LIPO ontlaadcapaciteit

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door celtic, 27 mei 2012.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Is de LIPO capaciteit (C) de volle capaciteit, zoja
    wat is de capaciteit (%C) bij ontlading per cel
    van 4.2->3.6V of is dit C?
     
  2. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    hoe hoger de C hoe meer stroom hij kan leveren aan de motor
    heeft niks met capaciteit te maken.
    Het aantal Mah wel zo ver ik weet
     
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Even de zaken goed op een rijtje.

    De capaciteit is het aantal mAh dat op de lipo staat.
    De spanning van een volgaladen lipos is 4.2V per cel.
    De nominale spanning is 3,7V per cel.
    20C betekend dat deze lipo 20X de capaciteit mag ontladen.
    B.v. een 20C 1000mAh lipo mag met max 20X1000=20000mA=20A belast worden.
    Een lipo laden doe je met 1C.
    Het mag hoger als dit op de lipo aan gegeven staat.;)
     
  5. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    De capaciteit (C) is niet de bruikbare lading
    blijkt. 2200 mA 3s ontladen naar 3.7V/cell.
    Daarna geladen naar 4.2 V/cell. Lader geeft
    aan 1700 mAh erbij. Dus ongeveer
    1700/2200 x 100 = 77% x C.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat klopt.
    Als je tot zo ver gaat met leeg trekken dan zit je aan de veilige kant.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.789
    Locatie:
    Woerden
    Wat de fabrikant opgeeft als capaciteit is ALTIJD de ontlaadcapaciteit! De ontlaad capaciteit is de hoeveelheid energie die een accu kan leveren als hij volledig geladen is en ontladen wordt tot de minimale spanning.
    Dus een tot 4,2V geladen LiPo cel wordt ontladen tot 3V, of bij grote stromen zelfs tot 2,7V, gemeten onder belasting. De energie die gedurende die ontlading wordt geleverd is dus de capaciteit van die accu.
    Je moet niet kijken naar wat de lader in die accu heeft gestopt want dat zal altijd meer zijn. Hoeveel? dat is niet makkelijk te zeggen want dat verschilt nogal. De lader kan laten zien dat er ergens tussen de 20% tot soms wel 40% meer lading in de accu is gegaan. Daar komt bij dat dit verschil door "mishandeling" en naarmate de accu ouder wordt, groter wordt.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.358
    Locatie:
    Utrecht
    Een heleboel 'bijna goed' reacties. Ik wil proberen de puntjes-op-de-i te zetten.

    • Voor alle accu's geldt: het voltage stijgt naarmate ze voller zijn, en daalt naarmate ze leger raken
    • Die spanningscurve is absoluut niet lineair, maar lijkt sterk op dit plaatje:
      [​IMG]
    • Als de spanning 0 V is zijn ze leeg, maar ook kapot. De ondergrens voor een toelaatbare ontlaadspanning is voor verschillende typen accu's anders. En die grens is ook niet niet keihard. Voor lipo's geldt 3.0V à 3,3V (onbelast!!!). Aangezien de spanning (ook van een volle cel) daalt onder belasting, en harder daalt naarmate die belasting zwaarder is, is 2,7 V onder belasting van 10C of meer acceptabel. Je zult zien dat de spanning weer stijgt als de belasting ophoudt.
    • De spanning van een accu stijgt naarmate hij voller raakt. Een NiMh kan wel tot 1,45V stijgen tijdens of kort na laden, toch is ook een NiMh nominaal 1,2 V.
      Een lipo blijft aan het eind ook doorstijgen, en boven de 4,25V is hij fifty-fifty overleden. Bij 4,30V is dat 100% zeker het geval. 4,2V per cel is dan ook een veilige grens. In theorie kan er dan nog wel 1 of 2% energie bij. Maar ja, je zult maar net die ene cel hebben die er maar 0,9% bij kon hebben ...
    • De fabrikant geeft een capaciteit op van zijn cel, b.v. 5000 mAh. dwz. dat die cel (mits vol begonnen) 1 uur lang een stroom van 5000 milliAmpère (= 5 A) kan leveren. Dan is hij leeg (en overleden).
      Die 5000 noemen we de C-rate, of C-waarde.
      Dus 1C staat voor een stroom van 5 A bij een 5000mAh-cel.
      1C voor een 2200 mAh cel is 2,2 A groot.
    • Laden en ontladen kan met meer dan 1C. Maar ook daar gelden grenzen. Als je daar overheen gaat, mol je de cel. Oha. is de ontlaad rate (veel) groter dan de laad-rate.
      Ontladen met 20 of meer C is heel normaal voor de huidige lipo-cellen. Maar houdt er rekening mee dat de rates van 65C waarmee nu sommige merken prijken niet reëel zijn. Boven de 35C geloof ik het niet meer.
      Niet snellaad accu's zijn gevoelig voor laden met meer dan 1C. Sommigen beweren zelfs dat Eneloops met max 0,1C geladen mogen worden. Moderne Lipo's mogen met 2C of meer geladen worden, maar dan moet het er wel op staan!!! anders: 1C aanhouden.
    • Onthoud dat de door de fabrikant opgegeven waardes altijd een hoog 'reclame-gehalte' hebben. Ze worden altijd naar de verkoop-gunstige kant afgerond. Goedkope merken overdrijven dit meer dan dure merken.
    • Onthoud ook dat niet iedere cel 100% identiek is. Er zijn kleine verschillen. Bij lipo's, waar een paar 100-ste volt te hoog of te laag al het verschil tussen leven of dood uitmaakt, ligt dat dus heel gevoelig. NiCads en Nimh's zijn veel minder gevoelig wat dat betreft.
    • langdurige opslag (>3 maanden ongebruikt):
      - NiCad's: leeg (< 1V per cel)
      - NiMh's: vol (sommigen beweren niet tjokvol, sommigen beweren bijna leeg)
      - lipo's: niet elke fabrikant of kenner adviseert hetzelfde. Je hoort waardes tussen 70% geladen, en 30% geladen. Als ik dat vertaal naar bovenstaand grafiekje, en rekening hou met de 6C belasting van dat grafiekje, dan kom ik uit op 3,8 à 3,6 V per cel.
    Als je Lipo's dus lang wilt gebruiken dus een paar gouden regels:
    • altijd balancen tijdens laden
    • niet te hard laden
    • niet te hard ontladen (de helft van de opgegeven C-rate garandeert lang functioneren)
    • nooit meer dan 80% van de capaciteit eruit halen (dus van een 5000 mah-pakket max 4000 gebruiken, van een 2200 mah pakket max 1760 mAh gebruiken.
    Uiteraard zijn deze grenzen niet keihard, maar bij overschrijden zullen pakketten minder lang bruikbaar blijven. aan jouw de keuze.

    Dirk.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Extra puntje op de i wat betreft het laden van Eneloop NiMh cellen. Volgens de fabrikant, Sanyo, en we mogen aannemen dat die het toch wel weten:

    "We recommend charging eneloop batteries in a NiMh charger that is 2 hours or more. Charging eneloop batteries in a "Quick Charger" can reduce the overall life of the battery." (bron: SANYO eneloop | Ready to use Rechargeable Battery - The only battery you will ever need)

    Dus maximaal met 0.5C laden. Heb je geen betrouwbare Delta Peak of geen tijd/zin om steeds het voltage in de gaten te houden bij het laden en zelf het afslagpunt te bepalen, dan is 0.1 C laden een veilige manier om je cellen, zij het langzaam, vol te krijgen.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ... bepaald/gespecificeerd bij/met een ontlaadstroom van 1/20e (0,05) C.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2012
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.358
    Locatie:
    Utrecht
    Je hebt gelijk. Ik maakte de veralgemenisering 'Eneloop' te noemen en NiMh te bedoelen. Er gaan nogal wat verschillende verhalen rond over NiMh behandelen.
    Totaal andere stromen dan bij ons vliegers. Eigenlijk mishandelen wij onze (motor)accu's.

    Dirk.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Dat klopt, en een Eneloop is ook een NiMh cel, in weze, alleen eentje met bijzondere eigenschappen wat betreft zelfontlading, waardoor hij ook niet te snel geladen mag worden. NiMh sub C cellen van een goede kwaliteit mogen best met 1C of hoger worden geladen, maar zorg dan wel voor er constant bij zijn en/of temperatuursensor op de accu te plakken, zodat de lader het laden kan stoppen, mocht de cel toch te warm worden.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.789
    Locatie:
    Woerden
    Ron heeft je er ook al op gewezen dat dit niet juist is maar er klopt nog iets niet. De opgegeven capaciteit is NIET tot de cel helemaal leeg en overleden is zoals je schrijft. De opgegeven capaciteit is die welke je kan meten door een volledig geladen accu te ontladen met een stroom van 1/20C tot de minimum celspanning.
    Om waardes te krijgen die een beetje meer overeen stemmen met "onze werkelijkheid" zijn er fabrikanten die de capaciteit weergeven bij een ontlading van 0,3C. Dat is beter maar toch nog steeds veel minder dan de ontlaadstromen die bij ons gewoon zijn.

    Dat bedoel ik. ;)
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    LiPo's zijn nu zo'n 10 jaar in gebruik ... en signifikant verbeterd in de afgelopen jaren ... de eerste buikbare LiPo's kon je met ca. 5C ontladen (fabriek gaf 2 tot 3C op als maximum!) en dan mocht je blij zijn dat je 50% van de capaciteit er nuttig uit kon halen, bij de huidige "hoge-C" accu's kan je er meer dan 90% uithalen bij belastingen van 10-15C ...
     

Deel Deze Pagina