LE-62 Alida Natascha schaal 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door mijn-kotter, 13 mei 2008.

1. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    hallo allemaal

Even voorstellen, Wij zijn Ron en Antje en komen uit Sneek,onze hobby is het bouwen van modelkotters.Ons laatste projekt was de NG-15 deze kotter is geheel nagebouwdt van foto's.
    Wij zijn hier in januari 2008 mee begonnen hebben er ruim twee maand over gedaan om het geheel klaar te krijgen.
    Deze kotter is schaal 1:20 nagemaakt.
    En is een varend en werkend model.
    Wij zijn nu begonnen aan de LE 62 en hebben hiervan inmiddels het stuurhuis klaar,het wachten is op de romp deze is in bestelling.
    Andere kotters die wij hebben gebouwdt zijn de TH-10 ,GY-57 ARM-17 en ARM 14.
    Binnen kort zullen we ook nog starten met de bouw van de PD- 657 en onze zoon is bezig met de Ye-138.
    Wij zullen jullie op de hoogte houden van de bouw van de LE-62 en zodra de PD wordt gestart komt ook hier een bouw verslag van.

Hier volgen nu eerst een paar foto's van de NG-15 en daarna zal ik starten met de foto's van de LE-62

Dit was nog een kort overzicht van ons laatste project NG-15 en dan beginnen we nu aan ons nieuwe project de bouw van de LE-62

Waarom dit schip?
    Wij komen zoals jullie kunnen lezen uit frieland en hadden bedacht dat er eingenlijk geen friese kotter zou mogen ontbreken aan de collectie van ons eigen kotters.
    Na enkele keren de havens bezocht te hebben en meerdere kotters te hebben bekeken zijn we uit gekomen bij de LE-62 dit vonden wij allebeide een pracht kotter en zo hebben wij dus besloten dat het LE zou worden die ons collectie uit zou breiden.

Dan nog een korte uitleg waarom wij zijn begonnen met het stuurhuis en niet met de romp.
    Wij laten de romp door iemand anders maken ivm allergiën van ons de één kan niet over hout en de ander minder goed over polyester.
    Voor de rest maken we alles zelf van polystyrol,messing en toch enkele delen van hout.
    De rest zullen jullie wel zien als het bouw verslag vorderd.

Vandaag is de schoorsteen voor de eerste keer in de verf gegaan en zal hij morgen geplaatst worden dan volgen er weer nieuwe foto's

Mvgr Ron en Antje

2. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    de schoorsteen in de verf

de uitlaat pijpen heb ik gespoten de rest is geschilderd morgen de blauwe randen even en dan kan hij vast op het stuurhuis

[​IMG].

mvgr ron

3. Luit

Luit

Lid geworden:
    10 nov 2003
    Hallo Ron en Antje,

Welkom op dit mooie forum.
    Zo te zien passen jullie er helemaal bij!
    Mooi schip hoor, vooral de details in de stuurhut e.d.
    Dat is mijn persoonlijke mening, maar ik hou er van....details.
    Ook mooie visjes aan boord ;)
    Veel plezier hier.

Greetings,
    Luit

4. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    komt me bekent voor allemaal ;) standaard zijn de rompen toch 42,nogwat meter?
    van de 62 en 63 zijn ze in ieder geval 44 ;)

5. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    hallo susho
    De LE 62 is nog een redelijk nieuw schip en valt onder de boomkor kotters en boomkor kotter zijn minimaal 24 meter en maximaal 44.99 meter dit heeft te maken met wetgeving de gemidelde boomkorkotter is rond de 40 meter de nieuwere kotters zijn vaak groter rond de 44 meter. en ja de LE kotters zijn bijna het zelfde en ze zijn om precies te zijn 44.15 m lang en 9.00m breed

mijn model word 133 cm lang en 28 cm breed

mv.gr ron

6. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    het zijn verlengde types van de 42 meter serie, die extra 2 meter kun je goed zien in de stuurhut, en dan vooral de ruime schippershut ;)

het verschil tussen beide schepen is trouwens alleen in de stuurhut te zien, de 62 heeft een enkele stuurstoel, de 63 heeft er 2. en sinds een paar jaar staat er ook een nieuwe motor in de 62, terwijl in de 63 nog de orginele 9 cilinder staat. daarvoor was de nieuwe motor ook al aangekocht, maar door verschillende omstandigheden is dit niet doorgegaan.

7. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    hallo susho

die informatie had ik nog niet ook leuk om te weten bedankt.als je nog eens wat info heb over de Le hoor ik het graag. ik heb alleen informatie om te bouwen van foto's en een algemeen plan.
    Binnen kort gaan we nog eens aan boord om foto's te maken zodat ik hem nog beter in detail na te maken
    mvgr Ron

8. michieltje

michieltje

Lid geworden:
    9 mei 2008
    hee stadsgenoten op het forum!!
    puik werk mensen, wou dat ik zo kon bouwen.

michiel

9. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Beste Ron,

Susho is een kenner zou me niks verbazen als ie zelf in de branche zit. Die nieuwere kotters vind trouwens toch prachtige boten.

maar het bouwwerk ziet er trouwens puik uit ron.

ga vanavond ook ff verder.

gr. Gert.

10. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    ik heb er voor gekozen niet in de visserij te gaan werken, maar van mijn vaders en moeders kant kom ik uit vissersfamilie's. mijn moeder is later hertrouwd met arend toering, welke weer met zijn 2 broers deze schepen heeft. op de 63 vaart mijn stiefbroer, en op de 62 een stiefneef. Ik liep als klein jongetje al in de casco's van deze twee rond, en ben op mijn 12e en 13e nog een paar weken meegeweest met de 63. dus ben wel aardig een insider ;)

helaas werkt de scanner hier niet, heb prachtige plaatjes van de 63 in een storm, vanuit een vliegtuig geschoten in het stortemelk.

11. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    Wij hebben contact met jelle-marco die heeft ons via een forum en hyves gevonden ,en er zo achter gekomen dat wij zijn schip na gingen bouwen.
    Wij komen niet uit de visserij ,maar het wel altijd erg interresant gevonden.
    ik ron liep al als kleine jongen rond in harlingen en heb de kotters altijd heel erg mooi gevonden.
    En bouw nu alleen nog kotters.
    Voorheen ook nog wel andere schepen.
    Mijn vrouw een echte fries wou heel erg graag een friese kotter tussen ons eigen collectie en viel onze keuze op de LE 62 die vonden we beide ondanks de kleine verschillen iets mooier dan de LE63.
    Wij hopen deze kotter exact na te bouwen en hij zal dus ook varen en kunnen vissen net als de echte.
    De NG-15 is ook geheel werkend,deze boot heeft ook een verhaal waarom we dit schip hebben gebouwd.
    Mocht je scanner het in de toekomst weer doen dan hou ik me aanbevolen voor de foto's.
    En mocht ik vragen hebben misschien dat je me dan van informatie kan voorzien.

vriendelijke groet Ron en Antje

12. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    Zo kom je nog eens mensen tegen:D:lol:
    Ik bouw al vanaf mijn 8e jaar begonnen met bouwpakketjes en bouw nu alleen nog alles van eigen materiaal.
    Wat elke keer weer een uitdaging is ,maar geeft je wel voldoening als je dan weer het eind resultaat ziet.

Noorderhoek sneek

Ron en antje

13. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Hallo ron en Antje,
    van kotters weet ik niet zoveel maar ik reageer hier om dit draadje te volgen
    want het ziet er schitterend uit

succes met bouwen,
    groeten,brandaris

14. gdh

gdh Guest

zijn dat dezelfde foto's als in onze longroom hangen?
    wil ze best wel ff voor je inscannen deze week.
    gr,
    Geert

15. Snoerke

Snoerke

Lid geworden:
    13 feb 2008
    Mooi hoor! Als ik het enthousiasme in deze berichten lees, ga ik sterk overwegen ook een kotter op mijn 'to-build' lijst te zetten. Veel plezier en ik ben benieuwd naar alles wat nog gaat komen (foto's + verslag).

Groeten,
    Snoerke
    (geboren Sneeker)

16. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Gewoon doen natuurlijk! Probeer eens een show van de MKCN te bezoeken dan kun je meer modellen tegelijk zien en vragen stellen aan bouwers. FORUM VAN DE MODEL KOTTER CLUB NEDERLAND • Forumoverzicht - YourBB.nl Jouw Gratis Forum
    De rompen zijn volop verkrijgbaar bij modelshop flevoland en zijn van zeer goede kwaliteit. Tekeningen zijn makkelijk, maar foto´s zijn het belangrijkst. Als je genoeg foto´s hebt en een romp, dan kun je gewoon gaan bouwen.

Gr. Kees

17. Snoerke

Snoerke

Lid geworden:
    13 feb 2008
    Dank voor de tip Kees! Wilde laatst al naar de werkschependag gaan, maar dat kwam er niet van. Heb in mijn agenda al een aantal andere botendagen gezet, ik ben zeker ergens een keer van de partij dit jaar! Heb genoeg vragen voor m'n huidige boot en ben altijd zeer nieuwsgierig naar andermans werk. :D Maar dat kotterforum heb ik als bookmark toegevoegd in Safari!!

Groeten,
    Snoerke, 'n echte Fries! :p

18. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    schoorsteen weer wat verder gebouwdt en het blauw is erop gekomen

mvgr ron

19. theo_tb

theo_tb

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Ziet er mooi strak uit, ook dat anker.

Mooi man!

VrGr,

Theo

20. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    de bouw van de winch

wij hebben wat onderdelen gehaald voor de winch

en dit moet het worden een winch om de netten binnen te halen en de gieken te bedienen

het is de bedoeling om de winch op de tekening na te maken zodat alles werkt voorheen gebruikte ik winch servo's hiervoor maar die kunnen niet genoeg lijn dragen en ik moet er dan 6 kwijt en voor de netten moet er ongeveer 6 meter lijn op kunnen, en ik vind het een uitdaging heb dit nog nooit eerder gedaan op deze manier ;) :cool: .en tips zijn natuurlijk altijd welkom

Deel Deze Pagina