HYPERION EOS 0720i DUO3 voeding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 2 apr 2011.

1. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Hallo Allen,

Ik ben van plan deze lader te kopen.
    Maar ik wil hem voeden op 220 volt ( dus stopcontact:))
    Dus moet er een voeding bij toch?
    Maar nou heb ik zitten zoek naar een voeding die 1000 wat aan kan.
    Maar de enigste die ik ben tegengekomen is een van 500 euro...
    Dat is mij als 13 jarige eigenlijk een beetje te duur.( ik hoop dat jullie dat snappen ).
    Is er ook een goedkoper alternatief? ( voor de voeding dan )

Sorry voor de vele vragen maar ik wil wel wat goeds kopen.

Groeten,

Ruud

2. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Ik heb destijds op marktplaats een advertentie gezet met de vraag.. 24V 1000W+ voeding gezocht.

Heb toen redelijk snel 1 aangeboden gekregen.. voor een bedrag voor 80euro incl verzending.

Werkt tot nu toe nog perfect op de club aggregaat :) en kan mijn 700 paketten op 2C+ opladen.

3. Rebun

Rebun

Lid geworden:
    16 okt 2008
    ...

Laatst bewerkt: 2 apr 2011
  4. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Linkje werkt helaas niet..

Let op dat je wel voor een 24V voeding gaat! anders kan je niet het max haalbare uit je lader halen.

5. Rebun

Rebun

Lid geworden:
    16 okt 2008
    ah, dat was niet vermeld
    dan is het geen goede

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  7. Remco45

Remco45

Lid geworden:
    24 okt 2006
    Zelfbouw voeding 1000 Watt

Hallo Ruud,

Een 24 Volt 1000 Watt voeding kan voor € 60,= en wat klein materiaal zelf worden gebouwd.
    Ik heb dat onlangs gedaan voor mijn Powerlab 8.

Natuurlijk wil ik je wel vertellen hoe, maar…lees dat je 13 jaar bent. Ik ga er van uit dat je genoeg gezond verstand hebt om dit niet zelf te doen, maar dit door iemand die ervaring heeft met solderen e.d. te laten doen.
    Ga niet zelf experimenteren want een foutje kan levensgevaarlijke consequenties hebben.

Disclaimer: gebruik van deze info is geheel voor eigen risico; ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid.

Koop twee HP computer server voedingen DPS-600PB b.v. bij 7digits. Let op: het part number moet 321632-001 of 321632-501 zijn.

Ga naar de thread van Thintech: Convert HP server power supply for RC use - TJinTech en bekijk de eerste 4 foto’s aan de rechterzijde.
    Verwijder alle schroeven en maak eerst het linker zijpaneel los.
    Om de electronica aan de binnenzijde zit een zwarte plastic flap.
    Trek die zwarte flap voorzichtig omhoog.
    Het bovenpaneel, waaraan ook de ventilator zit, is een beetje vastgeplakt aan diezelfde zwarte plastic flap. Duw met de vingers of een bot broodmes de lijmlaag voorzichtig los. Het bovenpaneel zit met haakjes in het andere zijpaneel, dus iets naar achteren trekken en dan loshalen. Denk om de korte kabel van de ventilator.
    Verwijder de rode hendel (losboren) en de zwarte hendel zoals op de foto’s.

Ga nu in de rechter kolom naar beneden tot het onderwerp Removing the hot-swap connector.
    Knip van deze connector de 2 blauwe draden los.
    Maak dan de zwarte connector van de grijze bandkabel los.
    Verwijder nu de twee schroeven en een moer waarmee de hot- swap connector vast zit.
    Tot slot zie je dat de Min en Plus zitten vastgeschroefd op twee 6-hoekige pilaartjes.
    Verwijder de schroeven en de hot-swap connector kan nu voorzichtig worden verwijderd.
    Laat de pilaartjes staan! Tjintech soldeert de voedingskabels op de printplaat maar dat gaan we anders doen. Later worden de voedingskabels weer op de pilaartjes vastgeschroefd.
    Verder zit er een wit plastic plaatje tussen de twee pilaartjes gelijmd, dat halen we tijdelijk weg.

Op de tweede foto zie je hoe de grijze bandkabel moet worden verbonden: 4,5 en 8 aan elkaar solderen. Aan 1(rood) en 2 een draadje van 4 cm lang solderen.
    Breng een krimpkousje aan over de soldeerverbindingen.

Ga nu naar de volgende thread van Tjintech: 2x HP server PS for 24V - TJinTech

Kijk in de rechter kolom naar de eerste foto onder Keeping the AC ground and ditching the DC ground. Klik op de foto zodat je deze vergroot kan zien.
    Net voor de linker pilaar zit een dubbele draadbrug J106.
    Soldeer het 4 cm draadje aan de uiterste rechterzijde van die twee draadbruggen, dus waar ze net uit de printplaat omhoog komen.
    Vervolgens moet bij 1 voeding (dus niet bij alle 2) nog een extra aanpassing gebeuren. Je ziet op de foto dat de printplaat aan de achterzijde met 2 schroeven vast zit aan twee inslagmoeren van het andere zijpaneel. Op de foto zijn de schroefjes niet te zien en zie je alleen de gaten in de printplaat. We moeten nu drie dingen doen. Verwijder alleen de rechter schroef. Vervolgens boren we de bijbehorende inslagmoer geheel uit. Let bij het omdraaien van het kastje er op dat je wel de goede uitboort! De inslagmoer moet geheel worden verwijderd. Er mag geen elektrisch contact zijn tussen het paneel en de printplaat. Tot slot knippen we de twee draadbruggen door, links van de aangesoldeerde draad.
    De printplaat zit nog stevig genoeg vast. Eventueel kan je een M4 plastic schroef, een kort stukje plastic buis (geen koolstof want dat geleidt stroom) en kunststof moer plaatsen.
    Als laatste controleren we met een Ohm meter of de linker pilaar (DC-minus) en de kast inderdaad geen elektrisch contact meer hebben.

Aansluiten voedingskabels.
    Ga hiervoor naar HP DPS-600PB Conversion Kit.
    Klik op de foto zodat deze wordt vergroot.
    Dit is eenvoudig zelf te maken. Koop zware terminals(aansluitposten) die tenminste 30 ampère kunnen hebben. Let er op dat de kabelschoentjes van goed kwaliteit zijn en dat ze professioneel worden gekrimpt. Laat het desnoods even doen door een elektromonteur, dat is beter dan vonken of brandverschijnselen.
    Let niet op de twee witte draadjes, die gebruiken we niet.
    Kopen kan ook, maar dan wordt het duurder. De full kit kost 47 dollar.

Schroef de voedingskabels goed vast op de pilaren.
    Gebruik de originele schroeven en de borgringen.
    Breng nu het witte plastic plaatje weer aan, vastlijmen hoeft niet.
    Na het goed vastschroeven van de voedingskabels op de pilaren, kunnen de voedingen weer worden dichtgemaakt. Maak ze aan elkaar met 2 zware ty-wraps.
    Let op: de voedingen nog niet elektrisch met elkaar verbinden, eerst testen.

Eerst Testen!
    Sluit 1 voeding middels een standaard 230V netkabel met randaarde aan op een randgeaarde wandcontactdoos. Meet met een multimeter of de min en plus goed zijn aangesloten. Herhaal dit met de andere voeding. Check and re-check!

Gebruik
    Het heeft geen zin deze voedingen parallel te gebruiken, want voor 1000W is bij 12 Volt 83 ampère nodig. Dat kunnen de ingangskabels van de lader niet aan en leidt tot brand! Niet doen dus.

Gebruik dit systeem zoals het bedoeld is met beide voedingen in serie. Op de foto van northern-rc zie je dat middels een korte draad de min van de linker voeding is verbonden met de plus van de rechter voeding. Neem ook hiervoor een dikke draad met kabelschoenen, de meeste banaanstekers kunnen de hoge stroom niet aan, worden heet en smelten het plastic.

De voedingen hebben koeling nodig, blokkeer de ventilatoren niet! Er zijn threads waar men d.m.v. weerstanden de ventilatoren langzamer laat lopen vanwege het geluid…niet doen, safety first! Bovendien is het geluid niet onaangenaam, maar dat kan mijn leeftijd zijn :)

Wat als je nu nog een oude lader hebt die op 12 Volt werkt?
    Sluit die alleen aan op de voeding waarvan de DC-minus niet is losgemaakt. Een sticker op die voeding is handig.

Als je lader de mogelijkheid heeft om de maximum ingangsstroom in te stellen, zoals bij de Powerlab 8, zet die dan op 42 ampère.

Nadat alle aansluitingen zijn gemaakt, de voedingen uitsluitend middels 2 standaard 230V netkabels met randaarde aansluiten op randgeaarde wandcontactdozen.

Het lijkt veel werk, maar dat valt best mee: een half uur per voeding en een dik half uur voor de aluminium strip met aansluitterminals.

Succes ermee.

Remco45

Laatst bewerkt: 20 apr 2011
    Cnn vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik heb je ombouwbeschrijving :) toegevoegd aan dit verzameldraadje Remco:
    ombouwen-pc-voedingen

Forumtip: vul je locatie en leeftijd (45?) in in je profiel, dan kan iedereen het zien, misschien wonen er wel forumleden bij je om de hoek.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Remco45

Remco45

Lid geworden:
    24 okt 2006
    Zelfbouw voeding 24V 1000 Watt

Beste collega's,

Hierbij nog enkele foto's.

http://img703.imageshack.us/i/pict0107w.jpg/
    http://img15.imageshack.us/i/pict0108g.jpg/
    http://img857.imageshack.us/i/pict0109l.jpg/
    http://img193.imageshack.us/i/pict0110o.jpg/
    http://img717.imageshack.us/i/pict0111q.jpg/

Foto 107
    Het verwijderde linker zijpaneel, de omhoog getrokken zwarte plastic flap en het met de hand losmaken van het bovenpaneel (dubbelzijdig plakband lijkt het).

Foto 108
    De behandelde bandkabel. Hiervan zijn leiding 4,5 en 8 aan elkaar gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Leiding 1 en 2 zijn middels het verlengde draadje (groen) aan de rechterzijde van de draadbrug gesoldeerd. Hier zie je ook het witte plastic plaatje tussen de beide pilaren. Helemaal rechts zie je een M4 nylon bout welke ik eerst gebruikte, hoeft echter niet.

Foto 109
    Idem als 108, nu zonder het witte plaatje. Je ziet de klodder witte lijm waarmee het was vastgezet. Ook kan je de aanduiding J106 bij de draadbrug lezen.

Foto 110
    Het zijpaneel met uitgeboorde inslagmoer. Dit dient maar maar bij 1 van de 2 voedingen te worden gedaan, zie tekst.

Foto 111
    Goed gereedschap is noodzakelijk, zeker als het om veiligheid gaat. Een simpele bouwmarkt AMP-tang geeft maar 1 kneepje bij het krimpen, daarom gebruik ik liever professioneel gereedschap. De foto spreekt voor zich.

Groet,

Remco45

Laatst bewerkt: 20 apr 2011
  10. Remco45

Remco45

Lid geworden:
    24 okt 2006
  11. wdj

wdj

Lid geworden:
    15 nov 2009
    Ik zit er ook over te denken om op deze manier een 24V voeding te maken. Wat ik me afvraag is hoeveel herrie deze voedingen maken. Meestal zijn server voedingen bepaald niet stil.

Zijn het geregelde fans of staan ze continu aan?

Werner

12. Remco45

Remco45

Lid geworden:
    24 okt 2006
    Hallo Werner,

Het zijn geen geregelde fans en ze maken uiteraard wel geluid.
    Ik persoonlijk vind het niet storend of onaangenaam, maar ik zit er niet pal naast.
    Bovendien duurt het laden niet lang (20 minuten voor 2 stuks 5S4000).

Groet,

Remco45

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    En als modelbouwer maak je even een aanzuigtoeter op de ventilator, van binnen bekleed met geluiddempend materiaal. Of je zet ze in een kast(je), met gaten.

14. Rutten

Rutten

Lid geworden:
    6 apr 2006
    Naar aanleiding van deze topic ook 2 voedingen aangeschaft.
    Deze zijn gisteren gemodificeerd volgens de voorbeelden zoals o.a. Remco heeft aangedragen. Waarvoor dank.

@Remco, van de tweede voeding is de randaarde verwijderd. (pootje weggeboord)
    je stelt heel expliciet als je 1x 12 volt gebruiken, je de randgeaarde exemplaar gebruikt.
    Stel dat je tijdelijk 2x 12 volt wil gebruiken voor 2 oude laders, dan kan ik beide voedingsbronnen gebruiken zonder problemen ? (electrisch zijn beide omkastingen verbonden)

Groet,

Timo

15. Remco45

Remco45

Lid geworden:
    24 okt 2006
    DC min en randaarde

Beste Timo,

Leuk dat je deze voeding ook hebt gebouwd.

Eerst even wat uitleggen.
    Voor de duidelijkheid: de randaarde is niet verwijderd, dat zou gevaarlijk kunnen zijn.
    In deze voedingen is de DC-min via de kast aan de randaarde gekoppeld.
    Als je de voedingen in serie schakelt, verbindt je de DC-plus van de eerste voeding aan de DC-min van de tweede voeding. Maar die zit via randaarde aan de DC-min van de eerste voeding. Gevolg: kortsluiting en gelukkig schakelt de electronische beveiliging meteen de eerste voeding uit.

Om dit probleem op te lossen moeten we bij een van de voedingen de verbinding tussen DC-min en de randaarde verbreken. Dat doen we door de DC-min los te koppelen van de kast. De randaarde zelf blijft dus gewoon werken, en dat is ook verplicht vanwege de veiligheid.

Edit: hierbij nog een schets: http://img860.imageshack.us/i/modificatievoeding.jpg/

Nu het antwoord op de vraag van Timo.
    Ja, zolang de voedingen elektrisch geleidend aan elkaar vast zitten mag dit.
    Maar als je de voedingen los van elkaar wilt gebruiken, mag je alleen de voeding gebruiken waarvan de DC-min wel vast zit aan randaarde.
    Reden: bij kortsluiting of andere problemen zorgt de randaarde voor de veiligheid.

Wat ik in mijn eerdere uitleg bedoelde is dat parallel schakelen voor maar 1 lader eigenlijk geen zin heeft. Je hebt dan de dubbele stroomcapaciteit ( 2 x 47A = 94 A ), maar de ingangskabels van de lader kunnen dergelijke stromen niet aan.

Groet,

Remco45

Laatst bewerkt: 1 mei 2011
  16. Rutten

Rutten

Lid geworden:
    6 apr 2006
    Remco,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    De aanschaf en bouw van de voeding is een investering voor de toekomst.
    Plan is om straks op 8 cellen te gaan vliegen en de aanschaf van een zware lader.

Groet,

Timo

17. Goes

Goes

Lid geworden:
    28 dec 2006
    [mod]Overbodige quote weggehaald. Als je een bepaalde passage wilt quoten kan dat maar zo'n heel bericht is niet de bedoeling en maakt het onleesbaar.[/mod]

Is er ook beschrijving van hoe je een HP PS-3601 voeding moet aanpassen?
    die zijn bijna het zelfde als de DPS-600 voedingen maar er zit verschil in.
    Ik wil namelijk de hot-swap connector verwijderen maar dat zit namelijk anders bij een PS-3601.

Gr.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2011
  18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Per ongeluk op [​IMG] geklikt i.p.v. [​IMG] ?

19. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Jij spreekt over 4,5 en 8 maar het plaatje van Tjinguy zegt deze http://990224014867868413-a-1802744...eAdu5Qt7kyAUBZG3F3JZxkwQY4AzRW&attredirects=0
    Verschilt dat omdat jij het over de bandkabel hebt en tjinguy over de pinnen?
    Of doe jij iets fundamenteel anders? Ook het solderen aan de J106 draadbrug zie ik niet terug bij tjinguy.

Dit bovenstaande moet bij beide voedingen gebeuren?

En zie ik rechtsonder de kunststof isolatie waar je het over hebt?
    ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
    Ik zie alleen niet over welke 2 draadbruggen je het hebt die doorgeknipt moeten worden.
    EDIT begrijp het laatste stukje nu wel
    http://www.rc-monster.com/forum/showpost.php?p=401698&postcount=165

Vraag me alleenaf wat jij doet met de bandkabel en of dat van tjinguy verschilt.

Zowieso heb ik het idee dat tjinguy de website heeft aangepast, bepaalde info waaraan je refereert vind ik niet terug.

Laatst bewerkt: 6 jul 2011
  20. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Het is me ondertussen al gelukt door echt letterlijk de stappen van Remco45 op te volgen. Voeding heeft nog maar 8ampere op 24V hoeven leveren, maar een 1000W lader zit in de planning.
    Standaard fans zijn wel kleine turbines, met inbouwen in kist eens kijken of dit beter gemaakt kan worden.

Deel Deze Pagina