Houtkeuze niet-varend modelschip

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Stefanwizzard, 27 jun 2012.

1. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    Hallo

Ik wil graag een modelschip maken, het schip is de 7 provincien.
    Het hoeft niet te varen. Ik wil het schip maken met allemaal houten latjes.

Welk hout kan ik het beste gebruiken voor de romp? En waar kan ik dat vinden?

Ik woon in Midden-Limburg, dus ik kan geen hout halen in Den Helder ofzo.
    Het liefst bestel ik hout via internet.

Alvast bedankt

mvg

Stefan

Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  2. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
  3. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Voordat je een keuze maakt voor het hout denk ik dat je heel goed na moet denken over het schip dat je wilt gaan bouwen, en de schaal/grootte.
    Bij die keuze speelt een belangrijke rol hoeveel ervaring je hebt met (hout)modelbouw. Als je daar geen ervaring mee hebt dan vrees ik dat dit soort schepen een kansloze missie wordt.
    Als je wel ervaring hebt, dan moet je in de eerste plaats tekeningen hebben. De NVM heeft een set tekeningen voor de 7 Provinciën, maar voor het totaal ben je zo rond de 135 € kwijt. Een andere weg is het boek "De 7 Provinciën" van G.C. Dik, dat ook een set tekeningen van de romp bevat, maar dat kost rond de 200 € (voor NVM leden momenteel in de aanbieding voor € 100). Ik zie trouwens net dat bol.com het nu ook voor 100 € aanbiedt!!!!
    Op zich hoeft dit geen bezwaar te zijn, maar ik zou het zonde vinden omdat je alle gebeeldhouwde ornamenten daarmee niet hebt. Zelfs ervaren modelbouwers kiezen voor dit soort schepen daarom toch voor een bouwkit, die deze complexe ornamenten wel hebben, en bouwen de rest van het schip dan volgens eigen inzicht, veelal omdat de bouwkits dikwijls historisch niet helemaal correct zijn. Zelf zit ik een tijdje te hopen dat er een kit van de 7 Provinciën komt, maar daar is nog geen zicht op geloof ik.

Wat betreft houtkeuze, voor spanten zou je voor een statisch model kunnen kiezen voor MDF, maar multiplex kan ook goed. Voor de beplanking neem ik voor de eerste beplanking dikwijls lindehout (bij mijn schepen van rond de meter lang 1,5 mm dik) en voor de tweede beplanking neem ik 1 mm dik noten. Maar bij noten voor een schip dat (gedeeltelijk) blank hout blijft is het wel zaak dat je het ziet wanneer je het koopt, omdat er enorme variaties, van heel licht tot heel donker kunnen zijn. Kijk eens in de lijst van modelbouwwinkels in de buurt en informeer daar eens of ze hout verkopen (veel winkels noemen zich modelbouwwinkels, maar zijn meer een veredeld soort speelgoedwinkel).

Groet,

Ad Bakker

4. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    bedankt voor de reactie, de tekeningen heb ik al gevonden op internet (gratis). Ik heb eens gesurft en kwam verschillende houtsoorten tegen. Ik zag dat balsahout het goedkoopst is. Is hier ook mee te werken?

5. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Stefan,

In dit geval zou ik zeker geen balsahout gebruiken voor zo'n ambitieus project. Mijn voorkeur zou gaan naar noten, beuken, mahonie en abachi.
    Wissel deze houtsoorten af om een mooi "levendig" scheepsmodel te maken.

Je mag dan de tekeningen gratis via het net hebben gevonden en balsahout goedkoop vinden maar geloof mij dat dit aan het eind van de rit een duur model wordt. Met deze wetenschap in gedachten zou ik niet bezuinigen op de keuze van het hout...

Succes

Groeten Paul

6. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    @Paul
    Oké, maar je raad balsa hout niet voor niets af, wat zijn je redenen daarvoor?

7. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Balsahout is erg geschikt voor vliegtuigen omdat het erg licht is. Helaas is het ook erg zacht en niet sterk. Voor een romp van een dergelijk schip moeten de spanten sterk zijn en de huid (latjes) sterk, flexibel en vooral ook mooi van kleur zijn omdat ze zichtbaar blijven. Zowat alles dus wat balsa niet is. Abachi, mahoni, etc. zijn de juiste soorten omdat ze wel voldoen aan de eisen. De spanten kun je van MDF maken. Dat zie je toch niet en voldoet prima.

Mag ik vragen of je al eens een model van een schip hebt gebouwd?

8. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    Niet van hout, wel van plastic.

Ik weet dat het moeilijk is.

9. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    En hoe dik zouden de plankjes voor de huid moeten zijn?

10. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Mag ik je dan een advies geven vanuit meer dan 30 jaar modelbouw ervaring? Kijk eens bij Billing boats (Billing Boats Official Website 2009) naar een leuk model en begin daarmee. Je zult merken dat het bouwen op zich al een uitdaging is zonder dat je je ook nog eens druk moet maken over materialen, fouten in de tekening en het zelf maken van moeilijke onderdelen. BB levert je alles kant en klaar aan zodat je alleen het model nog hoeft te bouwen. Dat is op zich al een uitdaging. Zo ben ik ruim 30 jaar geleden ook begonnen en heb er heel veel van geleerd.

Als je toch besluit om op deze weg door te gaan, doe het dan stapje voor stapje. begin eerst eens met het opzetten van de spanten en ga dan pas kijken naar de beplanking. Los de problemen een voor een op en probeer niet alles tegelijk te doen. In ieder geval succes!

11. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    een andere vraag, zo'n billing boat kost algauw 200 euri. Ben ik ook zoveel geld kwijt als ik zelf een model maak?

12. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Stefan,

Balsahout raad ik af om de simpele reden dat dit houtsoort niet geschikt is voor jouw doeleinden. Op je vraag hoe dik en breed de huidgangen/planken moeten worden hangt af in welke schaal je wilt bouwen. Reken het altijd om en je kan zelf inzien of het in werkelijkheid ook zo gebruikt werd.

Zoals ajh al schreef is het verstandig om eerst met een eenvoudig houten scheepje te beginnen. Je kan het dan aanvoelen wat hout doet en om er mee te werken.

Tip; voor het soepel buigen van houtlatten zet deze een dag/nacht lang in een amoniaoplossing. De vezels van het hout worden hierdoor extra soepel en met behulp van verhitting kan je de mooiste vormen buigen.

Groeten Paul

13. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    Ik denk dat jullie me wel hebben overtuigt voor een model pakket.
    Volgens de billing boats site zou ik bij de schepen met een ster moeten beginnen. Ik heb namelijk al 3 boten van een plastic pakket gemaakt.

mvg
    stefan

14. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Hoi Stefan,

plastic modelbouw pakketten zijn iets totaal anders dan houten modelbouw.
    Bij de plastic kitjes is het kant en klare onderdelen uitknippen, schuren eventueel en erop plakken. Kosten ook hooguit gemiddeld een euro of 60.

Ik heb zelf al een stuk of 40 plastic schepen gemaakt van revell etc, maar een schip als de 7 provincien begin ik niet aan. De kosten van zo'n schip is in een bouwpakket al tussen de 500 en 800 euro en dan heb je alles al bij elkaar.

Als je de latjes,bouwtekeningen,beslag en andere dingen los gaat kopen/maken, heb je naast een werkplaats met zeer veel gereedschap en kennis, ook een goede zak geld nodig. reken zeker op 400 euro. En mocht het dan niet lukken komt die op marktplaats, en ben jij een droom armer en een heel wat armer.

Wil je toch graag "proeven" aan zo'n houten schip, kijk op marktplaats voor een half afgemaakt model, kost vaak niet veel, en je weet dan gelijk of het iets voor je is, en hoe moeilijk het is.

Boten met 1 ster van BB zijn prima te doen en een leuke uitdaging opzich :)
    ( een schip van BB met klasse O is wellicht nog beter om mee te starten, je zult zien dat je vaardigheden op de proef worden gesteld)

Groetjes Tom

15. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    Bedankt voor je reactie Tom

Maar ik denk dat als ik een half afgemaakte boot op marktplaats koop dat ik slecht spul ik koop.

ik wil geen plastic schepen meer maken omdat ik niet tevreden ben met het resultaat dat ik krijg. Ik denk dat ik met hout een veel gedetailleerder schip kan maken.

mvg
    Stefan

16. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    op marktplaats staat inderdaad veel slecht spul, maar je kan ook zeer mooie dingen vinden voor een goede prijs.

Plastic schepen hebben vaak al aardig wat details. Ik ben helemaal met je eens dat je met hout realistischer kan bouwen. Ik volg deze modelbouwer al vanaf het begin dat die begonnen is met dit schip.

Model Ship World :: View topic - Static: HMS Victory (Jotika) - Gil

kijk daar maar eens op, dan zie je wat voor details je op een houten schip kan aanbrengen, dit is een ware kunstenaar en een voorbeeld voor velen over de wereld.
    Ik kan alleen maar dromen van een schip bouwen met deze details...

Kijk en geniet zou ik zeggen!

Groettjes Tom

17. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    heel mooi

ook leuk om te zien dat er bij elke foto een dingetje is toegevoegd

18. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dit is wel de Caldercraft/Jotika kit. Die heb ik zelf ook gebouwd en het is een schitterend schip met prachtige details. Maar vergeet ook niet dat dit een kit is van rond de 1080 €, en dan komt er nog wel het één en ander bij aan lijm, verf etc. Het is één van de duurste (wellicht de duurste) statische scheepsmodelkits.

Maar die details zijn juist ook de redenen die ik aanvoerde om dit soort schepen niet van scratch, maar van een kit te bouwen. Er zijn ook andere, mooie kits die aanzienlijk goedkoper zijn.

Juist de laatste tijd is er een klein clubje leden dat diverse 17e en 18e eeuwse schepen bouwt, waaronder de HMS Victory (maar dan van een ander merk), de Prins Willem, de Friesland en de Wappen von Hamburg (misschien nog wel meer, dit even uit m'n hoofd). Kijk eens naar de verslagen van die schepen in het bouwverslagen subforum, dan weet je een beetje wat je te wachten staat.

Groet,

Ad Bakker

19. Stefanwizzard

Stefanwizzard

Lid geworden:
    27 jun 2012
    Nog een vraag...

Hoe lang ben je met zo'n schip bezig zoals deze?

Laatst bewerkt: 28 jun 2012
  20. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Een echte hobbyist kijk niet naar tijd :confused:
    Je begint ergens aan en op een gegeven moment is het klaar *af*
    mvg
    Frederik :D :D

Deel Deze Pagina