Het Stampede VXL topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Psygho (Emil), 25 aug 2009.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Oke, de Traxxas dudes en dudette's zijn weer flink met de vxl reeks bezig. Al een poosje is de Stampede, de oud gediende van Traxxas, helemaal in het VXL jasje gestopt.

    Dat er (naar mijn weten) nog geen echt algemeen topic voor is, en er best een aantal users, deze wagen wel hebben, doe ik een poging om hier het Stampede VXL topic van te maken. Niet geheel zonder eigen bealng ;)

    Ik heb de oude stampede (welke nog in een kit geleverd werd met bouwandleiding) mogen rijden, met een ez run set van ik meen 5,5 turns, en alles was nog origineel, maar het was niet stuk te krijgen. Blijkbaar hadden ze toen ook al de kunst in de vingers. Want iedere andere auto van die leeftijd, met zo'n setje erin was al lang stuk geweest. Recentelijk stond er in de M-auto ook een test, en daar waren ze ook zeer positief over.

    Al met al denk ik dat de stampede, toch wel behoorlijk onder gewaardeerd is! Niet aleen qua duurzaamheid, maar ook zeer zeker wat betreft zijn rijgedrag, en fun gehalte.
    Tijd om hier iets aan te doen!!!

    Voor alle vragen tips en trucks over deze monster truck!

    [​IMG]



    Best wel een mooie kap, echter hij staat veel te hoog, dat word dus de eerste stap, de kap verlagen!
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  2. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Goed initiatief. Kap vind ik niet echt mooi (de vorm) zoals je zegt staat deze veel te hoog. Verder natuurlijk oerdegelijke Traxxas kwaliteit ;)
     
  3. bokkenrijder

    bokkenrijder Guest

    *Op last van robert verwijderd*
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  4. yazzoline

    yazzoline

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Enschede
    ik denk persoonlijk dat de stampede vxl een zeer hoog fun factor heeft, tot ongeveer 2 accutjes, op een gegeven moment gaat het wel vervelen al die wheelies, en elke bocht spontane salto's
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja dat weet ik zonet nog niet. Hij is behoorlijk aan te passen, naar velerlij stijlen...
    En de filpjes die ik heb gezien, was hij toch offroad zeer netjes te doen, en kwam hij mooi mee met de rustler. Het is geen revo, maar daar is de prijs ook naar.
     
  6. bokkenrijder

    bokkenrijder Guest

    *Op last van robert verwijderd*
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  7. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    een vriend van mij heeft hem ook maar telkens als hij een bocht maakt moet hij zn vaart enorm minderen zodat hij niet omvalt.
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Zelfs dat valt wel mee vind ik. als je wilt gaan racen, meot je gewoon in een monstertruck klasse gaan racen op een baan. :) ik vind m'n Mad Force juist grappig rijden omdat deze zo makkelijk omvalt (het zwaartepunt van die auto ligt zo'n 50 centimeter boven de kap geloof ik :p )

    Ik vond de Stamede in het begin oerlelijk. Maar zo langzamerhand begin ik het toch wel een leuke auto te vinden.
     
  9. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    één van de leukste auto's die ik heb gehad (xl-5 dan met mamba max setje). de kap van de nieuwste xl-5 is al een stuk mooier vind ik. en de kap lager zetten is makkelijk.
     
  10. Dudok12

    Dudok12 Guest

    Heb de Stampede VXL nu een paar weken: heerlijk om mee te rijden in het wild (gras, duinen, bospaadjes etc). Op de weg wel uitkijken bij het bochten nemen. Rijdt nu nog met 7.2 NiMH, maar wil door naar 2S LiPo. Heb wat vraagjes:

    Vraag 1: ik heb zand (veel) in de banden gekregen, mn. achter: hoe krijg ik dit er weer uit? De wagen schudt heftig nu hierdoor... Is gaatjes (3/band?) boren in het loopvlak van de banden een optie, of weten jullie wat anders?

    Vraag 2: Bij de Stampede is de Dust cover (#3792) niet dicht. Hierin zitten de pinion en spur gear met daarin de slipper clutch. Aan de onderkant van de dust cover zit een gat, omdat daar de cardan van het rechter achterwiel zit. Hierdoor komt er zand en zooi bij deze tandwielen: niet ideaal. EDIT: Nard Cox gaf aan dat RPM een sealed gear cover heeft (#80522), waarmee dit probleem is opgelost.

    Vraag 3: Ik heb de tandjes van het spur gear afgereden, waarschijnlijk omdat de slipper clutch af fabriek max strak stond. Verder stond het pinion gear wat te ver van het spur gear. Rijden jullie dit tandwiel vaak kapot? Hoe strak staat bij jullie de slipper clutch? Ik heb deze nu op iets losser dan een halve slag tot max.

    ps. Ik heb nu een 90-tands spur gear, ipv de standaard 86 tands spur, want pkracing had die ff niet liggen. ICM met het standaard 19-tands pinion rijdt dit merkbaar langzamer: niet gedacht dat 4 tandjes zoveel zouden doen. Ik ga nu een 86 tands spur zoeken...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2009
  11. Dudok12

    Dudok12 Guest

    Laatste vraag: drkdgglr schrijft dat de kap lager zetten niet moeilijk is. Kun je aub deze noob uitleggen hoe je dit doet? Iets omlaag met dit kap lijkt me fraaier, mits de ESC dan nog steeds genoeg koele lucht krijgt...
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik heb hem binnen!

    Super mooi regelbaar met 2s lipo, Wheelies op commando,Erg pretig wagentje. Zal met name gebruikt wordne op de skatebaan, dan echt offroad.

    De kap:

    Kap kan bij mij helaas niet lager, punt 1 zou hij tegen de kap aankom. En punt 2 is dat de Bodyposts, molded op de schoktower aan de voorkant zitten, zonder verstel mogelijkheid.
     
  13. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    ik heb de body verlaagd door de posts van de mount af te zagen, inkorten en opnieuw op de mount vastzetten met een schroef
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Iemand bij onze club heeft de stampede vxl ook gekocht een paar dagen terug.
    Leuk ding hoor! Zelfts op 6 cellen gewoon wheelies. En de snelheid is ook hoog genoeg.
    Ik heb er zelf ook even mee mogen rijden maar dat ging me niet zo goed af; ik ben totaal niet gewend om monstertrucks te besturen dus sloeg telkens over de kop :p

    Verder echt een toppie ding. Nimh accu van 5100mah erin en knallen maar.
    De eigenaar van deze had eerst een savage (nitro) en hij had bijna elke keer wel weer iets. Ook het afstellen vond hij maar niets. Hij had meer het idee van 'ik wil gewoon rijden'.

    Toen ik dus met mijn bandit aan het rijden was heb ik hem verteld dat ze ook van deze een truggy, deserttruck en monstertruck variant hadden.
    Na even overhalen dat 2wd de pret niet mag bederven is hij er meer over gaan lezen en is uiteindelijk dus de stampede vxl geworden.

    Ik zeg: toppie karretje.
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Net 2 hardcase lipo's besteld.. 25c 4000mah.
    Want vond het op 2s al meer dan hard zat gaan, 3s lijkt me echt overkill.
    Denk zelfs dat ik nog een paar tandjes lager ga, qua pinion, want wat minder hard is ook niet zo ernstig....
     
  16. bokkenrijder

    bokkenrijder Guest

    *Op last van robert verwijderd*
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Oke, das wel mooi om te weten, heb nog een 18 tands pinion. Dus even een 90 spurrutje halen. Gewoon een kimbrough 48dp past toch wel ? Of moeten hier echt speciale traxxas spurretjes op ??
     
  18. bokkenrijder

    bokkenrijder Guest

    *Op last van robert verwijderd*
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vloeibaar, is altijd goed, en niet alleen bij het bakken en braden!
     
  20. Dudok12

    Dudok12 Guest

    Bij een 90 tandjes spur past de RPM sealed dust cover niet, dus bij 90/18 is het nog wel zandhappen voor de tandwielen, of mis ik iets?

    Heb nu 90/19 omdat ik de standaard 86 tandjes spur had vernield. Icm met 3000 mAh NiMH mis is wat snelheid, maar met een 2S lipo is dat vast opgelost...
     

Deel Deze Pagina