Leptobvoeding als eeeeh ... voeding: 18V 120W, zonder herverbouwing

uhm zo hangen al mijn 50W laders al aan het stopcontact :lol:

10 dollar incl verzending vanuit hongkong.

dacht dat dit toch al redelijk bekend was.... Op hongkong zie je niet anders dan die laptopvoedingen voor die imax b6 laders.

Ik heb een voltcraft B5 lader, daar past een van de standaard mee geleverde stekkertjes van de universele laptopvoeding gewoon in.
Dan hoef je ook geen verloop box te maken.
Alleen even opletten dat de plus en min goed zitten.
Ideaal lekker licht en goedkoop :)

Hoi,

Ik ben een beginner en wil binnenkort een set kopen, waaronder een icharger 106b. Daar zit echter geen voeding bij. Hierboven lees ik dat je soms ook een computervoeding kan gebruiken. Op de ac/dc adopter van de computer/laptop zie ik idd output 19 volt staan. Maar kan iemand mij vertellen waar ik die waarde van de de lader vandaan kan halen? Hieronder de gegevens van de lader:

Spec.
Input voltage range : 10.0 – 18.0VDC
Charge current range : 0.05 – 10.0A
Discharge current range : 0.05 – 7.0A
Maximum charge power capacity : 250W @ input voltage > 13.5V
Maximum discharge power capacity : 20W
Maximum extern discharge power capacity : 170W @ 20V/7A
Current drain for balancing : <300mA
Balance accuracy : <10mV
Lithium (LiPo/LiIo/LiFe) battery cell count : 1 – 6 series
NiCd/NiMH battery cell count : 1 – 17 series
Pb battery cell count : 1 – 12 series (2 – 24V)
Battery setup memories : 10
Intelligent temperature control : Yes
PC Connect : USB port
Weight : 350g
Dimensions (L X W X D) : 134 X 83 X 25mm

Gaat het om de input voltrange: als ik een voeding kan vinden tussen de 10 en 18, zit ik dan goed? Ik ben een enorm leek, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,
Erik

De voeding moet volgens de specificaties van de lader minimaal 13,5 volt en maximaal 18 volt zijn om het maximale vermogen te kunnen leveren. De voeding moet een maximaal vermogen hebben van meer dan 250 watt als je de lader op maximaal vermogen gaat gebruiken.

Als je accupakketten gaat laden waarvan de celaantallen het maximale aantal cellen dat de lader aan kan behaald of benaderd (lader kan maximaal 6 Li-Po cellen laden) dan is een voedingsspanning van 18 volt aan te raden. De elektronica van de lader heeft het dan iets makkelijker.

Ik zit op conrad te kijken en dan hebbben ze het over ingangsstroom van 115 of 230v. Wordt daar de netspanning mee bedoeld? En het maximale vermogen van meer dan 250 watt, wordt daar de uitgangsstroom mee bedoeld? De uitgangsstroom loopt bij hun op van 330 tot 3330 ma namelijk.

Even de puntjes op de i zetten.

Ik zit op conrad te kijken en dan hebbben ze het over ingangsstroom van 115 of 230v. Wordt daar de netspanning mee bedoeld?
Hier wordt inderdaad de netspanning mee bedoeld. Het is dus de ingansspanning en niet de ingangsstroom.

En het maximale vermogen van meer dan 250 watt, wordt daar de uitgangsstroom mee bedoeld? De uitgangsstroom loopt bij hun op van 330 tot 3330 ma namelijk.
Hier wordt het uitgangsvermogen mee bedoeld. Of te wel het vermogen waarmee de lader de accu maximaal mee kan laden.
Met uitgangsstroom zal je de laadstroom bedoelen. Die kan ingesteld worden tussen de 330mA (0,33A) en 3330mA (3,33A). Een beetje vreemde waardes, wat laag voor een 250W lader, maar het kan.
Het vermogen waarmee de lader laad is de stroom maal de spanning. Als je wilt weten wat voor accu je nog met de maximale stroom kan laden kan je dat uitrekenen.
De maximale stroom is 3,33A dus de maximale accuspanning zal dan 250Watt / 3,33Ampère = 75Volt zijn. Dat is een behoorlijk hoge spanning vandaar dat ik vermoed dat de maximale stroom in werkelijkheid hoger zal zijn.
Welke lader heb je op het oog?

Hoi Ernst,

Zoals je kunt lezen ben ik idd een leek. Ik heb van iemand op het forum gelezen dat de icharger een aanrader is. Is te kopen bij hobbyking, waar ik ook de lipo (turnigy nano-tech 5000mah 3s 65-130c) wil kopen. De lader betreft een icharger 106b. Wilde eigenlijk de 208b, maar deze is niet in de european warehouse te kopen.

Groet,
Erik

Hoi Roelof, ik heb op de livechat van hk gevraagd naar een passende voeding. Toen kwamen ze er met eentje aan van 170,00 en 30,00. Die laatste staat in backorder, die eerste laat zich raden...

Staan er genoeg die aan je specificaties voldoen die ook vanuit de UK geleverd kunnen worden:
Chargers & Accessories>Power Supply

Overigens doet je lader max 10A en je wilt 3S LiPo laden, dat betekent dat je aan max 150 watt genoeg hebt maar 250watt of meer is wel beter met het ook op hogere voltage accu's in een toekomst.

Ja dat klopt, alleen mis ik dan dus een voeding. Want op de een of andere manier zitten die er niet standaard bij. Daarom was ik op zoek naar een losse voeding.

Ik heb overigens het idee dat ik toch niet meer dan 3s ga gebruiken. Het is meer voor de leuk zeg maar dan dat ik echt een fanatiek gebruiker ga worden zeg maar. Als mijn accu binnen een uur opgeladen wordt, is dat voor mij ruim voldoende.

Ik heb nog een vraagje...als het mag :-)

De ripmax of graupner kosten 55,00 / 62,00. Als ik er een lader (icharger 106b / 80,00 bij hk) bij koop, dan zit ik dus op ongeveer 140,00. Ik kan echter ook een Pichler p6 kopen incl voeding voor 74,00. Is het een beter dan het andere of maakt dat niet uit? Er zit namelijk nogal een verschil in...

Back