Het "schansspringen ervaringen" topic + foto's.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Psygho (Emil), 1 aug 2007.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Doel van dit topic:
    Ervaringen delen van het maken van schansen, en het posten van het resultaat van de bouwsels,evenals de dingen die niet helemaal zou gaan als ze zouden moeten.

Je komt ze meestal wel tegen op meetings, en sommigen hebben er zelf een gemaakt.
    Persoonlijk voor mij,het mooiste wat er bestaat, jumpen met je Rc buggy :p , hoe hoger, hoe beter, en liefst ook nog een meter of 9 tot 15 ver!

Het springen is op zich ook nog niet zo makkelijk, maar het bouwen van een schans al helemaal niet.
    Ja een rechte plank, en een stapel stenen is zo gepiept, echter dat is nu net niet het geen wat we willen.

Na wat filmpjes gezien te hebben, en kritish gekeken naar de rc fun schansen, hebben wij (User GEZINUS en ik) de gok genomen, en hebben we (eerlijke wijze veel meer Gezinus, dan ik) er een gemaakt.

Op zich waren er wel formules, maar deze waren voor ons niet toepasbaar omdat de schans dan niet meer in de auto van Gezinus zou passen. We hadden dus een beperkte ruimte, maar een onbeperkte honger naar hoogte, en in mindere mate afstand.

De schans sprong perfect, even wennen, maar hoogtes van een krappe 5 meter, werden gehaald,en afstanden waren dan zo'n 9 meter ver.

Hier de foto's

De wagens:
    GEZINUS: Carson mudmaster: 3,5cc fact tuned force motor:

Psygho (emil) Xray Xb8-tq: 4,78cc Force motor:

De schans in de Opel Astra Station:

De schans op zijn plekkie:

De eerste sprong van de mudmaster:

De volgende reeks zag er gemiddeld zo uit:

Voorzichtig mijn wagen met de eerste jump:

Na wat oefening, werd het tijd om te kijken wat hij doet op 3/4 gas!

Met wat adrenaline , waagde ik hem volgas, man wat een hoogte, en wat een kick 8O :D

Er is ook een filmpje gemaakt met dezelfde telefoon als de foto's
    En met dank aan Eef, ook nu gewoon te bekijken in de standaard mediaspeler van windows.
    klik op de link: http://members.home.nl/elmo/fuji602z/RC/schanstest/31072007007.avi

2. nosmo

nosmo Guest

grappig om te zien... goed sprongetje!

Ben benieuwd od mijn 1:8 buggy dat ook zou kunnen, ben nog een nieuweling op auto gebied.

mm, zijn zulke sprongen niet funest voor je auto, of vangen je schokdempers alles op? En hoe staan ze ingesteld?

3. Eef1972

Eef1972

Lid geworden:
    19 sep 2005
    Ziet er super uit, speel zelf ook met de gedachte..
    Alleen wil ik de mijne niet zo groot maken.
    Hoe groot is de hoek ? en wat voor kracht moet de "springplank" kunnen verwerken.

Heb je filmpje ff in avi file gezet..

[media=youtube]6Rf3WOCOmn8[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Danku, fixed, en zeker bedankt voor het filmpje om te zetten in een wat normaler bestand!

Ik zal even morgen een foto maken van de zijkant met de maten erbij, de hoek is vanuit de vrijehand gezet, en loopt dus geheel niet zoals men dit in formules gebruikt.

De buggy is als basis gebruikt , zodat hij niet in de schans "hapt" zoals dit met de meeste schansen wel doet, of je me techt een huge ass schans hebben... Tevens rijd je nu heel netjes zonder wringing er vanaf....

Ik vermoed dat dit niet echt goed is voor je wagen, ik mag elke 3 maand de (harde) veren vernieuwen want die hebben dan geen kracht meer over. Ik gebruik clipjes van 15mm preload achter, en 12mm voor.
    .
    In de schokbrekers zit iets zwaardere olie dan normaal, en de dus die 2 samen moeten zorgen dat de bodemplaat niet al te hard op de grond klapt. Zoals je kan horen klapt die met een mooie doffe dreun op de grond. :oops:

Zolang je maar redelijk recht (vlak) neer komt, dempt het zand en de vlakke bodemplaat de klap, Tot nog toe houd mijn buggy deze extreme sprongen nog gewoon vol, kan zijn dat mijn chassis plaat straks niet meer zo wil als ik, hij is nu al een jaar oud, en nog geen kosten gehad met mijn acties.

5. Ruskenhunter

Ruskenhunter Guest

Leuk topic, maar ik vind het ten onrechte als de monstertrucks en truggys er niet bij mogen :p

Schans is mooi gedaan, met die dwarsbalkjes enzo ;-)

6. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Je hebt gelijk, dacht een beetje te veel aan mijzelf.
    Zo veranderd :)

7. Henry

Henry

Lid geworden:
    5 dec 2005
    Een hele mooie compacte schans Emil !! heel mooi gemaakt Gezinus ! :-D

En hij komt best hoog vindt ik hoor, heel mooi.
    En idd. , er is niks mooie dan jumpen met een 1/8 buggy !!

8. arjan91

arjan91 Guest

[video width=425 height=350:c551c12bab]http://www.youtube.com/v/2kWgW1Yl2Bw[/video:c551c12bab]

aub als het goed is doed die het zo

9. bvand

bvand

Lid geworden:
    7 apr 2007
    idd bedankt :)

10. d@nnis

d@nnis

Lid geworden:
    14 okt 2004
    Ik heb hier nog 2 Trespa platen liggen van 120x80cm 3mm dik... die zijn mooi in vorm te buigen, alleen ben ik bang dat dat nét een beetje te dun is (al is trespa wel stevig...weet er alles van, maak de platen namelijk zelf:) )

binnenkort maar eens mee aan de slag gaan als ik dit zo zie :)

bestaat er eigenlijk ook ergens een volledige looping voor 1:8 wagens...? heb wel eens een filmpje gezien van loopings, maar die was voor mini-z's

[edit] vind wel wat met youtube... maar is niet echt wat ik bedoel.. http://nl.youtube.com/watch?v=HYGswQ4mU_4 begin er wel al op te lijken

11. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Heren, zijn jullie ooit wel eens wezen rijden op een echt off-road circuit?.....

Ik kan het mis hebben, maar het gedrag wat er vertoont wordt, heeft te maken met pure verveling.

Ook ik reed vroeger alleen op parkeerplaatsen, omdat ik geen vervoer had om op het circuit te komen, maar toen ik daar eenmaal geweest was....
    Afgelopen jaren heb ik heel wat mensen zien komen, die eenmaal op het circuit gereden te hebben, NOOIT meer naar de parkeerplaats of zandvlakte gaan....

Zou dit toeval zijn?, of zou een circuit echt VEEL leuker zijn, dan een beetje je XB8 "vergallen" op een zelfgemaakte plank......

sorry, moest het eventjes kwijt.....

12. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Ach, Martin, alles heeft zijn charme...
    Ik rij graag op circuits (on- en offroad, in- en outdoor) maar een dagje ongecompliceerd bashen en knallen in zomaar een lokatie vind ik ook erg leuk.

Het hoeft niet persé op een circuit te zijn om een dagje te genieten met je RC-Car, overal kan je je wel vermaken met een RC-model auto...

13. Ruskenhunter

Ruskenhunter Guest

Laat het nou net even het toeval zijn dat je met jouw karretje alleen maar op circuit kan rijden.
    Dat een Xray word gebruikt voor bashen, vind ik zonde.. maar hij is toch van Emil??? Laat hem er lekker mee doen wat hij wil!

14. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Weet ik wel, en snap ik ook...
    Maar het rijden op een circuit, en in dit geval off-road, is zoveel leuker, dan in het "wildeweg" sturen......

Dat mijn auto eigenlijk alleen geschikt is voor circuit rijden, gaat het niet om.
    Dat Emil "bashed" met een XB8, moet hij inderdaad zelf weten, en waarschijnlijk kan deze auto er beter tegen dan welk ander goedkopere merk dan ook.... (trouwens alle merken zijn goedkoper dan Xray :wink:)

Maar het rijden op een circuit, heeft zoveel meer in zich, dat merk je pas als je er eens aan begint.
    Zeker als je al wat langer op een circuit rijdt, dan krijg je het gevoel van de competitie, en wil je steeds sneller en beter gaan rijden... dat is pas leuk.....

Oke, een circuit vindt je niet op elke straathoek, maar ook wij "onroad" rijders rijden er graag 100km voor om op een circuit te komen......

15. Matthijs NED 469

Matthijs NED 469

Lid geworden:
    5 dec 2004
    amen......

idd correct, sinds ik op circuits rij (offroad) ben ik hevig verslingerd aan het racen. Evengoed blijft bashen en je buggy lanceren leuk om te doen zo te zien. Als dat voor Emil zijn hobby is, prima toch? Neemt niet weg dat ik hem (en anderen met een buggy) toch echt een keer wil uitnodigen om op een circuit te komen rijden en te laten ervaren waar Martin heeft nu eigenlijk over heeft......... (zondag purmerend bijvoorbeeld... :wink: )

16. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Voor emil zal groningen het dichstbijzijnde circuit zijn volgens mij, maar kan nu niet zeggen dat dat zo'n spectaculair circuit is. Maar als je een keer mee wilt kan dat hoor Emil. Komende zaterdag ga ik erheen om te trainen voor de volgende KWC wedstrijd. Dus als je mee wilt kun je een keer als gastrijder mee.

M.v.g. Mark

17. d@nnis

d@nnis

Lid geworden:
    14 okt 2004
    Ik heb pas dit jaar voor het eerst op het circuit gereden bij mach one.... ben er zelfs lid geworden..

maar ik ga nog net zo graag in het bos knallen.... dat doe ik zelfs het meeste, en af en toe ga ik naar het circuit... :wink:

ik werk ook ploegen, en door de week hoef ik bij de meeste circuits niet aan te komen

de kwaliteit van de wagen heeft daar verder weinig mee te maken vind ik... er rijden ook genoeg porsches op straat rond die nog nooit een circuit hebben gezien :)

18. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Nu is er met een off-road iets makkelijker een plek te vinden om te rijden dan dat dat met on-road is.

Tuurlijk, parkeerplaatsen zat, maar vaak zijn deze erg vuil, wat erg veel slijtage aan je auto zal geven (banden, snaren, tandwielen) deze kosten heb je op het circuit niet, dus dat spaart veel geld uit.....

Feit is, dat ik nog NOOIT 1 persoon heb horen zeggen nadat hij voor het eerst op een circuit reed, dat hij toch de parkeerplaats leuker vind.
    Wel heb ik 1 keer een toevallige ontmoeting gehad tijdens toeschouwer zijn van een race op het circuit met een oud klasgenoot (Roelof kent hem ook wel) die mij durfde te vertellen dat hij liever op de parkeerplaats reed.
    Na mijn vraag of hij ooit wel eens op het circuit had gereden, was zijn antwoord,
    "nee, daar vindt ik niets aan".....
    Hij heeft het dus niet eens geprobeerd....

"angst" om naar een circuit te gaan, en daar te durven gaan rijden tussen al die "onwijs goed rijdende gasten" dat is het probleem.....

Hoe zitten wij te "zeuren" als we achter een lesauto stil staan voor een verkeerslicht en hij rijd niet snel genoeg weg?....

Juist, iedereen heeft het moeten leren, en die "onwijs goed rijdende gasten" zijn vaak behulpzaam zat om je met al je problemen te helpen......

Maar, ik heb mijn zegje gedaan, moest het ff kwijt.....
    terug on topic.....

19. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Nou Martin, voor onroad geef ik je helemaal gelijk. Ik begon met 235mm en later 1/8 onroad op het industrieterrein in mijn woonplaats.
    Toen een keer naar het circuit geweest en dat beviel erg goed. Sinsdien zien mijn 1/8 onroads alleen nog maar het circuit. Helaas heb ik geen eigen auto, simpelweg niet nodig omdat ik ook in mijn woonplaats werk. Vervoer is dus een probleem en daarom rijd ik bijna nooit op een circuit. Mijn 1/8 onroads staan dus 99% van de tijd in mijn kast. Nu rijd ik ook offroad en dat is toch echt een ander verhaal. Offroad kan je bijna overal rijden wat een groot voordeel is. Ik heb tot nu toe alleen op Groningen gereden met mijn offroad en ik moet zeggen dat ik bashen minstens zo leuk vind. Zal ook wel aan het circuit liggen, dat niet te vergelijken is met Purmerend of Helmond. Daarom ga ik deze vakantie 1 van die circuits bezoeken om goed te kunnen oordelen. Maar net zo hard als jij roept dat je niet kan oordelen als je nog nooit op een circuit hebt gereden, denk ik niet dat jij kan oordelen hoe het is om 15 meter hoog van een schans te springen met je offroad, om maar een voorbeeld te noemen.

20. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ik zeg toch dat een off-road plek makkelijker te vinden is dan een on-road plek?...

Ik geloof best dat een hoge sprong maken een kick geeft, maar ik zei eerder al dat dit "gedrag" volgens mij komt uit pure verveling, dus dan ga je zo'n schans maken.

Nu wil ik ook zo'n schans maken, maar dan een kleintje, voor mijn zoontje zodat hij met zijn 1/10 electro achter op het grasveld kan springen....

En ja, hij is al vaker op het circuit geweest (moet van mij.. :wink:) binnenkort neem ik hem eens mee met zijn 1/10, die heeft hij nog niet zolang.....

Deel Deze Pagina