KDS Innova ( 550, 600 en 700)

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik kwam op het internet een linkje tegen van nieuwe modellen van KDS. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de looks en specs van deze helikopters! Prijzen zijn aan de hoge kant, een FBL 700 PnP zit op 1200 dollar (alle electronica uitgezonderd zender/ontvanger)

Hieronder een linkje naar een filmpje van deze nieuwe modellen:
P19ZIRHvv2k[/media] - ‪Helitec en la expo de Nuremberg - Stand de KDS , Helis 550 , 600 , 700‬‏

En een aantal plaatjes:

KDSModel600_700.jpg

KDSModel-700.jpg

KDS-INNOVA_2.jpg

KDS-INNOVA.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
haha grapjas :P Mooie apparaten, het lijkt er op dat ze nu de Mikado Logo serie op de tekentafel gebruikt hebben als voorbeeld... Ter vergelijking het carbon chassis van de Logo 600:

Logo_Frames.jpg

Niet dat ik hier een probleem mee heb ofzo, wat een schoonheid!

voor 80USD meer heb je een complete Trex700E dus eigenlijk zijn die KDS modellen achterlijk duur in vergelijking met de kwaliteit die je dan krijgt.
Als het tenminste net zo is als de KDS450 dan is het hooguit goed voor wat hoveren en rustig rondvliegen.

aah FB of FBL maakt allemaal niet uit voor een groffe prijs vergelijking.
de 3G versie is in de US 1270USD oid dus dan is 1200USD voor een KDS achterlijk veel.

Als je alleen naar uiterlijk kijkt dan zien ze er op de fotos best leuk uit ja, lijkt op de alu/carbon versie van de logo ja. Alleen zal het freeswerk van de KDS en materiaalgebruik gelukkig niet vergelijkbaar zijn met een logo.

misschien dat de 2e helft van het filmpje interesanter werd maar inverted hoveren is ook hoveren :) en de rest viel voor mij wel onder rustig rondvliegen.
Daarnaast vermoed ik dat dit een nieuw model was met amper wat vluchten gemaakt. De KDS die ik hier op de club zie zitten vol met speling en vallen van ellendigheid bijna uit elkaar en daar is alleen nog maar mee gehoverd.

Begrijp me niet (geheel) verkeerd. Ik heb zelf het begin geleerd met een KDS450. Maar zoveel geld investeren in een groter model is niet zo handig als ze dezelfde kwaliteit hebben als de 450. En ik zou achter het hek gaan staan als zon grote KDS gaat vliegen.

Laatst bewerkt:
Ze zijn inderdaad duur, ik heb net nog even gekeken, de trex 700 3G supercombo is 1050 bij een van de forum sponsors, dat is best scheef zullen we maar zeggen...

De eerste vluchten doet ieder apparaat het wel goed, kwaliteit is het verschil op de lange termijn...

En video's zeggen mij persoonlijk erg weinig..
Veel van de mensen die er dan mee vliegen kunnen net doen alsof een hondedrol nog geweldige vliegeigenschappen heeft (en dan laten zien natuurlijk)
Kijk naar szabo of tarek..
Echt slechte filmpjes vind je niet van ze..
Zelfs crashen doen ze in stijl

Maar je weet in een filmpje nooit of hij 100% origineel is, of dat model het lang uithoud met die vliegstijl etc..

Klopt helemaal.
Een heli bewijst zichzelf pas over een paar honderd vluchten.
Ik crash zelf (gelukkig ;) ) weinig, en vlieg niet bepaald rustig over het algemeen...
Ik weet van bijv. de Trex700 dan ook dat deze kwalitatief behoorlijk sterk en slijtvast in elkaar zit.
Mijn motor krijgt op het moment een hoog nodige revisie beurt, maar de heli heeft na honderden vluchten nog altijd alle standaard lopende delen opzitten, en die zijn gewoon nog allemaal prima in orde.
Mooie plaatjes, video's etc. en zelfs de prijzen zeggen op voorhand allemaal zeer weinig inderdaad.
Nieuwe heli's/fabrikanten kan je pas echt beoordelen na een paar maanden.
Ben benieuwd :)

voor 80USD meer heb je een complete Trex700E dus eigenlijk zijn die KDS modellen achterlijk duur in vergelijking met de kwaliteit die je dan krijgt.
Als het tenminste net zo is als de KDS450 dan is het hooguit goed voor wat hoveren en rustig rondvliegen.

Ahum?! De KDS 450 modellen zijn met gemak de beste helicopters voor het geld op dit moment beschikbaar in die klasse en daarbij een veel betere deal voor het geld dan welke Align Trex dan ook. Dan heb ik het ook over de qualiteit en ook over de kosten van onderdelen.

De CopterX of HK clones mogen dan goedkoper zijn en ook tot mijn favorieten behoren qua bang for buck, maar die KDS 450 helis net vliegen iets beter en zijn al zonder upgrades van zeer goede qualiteit.

Ik heb met de KDS 450S (ja, de 'plastic' rotor kop versie) overigens gewoon hardcore 3D gevlogen en dat blijkt eigenlijk in het geheel geen probleem. Dan heb ik het over piroflips, tic tocs, funnel piros, tornados, inverted vliegen en dat alles is behoorlijk strak te vliegen.

Na een paar honderd vluchten (toegegeven, niet alléén maar 3D) en geen noemenswaardige crashes vliegt hij nog steeds zoals bij aanschaf. Geen speling en geen versleten plastic.

Je hebt misschien niet zo veel power met de originele KDS motor, maar hij is heel goed in staat om méér te doen dan alleen te hoveren.

Het is sowieso wat achterlijk van je om een vergelijking op die manier te willen trekken. Een slechte piloot zal met een Align Trex nog steeds niets meer kunnen doen dan misschien wat hoveren en KDS als merk is echt alles behalve low-quality troep.

Dat is ook waarom de meest uitgebreide KDS helicopters al dicht in de buurt van de Aligns komen qua prijs. Dat komt niet uit de lucht vallen en in vergelijking is de Align zelfs met gemak wat aan de dure kant. Immers krijg je met zo'n KDS vrijwel identieke qualiteit. Misschien zelfs iets beter op bepaalde punten.

Waarom iedereen toch steeds Align en ook Mikado heilig moeten verklaren is mij nog steeds een raadsel. Heb je wel eens gevlogen met de Align 500E? Echt geen beste heli!

Ik verwacht dat de prijs van die grotere KDS helicopters overigens wel wat zal zakken zodra ze eenmaal op de markt zijn gebracht en die 1200$ is de verwachte prijs. Niet de aangekondigde prijs of pre-order prijs en in feite is de verwachting dat je tussen de 700 en 1000 euro zult moeten betalen voor de duurste KDS heli.

Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes, video's etc. en zelfs de prijzen zeggen op voorhand allemaal zeer weinig inderdaad.
Nieuwe heli's/fabrikanten kan je pas echt beoordelen na een paar maanden.
Ben benieuwd :)

Commentaar zoals dat zegt eigenlijk meer over wat jij zélf weet of denkt te weten van een merk, dan dat het iets zegt over die KDS heli's zelf.

Als je geen ervaring hebt met een bepaald merk is het echt verstandig je gewoon op de vlakte te houden voor wat betreft de letterlijke qualiteit dan suggestief te speculeren met de open deur-wijsheid dat de tijd zal leren hoe goed iets is. Ook Align heli's met de onderdelen bij aanschaf hebben niet het oneindige leven.

In jouw woorden zie ik echt wel een vrij neutrale mening, maar in feite geldt voor ieder willekeurig ander merk dat die demonstratie video's weldegelijk laten zien wat een heli kan.

Dat het vaak fabrieksvliegers of zelfs pro's zijn die dan 3D vliegen zou je desondanks uit de droom moeten helpen dat een aantal van die genoemde heli's geen 3D zouden kunnen vliegen. Ook worden vaak appels met peren vergeleken, van veel helicopters kun je stellen dat ze hoewel ze 6ch zijn niet echt bedoeld zijn voor extreem 3D. Met dat in gedachten kun je stellen dat Align vaak een zeer goede allrounder is, maar zelfs voor het echte hardcore 3D bestaan er veel betere (en helaas duurdere) merken.

Laatst bewerkt:
Ahum?! De KDS 450 modellen zijn met gemak de beste helicopters voor het geld op dit moment beschikbaar in die klasse en daarbij een veel betere deal voor het geld dan welke Align Trex dan ook. Dan heb ik het ook over de qualiteit en ook over de kosten van onderdelen.
Dan liggen mijn ervaringen en van mede clubleden wel erg ver weg van jou ervaringen Quasti.
Heb je ook met de kit gevlogen met originele servos? Als ze er zulke bagger servos bijleveren verwacht ik dezelfde kwaliteit in de rest van de onderdelen. Ik heb geen toleranties nagemeten toen de heli nieuw was, maar als ik zie hoeveel speling er na paar maandjes hoveren op de meeste KDS helis zit...

Toegegeven, zelf heb ik geen andere 450 heli gehad dan de KDS dus wellicht dat de speling/slijtage van een KDS450 minder is dan een andere 450 size heli. Maar in dat geval ga ik beginners meteen afraden met een 450 te beginnen.
Wat ik bij andere hun HK450's zie dan ligt dat voor mij toch dicht bij de KDS.

Waarom iedereen toch steeds Align en ook Mikado heilig moeten verklaren is mij nog steeds een raadsel.
Die merken zijn voor mij niet heilig. Maar een merk als KDS die schaamteloos een Logo kopieren die krijgen van mij geen bonuspunten op die manier.

Laatst bewerkt:
Dan liggen mijn ervaringen en van mede clubleden wel erg ver weg van jou ervaringen Quasti.
Heb je ook met de kit gevlogen met originele servos? Als ze er zulke bagger servos bijleveren verwacht ik dezelfde kwaliteit in de rest van de onderdelen. Ik heb geen toleranties nagemeten toen de heli nieuw was, maar als ik zie hoeveel speling er na paar maandjes hoveren op de meeste KDS helis zit...

Met alle respect, maar dat zijn mijn inziens ook echt uit de lucht gegrepen zaken. Hoe kom je er bij dat je na een paar maandjes hoveren last krijgt van (kennelijk) heel veel speling? Bij de ARF kits (heb geen RTF van KDS gekocht) loopt over het algemeen alles zeer soepel, met zeer minimale speling. Het mag daarbij zelfs amper speling genoemd worden, want de besturing en het draaien van onderdelen lijdt er niet onder.

Vooral dat van die toleranties is haast idioot, want van een paar maandjes alleen hoveren (!!) en met minimaal onderhoud (af en toe schroeven controleren) rammelt geen enkele heli van een beetje normale qualiteit uit elkaar van speling. KDS heeft wat dat betreft echt gewoon een normaal qualiteitsniveau voor een goede prijs.

Zodra je crasht met een KDS servos uitgeruste heli en je blijft sturen tijdens de impact kunnen ze inderdaad stuk gaan, maar dat is met de meeste servos zo. Ze gaan daarbij niet eens onvermijdelijk meteen stuk, maar ze kunnen er in ieder geval niet goed tegen. Dat is bekend en geldt met name voor de KDS 9gr standaard servos. Daarentegen kosten die maar 4,50€ ofzo.

Het is echter niet zo dat het daarom slechte servos zijn, in tegendeel. Er bestaan uiteraard veel betere servos en ik beweer ook niets minder, maar ik vlieg er graag mee. Ze zijn nauwkeurig, hercentreren goed (beter dan die CopterX, Turnigy en HK servos die vaak zelfs duurder zijn) en voldoen dan ook prima voor helicopters.

Ik heb KDS servos ook op een hoop van mijn foamy vliegtuigen (ze zijn zoals gezegd meestal goedkoop).

Daarnaast zitten ze op drie van mijn helicopters, inclusief de staartservo (maar dan een N590 of N290 op de staart uiteraard). Een N590 met KDS 800 gyro en een N290 met KDS 800 gyro werkt perfect.

Op mijn HK-500 GT heb ik 3 N580 servos en één N590 voor op de staart. KDS-800 gyro en vliegt perfect betrouwbaar en voldoende snel voor het betere 3D werk. Ik ben geen 3D pro, maar het werkt in ieder geval soepel, nauwkeurig en snel genoeg voor mijn stijl van vliegen.

Binnenkort komen er ook KDS servos op mijn CopterX 450 SE v2, want daar is onlangs nog een CopterX 9gr servo kapot gegaan.

Tot nu toe is slechts één KDS servo kapot gegaan en dat was de oudste N290 servo die ik had. Tegelijkertijd ging ook de gyro (een Futaba 401) stuk en het een en ander zou best met elkaar te maken kunnen hebben gehad.

Uiteraard is KDS óók echt geen heilig merk, maar ik kan gerust stellen dat ik veel positieve ervaringen heb, ook met de servos van dat merk. Een van de nadelen is wel dat onderdelen soms lastig te krijgen zijn. Zoals bij de KDS 250 en 500 II.

Toegegeven, zelf heb ik geen andere 450 heli gehad dan de KDS dus wellicht dat de speling/slijtage van een KDS450 minder is dan een andere 450 size heli. Maar in dat geval ga ik beginners meteen afraden met een 450 te beginnen.
Wat ik bij andere hun HK450's zie dan ligt dat voor mij toch dicht bij de KDS.

Sorry, maar je hebt echt geen flauw idee waar je het dan over hebt. Speling of slijtage zul je bij elke helicopter uiteindelijk tegen komen, ongeacht het formaat, merk of prijs.

Bij een Esky heli betekent dat dat hij na pakweg 6 maanden á 3 jaar mogelijk al niet meer vliegt (überhaupt niet meer vliegt of zeer veel speling vertoond met duidelijke invloed op het vlieggedrag) en veel onderdelen vervangen zullen moeten worden.

Bij een KDS betekent dat misschien wel dat hij pas na pakweg 4-8 jaar niet meer vliegt zonder onderdelen te moeten vervangen.

Laat dan die Align Trex eens 8-10 jaar mee gaan en dat lijkt me al heel lang, waar ligt dan precies het probleem met 450 als formaat?

Laat het bij bovenstaande duidelijk zijn dat de genoemde jaren in letterlijke aantal behoorlijk speculatief zijn, dat er niet gecrasht wordt, in ideale situaties gevlogen wordt en dat het vlieggedrag per merk voor het gemak hetzelfde is.

In de praktijk kun je vervolgens mazzel of juist pech hebben. Het gaat dan ook puur om de vergelijking in relatieve levensduur. Naar mijn idee zal een dergelijk of vergelijkbaar verschil waarschijnlijk wel bestaan. Dat is dan naar mijn idee de feitelijke qualiteit waar we het hier over hebben.

Daar betaal je echter wel voor. En in praktijk kan dat op verschillende manieren zo zijn.

Zo zijn onderdelen voor een Trex als je crasht duur en die van een Esky over het algemeen veel goedkoper.

Ben je dus een beginner, dan zal een Trex eigenlijk zonder uitzondering altijd duurder uitpakken. Als je een Esky heli daarentegen 'opvliegt', daarbij een aantal keer stevig crasht en vervolgens repareert, terwijl je ondertussen leert vliegen op een bewuste en goede manier, dan zal dat ondanks de veel mindere qualiteit en uiteindelijk kortere levensduur de goedkoopste weg zijn. Hoe veel dat letterlijk scheelt hangt véél af van de piloot.

Mensen onderschatten vaak hoe weinig het type heli of zelfs het formaat uit maakt bij het leren vliegen. Als de heli a.) goed gebouwd is met redelijk goede electronica b.) gevlogen wordt binnen wat de heli vervolgens kan en c.) met de juiste kennis en attitude gevlogen wordt, dan zul je uiteindelijk met vrijwel elke heli goed uit de voeten kunnen.

Met een geschatte levensduur in ideale omstandigheden vergelijkbaar aan een Align (dan hebben we het voor het gemak over de KDS 450SV), dan is de KDS duidelijk een goed alternatief t.o.v prijs en qualiteit op de langere termijn. Zelfs tegenover een Align.

De KDS heeft daarbij minder speling (zowat geen) dan een HK-450 en zelfs die heeft over het algemeen genomen weinig speling als hij goed gebouwd is.

Ja, er zijn tolerantie afwijkingen bij de HK en voor een deel zul je dat terug zien in speling, maar niet bij de KDS.

Ik betwijfel ook een beetje of je ooit wel een KDS heli hebt gehad anders dan een KDS servo die stuk ging o.i.d, want als er nu één relatief goedkopere heli is die eruit springt wanneer het gaat om vrijwel géén speling en goede stabiliteit en vliegeigenschappen dan is het KDS wel.

Daarbij kan het altijd beter, duurder enzovoorts, maar met KDS heb je alles in beschouwing genomen zelfs als gevorderde piloot toch echt goed betrouwbaar spul te pakken.

Die merken zijn voor mij niet heilig. Maar een merk als KDS die schaamteloos een Logo kopieren die krijgen van mij geen bonuspunten op die manier.

Het frame lijkt er inderdaad heel veel op en mogelijk zijn er een handvol onderdelen die misschien wel uitwisselbaar blijken te zijn, maar je kunt aan een design op papier, foto of video nog niet zien of het om een mindere of betere kopie gaat.

Ik verwacht dat de nieuwe KDS Innova serie behoorlijk goed zou kunnen zijn en daarom ook stevig geprijsd is, maar op dit moment heb ik ze nog niet mogen vliegen. Wel denk ik dat de Mikado Logo toch andere koek zal zijn, maar je moet niet onderschatten hoeveel je mag betalen voor puur en alleen het merkje. Dat geldt o.a. voor Align ook.

Om een lang verhaal kort te maken;

Duurder in deze hobby is niet meteen evenredig zo veel beter!

Back