Afgelopen week tijden de sale de hobbyking Flybeam Night Flyer EPP KIT versie gekocht. In de sale was/is deze in de aanbieding voor ca. 51,36 Euro (op dit moment nog steeds, maar de sale is denk ik morgen af gelopen !!) Voor deze prijs dus leuk om het te proberen.. Wij vliegen geregeld door tot in de late uurtjes op de clubavonden, dus ik had wel interesse tegen deze prijs. Ik heb een Swift II en een Swift Maxi met LED, maar altijd met een wing vliegen gaat vervelen op den duur. Een preview: Dus de Flybeam besteld, en een SK3 3536-1050kv die ook in de aanbieding was voor een 15 Euro. Een 40A regelaar had ik nog liggen, en 4x HXT900 servo's had ik ook al. De bouw is redelijk eenvoudig, het feit dat het schuim van de Flybeam "molded EPP" is maakte het voor mij helemaal interessant. Ik heb vrij veel EPP kits gebouwd en vind het altijd erg fijn materiaal om mee te werken. Het "molded" EPP is wel een nieuwe ervaring, de meeste EPP vliegtuigen zijn uit een plaat gesneden, dus niet in vorm gespoten. Verlijmen doen we uiteraard met UHU-por wat het beste werkt met EPP, slechts plaatselijk gebruik ik wat CA lijm. Omdat ik altijd vanaf gras vlieg heb ik er maar een buikschuiver van gemaakt, het onderstel ziet er niet echt goed uit, het is erg zwaar en de wielen zijn te klein voor gras, Setup info: SK3 3536-1050kv 40A ESC (HK) 11x6 klap prop 4x HXT-900 servo 4 kanaals park reciever Stattic Test: 36A / 417W AUW 844 gram / 996 grams met 3S 1800 40C Eerste set foto's:
De servos voor hoogte en richtings-roer geplaatst De LED's zitten op een connector board met wat weerstanden, dit board soldeer je bij de aansluiting voor je ESC. Het gebruikt dus gewoon de ca. 12V van de 3S lipo. Schakelaar er tussen zetten is een optie, echter heb ik dat niet gedaan. De SK3 3636 ingebouwd, en een 11x6 klap-prop er op De ESC stellen we uiteraard in met de "Brake" functie Vleugels eerst tegen elkaar verlijmd met UHU-Por (beide zijden insmeren en minimaal 5 minuten laten drogen, dan samen drukken) en daarna de houten roede na wat opruwen er in gelijmd. Vervolgens de kabels wat netjes gelegd. De HXT900 passen perfect en zijn verlijmd met CA, zo'n beetje elke 9gram servo zou moeten werken.. De bodem plaat voor de lipo is wat zwaar.. Dus heb ik even vlug een nieuwe versie gemaakt van 1,5mm vliegtuig triplex Met een simpele klittenband setup De servo's en draden werken we nog even netjes af met wat witte tape.
De bodem plaat er in gelijmd.. Zo ziet het er uit met een 1800mAh 3S Het onderstel gaan we niet plaatsen Dus wat Depron er op geplakt En vervolgens wat brede plakband over de gehele onderkant van de romp. Deze is dan gemakkelijk schoon te houden, en zo blijven de blauwe LED's zichtbaar. Gaten bij het servo luikje dicht laten? Of toch maar open snijden?
Om het richtingen-roer wat te beschermen tijdens de landing plaatsen we nog dit: En omdat ik een kleine 4-kanaals park reciever gebruik plaats ik tevens een voltage-alarm. Ook omdat de LED's toch wel wat stroom trekken is dat wel gemakkelijk: Hopelijk binnenkort wat redelijk weer voor de maiden!
Netjes ik heb er al een paar zien vliegen en ben niet echt overtuigd van het vliegbeeld (nogal zwaar) maar ik denk dat je met het landingsgestel eraf wel de sleutel tot succes gevonden hebt! Je hebt hem mooi omgebouwd, succes!
Ja de meningen zijn nogal verdeeld, het blijk ook erg belangrijk om het toestel echt goed af te stellen. Ik verwacht er ook niet echt al te veel van, maar tijdens avond vliegen doe je over het algemeen toch niet erg veel meer dan wat rustig rond vliegen. Het onderstel verwijderen doet in ieder geval redelijk wat met het gewicht, een ruime 70 gram minder als ik het goed heb. De E-flite NIGHT visionaire is denk ik mooi als je ook wat 3D wil vliegen, en de E-Flite Pawnee is ook een leuk model. Maar goed, dan zit je meteen aan zo'n 300 Euro voor wat avond vluchten.. Deze is gelukkig goedkoop, en wat zichtbaarheid betreft denk ik dat het zeer goed zit.
Qua zichtbaarheid is hij idd zeer goed. Met die 70gram eraf is dat natuurlijk relatief gezien al een fikse winst. En veel luchtweerstand overwonnen. Rustig rondvliegen 's avonds? Bij ons gaat het er bij wijlen stevig aan toe (night combat). Of op shows met funjets 's nachts vliegen ;-) Die E-Flite dingen zijn idd serieus aan de prijs. Ikzelf hou het meestal bij een combatschijf en een omgebouwde EPO zwever voor 's nachts.
Gisteren eerste paar vluchten kunnen maken, en dat viel zeker niet tegen! Heb met 1800's een 3 of 4 keer gevlogen, alleen wat downtrim was nodig. Met een gyro er in valt het misschien nog wat te verbeteren, maar vind het verder eigenlijk wel prima zo. Nu nog wat warme zomeravonden..
Ik bedoelde dat er niet veel aan te verbeteren valt, en dat het zo goed vliegt. Misschien is de CG nog iets beter met een 2200 maar ik betwijfel het. Heb ook maar een paar korte vluchten gedaan en niet eens de moeite genomen een 2200 te testen. Inverted doet het ook prima zonder enige stick input, dus ik denk dat ik het zwaartepunt gewoon goed heb liggen.