HET WERKT!!! Men neme een tt 15cc 4takt en gaan eens kijken of deze op benzine wil lopen zonder onts

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 12 nov 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Naar aanleiding van dit topic op rcuniverse GLOW ENGINES ON GASOLINE heb ik besloten dat ik dit eens uit ga testen met een oude thundertiger 15cc 4takt die ik heb liggen. In het topic van rcuniverse word dus beweerd dat als je permanent gloeit je een methanol motor op benzine zou moeten kunnen lopen. Nou dat gaan we dus uitproberen. Ik zal de filmpjes e.d. hier gaan plaatsen. Hou jullie op de hoogte.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  2. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Hey Ruben,

    Ben benieuwd of dit gaat lukken! :cool:
    Hoop van wel, en succes met het experiment :D

    Grtz T-D
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.418
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ga ik je nog even extra laten voeden met info! :D
    Deze kende je vast niet!

    Project1 @ DIESELRC.COM

    Smullen maar!

    Zonder ontsteking? Na dieselen? Oef! Op weg naar motorschade?
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  4. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    We zullen zien, is een oude motor dus dat is een experimentje wel waard. Ga dadelijk eerst maar eens een testbok maken.
     
  5. mixit

    mixit Guest

    Als je zo'n gloeiplug hebt die je op 12 volt kan zetten, hoef je ook niet bang te zijn dat je zonder gloeier zit.
     
  6. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    ik ben heel benieuwd. Als je dat ziet op rcuniverse, wordt er al wat afgedraaid op benzine..
     
  7. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Een onsteking met passende bougie voor in een glow engine kost bij just engines overigens maar 60 euro. Maar ik wil het dus gaan proberen zonder ondsteking dat schilt weer flink gewicht zeker bij een 15cc.
     
  8. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    waarom word dit trouwens nog niet op grote schaal toegepast? lijkt me betrouwbaarder dan gloeiplug en zeker goedkoper draaien. de investering voor ombouwen heb je er vrij snel uit lijkt me.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Omdat dit niet zo makkelijk werkt als aangenomen.

    HP heeft ook al eens een methanoler op benzin verkocht (met ontsteking)

    Was niet veel mee te beginnen . :D

    De ribben zijn meestal veel te dik om op benzine te laten lopen , ze worden veel heter.

    Mvg Johan
     
  10. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
  11. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    En het werkt zie filmpje, ik heb alleen nog wel wat problemen met mijn trankdruk want mijn druk slang smelt continue van mijn uitlaat af. Dus ik denk dat ik een pomp moet gaan bebruiken. Dus als nog iemand een oude pomp heeft liggen om mee te experimenteren, dan houd ik me van harte aanbevolen. Motor loopt dus wel een stuk warmer. Maar verder heel mooi stationair en boven in de toeren lijkt het ook goed. Voor een eerste ruwe poging niet verkeerd volgens mij. Ik gebruik hier dus 1:20 gesmeerde euro 95 met castrol tts en heb de gloeiplug er continue op zitten. Ga nu eerst een weekend weg dus volgende week weer verder.

    filmpje:
    [media=youtube]pRB-fY4ExMw[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.371
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is natuurlijk nogal een beetje te nuanceren, want wat Johan beweert is in de grond wel waar, maar nogal kort door de bocht, en feitelijk niet geheel juist:

    Feit is, dat benzine veel heter loopt. Dit heeft te maken met de eigenschappen van de brandstof. Methanol vertoont een veel gelijkmatiger verbrandingsproces, als je het op tijdschaal bekijkt, waardoor de piekdrukken in de motor veel minder hevig oplopen. Benzine verbrand na inleiding van de het proces in een veel korter tijdsbestek (het is meer een explosie dan een echt verbrandingsproces) waardoor hogere drukstijgingen en dus hogere temperatuurstijgingen optreden. Mechanisch is een benzinemotor daardoor ook niet helemaal vergelijkbaar. Met name het onderste drijfstanglager krijgt relatief meer te verwerken. Een modificatie naar naald,- of rollenlager hier zou veel verschil uitmaken. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan in verband met de beschikbare ruimte en de balancering.

    Tweede punt heeft hiermee te maken. Een benzinemotor is veel gevoeliger voor het juiste ontstekingstijdstip. Daarom verwacht ik niet erg veel van een benzinemotor met gloeiontsteking. Lopen zal het vast wel, maar ik verwacht een kritisch gedrag, en matige bruikbaarheid.

    Derde punt, wat ook van invloed op de looptemperatuur is, is dat Methanol sowieso met een veel lagere temperatuur verbrand als benzine. Iedere verbranding levert warmte op, dat is logisch, maar zowel de brandstof, als de omstandigheden waaronder de verbranding plaatsvind, hebben invloed op de temperatuur van het proces. Methanol is een brandstof die een relatief heel erg lage verbrandingstemperatuur kent. Vermoedelijk zal een methanolmotor met een licht vergroot koeloppervlak (koelribben dunner maken voor betere omstroming, mogelijk een iets vergrote cylinderkop) echt nog wel binnen acceptabele temperaturen blijven, zeker in een motor-propeller opstelling. In auto of heli modellen zal het wel anders worden, ben ik bang....

    Het vierde grote probleem bij gebruik van benzine als brandstof, is dat het in feite maar heel beperkt ontsteekbaar is: Als de lucht/brandstof verhouding niet tussen bepaalde nogal dicht bij elkaar liggende waarden ligt, ontsteekt het domweg niet (ruwweg tussen 14:1 en 15:1 gewichtsverhouding). Dit vereist een vrij nauwkeurige carburatie. Iedereen die wel eens een motorfietscarburateur uit elkaar heeft gehaald, weet dat die er nogal anders uit ziet als een methanolmotor-carb. Ook de zenoag's etc, hebben al een duidelijk gecompliceerdere carburateur. Methanol kent veel ruimere ontstekingsgrenzen, en is daardoor veel minder kritisch: het topvermogen zul je ook bij methanol alleen met een exacte instelling bereiken, maar je kunt de motor rustig tot baggervet afstellen, en hij loopt vrolijk door. Een benzinemotor zal met 5% rijker of armer mengsel domweg ophouden met ontsteken, en dan zelfs geen boe of bah meer zeggen.

    Verder verwacht ik dat Rwijnhof zich vergist als hij denkt dat continue gloeien lichter is dan een ontsteking. Een vonkontsteking vraagt (veel) minder energie dan een continue gloeiende plug, en dus zal de batterij of accu voor een ontstekingssysteem bij gelijkblijvende bedrijfsduur veel lichter uitvallen dan een gloeiaccu. De electronica zal het grote verschil niet maken, denk ik zo.

    Maar dat zijn maar zo gedachten....

    Groet, Bert
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    mooi dat het werkt!

    en natuurlijk succes gewenst met het verdere testen.
     
  14. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Laat even wel wezen he, het gaat hier om het experiment. Mocht ik hier serieus wat mee willen dan komt er gewoon voor 6 tientjes een ontsteking van just engines bij. En dat gaat dan op mijn fa-180. Dus is gewoon om er eens wat mee te prutsen en te experimenteren.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.371
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, da's dan in elk geval bewezen dat het geen fabeltje is. Pas je wel op met die tankdruk? Want methanol is in dat opzicht heel erg veilig, maar de damp boven het vloeistofoppervlak in je benzinetank kan wel degelijk ontstoken worden door hitte vanuit de uitlaat, dus je loopt het risico op een tankexplosie. Waar methanol dan een zeer bescheiden "woef"zegt, zal een benzinetank toch met een iets grotere klap uit elkaar klappen, en nogal wat brandende vloeistof in het rond slingeren....

    Hoe lang blijft je plug functioneren, eigenlijk, of zeggen ze daar niks over in het RC-universe? was ik wel benieuwd naar.

    Mogelijk kun je je uitlaatgassentemperatuur nog wat naar beneden drukken door de compressie wat te verlagen, en aangezien methanolmotortjes niet voorzien zijn van geharde zittingen en klepgeleiders, is het voor een viertakt wellicht verstandig om (redelijk fors) loodvervanger toe te voegen, anders verwacht ik redelijk vlot een volledig uitgewoonde kleppentrein. Ik weet alleen niet of de plug dat lekker vind. Tenminste, ik heb in het verleden wel problemen met bougies gezien bij gebruik van loodvervanger. Kan me voorstellen, dat het ook invloed op je plug kan hebben.

    Groet, Bert

    PS: het zijn gedachten, gebaseerd op ervaringen met andere motoren. Of het hier ook opgaat, weet ik niet, maar het leek me logisch....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.371
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon even verder bordurend, en als poging tot meedenken, want het is toch wel interessant:

    Ik denk dat je wellicht verstandig doet aan een wat kleinere carburateur-doorlaatdiameter: Dit veroorzaakt een temperatuurdaling in het inlaattraject, en daardoor ook (licht) lagere uitlaatgassentemperaturen. Uiteraard ook wat minder vermogen, maar liever dat dan dat het na korte tijd kapot gaat.

    Zo weinig mogelijk restrictie in het uitlaattraject zal hier ook aan bijdragen. (dus een uitlaatdemper met veel volume, en voldoende leidingdiameter)

    Ik denk wel dat je er, ten einde een enigszins fatsoenlijke levensduur te waarborgen, niet aan ontkomt om de motor toch minimaal wat te modificeren waar het de compressieverhouding en het maximale vermogen betreft. De motorparameters moeten nu eenmaal altijd aangepast zijn aan de gebruikte brandsstof en het gebruikte ontstekingsprincipe. Dat zal geen betoog behoeven. Want anders zou analoog aan wat Plotterwelt al zei, de motoren op benzine allang in de handel zijn.

    Groet, Bert
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.418
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jij hebt vast aardige buren! Of heb je dat stukje met de boze buurvrouw en bezem er uit geknipt?

    Pompjes... wel even weten of het membraan tegen benzine bestand is.
    Wellicht is het verstandig om loodvervanger in de brandstof te gooien? De kleppen krijgen zwaar op hun lazer.
    En niet alleen de kleppen.
    Ook de zuiger. Bij een automotor wordt deze gekoeld door rondspattende carterolie. Bij motoren waar hope prestaties van verwacht worden, staan er zelfs jets op de zuigers gericht (dry-sump) om deze te koelen.
    Algemeen automotor. Gekoeld door water én door olie!


    Je zou de uitlaatnippel kunnen verlengen door een veel langere metalen buis aan de nippel te solderen. Eventueel met een paar spiralen/lussen voor de koeling. Er gaat heet gas de tank in. Benzine heeft een vlampunt.

    Niemand in de wereld wil de benzinetank van de auto koppelen aan de uitlaat.
    Een vlamdovend gaasje er tussen zou niet onverstandig kunnen wezen.
    Als is het maar om enige kans tot ontbranding, denonnatie van de tank volledig uit te sluiten.

    Verder is het prachtig om te zien! Gaaf!
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.418
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... ik zie dat Brutus me op veel punten al voor is.. sluit me verder bij hem aan.
    Maar het blijft een leuk experiment.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je krijgt meer onderdruk in de venturi bij gelijke zuigersnelheid, dat is me duidelijk. Maar waardoor ontstaat dan (ook) de lagere inlaattemperatuur? Ook uit pV/T = constant?
     
  20. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik weet toevallig van een amerikaan die al meer als 2 jaar zijn fa-150 op benzine heeft lopen zonder enige problemen en zonder modificaties, hij heeft alleen een ontsteking gekocht. Verder is de saito fg-20 (benzine 4takt) niet zo heel anders als de fa-125. Iets lager compressie en andere carburateur. Verder een heel eind gelijk. Dus zelfs saito levert gewoon ogebouwde methanol motoren. Compressie iets omlaag, andere carb en ontsteking. Dat zijn in hoofdzaak de enige aanpassingen.
     

Deel Deze Pagina