Lipo vliegt in de brand na eerste keer laden.

Discussie in 'Multicopters' gestart door Luculenus, 7 jun 2013.

1. Luculenus

Luculenus

Lid geworden:
    3 dec 2012
    Wat me vandaag overkomen is.

Had een 6S zippy lipo van 5000Mah besteld. Vandaag voor de eerste keer laden.

Gelukkig zag ik het maar de lipo bolde helemaal op. Dus ik gooi dat ding naar buiten en vliegt gewoon helemaal in de brand.

Vlammen van ruim een meter hoog O_O

Heb je hier nog garantie op?

tweede en derde lipo's doen overigens wel goed xD

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Wat een geluk dat je er direct bij was!
    Garantie weet ik zo niet,zij kunnen niet zien of dit geen oude lipo is die je misschien gratis wilt vervangen voor een nieuwe :s
    Maar mailen zou ik zeker doen,je huis kon wel afgefikt zijn...
    Misschien valt de bedrading nog te recupereren :p Afin eigenlijk is dit niet grappig...Het is goed afgelopen maar kon stukken erger. Succes

3. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hoe stond je lader ingesteld?

4. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Vroeg ik me ook al af eigenlijk maar als de andere 2 lipo's het wel goed doen...Fabrieksfoutje zeker?

5. Tanos

Tanos

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dat zou toch echt niet mogen !

Dit is levensgevaarlijk, sommige leden kunnen zeggen dat je een lipo bag moest gebruiken, maar dan zou je niet gezien hebben dat hij bolde! met alle gevolgen van dien want een lipo bag houd zoveel niet tegen denk ik !

Groetjes

6. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Was het : fast charge , of balance ?

7. jsf

jsf

Lid geworden:
    13 mei 2012
    Als je de accu bij HK hebt besteld, moet je de warranty code op de accu binnen 24 uur invoeren in het account scherm op de website van hobbyking. Volgens mij is er alleen dan garantie op. Maar tenzij je de sticker eraf hebt gehaald zal die volgens mij niet meer leesbaar zijn :p .

8. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009
    Jezus wat eng.... ik let altijd wel op (soms met iets anders bezig), maar dit toont aan dat het geen speelgoed is en altijd bij blijven.

9. corecrusher

corecrusher

Lid geworden:
    28 jul 2007
    dit is dus de reden dat ik het voorlopig even bij gewone batterijen houd ,dit zou toch echt niet mogen bahbah

10. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Idd worst nightmare als dit gebeurt.

Sorry dat ik het even vraag, maar dit is in scene gezet, toch?
    Ik kan me moeilijk voorstellen dat een lipo zomaar afbrandt als je die normaal oplaadt zonder zelf fouten te maken. (kortsluiting, te snel opladen, etc.)

In ieder geval, dit foto doet je toch twee keer nadenken over lipo's...

11. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Ik heb dit zo tot op heden ook nog nimmer meegemaakt en ik laad toch al een dikke 11 jaar lang batterij packs voor RC modellen waarvan het gros Lipo packs.
    Ik vermoed dat er iets bij het laden verschrikkelijk is mis gegaan en wellicht een instellings foutje door de gebruiken op het laadapparaat.
    Met een hele oude en bolle Lipo kan ik het me nog indenken dat zo'n Lipo spontaan gaat fikken omdat het hele interne gebeuren door de tand des tijds en laad/ontlaad cyclussen een knauw heeft gekregen.Dat in combinatie met een ongewild foute laadinstelling zou het misschien kunnen veroorzaken.Ik hoor de Topicstarter ook niet over welk merk en type lader hij gebruikt.
    Zelf door de jaren heen 2 keer over een vliegtuig laten Crashen omdat de Lipo in de fik vloog tijdens het vluchtje.Blijft vreemd gezicht een elektro toestel dat gaat vlammen en roken.
    Kwam dan waarschijnlijk door een slechte regelaar of bedrading die het vermogen niet aankon.
    Maar Lipo packs die spontaan ontbranden tijdens het laden? Ik ken het fenomeen niet.
    Overigens zijn de dampen die vrijkomen bij een brandende Lipo echt super giftig lijkt me.
    Inademen daarvan is echt super ongezond.
    Blijft het overigens altijd een waakzaam iets dat laden van Lipo packs.
    Ik blijft altijd thuis tijdens het laden en ben dicht in de buurt.
    Het blijven hoe dan ook met recht bommen die Lipo packs.
    Zo'n pakketje met zoveel energie erin......tja........
    Vr Gr D

12. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    10 apr 2013
    Ik fix nogal eens een iPhone oid.. en soms moet daar de lipo dan ook uit.. DOE DIT BUITEN :) Want anders zit je op de bank te frutten met een schroevendraaier en steek je door de accu heen (feit)...
    Kun je hem in de openhaard gooien (die niet aanstond), maar dan staat nog je huis blauw van de rook.. Nee, dat is geen pretje... Mag je rustig een uurtje buiten gaan staan met alle deuren open.. want ja dat is GIFTIG als een gek..
    Je valt niet dood neer.. maar je kunt wel duizeligheid en andere verschijnselen krijgen.

Lipo's zijn 100% veilig, tenzij er een fabrieksfout in zit of de gebruiker lomp is.
    En als je lomp bezig bent zoals ik... tjsa..

Vergeet niet dat iedereen tegenwoordig een Lipo in zijn broekzak heeft zitten..
    (om gewicht te besparen kiezen mobiele telefoon fabrikanten voor zachte accu's.. vandaar dat we tegenwoordig bijna niet meer mobieltje zien met verwisselbare accu's.. Dat is simpelweg te gevaarlijk)

Laatst bewerkt: 8 jun 2013
  13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik ken iemand waarbij dit ook gebeurd is doordat de lader bleef laden terwijl de lipo al vol was. In zijn geval was het een slechte lader. Ik heb ook altijd standaard de timer ook nog erbij aanstaan op de lader.

14. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Gewoon dus koppie erbij houden en altijd allert blijven.
    Want laten we wel zijn, we hoeven ons de kop ook niet gek te laten maken.
    En teruggaan naar het gebruik met NiMH accu's is toch echt NOT DONE. Ha ha ha ha ha
    Zal geen MultiCopter lekker en lang op vliegen.Ha ha ha ha ha
    Kom zelf nog uit het NimH tijdperk.(bijna 12 jaar terug)
    Zo'n oude dinosaurus op hobbygebied ben ik al.Ha Ha ha ha ha
    Wat een drama was dat toen zeg.
    Bakken weinig vermogen en loodzwaar die NiMH packs.Ha ha ha ha
    Nee.....dan toch maar die Lipo packs.Hoe link ze ook kunnen zijn.
    Vr Gr D

15. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ik ook. Mijn lader slaat altijd na 120 min af. Vol of niet vol.

En ik laad ALTIJD in een lipo save bag.

16. wimb

wimb

Lid geworden:
    3 mei 2011

Ik ook!:thumbsup: En bewaren doe ik ook in een lipo save bag!

17. corecrusher

corecrusher

Lid geworden:
    28 jul 2007
    hoe moet je dit zien die savebag? je sealt het af ,wordt je lipo dan niet kokend heet ?want dan kan er geen koele lucht bij toch?

18. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Daar is geen warranty code meer van over.

19. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Ik ken die Lipo Safe Bags niet en heb er ook geen ervaring mee.
    Maar denk dat er op die manier geen tot weinig zuurstof bij kan komen indien de Lipo gaat ontbranden en zo het zaakie dooft.
    Zelf bewaar ik al mijn Lipo packs in metalen kisten.
    Mocht er op die manier 1 spontaan gaan fikken dan dooft het ook vanzelf.
    Dat laden van Lipo packs in een Lipo Safe Bag vind ik persoonlijk teveel gedoe.
    Overigens laad ik 6 Lipo packs tegelijk dmv 6 laders en zou op die manier aan de gang blijven met die Lipo Safe Bags.
    Ik blijf erbij dat het hoogstwaarschijnlijk een bedieningsfout is geweest van de Topicstarter.
    Maar als die verder zwijgt in alle talen over hoe en wat dan houdt het simpelweg over.
    Ik heb echt heel, heel veel keren inmiddels Lipo packs geladen de afgelopen 11 jaar en never nooit niet shit mee gehad.
    Gewoon koppie erbij houden is het devies.
    Vr Gr D

20. Tijn G.

Tijn G.

Lid geworden:
    21 aug 2010
    Weet uit ervaring, dat die Zippy's erg slecht gesoldeerd worden op de balanceer draadjes, heb er al een aantal moeten herstellen, omdat ze niet wilde laden. Mijn Hyperion lader weigert bij dingen die niet kloppen met wat er gevraagd wordt.

Vaak zitten er draadjes los aan de accu kant, beter even met de multimeter controleren voor het laden.

Deel Deze Pagina