Dan liggen mijn ervaringen en van mede clubleden wel erg ver weg van jou ervaringen Quasti.
Heb je ook met de kit gevlogen met originele servos? Als ze er zulke bagger servos bijleveren verwacht ik dezelfde kwaliteit in de rest van de onderdelen. Ik heb geen toleranties nagemeten toen de heli nieuw was, maar als ik zie hoeveel speling er na paar maandjes hoveren op de meeste KDS helis zit...
Met alle respect, maar dat zijn mijn inziens ook echt uit de lucht gegrepen zaken. Hoe kom je er bij dat je na een paar maandjes hoveren last krijgt van (kennelijk) heel veel speling? Bij de ARF kits (heb geen RTF van KDS gekocht) loopt over het algemeen alles zeer soepel, met zeer minimale speling. Het mag daarbij zelfs amper speling genoemd worden, want de besturing en het draaien van onderdelen lijdt er niet onder.
Vooral dat van die toleranties is haast idioot, want van een paar maandjes alleen hoveren (!!) en met minimaal onderhoud (af en toe schroeven controleren) rammelt geen enkele heli van een beetje normale qualiteit uit elkaar van speling. KDS heeft wat dat betreft echt gewoon een normaal qualiteitsniveau voor een goede prijs.
Zodra je crasht met een KDS servos uitgeruste heli en je blijft sturen tijdens de impact kunnen ze inderdaad stuk gaan, maar dat is met de meeste servos zo. Ze gaan daarbij niet eens onvermijdelijk meteen stuk, maar ze kunnen er in ieder geval niet goed tegen. Dat is bekend en geldt met name voor de KDS 9gr standaard servos. Daarentegen kosten die maar 4,50€ ofzo.
Het is echter niet zo dat het daarom slechte servos zijn, in tegendeel. Er bestaan uiteraard veel betere servos en ik beweer ook niets minder, maar ik vlieg er graag mee. Ze zijn nauwkeurig, hercentreren goed (beter dan die CopterX, Turnigy en HK servos die vaak zelfs duurder zijn) en voldoen dan ook prima voor helicopters.
Ik heb KDS servos ook op een hoop van mijn foamy vliegtuigen (ze zijn zoals gezegd meestal goedkoop).
Daarnaast zitten ze op drie van mijn helicopters, inclusief de staartservo (maar dan een N590 of N290 op de staart uiteraard). Een N590 met KDS 800 gyro en een N290 met KDS 800 gyro werkt perfect.
Op mijn HK-500 GT heb ik 3 N580 servos en één N590 voor op de staart. KDS-800 gyro en vliegt perfect betrouwbaar en voldoende snel voor het betere 3D werk. Ik ben geen 3D pro, maar het werkt in ieder geval soepel, nauwkeurig en snel genoeg voor mijn stijl van vliegen.
Binnenkort komen er ook KDS servos op mijn CopterX 450 SE v2, want daar is onlangs nog een CopterX 9gr servo kapot gegaan.
Tot nu toe is slechts één KDS servo kapot gegaan en dat was de oudste N290 servo die ik had. Tegelijkertijd ging ook de gyro (een Futaba 401) stuk en het een en ander zou best met elkaar te maken kunnen hebben gehad.
Uiteraard is KDS óók echt geen heilig merk, maar ik kan gerust stellen dat ik veel positieve ervaringen heb, ook met de servos van dat merk. Een van de nadelen is wel dat onderdelen soms lastig te krijgen zijn. Zoals bij de KDS 250 en 500 II.
Toegegeven, zelf heb ik geen andere 450 heli gehad dan de KDS dus wellicht dat de speling/slijtage van een KDS450 minder is dan een andere 450 size heli. Maar in dat geval ga ik beginners meteen afraden met een 450 te beginnen.
Wat ik bij andere hun HK450's zie dan ligt dat voor mij toch dicht bij de KDS.
Sorry, maar je hebt echt geen flauw idee waar je het dan over hebt. Speling of slijtage zul je bij elke helicopter
uiteindelijk tegen komen, ongeacht het formaat, merk of prijs.
Bij een Esky heli betekent dat dat hij na pakweg 6 maanden á 3 jaar mogelijk al niet meer vliegt (überhaupt niet meer vliegt of zeer veel speling vertoond met duidelijke invloed op het vlieggedrag) en veel onderdelen vervangen zullen moeten worden.
Bij een KDS betekent dat misschien wel dat hij pas na pakweg 4-8 jaar niet meer vliegt zonder onderdelen te moeten vervangen.
Laat dan die Align Trex eens 8-10 jaar mee gaan en dat lijkt me al heel lang, waar ligt dan precies het probleem met 450 als formaat?
Laat het bij bovenstaande duidelijk zijn dat de genoemde jaren in letterlijke aantal behoorlijk speculatief zijn, dat er niet gecrasht wordt, in ideale situaties gevlogen wordt en dat het vlieggedrag per merk voor het gemak hetzelfde is.
In de praktijk kun je vervolgens mazzel of juist pech hebben. Het gaat dan ook puur om de vergelijking in relatieve levensduur. Naar mijn idee zal een dergelijk of vergelijkbaar verschil waarschijnlijk wel bestaan. Dat is dan naar mijn idee de feitelijke qualiteit waar we het hier over hebben.
Daar betaal je echter wel voor. En in praktijk kan dat op verschillende manieren zo zijn.
Zo zijn onderdelen voor een Trex als je crasht duur en die van een Esky over het algemeen veel goedkoper.
Ben je dus een beginner, dan zal een Trex eigenlijk zonder uitzondering
altijd duurder uitpakken. Als je een Esky heli daarentegen 'opvliegt', daarbij een aantal keer stevig crasht en vervolgens repareert, terwijl je ondertussen leert vliegen op een bewuste en goede manier, dan zal dat ondanks de veel mindere qualiteit en uiteindelijk kortere levensduur de goedkoopste weg zijn. Hoe veel dat letterlijk scheelt hangt véél af van de piloot.
Mensen onderschatten vaak hoe weinig het type heli of zelfs het formaat uit maakt bij het leren vliegen. Als de heli a.) goed gebouwd is met redelijk goede electronica b.) gevlogen wordt binnen wat de heli vervolgens kan en c.) met de juiste kennis en attitude gevlogen wordt, dan zul je uiteindelijk met vrijwel elke heli goed uit de voeten kunnen.
Met een geschatte levensduur in ideale omstandigheden vergelijkbaar aan een Align (dan hebben we het voor het gemak over de KDS 450SV), dan is de KDS duidelijk een goed alternatief t.o.v prijs en qualiteit op de langere termijn. Zelfs tegenover een Align.
De KDS heeft daarbij minder speling (zowat geen) dan een HK-450 en zelfs die heeft over het algemeen genomen weinig speling als hij goed gebouwd is.
Ja, er zijn tolerantie afwijkingen bij de HK en voor een deel zul je dat terug zien in speling, maar niet bij de KDS.
Ik betwijfel ook een beetje of je ooit wel een KDS
heli hebt gehad anders dan een KDS servo die stuk ging o.i.d, want als er nu één relatief goedkopere heli is die eruit springt wanneer het gaat om vrijwel géén speling en goede stabiliteit en vliegeigenschappen dan is het KDS wel.
Daarbij kan het altijd beter, duurder enzovoorts, maar met KDS heb je alles in beschouwing genomen zelfs als gevorderde piloot toch echt goed betrouwbaar spul te pakken.
Die merken zijn voor mij niet heilig. Maar een merk als KDS die schaamteloos een Logo kopieren die krijgen van mij geen bonuspunten op die manier.
Het frame lijkt er inderdaad heel veel op en mogelijk zijn er een handvol onderdelen die misschien wel uitwisselbaar blijken te zijn, maar je kunt aan een design op papier, foto of video nog niet zien of het om een mindere of betere kopie gaat.
Ik verwacht dat de nieuwe KDS Innova serie behoorlijk goed
zou kunnen zijn en daarom ook stevig geprijsd is, maar op dit moment heb ik ze nog niet mogen vliegen. Wel denk ik dat de Mikado Logo toch andere koek zal zijn, maar je moet niet onderschatten hoeveel je mag betalen voor puur en alleen het merkje. Dat geldt o.a. voor Align ook.
Om een lang verhaal kort te maken;
Duurder in deze hobby is niet meteen evenredig zo veel beter!