Hulp gevraagd: Set-up Sanwa M11 (2.4GHz module)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Ackie010, 3 mei 2012.

1. Ackie010

Ackie010 Guest

Ik heb een Sanwa M11 met 2,4GHz module van iemand overgenomen en probeer deze in te regelen voor de Losi 8ight-T 2.0 die ik net heb. Ik dacht dat de zenderinstellingen 'clear' waren en zette hem net aan, daarna de ontvanger en gelijk schoten mijn servo's naar het einde en begonnen ze een beetje te piepen... Ontvanger weer uitgezet.

Vraag 1: kan het dat ik mijn servo's al om zeep heb geholpen nu? (zijn servo's met hoge trekkracht 12kg gas/rem en 25kg stuur, Hitec) Ik heb geen ervaring met dergelijke zenders en dacht dat dat wel even zou lukken; blijkt een stuk ingewikkelder dan ik dacht.

Ik heb een volledig leeg model geselecteerd op de zender nu en als ik nu de ontvanger weer aanzet reageren de servo's niet op signalen van de zender, blijven gewoon staan en maken geen geluid. De blauwe led op de ontvanger (Sanwa 441DS) knippert een tijdje en blijft daarna zwak branden...

Vraag 2: Kan iemand mij tips geven voor het inregelen van deze zender? Van de manual word ik eerlijk gezegd niet veel wijzer. Echt alle hulp is welkom, ik kan uiteraard meer info geven waar nodig!

Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2012
  2. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    Zit er geen reset functie op de zender? Dan weet je zeker dat de instellingen weer op 0 staan.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een nieuwe zender en ontvanger gebruikt.
    Kan het zijn dat je op de oude set een ander 0 punt van de servo's had ingesteld.

Met andere woorden, de beide sets hebben een ander 0 punt van de servo's wat nu een verschil geeft.

3. Ackie010

Ackie010 Guest

Hey Paul, dank voor reactie, maar uit zin 1 van mijn verhaal blijkt toch dat het niet nieuw is, aangezien ik het van iemand heb overgenomen... Dat geldt voor zowel de Losi 8ight-T als de Sanwa M11 (van verschillende verkopers).

In eerste instantie had ik model M01 geselecteerd staan, toen ik het zaakje aanzette schoten beide servo's gelijk vol één kant op. Dacht dat de instellingen bij die models geleegd waren door de vorige eigenaar, blijkbaar niet. Nu heb ik model M03 geselecteerd (wél leeg) maar reageren de servo's nergens (meer) op... Kom er niet uit.

4. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    Ik heb even in de handleiding zitten kijken en zie geen resetfunctie voor de gehele zender.

Ik zou eens de zorgen dat de servo's vrij kunnen bewegen, dus even de links of servoarmen ervanaf halen.

Als je nu terug gaat naar M01 kan je dan wel de instellingen van M01 veranderen?
    Op pagina 24 van de handleiding staat hoe je de instellingen van M01 kan verwijderen.

En bedoel je dat je ook geen verandering ziet als je onder M03 de instellingen probeerd te wijzigen? En dan bedoel ik met de trim knoppen en de menu instellingen.

Lukt dit niet zou ik even proberen de zender en ontvanger opnieuw de binden.

5. Ackie010

Ackie010 Guest

Ik heb ook geen reset gevonden inderdaad Paul...

Ik heb het zaakje nu niet bij de hand aangezien ik aan het werk ben, maar dit zijn wel pagina's in de manual waar ik wat aan heb! Ik ga in ieder geval alle opgeslagen data in de Models verwijderen, zodat ik vanaf 0 kan beginnen. Zie ook een pagina verder dat ik met de Sub-Trim een nulpunt in kan stellen voor stuur en gas/rem. Vanavond daar maar even mee aan de slag.

Weet niet hoe ik zender en ontvanger opnieuw kan binden... De (LED) knop indrukken op de ontvanger? Ben een beetje huiverig geworden om zomaar dingen te proberen, heb geen zin om servo's te moeten vervangen voor €150,- als ze niet al naar hun grootje zijn...

6. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    De bind procedure staat niet in het manual omdat het van oorsprong een 27Mhz systeem is.

Onderstaande link laat de procedure zien. Check ff of je wel deze ontvanger hebt! Maar dat denk ik haast wel.

http://media.globalhobby.com/manual/468493.PDF

7. Ackie010

Ackie010 Guest

Hartelijk dank Paul, zeer nuttige info! Ik heb een andere receiver (Sanwa 441DS) maar denk dat de bindprocedure min of meer hetzelfde zal zijn.

Vanavond hopelijk resultaat en zal dat dan uiteraard gelijk melden hier...

8. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    Ja nu zie ik dat je al had vermeld wat voor ontvanger je hebt. Had beter moeten kijken.

Kan zo geen handleiding vinden van de 441DS, wel zie ik dat hij er fisic helemaal gelijk is aan de Airtronics ontvanger die ik in de link gaf. Ik denk dat het de zelfde is en gewoon door een van beide merken gerebrand is.

Nu ik wat meer over de M11 zit te lezen, staat deze op het lijstje "want to buy" spulletjes. Wat een prachtig apparaat.

2e hands kom je er niet veel tegen de M11x al helemaal niet.

9. Ackie010

Ackie010 Guest

Geen probleem. Hij is niet helemaal gelijk, zo te zien is bij de Airtronics de bindknop niet hetzelfde als de LED, bij deze Sanwa 441 is de LED zelf een knop zogezegd. Hier heb ik wel een discussie over gevonden:

sanwa-m11-ontvanger-module

De 92724 is een Frequency Hopping systeem, de module die ik heb houdt frequentie vast, dus er zit wel verschil in, maar heb goede hoop dat de bindprocedure dezelfde is.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. kurtje

kurtje

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Geweldige zender...
    Maar inderdaad je hebt je manual nodig als je dingen wilt aanpassen die je niet dikwijls doet ...

Binden zou ik zowieso opnieuw doen. Want ook al zijn ze niet gebonden, de zender/ontvanger durven wel op elkaar reageren... Binden is gewoon menu op de zender kiezen, knopje op de ontvanger inhouden en aanzetten.
    Dan gaat het ledje traag knipperen, binden op de zender (dan zie je het ledje snel knipperen) en zodra hij gebonden is blijft hij branden...

Zou idd alle trims / sub trims op 0 zetten.
    Alle servo hevels natuurlijk losmaken, dan kan je nooit je stuurinrichting of dergelijke beschadigen.

Kan goed zijn dat je de servo reverse moet zetten, dat is weer even zoeken.

Laat maar iets weten als je nog iets wilt weten!

11. Ackie010

Ackie010 Guest

Kurt, ook jij bedankt voor de verhelderende antwoorden! Ik ga vanavond proberen te binden en inderdaad de hevels losmaken (behoorlijk elementair en gister in mijn enthousiasme vergeten, bloos).

Ik laat het vanavond weten als ik de modelgeheugens gewist heb, alles op 0 staat en het zaakje opnieuw gebonden heb, hoop dat het gaat lukken.

12. Ackie010

Ackie010 Guest

Damn, ik kom er net achter dat ook de servohevels op de Losi 8ight-T met kleine Amerikaanse maatjes inbus gemonteerd zijn... De rest van de auto is dat ook (het is een RR), maar moet die inbussleutels nog halen/bestellen. Wordt later vervolgd helaas...

Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2012
  13. kurtje

kurtje

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Idd Losi zijn inch maten :)

14. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    ik kan je echt aanraden een set goed gereedschap te kopen.

Ik heb een paar Hudy inbussleutels gekocht. Dat is het geld echt waard! boutjes die doldraaien zijn echt een ramp. heb al een paar keer de dremel moeten gebruiken om een verzonken inbus eruit te kunnen draaien.

veel sleutels heb je meestal niet nodig. Mijn mugen zit voor 90% in elkaar met 2 mm, de rest is 2,5.

15. Stewie

Stewie

Lid geworden:
    23 mei 2010
    Hmmm, 1,5mm voor de remstangen en swaybars en 3mm voor de stuurstang vast te zetten niet vergeten :).

Goed gereedschap is idd nodig.

Let wel, Kurt legt de sanwa m11x uit, de m11 is mss anders. Zeker met de spektrum uitbreiding.
    Handleiding is echter vrij goed en normaal ook online te vinden.

16. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    Ja ik heb ook de 1,5 van Hudy gekocht. De 3mm had ik nog van Gedore.

17. Ackie010

Ackie010 Guest

Ik heb ook wel wat gereedschap van HUDY inderdaad. Dat is goed, maar prijzig spul. Ik denk dat ik voorlopig even het setje van Losi bestel of haal bij BeeRacing. Heb ik in ieder geval al die maten paraat. Een complete set HUDY spaar ik in de loop der tijd nog wel bij elkaar :) Heel veel haast heeft het ook allemaal eigenlijk niet gezien dit idiote weer, maar wil het gewoon up & running hebben. Auto is net binnen en zeker als ik 28 mei in de Truggy Cup ook maar een beetje competitief wil zijn in de startersklasse, wil ik eerst wel een paar bochtjes gemaakt kunnen hebben met die truggy ;)

@Stewie, ik zie inderdaad dat Kurt de X heeft, maar hoop en denk dat in ieder geval de bindprocedure van die module vrij nauw overeenkomt met wat ik moet doen. Dat staat niet in de handleiding, en is vooralsnog niet online te vinden (Paul gaf ook al aan dat het origineel met 27MHz is).

18. Ackie010

Ackie010 Guest

Heren, mag ik julile hartelijk danken voor de goede raad?! Vandaag een setje Amerikaanse maatjes inbussleutels gescoord en daarmee de servohevels losgemaakt. Alle modelgeheugens leeg gemaakt en een nieuw model aangemaakt met alle instellingen standaard. Receiver humppack volledig opgeladen... Ook de bindprocedure uitgevoerd zoals boven beschreven (knop op receiver indrukken, daarna aanzetten en ingedrukt houden, met de zender uiteraard al aan) en nu werkt het allemaal, servo's bewegen netjes. Alleen met de SubTrim het nulpunt bepaald en EPA (End Point Adjustment) ingesteld.

Als het nu eens een keer ophoudt met regenen kan ik daadwerkelijk gaan rijden... :) Nogmaals bedankt voor de hulp!

19. Paultje040

Paultje040

Lid geworden:
    24 nov 2011
    Ben je de 28ste ook in Zoetermeer bij de truggycup?

20. Ackie010

Ackie010 Guest

Yep, lijkt me absoluut leuk om te zien en te rijden! Ik ga me snel inschrijven...

Deel Deze Pagina