Hoe regelaar beter ontstoren

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Han, 2 mei 2004.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hallo allemaal.
    Ik heb een Hacker master 77 - 3p opto regelaar.
    Deze moet in mijn lapidar. Maar omdat de afstand tussen de accu en de motor 85 cm is moet deze extra ontstoort worden.
    Bij schulze en hacker is mij verteld dat de regelaar in het midden moet komen, dus aan weerszijde 40 cm kabel.
    Maar er werd gezegd dat er extra condensatoren geplaatst moeten worden. Maar waar plaats ik die.
    Wie helpt mij verder. effe plaatje voor de duidelijkheid.
    Groeten Han

    [​IMG]
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik snap het even niet, jij zei pas tegen mij, dat ik dat niet hoefde te doen.
    Nu vraag je het zelf.
    Leg het eens uit waarom dat, dat moet.
    Dan moet ik het bij mijn zwever ook doen namelijk.
    Maar tot nu toe heb ik nergens last van.
    Wat zou er dan gaan storen?
    Ik heb nog geen tik gehad, en regelaar en motor worden niet warm.
    Of moet het omdat jij meer stroom trekt?
     
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ik wil dit doen omdat dit het advies is van velen op de beurs in dortmund. snapje.
    Het moest zijden ze omdat ik veel half gasvlieg.
    Als je de heletijd volgas vliegt wordt de regelaar minder belast. Ik heb alleen veel vermogen nodig om lostekomen.
    Groetjes Han.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oke dan hoeft ik het niet te doen.
    Bij mij draait hij volle porrie :lol:
     
  5. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Eén electrolytische condensator (elco) van 2200uF, met een spanning van 1,5x de maximale accuspanning lijkt mij voldoende.

    Aansluiten op de + en - zo dicht mogelijk bij de regelaar.

    + elco aan + accudraad
    - elco aan - accudraad

    netjes solderen.
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.306
    Locatie:
    Almere
    Even zoeken, maar ik heb dat ook ergens gelezen dat je extra elco's moet plaatsen op diverse plaatsen in de accu kabel. Zal eens zoeken.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan kan je weer even sparen Han.
    Of is dat niet zo duur?
     
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Gertjan.
    Dat dacht ik al wel, maar ik wilde een bevestiging.
    Ga het gelijk doen, ben toch nog met de bedrading bezig, kan het krimpje er weer om.
    Bedankt!!
    Han.
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zal toch effe de reactie van Harold afwachten.
    He Bertus zo'n elco kost bijna niets.
    Han.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is dat voor mij dan ook wijs of niet?
    Wat doet zo'n ding?
    Ik heb er geen bal verstand van.
    Geeft dat storing op je motor of op je besturing?
    Of gaat de boel anders kapot?
    Bij mij blijf nogmaals alles koud
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Bij een borstelloze motor kan je extra storing krijgen als je met minder dan volgas vliegt. Ik zal het kort uitleggen anders wordt het weer een heel lang verhaal.
    Bij een borstelloze motor wordt er een kunstmatig draaiend magneetveld opgewekt dat de magneten van de rotor meeneemt.
    Om het toerental te regelen zijn er twee manieren. De eerste is het veranderen van de snelheid waarmee het magneetveld ronddraaid. De tweede is het verlagen van de voedingsspanning.
    Om diverse (goede) redenen wordt er bij de modelbouw vrijwel altijd voor de tweede manier gekozen. Dat regelen van de voedingsspanning doet men op precies dezelfde manier als ik in een ander draadje heb beschreven ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8564 ).
    De FET's waarmee de wikkelingen van de motor worden geschakeld gebruikt men ook om de voedingsspanning "in stukjes te hakken" en zo de gemiddelde spanning over de motor te regelen. Je krijgt hier dus een geschakelde voedingsspanning die naar steeds een andere wikkeling wordt geschakeld (ik wordt er geschakeld van :wink: ).
    Hierdoor kunnen gemene schakelpieken ontstaan die de extra storingen kunnen opwekken. Die storingen zullen meevallen als de draden naar de accu kort zijn. Alle geleiders waar stroom door loopt werken als zendantennes dus ook de draden van de regelaar naar de motor en van de regelaar naar de accu.
    Helaas kan je de draden naar de motor niet extra ontstoren want dan kan de regelaar niet goed meer werken en zal de motor slecht of heel niet draaien. Om deze reden moet je de regelaar dus zo dicht mogelijk bij de motor monteren om de draden kort te houden. De draden naar de accu kan je wel ontstoren.
    Voor het ontstoren kan je het beste een combinatie van een paar condensatoren gebruiken. Een elko van ongveer 100uF en een werkspanning van minstens 1,5x de accuspanning en één of meer keramische of MKT condensatoren van ongeveer 10nF. De elco kan je het beste dichtbij de regelaar zetten met één keramische condensator er paralel aan. Een tweede keramische condensator moet je dan dichtbij de accu plaatsen. Als je een motor gebruikt die erg hoge stromen trekt dan kan je de waardes van de condensatoren en de elco verdubbelen.
    Gebruik voor de elco niet een te hoge waarde (2200uF is veel te hoog). Door de inwendige constructie van die elco's en de daarmee samenhangende eigenschappen kunnen in sommige gevallen de storingen zelfs erger worden en dat wil niemand.
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.306
    Locatie:
    Almere
    Kan het even niet terugvinden Han...
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Ernst.
    Mij was medegedeeld dat ik de zelfde waarde voor de elco moest gebruiken als die ook al aan de regelaar zitten. Deze zijn 50 volt 330uF.
    Komt aardig overeen met jouw conclusie.
    Hogestromen, juist, 50 amp. met 28cellen.
    Alleen bij shulze zijden ze dat de draden aan beide zijden even lang moesten zijn omdat anders de condensatoren in dit geval te heet worden en blaren kunnen krijgen. 85 centimeter kabel is wel erg lang.
    groeten Han
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Han,
    Het is inderdaat een goed idee om de elco een stukje van de regelaar weg te monteren als de regelaar erg warm wordt. De meeste elco's kunnen maximaal 85 graden verdragen en dat is toch nog behoorlijk warm.
    De reden dat de elco en de keramische of MKT condensator zo dicht mogelijk bij de regelaar moeten komen is dat het stuk draad tussen de regelaar en die condensatoren (een elco is ook een condensator) niet ontstoort is en dus vrolijk de storingen uitzendt waar je last van kunt krijgen met je besturing.
     
  15. @Han en Bertus,

    Dat is dus wat ik jullie in het "lehner 30-70" draadje probeerde te vertellen :roll: :wink: . Bij deze extra lengte van akkudraden moet je een extra condensator toevoegen om de al aanwezige condensatoren te ontlasten, omdat de spanningpieken, komende van de wisselspanning aan de andere kant, die richting akku vloeien groter worden. De formule die ik heb (uit brushless fiebel) is 220µF per 10 cm extra lengte.

    De akkudraden op standaardlengte laten kan ook, en dan de draden naar de motor verlengen. Er zal minder verlies zijn, de draden worden minder warm, geen condensator nodig, maar die lange draden waar wisselspanning (3 fase) doorloopt zijn natuurlijk een extra grote storingbrom. Er mogen zeker geen servokabels langslopen, en je moet de kabels zeker twisten, vandaar dus denk ik dat hacker adviseerd de regelaar in het midden van de kabel te zetten.

    effe off topic; wat ik ook raar vind; de spanning die naar de motor gaat(gemeten tussen de massa en 1 fase) is viermaal hoger dan de klemspanning :? ? Geen idee hoe het komt, maar door meten met een scope bleek het zo te zijn.

    Niels
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.306
    Locatie:
    Almere
    Aha :) Heb ik het daar gelezen. Wie denkt er tegenwoordig nog aan een boek.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Niels ik wist dat jij het had geschreven maar kon het even niet terug vinden.
    Maar ik begrijp dat bij een laag amperage en volgas het niet nodig is.
    Of heb ik het nu weer mis?
    Ik weet dat Han en ik een beetje door elkaar gaan.
    Maar we hebben precies dezelfde motor.
    Alleen een ander voltage en amperage.
     
  18. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    In mijn aanbeveling voor 2200uF ging mijn gedachte in de eerste plaats uit naar het behouden van de goede werking van de regelaar.

    Door de forse stroompieken en de lange voedingskabel, zal er een behoorlijke spanningsrimpel ter hoogte van de regelaar ontstaan.

    De extra elco fungeert dan als stroom- en spannings-buffer.
    En ontlast ook de voedingskabel enigzins.
    De elco die inde 3-faseregelaar al aanwezig is, heeft dezelfde buffer functie, en is niet voor HF-ontstoring.
    Elco's zijn sowiso niet geschikt als HF-ontstoorcondensator.

    Nog een kleine wijziging in mijn advies: inplaats van een 2200uF elco is het beter om meerdere, wat kleinere elco's paralel te schakelen ( = alle plussen tezamen en alle minnen tezamen)
    Concreet: 4x of 5x 470uF van de juiste spanning paralelschakelen.
    Zo een pralelschakeling kan de hoge piekstromen beter aan.

    Wil je ook nog HF ontstoring? soldeer er dan keramische condensatoren bij van ongeveer 0.1uF (ook van de juiste spanning)

    Wil je nog meer HF-ontstoring? haal dan elke voedingslijn 2 a 3 keer door een ferrietring, ook vlakbij de regelaar.

    Dan nog een nadere uitleg waarom deze (extra) elco:
    Een brushless/sensorless controller kan alleen goed werken als die in staat is om de magneetpositie-spanninkjes te meten te midden van een heleboel stroom en spanningsgeweld, van de eigenlijke motorstromen.

    Daarom is een Brushless/ sensorless controller vele malen gevoeliger voor stoorspanningen in de voeding dan een brushed controller, ook al kan zo een brushed controller netzoveel "rimpel" veroorzaken bij lange voedingslijnen als de brushless.

    Dat is ook de reden dat een brushless controller een "grote" elco ingebouwd heeft, in vergelijking met een brushed controller.

    Een brushed controller heeft immers helemaal geen "feedback" van de motor nodig om em te laten draaien.
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hmm..., misschien de spanning die de magneten opwekken/genereren?
    Lijkt me wel erg hoog :roll:
     
  20. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Dat komt doordat de motorstroom bij deellast continu (aan/uit/aan/uit) geschakelt wordt om zo het toerental/ vermogen te verlagen ten opzichte van volgas.

    Als je de stroom door een spoel abrubt verbreekt, wordt er door zelfinductie even een spanning in de spoel opgewekt die hoger is dan de aangelegde spanning was.
     

Deel Deze Pagina