Wat is nu de beste manier om brandstof motoren te laten inlopen. Deze vraag komt voort doordat er bij ons op de club verschillende meningen zijn. Ik laat normaal iedere 2 takt motor vrij lang indraaien op een "laag" toerental met een relatief grote prop. Met een laag toerental bedoel ik dus volgas en dan mag hij lekker rijk inlopen (4 takten) Na enkele tankjes ga ik kortdurig de sproeier steeds verder dicht draaien waarbij ik continue de warmte van de cylinderkop in de gaten houd. Wordt de motor warm dan gaat de naald weer verder open zodat hij meer brandstof krijgt om zichzelf te koelen. Zodra hij weer afgekoeld is gaat de naald weer verder dicht. Dit blijf ik herhalen totdat de motor op een vliegbaar toerental komt en daar betrouwbaar blijft lopen. Als dit punt bereikt is gaat de motor op een eenvoudig model en gaat de lucht in en mag dan lekker rijk lopen (net vliegbaar). Bij een 4 takt motor begin ik met een zeer rijk mengsel en laat de motor 2 tankjes draaien op een punt dat de motor net niet afslaat. Daarna begin ik langzaam de sproeier dicht te draaien maar blijf wel constant letten op de temperatuur van de motor. Als er 1 liter brandstof doorheen gedraait is dan gaat deze motor ook op een eenvoudig model en gaat daarmee de lucht in. De motor laat ik dan vrij rijk lopen en met iedere verdere vlucht draai ik de naald verder in totdat de motor op zijn maximale vermogen is. Als dit gebeurt is zijn ongeveer 3 liter brandstof verbruikt. Deze vraag komt eigenlijk naar voren naar aanleiding van het kapot draaien van een vrij nieuwe 4 takt motor door een clublid en een ander clublid die een nieuwe 4 takt motor heeft en deze na 1 tankje al op zijn maximale toeren laat draaien.
Theo, De juiste indraai wijze hangt af van de opbouw van de zuiger/cylinderset. Bij motoren met zuigerveer is de genoemde indraaiwijze uitstekend geschikt; bij ABC/ABN-motoren niet. Het verschil zit hem hoofdzakelijk in de verschillende onderlinge uitzettings coefficienten van de gebruikte metalen. Die volledig uitschrijven hier gaat noagal ver maar in het kort komt het er op neer dat de motor moet indraaien op werk temperatuur omdat de motor in die hoedanigehid en met die toleranties straks ook zijn werk moet doen. Stellen we de motor extra-vet af dan blijft de motor veel koeler waardoor die ook inloopt bij die temperatuur. Op het moment dat we de sproeiernaald indraaien loopt de temperatuur op en kunnen we eigenlijk opnieuw beginnen met indraaien. Het beste (BIJ EEN ABC/ABN-MOTOR) is dus van begin af aan de motor laten draaien op een instelling die slechts enkele naaldklikjes (2 of zo) rijker is dan het toptoerental. Verder zijn bij indraaien de afkoel perioden van levensbelang; ongecaht de zuiger/cylinder opbouw. Voor optimaal indraaien (ongeacht dat loopwerk verhaal) mag de motor de eerste keer 3 minuten draaien om daarna volledig af te koelen. De keer er op een halve minuut langer tot aan 6 minuten. Loopt de motor 6 minuten betrouwbaar dan kan er gevlogen geen worden waarbij tijdens de eerste vlucht regelmatig met gas spelen aan te bevelen is.
Theo, Concreet gezegd: Als jij dit doet bij OS FX motoren ben je eigenlijk meteen aan het 'vernaggelen'
Hans; dit is niet correct; de 91FX is een zuigerveer motor!! sommige ander typen hoeven; sinds de overstap van OS op ABN loop garnituur niet meer vernaggeld te worden; die geven binnen afzienbare tijd vanzelf wel de geest. :evil:
FX91: Mee eens. Bij de Saito's valt mij overigens op dat de advies inloop-procedures ook behoorlijk kort zijn. Laatste 72 1 tankje halfgas (rijk naald vijf slagen open ongeveer) 1 tankje volgas 6000 tpm daarna enkele minuten wisselend volgas en afkoelen (dat doe ik al venzelf als ik de staionair naal aan het afstellen ben) Vervolgens vliegen, beginnend met een ietwat rijke afstelling
sorry, Foutje AAC, in enkele gevallen ABC (oudere saito's) nooit ABN. Ook logisch trouwens: een Alu zuiger en een alu cylinder zijn van het zelfde materiaal en hebben dus vergelijkbare uitzettingscoefficienten....
Waar het in deze om gaat en dat is belangrijk: De moderne zuigerverloze motoren (nagenoeg alle motoren onder de 10cc) moeten op bedrijfstemperatuur inlopen. Bij deze motoren bewijs je jezelf en de motor een slechte dienst door ze op de 'klassieke' manier (spetterend en sputterend = koud) in te laten lopen.
Erg handig topic dit Ik hoor zo veel verschillende verhalen :? Op de club waar ik waarschijnlijk ga vliegen raden ze aan om eerst te 'spoelen' een liter brandstof d'r door zo rijk mogelijk (in stappen van 3 minuten geloof ik) zodat alle oneffenheden en braampjes en troep mee naar buiten gaan met de brandstof/olie resten. En daarna steeds armer draaien. Todat hij erg rijk vliegbaar is. (Irvine ABC Motoren heb ik het dan over, want die gebruiken vrienden van me..heb alleen gezien hoe ze het hun hebben aangeraden ) Maar als ik dit allemaal zo lees zou dat verkeerd zijn? :?
Ga eens naar een internet-zoekmachine Zoek op Running in abc type engines en lees wat. Bijvoorbeeld op: http://norburnrc.com/engine.htm http://www.holdfastmac.com.au/howrunin.html en trek je conclusies
Nou, als er een braam inzit die echt nog vastzit, dan helpt spoelen met brandstof niet. Daarna 1 alsnog losgeraakte braam tussen de zuiger en cilinderwand tijdens het inlopenen het is beurt met de unit.... Veel verstandiger is het om de motor zo ver als mogelijk te demonteren en te inspecteren op ongerechtigheden. Eventuele vastzittende braampjes netjes wegslijpen. Daarna pas inlopen. Het verhaal over de inlooptemperatuur is juist, maar het geld alleen voor de zuiger/cilinderpassing. De rest van de motor moet natuurlijk zo koel mogelijk blijven...
Dus wat ik hieruit begrijp is dat spoelen een beetje kul 'tja productie proces is ook zo goed tegenwoordig, alles cnc gefreest enzo.. leek me ook al vreemd opzich als er nog bramen oid aan zouden zitten... i'll keep on reading begin pas volgend jaar, eerst langzaam aan maar es alles bijelkaar gaan sprokkelen, dus heb nog wel ff de tijd
Bij een irvine wordt een beschrijving meegegeven. Het komt er op neer de motor zo snel mogelijk warm te draaien daarna af te laten koelen Dit enige keren herhalen, daarna kijken of ie lang volgas wil blijven lopen. Dit ging dus over een abc motortje. Als er een braam aanzit, breng hem dan maar terug. Tegenwoordig hoef je dit niet te accepteren. Johan