Inventarisatie 'introductiedag' F3A vliegen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Henri Zikken, 13 dec 2010.

1. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

De topictitel zegt het eigenlijk al. Een aantal jaar geleden is er een introductiedag georganiseerd voor mensen die interesse hadden in F3A vliegen. De vraagstelling is, of er interesse en animo is om dit jaar weer een dergelijke dag te organiseren.

Dit is dus gericht op mensen die nog geen F3A vliegen, maar mogelijk wel die interesse hebben. Daarom dat ik dit niet in het F3A forum post, maar hier. Daarnaast is het een inventarisatie; de vraag is of er mensen zijn die er interesse in hebben, vandaar dat ik dit óók niet in meetings post, maar hier.

Bij F3A vliegen gaat het om kunstvlucht en precisie. Het 'waar en hoe' je iets vliegt is daarbij dus net zo belangrijk als 'wat' je vliegt. Uiteindelijk draait het dus om controle over je toestel, dingen kunnen vliegen daar waar jij het wilt, niet waar je toestel toevallig is op dat moment. Een mooi voorbeeld; een looping vliegen kunnen we, als het goed is, allemaal, maar vlieg nu eens een echt mooi ronde looping, precies middenvoor je, op 150m afstand, recht op de vlieglijn, ongeacht de windrichting. Dan wordt de uitdaging opeens een stuk groter, en blijkt zelfs een looping een lastig figuur.

F3A vliegen is een goede leerschool, waar je de rest van je vliegcarriere baat bij zult hebben. Het is een hele mooie opstap om jezelf en je vliegprestaties te verbeteren, bijvoorbeeld als je net je brevet gehaald hebt. Het geeft je een doel, en een mogelijkheid jezelf te verbeteren, en deze verbetering te meten. Praktisch elke écht succesvolle piloot, heeft in zijn CV vroeger of later het F3A vliegen staan, het is een beetje de basis van alle kunstvlucht.

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk. Leuk om te beginnen aan programma's waarvan je zelf denkt dat je het niet kunt, om dan na verloop van tijd er achter te komen dat je het wél kunt, en zelfs stappen verder kunt dan dat.

Oók als F3A niet je eigenlijke interesse heeft, maar bijvoorbeeld 3D vliegen wel, is F3A een goede leerschool en opstap.

Voor deelname aan wedstrijden, is het niet nodig om een volbloed 2 meter F3A toestel te bezitten. Alle klasses zijn open met betrekking tot toestelkeuze, voor elke klasse geld wel dat het toestel moet passen in een box van 2 meter bij 2 meter. Voor de A klasse geldt daarnaast een gewichtslimiet van 5kg.

De instapklasse is F3A-C, en in die klasse wordt er met van alles en nogwat gevlogen. Ter illustratie; dit jaar is 1 wedstrijd gewonnen door een deelnemer met een 1m profiel 3D kistje. Het is dus zeker niet nodig om fors te investeren in een toestel.

Doel van de introductiedag is om mensen kennis te laten maken met F3A. Op deze dag zullen er een aantal F3A piloten aanwezig zijn om je bij te staan met daad en raad. Het is de bedoeling meer te leren over kunstvlucht, over hoe dat te doen, enzovoort. Niet in een klaslokaal, maar buiten, op een veld, met de zender in je hand.

Oók zal het nieuwe C programma behandeld worden, aandachtspunten hierin, hoe te vliegen, hoe niet, enzovoort.

Voor meer informatie over F3A:

http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A

en natuurlijk kun je ook kijken in het F3A subforum op dit forum.

Tot zover de reclamepraat, al het bovenstaande is natuurlijk erg leuk, mits er ook mensen zijn die interesse hebben in een dergelijke kennismakingsdag.

Daarom dus dit topic.. indien er zo'n dag georganiseerd gaat worden, zal dat in het voorjaar worden, waarschijnlijk in maart. Als locatie staat nu nog het veld van modelvliegclub midden nederland (= Utrecht), maar dat kan nog veranderen.

Heb je interesse om deel te nemen? laat het dan weten! Bij voldoende interesse (zeg minimaal 10 mensen) kan deze dag doorgang vinden.

2. Henry_Mvsb

Henry_Mvsb

Lid geworden:
    23 nov 2005
    Ja, hier is er interesse :)

3. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Echt alleen maar voor potentiële C-vliegers?[​IMG]

4. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Voor potentiele of daadwerkelijke C vliegers.. het is niet bedoeld als trainingsessie voor meer ervaren piloten.

Oók dat zit overigens wel in de pijplijn, maar sta ik verder buiten. Dit is iets wat ik op eigen initiatief doe (wel in overleg met de SC en het bestuur van onze club, uiteraard).

Als mensen een keer samen willen trainen, kan dat altijd, ad-hoc, afgesproken worden.

5. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ok, daar zou ik -aan het begin van het '11 seizoen- wel een keer interesse in hebben:)

6. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Goed initiatief!

Soms hebben mensen maar een klein setje in de juiste richting nodig om de eerste stappen te maken.

Misschien nog goed om toe te voegen dat de basis die je leert ook toepasbaar is op de F3A-X klasse. Dus ook voor personen die 'grote' ambities hebben kunnen eens proeven en ruiken....

Als er tzt hulp nodig is met iets dan hoor ik dat wel.

Groet
    Winfried

7. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Kijk, das nou iets waar ik op zat te wachten!

Ik loop al langer met het idee om meer kunstvlucht te leren vliegen!

T probleem voor mij is dat we op onze club geen mensen hebben die f3a vliegen en het lijkt me leuk om er meer over te weten/leren!

Als ik het zo lees voldoet mn 1,80m carl goldberg extra 300, ik zal m vlug afmaken en opnieuw invliegen en dan ben ik van de partij!

Ik zal ook eens mn clubgenoot warm maken hiervoor!

K duim dat t doorgaat, top initiatief!

8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Absoluut, CG Extra is een klassieker, maar was een prima kist om in te stappen:)

9. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    In het F3A forum je vragen stellen werkt natuurlijk ook.

10. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Zeker, heb het beestje overgenomen van een clublid die hem ooit nog heeft gebouwd toen hij net uit was, de kit had hij gratis gekregen van hobby-in om te bouwen en een review te schrijven voor t hobby-in blaadje!
    Kortom, echt een hele oude, maar goede kist!
    Ben nog bezig met wat reparaties en de boel, na te lijmen. romp is al klaar, vleugels moeten nog.
    Coveren en de boel weer inbouwen en klaar!

Klopt, alleen tussen een getypt stukje tekst en een hands-on vliegdag zit een mega groot verschil!
    Ik kan makkelijk iets lezen en het dan zelf gaan proberen maar ik spreek uit ervaring dat dat niet zo geweldig werkt.
    Een looping is de ene vliegdag veeeel makkelijker mooi rond te vliegen als een andere dag met een andere wind!

Kortom, ik heb die vraag idd op het F3A forum al gesteld maar t haalt voor mij niets uit ;-)

En, ach, zo'n dag lijkt me gewoon leuk! je steekt er altijd wat van op, en of er werkelijk een F3A vlieger in mij schuilt, dat zien we dan wel!

VOORSTEL:

Misschien handig om een lijstje te maken voor de topic starter? zo dus:

1: Naam (Henry Mvsb) Kistnaam/type Kanaal ?? (35mhz of 2.4 ghz)
    2: Melvin Damen (PH-MEL) CG Extra 300 Kanaal 68 (35 Mhz)

nieuwe deelnemers copy/pasten de lijst en voegen hun info er aan toe.

Laatst bewerkt: 14 dec 2010
  11. Henry_Mvsb

Henry_Mvsb

Lid geworden:
    23 nov 2005
    1: Henry de Jonge (Henry Mvsb) Leviosa/WindS110 (2.4 Ghz)

12. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Oh, ik hou het wel een beetje bij hoeveel mensen, en verwacht ook nu nog niet meteen een volledige lijst, het is nog winter, de meeste mensen zitten nog binnen te bibberen en moeten niet aan vliegen denken.

Het is iets waar, mits het veld in Utrecht beschikbaar is, niet veel regelwerk voor nodig is, het kan bij wijze van spreken een dag van te voren nog geregeld worden.

13. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    leuk idee.
    is het dan ook een idee dat verschillende f3a'c-b vliegers een programma vliegen?

grt

14. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het is de bedoeling om uit te leggen wat F3A vliegen eigenlijk is, waar een jury (voor het C programma) naar kijkt, en dat iedereen minimaal 1 vlucht maakt die dan geevalueerd wordt. Echt de basis, op welke diepte wordt er gevlogen, hoe groot moet e.e.a, en wat zijn aandachtspunten in het C programma.

Deze introductiedag is echt bedoeld voor mensen die nog niet meedoen, maar interesse hebben, of beginnende C vliegers, het is dus echt gericht op de C klasse.

Op de F3A vergadering is besproken dat de commissie zelf bezig is met een echte traindag uit te werken. Voor welke klasses en deelnemers dat is, weet ik niet, maar ik vermoed dat dat om de A zal draaien.

Misschien een idee om als groep B vliegers zelf ook zo'n dag te organiseren? Je hebt alleen een veld nodig, en wat mensen die uitleg kunnen geven, bv. 1 of 2 juryleden en mss een A vlieger ofzo, voor de puntjes op de i.

15. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Puik idee, ik ben alleen momenteel te druk om dat ook daadwerkelijk te organiseren....

16. @je

@je

Lid geworden:
    3 aug 2006
    Henri,

Een super idee!
    Ik vlieg al een jaar of 14 maar nog nooit f3a.
    Je merkt dat je in de loop van de jaren een voorkeur voor bepaalde handelingen krijgt.
    Een mooi moment om die er eens uit te krijgen ;-)

Het wedstrijd vliegen zit er voor mij niet in (veel te druk met een eigen zaak).
    Maar het trainen en dit soort dagen lijkt mij ideaal.

2: Edwin Roovers (@je) Wind 50E (2.4Ghz)

17. ruud01

ruud01

Lid geworden:
    7 aug 2003
    Henri,

Leuk idee!
    Ik denk dat er veel mensen zijn die tegen het F3A vliegen aan hikken of willen weten wat het is. Er tegen aan hikken is iets wat ik zelf ook een beetje had en eigenlijk altijd wel iets had waarom je niet mee zou kunnen doen. Toen ik daar eenmaal overheen was is er een totaal nieuwe erg interessante wereld voor me open gegaan.

Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag.
    En zal zeker aanwezig zijn voor de gezelligheid.

Groet,
    Ruud.

@PH-Mel.
    Ik zie dat je in noord-holland woont. Zelf vlieg ik bij Alkmaar en Bloemendaal. Als je het leuk vind kunnen we altijd eens afspreken om een dagje te gaan vliegen.

18. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Een B train dag lijkt me wel wat... :D
    En ik zal wat mensen op deze introductie attenderen.

19. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hey ruud, dat lijkt me zeker leuk! Ik woon zelf on huizen, en bloemendaal is zeker te doen dus! Zit momenteel vol in de restauratie van de CG extra 300 maar heb ook een somethin extra van Sig waar ik goed mee pverweg kan! Dus dat moet lukken!

20. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Als dit doorgaat ben ik ook zeker van de partij. Ik ben sinds gisteren in bezit van de Vanquish F3A MK1. Hoewel ik om de andere week niet op zaterdag kan, geef ik me wel alvast op:

3: Edwin Roovers (@je) Wind 50E (2.4Ghz)
    4. Hendrik Sleurink (Hendrik) Vanquish F3A MK1 (2,4 Ghz)

Deel Deze Pagina