruipende vet... Of het moet een grote vogel wezen...

Maar brandstof... ik heb het sneller voor me kaar dan al die accu's metertjes, laders...
    Ik sjouw me nog meer een breuk naar het veld . Haha :)
    En ik heb meer aan infrastructuur uit gegeven dan ooit tevoren. Telemetrie zus en zo... meten is weten... gek, gek , gek.... maar leuk!

Oja... Laatst m'n mooie soldeerboutje aan flarden, omdat ik met dikke brillen een Lipo lasaccu zat om te solderen. M'n dieptescherpte was niet op orde. Telefoon... concentratie... Rats! Gat dwars langs het gloeielement. 4S was genoeg.
    Met Welller WSD stations is het dan direct onredelijk duur. eBay Italie bracht gelukkig uitkomst... Mmmwahhh.... is wat.

Hoe dan ook... beide systemen hoeven elkaar niet uit te wissen, blijf pret, soms vet... in the eye of the beholder...
    Gr Bas

13. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Originele doos en stickers.

Hoi Bas,

Mooi verhaal.
    Een stukje nostalgie voor jouw. (Hiep hiep hoera voor het internet)

Ik heb inderdaad de originele doos en de stickers.
    Dat heeft dus zo ongeveer een 40 jaar overleeft.

De stickers scannen kan ik niet.
    Daar moet ik een copycenter voor raadplegen.

14. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die is gebouwd door Hannesie en hangt in m'n vide.
    Papier bespannen zo heb ik mij laten informeren door Johan. Hij heeft er nog extra de wielkapjes op gemonteerd.
    Hij is eigenlijk zo mooi dat ik er niet mee dorst te vliegen. (Heb hem zelf niet gebouwd immers...)
    Niet alle transfers staan op de juiste plek. Kniesoor die daar op let... (Ik)
    Is nu wat meer over de toestellen te vinden, edoch niet bij bakken.
    Pichler heeft thans een iets kleinere ARF laten produceren. En E-flite/Horizon heeft een prachtige PA-18. Lastig verkrijgbaar...

Mooi doosje + pretpakket transfers. Feest!
    Scannen? Tja... ik zit wel wat ver hier in Groningen. Maar ben goed toegerust.
    Wellicht via de club een keer?

Tot zovers, Bas

15. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De doos in de foto is een van de latere. Midden jaren '70 schat ik.

De originele had de piper in Burda kleuren, ik kan me deze nog herinneren uit de modelbouwwinkel waar ik toen mijn spullen haalde.
    Ik weet bijna zeker dat deze al in de Hegi foldertjes stond die ik in handen kreeg toen ik net met modelvliegen was begonnen.
    Dat alles was midden jaren '60.

16. wenon

wenon

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    piper

heb er ook een met axi 41xx 0p 10x3300nimh power zat

17. -DINO-

-DINO-

Lid geworden:
    19 jul 2011
    stickers inscannen

18. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Graupner had al een Burda Piper in 1964.

Blauw- witte uitvoering.
    Heb deze gehad, maar is nooit afgebouwd, mijn mede maat had dezelfde wel gebouwd, maar met het toenmalige tip-tip systeem was het moeilijk om er mee te vliegen, het was geen succes,wij waren toen nog gewend aan de Impuls, deze werd gevlogen zonder hoogteroer.
    Bij de Burda piper was dit echter noodzakelijk.
    Als je dan maar 3 kanalen hebt, in de termen van Graupner, kan je wel het fiasco voorstellen.
    Mits het toestel geen aillerons had die tijd, moest je minstens over een 5 kanaals beschikken.

Nog een foto uit een ander draadje alhier.

Johan.

Laatst bewerkt: 4 dec 2012
  19. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk die nostalgie!

Toch leuk, dat er bij een dergelijk draadje weer zoveel nostalgie boven komt.

Ik ga hem inderdaad als "Burda uitvoeren." Ik heb tenslotte en mooie set stickers.
    Nog wel even Googlen hoe hij er origineel uit moet zien.
    De vorige bouwer heeft hier en daar wat steken laten vallen en dat moet recht "gebreid" worden.
    Wat foto's met vorderingen.

Zo wordt de aansturing van de rolroeren en de flaps uitgevoerd met servo's in de vleugel. Ik heb gekozen voor de kapje waarin de servo geschroefd wordt. Dat geheel op de vleugel en klaar is de "jas" Je kan er later altijd makkelijk bij.
    Origineel zat de aansturing in de romp en dan met stangen naar de roeren.

Ik ben nu aan de vleugels bezig. Door een slordige bouw was het moeilijk om een mooie neuslijst ronding te krijgen. Dus er maar een latje balsa van 5 mm op gelijmd en dan maar schuren.

Dan de rip braces er op lijmen en er kan gefolied worden.

Dan is het toch een zegen als je met pensioen bent. De sneeuw / regen valt buiten, Classis FM op de radio, een bakkie koffie erbij. Dan is mijn hobbykamertje een paradijsje.:D

Wat bedoelen jullie met "tip-tip" systeem?

20. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Piper PA 18 / Burda-Staffel

Nog wat leuke informatie gevonden over de Burda.
    Aanvankelijk waren deze koperkleurig maar later kwam de Blauw-witte versie.
    Welke vrouw van enige leeftijd kent de Burda niet?

Hier een artikel.

Pipers of the BURDA Staffel

In 1955 Burda, a publisher of magazines located in Offenburg, Germany, founded the BURDA Staffel [squadron] a team of Piper Cubs and Super Cubs for advertizing by banner towing and airshow work. Since then the Burda pilots flew all over Europe and even visited Cape Town. After flying for 6 Million kilometers and 42,000 flying hours the team was disbanded in 1973.

One aircraft of the BURDA fleet, a Piper Cub J-3C D-ELUM was the wining price in the 1958 Deutschlandflug [German flying competition] wich went to the Aeroclub Coburg. This presumably was the first aircraft I recognized as an individual type in my youth (picture in Piper J-3C D-ELUM ). It had the distinctive copper color scheme of the BURDA Staffel seen on the pictures on this page. According to the photpgraph of an air meeting seen in picture 3 , right, this color sheme still existed in 1962 ( follow the link more for larger images.) Later the color sheme was changed to blue-white.[3]
    Having also built the FALLER kit of a "Burda Piper" in my youth, which was injected in copper colored plastic explains well what meaning these copper BURDA Pipers have to me. It is a great joy to have found colored photograhs, display them here and having prospect to get some more. Many thanks to the contributors !

Deel Deze Pagina