Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catweazle(c), 30 nov 2008.

1. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hallo truckers,

eindelijk is het voor mij zo ver dat ik ben begonnen met de bouw van mijn eerste truck.:D

Als basis ga ik een Tamiya King Hauler gebruiken.

Dit zijn de pakketten.

De King Hauler.
    IMGP0690.JPG

De MFU.

Uitgaande van deze pakketten ben ik begonnen om een tekening op te zetten van de truck die ik in gedachte heb.

Het is de bedoeling dat dit een allwheel drive gaat worden met 4 assen.

Ook ga ik van de standaard body afwijken en de zaak een beetje uitbouwen.
    Het geheel moet dan een beetje alla Kenworth worden.:)

Hier is een foto van de tekening zoals ik deze tot nu toe heb gemaakt.

De tekening is schaal 1/1.
    Maar nu heb ik voor het uiteindelijke ontwerp jullie hulp nodig.
    Ik zit namelijk met het volgende probleem. Hoe hoog mag ik gaan met de uitbouw van de Sleeper?

Het is de bedoeling dat dit een opbouw wordt van twee trappen.
    Maar om een beetje op schaal te blijven zou het handig zijn als iemand mijn aan de hoogte maat zou kunnen helpen van een Knight Hauler sleeper.

Laatst bewerkt: 20 nov 2016
  2. Ömer078

Ömer078

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Tekening is netjes!:thumbsup:

Succes ermee.;)

3. topgun

topgun

Lid geworden:
    31 aug 2007
    Voor de Heavy Hauler

He ruud mischien dat je hier een beetje kan over kijken de eerste 2 die is gaaf he
    de laaste is van me zelf

en deze is van mezelf

endeze heb ik pas gespoten

nou ruud heel veel geluk en welkom op de truckers forum gr topgun

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi topgun,
    je zou me heel erg kunnen helpen door de hoogte van de spioler op te meten zo als deze op je foto staat en deze even aan me doorgeven ;)
    Dan weet ik hoe hoog ik de sleeper van mijn ontwerp maximaal mag maken.

Het is nl de bedoeling dat ik zo'n soort sleeper ga bouwen maar heb geen gegevens van de hoogte maat.

Als ik nu jou cabinehoogte incl. spoiler aan hou zit ik denk ik aardig in de goede richting.:)

5. topgun

topgun

Lid geworden:
    31 aug 2007
    wil je nog een dakspioler erop zetten dan nou ik heb ff zitten meten voor je van de onderkant van de kap tot de hoogte van de spioler is 21 en half cm
    als je toch wat anders bedoel zeg het maar ok gr topgun

6. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi topgun,

yes :thumbsup: :worship: , dat is de maat die ik zo wanhopig zocht.

mijn dank is groot, nu "back to the drawingboard".

Ik zet er geen dakspioler op, maar had de maat nodig om te weten hoe hoog de kap maximaal mag worden zodat deze op de zelfde hoogte komt met het dak van een eventuele trailer.

Als ik het ontwerp klaar heb zal ik het weer laten zien, dan begrijp je precies wat ik bedoelde ;)

7. topgun

topgun

Lid geworden:
    31 aug 2007
    ja dat is goed ruud nou heel veel geluk maar is die truck van jou van de foto dan zou ik hem in weze zo laten endan achter een dakspoiler doen dat is veel mooier asl je het huisje nu nog meer gaat verhogen ja die van mij gaat weg ik wil graag eens een keer een scania ja ik heb deze trucks staan

gr topgun

8. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi topgun,
    helaas is de truck op de foto niet van mij, maar heb het fotootje even "geleend" van mijn Amerikaanse truck vrienden. ;)

Het fotootje was meer om aan te geven waar ik naar toe wil met het bouwen van mijn eigen "heavy hauler".:)

Ik heb het ontwerp nu bijna klaar, als het even mee zit post ik hem zo nog even.

Maar je doet die van jou toch niet weg man....., die collectie is toch veel te mooi om van één van de trucks afscheid te nemen.:(

Persoonlijk zou ik dan nog even door sparen voor de scania en de trucks die je nu hebt houden.

9. topgun

topgun

Lid geworden:
    31 aug 2007
    ach ja joh ik vind 3 trucks wel genoeg heb ok nog schepen staan onderandere de moonraker die voor 800 euro de deur uit gaat die staat ook op de forum bij verkoop ach ja asl we een keer wat anders willen ja dan moeten we eens wijken he hihhh nou ik ziet het wel heel veel geluk zal zeer zeker goed komen met je truck hoor en vooral met de mfu dat is zo.n mooi spul gr topgun

10. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008
    Als je rekent dat de max hoogte van een truck 4 meter is, is 400 ÷ 14.5 = 27.58

11. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Schots en Scheef,
    dank je voor de info, maar had al eens ergens gelezen dat de schaalverhouding van Tamiya trucks niet helemaal zuiver 1/14 was maar dat deze naar de 1/12 leek te gaan.
    Vandaar dat ik twijfelde en even de hulp van jullie inriep.;)

Zal voor verdere aanpassingen de 1/14.5 verhouding aanhouden.

Ben nog een echte beginner op truck gebied, dus kan alle info en hulp goed gebruiken.:)

12. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Zoals beloofd, hier de uiteindelijke tekening zoals ik hoop mijn "heavy hauler" te gaan bouwen.

Enkele uitleg:
    • de neus is met 15 mm verlengd.
    • de sleeper is met 100 mm verlengd en met 100 mm verhoogd.
    • de voorkanten van de sleeper moeten een lichte kromming krijgen.
    • de bovenbouw van de sleeper zal aan de voorzijde iets smaller zijn dan aan de achterzijde. Dit verloop zal in de eerste trap moeten plaatsvinden.
    Om het geheel te realiseren zal ik gebruik gaan maken van een donorkap die ik eerdaags hoop binnen te krijgen.

Ook zal ik nog plaatmateriaal nodig hebben om de verbouwing rond te krijgen.

Heb dan ook ter afsluiting de vraag, wat voor een plaatmateriaal kan ik hiervoor het beste gebruiken en waar kan ik dat bestellen?

13. truck-freak

truck-freak

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Hallo Ruud,

De tekening ziet er goed en mooi uit, zo ook je gedachten.
    Ik vindt hem persoonlijk net wat ''te'' hoog, ik denk dat je de 2 daken iets lager moet houden.
    Zie hier een voorbeeld wat ook een idee is :

Laatst bewerkt: 1 dec 2008
  14. mark

mark Guest

Als ik je andere bouwverslagen zie, wordt dit zeker ook een mooie truck!

15. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi truck-freak,
    bedankt voor je voorstel, ben daar heel blij mee.:D
    Zit inderdaad een veel betere lijn in, als ik zo snel kijk moet ik dus de 2 daken elk met 10 tot 15 mm laten zakken.
    Zal ook een tekening van het bovenaanzicht proberen te maken, dan krijgen we nog een beter overzicht van het geheel.

Ben van plan om de 1e foto van je, de witte truck, als leidraad te gaan gebruiken. Dat model kan ik mij helemaal in vinden. Maar dan ook incl. erco op het 2e dak ;)

Hoi Mark,
    ik ga hier ook zeker weer helemaal los en goed mij best doen om er een mooie truck van te maken.
    Heb voor me zelf geen deadline gesteld, dus kan best een poosje duren voor ik hem helemaal klaar heb.

Denk wel dat dit een stuk moeilijker gaat worden dan de twee vorige bouwverslagen. Maar die uitdaging ga ik graag aan.:D

16. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Aanpassing tekening

Heb de tekening van de "Heavy Hauler" aangepast.

Hier is het nieuwe voorzetje.:)

De wijzigingen zijn,
    • de daken van de sleeper zijn verlaagt.
    • aan de voorkant van de sleeper is de kromming vervallen. Om dat de hele kap vrij hoekig is heb ik de sleeper daar op aangepast.;)
    • het 1e dak loopt nu van de stuurcabine breedte uit naar de sleeper breedte, en is bij het begin van het 2e dak op sleeperbreedte.
    Heb de donorkap binnen, nu nog even wachten op het plaatmateriaal, Polystyrol plaat, en dan kan het feest beginnen.

Ben nog aan het uitzoeken welke putty ik straks het beste kan gebruiken om de zaak te vullen en glad te maken.

Is een hele vergelijk en zoektocht, is zo veel van dat spul in de handel.:confused:

Denk dat ik voor Tamiya putty ga, maar weet dat nog niet helemaal zeker.

17. truck-freak

truck-freak

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Hallo Ruud,

Tamiya putty heb ik nog nooit gebruikt, ik weet ook niet hoe dat ''aanvoelt''.

Ik gebruik zelf altijd Stabillit lijm, maar deze zijn niet meer te koop :(
    Dit is een lijm / putty dat makkelijk aan te maken is, en zeer snel hard wordt.
    Je kan hier in boren, schuren, en noem maar op..
    Dit was echt geweldig spul.

Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe lijm / putty.

18. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Ben nog wel eens op een amerikaans truckforum, daar gebruiken ze veel "green squadron putty".

Schijn je ook grotere oppervlakken me te kunnen dichten en details mee kunnen aan te brengen. Is alleen niet meer in nederland te krijgen.:(

Heb deze link hier gevonden en eens rustig door zitten lezen:
    [17775] wat-het-verschil-tussen-putty-en-plamuur

Heb bij deze link wat meer uitleg over de tamiya putty/plamuur kunnen vinden,
    Alles op het gebied van Lijm Tamiya Modelbouw en Auto miniaturen
    nu nog even kijken welke ik precies nodig heb.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  19. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Truckbouw gestart

Hallo lui,

kon het niet na laten, moest even een begin maken met de bouw, het aanpassen, van de kap.

Heb de neus, om deze te verlengen, eerst maar eens met een draadje garen van de kap gesneden. :lol:

Zo ging dat.

en daar is het neusje los. De materialen waarmee het neusje verwijderd is liggen er naast.

Ik heb een hele grote werkplaats, de kamer tafel, en veel gereedschap, niet dus, dus dan is het wel eens improviseren.:)

Mijn grootste gereedschappen zijn mijn dremmel, een doos met hobbymessen, mijn airbrush set en een schroevendraaier set.

Met die gereedschappen en de bij het bouwpakket geleverde zal ik proberen de hele truck te gaan bouwen.:p

Dit laat zien dat je met weinig dus ook veel kan. :lol:

Nu nog even wachten op het plaatmateriaal en dan kan het verlengen van de neus beginnen

Laatst bewerkt: 4 dec 2008
  20. taxi4you

taxi4you

Lid geworden:
    16 aug 2008
    Heb de neus, om deze te verlengen, eerst maar eens met een draadje garen van de kap gesneden

nou ben ik toch erg benieuwd hoe je dit geflikt hebt
    begrijp ik het goed dat je dat kunststof gewoon kan "zagen" met een draadje garen? of zit hier meer achter? zoja graag een toelichting

(ik val in dit forum steeds weer van de ene verbazing in de andere) :p

Deel Deze Pagina