Hoe zit het met Multiplex?

Ik heb een tijdje geleden een Easystar II RR+ gekocht, dus met de SmartSX transmitter inclusief. Dat was meteen mijn eerste zender, en natuurlijk zit ik nu al tegen de limiet van zijn mogelijkheden aan. Ik dacht een Multiplex high(er)-end transmitter bij te kopen en de SmartSX als pupil te gebruiken voor mijn zoon, maar het valt niet mee.

Blijkbaar moet je goed zoeken om een Multiplex transmitter te vinden op de markt, en verschillende handelaars zeggen dat de stocks zelden goed opgevolgd worden, zeker wanneer een model een nieuwe generatie ingaat. Bovendien vind ik eigenlijk zelden verslagen over dit merk: het gaat altijd over Futaba, Spectrum etc.

Dus nu mijn vraag aan de verzamelde grijze hersenmassa: Multiplex zenders, zijn die eigenlijk wel een beetje bekend in het Benelux wereldje? Of stap ik maar beter gelijk over op een ander merk, alhoewel ik de Multiplex vliegtuigreeks nog steeds erg aantrekkelijk vind (en er waarschijnlijk nog meer uit zal kopen)?

Bedankt!

Zijn kwalitatief gewoon vergelijkbare zenders.
Ze waren niet de goedkoopste maar ook niet echt duur.
Vroeger hadden ze een afwijkend type stekker op de ontvangers maar tegenwoordig gewoon standaard voor zo ver ik weet.

Multiplex is een prima merk, zeer zeker op hetzelfde niveau als Graupner / Robbe / Futaba enz.
Weliswaar heeft het merk een wat "eigenwijze" uitstraling; Multiplex zenders werden vroeger steevast "stoeptegels" genoemd, maar qua elektronica is er niets mis mee.
En m.b.t. de bekendheid op de markt: Ze doen wat minder aan PR dat andere 1e klasse merken, maar wellicht is dat bedrijfspolitiek: je kunt je geld in PR investeren, of in research. Echter niet in beide.

En als de verkrijgbaarheid in Nederland onvoldoende is naar jouw smaak dan kijk je toch gewoon bij één van de Duitse of Oostenrijkse internetshops. Voor service kun je altijd bij de Nederlandse servicedienst terecht (Jan van Mouwerik, Corrien hier op het forum).

Ik gebruik al ruim 40 jaar multiplex zenders zonder grote problemen. Ze duiken niet als gekken op de nieuwe technologie, maar als ze dat doen, doen ze dat ook goed en vernieuwend. Prijstechnisch doen ze niet onder voor de rest van de merken. Vooral de Smart SX zender is speciaal, Deze herkend zelf welke ontvanger aan staat en kiest dan het bijbehorende modelgeheugen.

Vooral de Smart SX zender is speciaal, Deze herkend zelf welke ontvanger aan staat en kiest dan het bijbehorende modelgeheugen.
Dat vind ik dan weer een beetje een "gimmick", het werkt namelijk alleen als je de daarvoor bedoelde ontvangers koopt, en dan moet je nog zorgen dat dat die een verschillend ID nummer hebben. Die ontvangers kun je dan wel weer met een gewone zender gebruiken (maar dan zonder herkenning), zoals de Cockpit serie of de Royal Pro.
Andersom gaat ook, maar dan werkt de herkenning door de SmartSX niet (en je kunt daarin ook geen geheugen zelf kiezen).

De Smart X is op zich een prima systeem,en heeft ook z`n beperkingen maar dat is een keuze die een ieder zelf moet maken. De bedrijfsfilosofie van Multiplex is er op gericht om niet steeds een nieuw/of niet goed ontwikkeld systeem op de markt te brengen,maar gewoon een kwalitatief goed product (made in Germany)te maken wat jaren mee gaat en ja kwaliteit heeft z`n prijs.

Ze komen pas met een product als de kinderziektes er uit zijn. Hun M-link 2,4ghz is als laatste op de markt gebracht . Maar dat bespaarde hen wel ellende zoals bij Graupner/JR.
Stoeptegel? De 3030 en 4000 helemaal zijn ongeëvenaarde zenders wbt zwevers en speciale functies als mixers.
Maar ja, ik ben een Multiplex addict( wachtend op de nieuwe profi TX)

Dat is wel héél lang geleden!
zender-nostalgie-3

Dit is mijn verzameling.
Links boven de 40mhz zender.
Rechts boven een 27mhz die ik gebruik voor een zeilboot.
Onder de inmiddels ongeveer 45 jaar oude zender met servos en ontvanger.
Deze heeft een drie polige voeding met midden aansluiting en servos met vier aansluitingen waarbij dus ook een midden aansluiting.
Niet betrouwbaar meer door versleten servo potmeter.

IMG_1997.jpg
Ik vergat even dat die zender ook al weer minstens 15 jaar oud is maar ik gebruik hem nog regelmatig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vind ik dan weer een beetje een "gimmick", het werkt namelijk alleen als je de daarvoor bedoelde ontvangers koopt, en dan moet je nog zorgen dat dat die een verschillend ID nummer hebben. Die ontvangers kun je dan wel weer met een gewone zender gebruiken (maar dan zonder herkenning), zoals de Cockpit serie of de Royal Pro.
Andersom gaat ook, maar dan werkt de herkenning door de SmartSX niet (en je kunt daarin ook geen geheugen zelf kiezen).

Ja en Nee, dus even opletten. De gimmick in mijn ogen is dat je van alle Multiplex modellen de instellingen kunt downloaden en dan via de pc in je Multiplex zender kan laden. Alle instellingen kloppen dan meteen, bij de smart sx zit dat in de ontvangers, dus gelijk de ontvanger (ID) kopen voor het betreffende model en je bent klaar.........

Aangezien de topic starter al een SmartSX heeft en voornamelijk geïnteresseerd is in de andere Multiplex zenders, stel ik voor om de discussie daarover hier voort te zetten:
[194088] multiplex-smartsx

Laatst bewerkt door een moderator:
Back