Hallo. Ik ben een ask-13 aan het bouwen. Nu moeten de latjes van de romp gebogen worden. Wat is de beste methode om de latjes zo te buigen dat er geen spanning op de romp komt. Gr. Bosch
Nou, vochtig.... Ik zou ze goed nat maken. Gewoon een paar uur onderdompelen, beginnen met heet water helpt ook al. Sommigen gooien er dan ook nog wat ammoniak bij, ik heb dat zelf nooit nodig gevonden. Dan de natte latten op hun plaats klemmen (tijdelijk) en goed laten drogen. Als ze goed droog zijn en je haalt ze los zal je zien dat ze vrijwel in de goede vorm blijven staan. Daarna definitief op hun plaats lijmen. Groet, Ad Bakker
goed vochig maken en dan langzaam buigen boven een olie lamp o.i.d. kost een hoop tijd kan ik melden m.v.g mr maniac
Gewoon onder spanning houden en met de strijkbout warm maken. Zie oa you tube. OtzEx-PCgRA[/media] buigen - YouTube m vr gr Gerald
Heel veel hout-werk en -verwerk tips in Twee Antieke Zwevers DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project Project Pilatus B4
Ik doe dat met stoom van de heet water maker gewoon het latje erboven houden en de stoom doet de rest gewoon buigen en de gewenste vorm , vast zetten met lijmtangen en laten afkoelen, anders nogmaals de handeling herhalen lukt bij mij altijd suc6
Bedankt voor de reacties! De meeste latjes zitten al op hun plaats,zo goed als spanningsloos. Gr. Bosch
Zoek eens naar berichten van 'Ariel'. Merendeels in het zweef-subforum. Hij is echt goed met hout, en hij doet het snel. Met een strijkijzer als ik me goed herinner. Edit: hier