Het maken van een motorkap met glasmat en epoxy.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 30 sep 2011.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    Voor mijn extra 300 in aanbouw is de tijd aangebroken om een motorkap te maken. Eerst wilde ik op zoek gaan naar een passende motorkap , Maar heb besloten om er toch zelf eentje te maken. Alles onder het mom van:" het geeft nog meer zelfvoldoening".

    De motorkap is getekend in Rhinoceros en m'n freesmachine heeft hem gisteren uitgefreesd. Het resultaat is erg goed. (alleen nog de "tabjes" weg snijden en licht schuren".

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het materiaal waarin is gefreesd is een isolatieplaat (geextrudeerd schuim ofzo).

    Maar hoe ga ik nu te werk? (eventueel kan ik natuurlijk ook een negatieve mal gaan uitfrezen, als dit noodzakelijk is).

    Heeft er iemand tutorials voor mij en welk materiaal ik moet gaan aanschaffen, dikte glasmat , wat voor soort glasmat , wat voor soort epoxy etc. (liefst bestel ik bij lindinger.at omdat ik in Oostenrijk woon)

    duizendmaal dank ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Neem wat glasweefsel 160 gr/m2 kepergeweven (koper), en een hoeveelheid epoxyhars L385 + verharder Ha385. plus handschoenen. (van die "bukt-u-maar" dingen.)

    Alles te verkrijgen bij Lindinger.

    Maak hars aan, breng aan op het geschuurde schuim, en leg er een stuk glasweefsel van 10x10cm in, eventueel iets groter. Daarmee kan je de bovenhelft of de onderhelft doen. Dep meer epoxy op het weefsel, tot het helemaal transparant is. Luchtbellen met een kwast uit het laminaat tamponeren. Eventueel is een ontluchtingsroller ook handig, maar het gaat maar om een klein oppervlak.
    Eventueel teveel aan epoxy kan je wegdeppen met een stukje keukenpapier. De oppervlakte moet mat zijn, en de structuur van het weefsel laten zien. Breng zoveel glas aan als je denkt nodig te hebben. 1 laag geeft ongeveer 0,25-0,35mm dikte. Probeer overlappen te vermijden.

    Na uitharding het liefst de oven in, beginnen met 50 graden, en elke 30 minuten de thermostaat 5 graden hoger zetten. Dit tot je 80 graden hebt bereikt. Vervolgens 12 uur op 80 graden laten staan, en na die tijd de oven uitzetten en laten afkoelen, voor je de deur open maakt. Op die manier heb je met die hars een optimaal resultaat. Als je nauwkeurig en zuinig werkt, dan zal je een sterk en stijf product krijgen, met die kenmerkende metaalklank.
    Vervolgens met epoxyplamuur strakmaken, en spuiten in de gewenste kleur.

    het schuim kan je er eventueel uithakken, of je brengt voor het lamineren verpakkingstape aan over het schuim.

    Wil je in NL kopen, neem dan epoxy Sicomin SR8500 met verharder SD8605 (www.polyestershoppen.nl)
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Skiff:

    Dan zou dit het juiste moeten zijn:
    -GLASGEWEBE 163G/10LFM FK144 KÖPER R&G
    -EPOXYDHARZ L 385 + HÄRTER 385 1,35KG R&G



    Nog wat vragen;
    -Zelf heb ik nog een setje z-epoxy resin staan, is dat ook iets dat ik kan gebruiken? , of is dat weer ergens anders voor?
    -Hoeveel glasgewebe en epoxyharz schat je dat ik nodig zal hebben?
    -Hoeveel lagen zal je denk ik moeten aanbrengen?
    -je zegt overlappen proberen te vermijden. Dat klinkt vreemd, als het niet overlapt maar alleen aansluit heeft het toch juist geen stevigheid?
    -Wat zijn al die verschillen in epoxyharsen, ik zie die L385, L280G, EPH161,LF1


    Bedankt ,
    Cor
     
  4. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    motorkap

    Hallo Cor,

    Zoals Skiff het omschrijft zal je waarschijnlijk een goed product krijgen.
    Wel vraag ik me af of je de beschikking hebt over een oven en vind ik 80 graden wel heel erg veel.

    Een negatieve mal maken is mogelijk, maar meer werk en als je maar 1 kap nodig hebt niet echt rendabel

    Ik zou het zo doen;

    De voorkant van je "mal" zou ik wat afronden, want glasmat wil niet zo graag om scherpe hoeken.
    Ik neem aan dat het binnenste gedeelte van de voorkant later open gemaakt word om de motor koeling te geven.
    Dit zou ik dieper(1 a 2 cm) uit frezen/snijden om zo van de "scherpe"hoeken af te zijn, later als je product klaar is kun je dit terug trimmen naar de gewenste diepte.

    Koop Epoxy, wat voor soort is niet zo belangrijk, zolang het maar 24 uurs epoxy is(van R en G bijvoorbeeld) 250 gram is al meer dan voldoende , ik raad je aan een potlife van 1 uur te nemen, zodat je rustig kan werken, Z-epoxy en andere 5 min, 30 min of zoiets zou ik niet gebruiken, omdat deze vrij dik is en niet lekker in de mat zuigt.
    Als glasmat zou ik 160 keper gebruiken(1 m2 is al voldoende), omdat deze lekker om de mal vormt, werk met stukker, liefst zo groot mogelijk, maar ga jezelf het niet te moeilijk maken om een groot stuk over vele hoeken te krijgen, want dan krijg je veel luchtbellen, die er moeilijk uit te halen zijn.
    Je kan eens "droog" proberen om aan te voelen hoe de mat zich vormt.
    Ik zou proberen om minimaal 2 lagen te leggen en eventueel bij bevestigingsgaten een laag extra.
    Ikzelf werk altijd met een haarfohn en een kwast, als ik de hars aanbreng verwarm ik deze een beetje met een fohn, zodat hij lekker vloeit, zo kan je bijna niet teveel hars gebruiken, wat weer onnodig gewicht is.
    Ik overlap de mat altijd WEL, oneffenheden later wegschuren, veel plamuren en schuren, lekker dik in de spuitplamuur zetten(of met een kwast aanbrengen), dit er weer afschuren, dan krijg je een mooi strak oppervlak

    Je kan de mal van te voren intapen, of inpakken met huishoudfoli, dan is de mal er makkelijker uit te halen, maar assaton of een ander slecht goedje lost de mal ook wel op.

    Om uit te harden zou ik een paar tempex platen pakken, een huisje hievan bouwen, gloeilamp erin hangen en klaar is je oven, eventueel een termometer erin hangen en dan zou ik het proberen rond de 35 graden te houden, gedurende 12 a 15 uur, nagelang welke epoxy je hebt.

    Ik hoop dat je hier iets mee kan.

    Succes

    MVG
    Edwin.
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    De meeste epoxyharsen die goede technische eigenschappen geven, zijn warmhardend. Ze harden uit bij kamertemperatuur, maar zijn dan nog behoorlijk bros. De uithardingsgraad komt niet veel verder dan 80-85%. Pas na een warmtebehandeling krijg je een optimaal resultaat: een stijf maar ook slagvast geheel.

    Kijk in de datasheet van de L385 en je zal zien dat daar een aantal curves instaan: De Tg ontwikkeling vs tijd en temperatuur. Daarin vind je ook dat je behoorlijk moet curen voor je richting optimum gaat.

    Andere harsen zijn waarschijnlijk ook wel geschikt. De L285 zou ik vermijden vanwege giftigheid van de verharders. (385 is de opvolger). De 280 ken ik niet uit mijn hoofd. (en mijn datasheets zijn momenteel niet bereikbaar). De 0161 is een verharder welke ook een goed resultaat geeft, met de L20 als hars (ik weet niet hoe R&G die noemt). Maar ook daar weer: Flink curen. Die combi lijkt erg op de 385.

    Qua overlap: Als je 3 of meer lagen gebruikt, dan hoef je niet te overlappen, maar moet je de overlap wel iedere keer op een andere plek maken, zodat deze niet overeenkomen. Dat scheelt veel schuur en plamuurwerk...

    Oja, het schuim lijkt me PU schuim? Dat is bestand tegen oplosmiddelen, dus gok er niet op dat je het er met aceton uitspoelt.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ skiff en Viperman, bedankt voor de tips en uitleg , hiermee kom ik een heel eind. Spulletjes zijn inmiddels besteld en resultaat wordt uiteraard getoond. (als het enigszins aanvaardbaar is ) :)

    Ik heb de voorkant wat verder uitgehold om wat meer glasmat erin te kunnen verwerken. Ook de randen afgerond, dit was ik van plan , maar het lukte me iet op de computer met het 3D tekenen... met afbreekmes en schuurpapier ging het een pak sneller.

    De mal is ook helemaal ingetaped met plakband. En het restant kan worden opgelost met thinner of aceton. (zojuist wat geprobeerd op te lossen).

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  7. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    emmeloord
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Robert, De mal die ik nu heb , wordt er eentje die ik ga gebruiken , ik ga dus geen negatieve mal maken . Toch bedankt voor de link.

    sh*t!!! denk dat ik het verkeerde heb besteld :-( gisteren de spulletjes binnen gekregen en wilde er zojuist aan beginnen. Maar heb denk ik de verkeerde glasmat besteld.
    Modellbau Lindinger Onlineshop niet dat koeper gewebe , maar standaard gewebe. Geen idee wat het verschil is, maar kan ik dit gebruiken of moet ik opnieuw bestellen?

    Wat ik nu heb gekocht, waar is dat dan goed voor?

    Thanks ,
    Cor :-(
     
  9. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Cor,

    Het is mogelijk om de lijnen glasmat te gebruiken, het werkt alleen niet zo makkelijk, het zal slecht vormen om de mal.
    Omdat je nog geen ervaring hebt raad ik je aan om keper mat te bestellen.
    De lijnen mat kun je gebruiken voor oppervlakten waar minder rondingen in zitten.
    Als je keper mat thuis hebt moet je zelf maar eens "droog"proberen, dan zie je zelf gelijk wat het verschil is.

    Succes.

    MVG

    Edwin.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    &^%$#@%^&*# *damn . en had er vandaag aan willen beginnen .

    Nieuwe bestelling gaat daalk "de deur uit" , hopelijk is het maandag binnen.

    Thanks Edwin,
    Cor
     
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    emmeloord
    keper kun je ook gewoon gebruiken keper kan je alleen veel makkelijker om ronde vormen heen krijgen ;-)

    het ging me niet zozeer om de negatieve mal maar om het stuk erna en wat ze hebben gebruikt bij die link ;-)
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Robert... dan ga ik nog een keer kijken.

    Cor
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag de moed verzameld om de motorkap te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat het redelijk mee viel. Ook vind ik het vrij ongelooflijk hoe goed je dat keper geweven spul zo gemakkelijk in ronde vormen kan modelleren.
    Ik had natuurlijk de verkeerde verharder erbij besteld, 20 minuten verwerkingstijd ipv van de andere die 2 uur verwerkingstijd had :-/

    Maar het resultaat is aanvaardbaar denk ik:
    [​IMG]

    Ben erg nieuwsgierig als het morgen is uitgehard.

    groeten,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Ziet er op het oog goed uit hoor!
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laat ik hopen dat het "op gevoel" er ook goed uitziet :)

    Ik ga daalk eens een kijkje nemen.

    Cor
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Op het menu vanavond "stuffed motorkap" :)
    [​IMG]

    Voor het schuren... tot hoever mag ik schuren, kan het kwaad als ik tot het glasmat raakt, of gaat het dan ten koste van de afwerking?

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    moest het niet in de oven toen de epoxi nog niet uitgehard was ???
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heleboel harzen moeten uitharden bij kamer temperatuur .

    Weet niet wat hier gebruikt is.

    Mvg Johan
     
  19. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik neem aan dat het warmstoken bedoeld is om de toplaag te laten vloeien wat een mooie gladde afwerking geeft .
    dit omdat er geen contra mal wordt gebruikt om een gladde laag te krijgen .
    ik had ervoor gekozen om een plug te maken en daar een contramal van te trekken .

    mvg
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Na 1 nacht drogen vloeit er niks meer , ook niet als die de oven in gaat . ;)

    Voor de Extra 300 ga ik een houten motorkap maken en die in de folie .

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina