Hallo mede modelbouwvrienden, Hoer, hoera, van de week de Tamiya Mercedes Actros truck bestelt en al binnen gekregen. Dat is alvast goed nieuws. Maar nu wat minder nieuws: ik lees in de bouwbeschrijving dat de Multi function unit (MFC-001) die ik ook wil gaan gebruiken alleen werkt met de Tamiya 4YWD-2,4g zender-ontvanger set. Ik bezit echter een Spektrum DX7s die ik ook voor MFU in de Actros wil gaan gebruiken. Weet iemand of dit kan? Of moet je echt persé de Tamiya zender set gebruiken? Wanneer ik de DX7s kan gebruiken, vraagt dat dan nog bijzondere aanpassingen of instellingen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dank alvast voor jullie reacties, Groetjes, Pedro
Op dit moment gebruik ik een dx5e samen met de mfu-01, nog geen probleem, ook heb ik een dx6 maar met deze zender lukt het nog niet om bv. de verlichting te schakelen, ben nog zoekende. Maar volgens mij moet het kunnen werken.
Ik heb ook een Actros met de MFU-01 en een DX7s, maar krijg nog niet echt kontakt met de MFU-01... hopelijk iemand hier met genoeg kennis en ervaring
Met de dx6i moet ik diverse malen binden om contact te krijgen, verder lukt bijna alles wat ook met de dx5e werkt. Dx7 heb ik geen ervaring mee.
De Tamiya MFC-01 is in feite een stuk electronica uit de '90 jaren en ontwikkeld voor een kristal zender en ontvanger. Heb hem zelf in combinatie met Futaba F14 met Jeti ombouw. De functies zitten dan soms op de meest vreemde plaatsen. In mijn geval kwam ik daar bij toeval achter. Na inbouw van 2 schuifregelaars, bedoeld om de koppelingschotel en de poten van de oplegger te bedienen bleken deze vele andere functies te hebben gekregen. Verlichting aan/uit, alarmlichten aan/uit, toplichten aan/uit en de claxon !!
even een tip de meeste 2.4ghz systemen sturen de signalen in blokken van 2 servo's. Wat je kunt doen om problemen uit te sluiten is om kanaal 3 van de mfu naar kanaal 6 te plaatsen. Dit lukt voor de meeste robbe zenders wel. voor de spektrum zenders zal dit lastiger gaan. ook digitale trims vind de mfu niet altijd even fijn.
Met de dx5 geen enkel probleem, alle functies van de mfu onder de Hendels en schakelaar, met de dx6 is het nog uitpluizen maar het gaat werken. Zeker kanaal 3 en het inschakelen van de verlichting loopt nog niet zoals het hoort. We blijven proberen
dat kanaal 3 heeft met mijn antwoord te maken. dit probleem hadden we op onze vereniging met assan ook namelijk. in f-14 stekker 3 naar 6 gezet en opgelost.
Punt met de dx6 is dat de overige kanalen maar on/off. schakelaars zijn dus om een servo te bedienen heb je een 3 standen schakeling nodig. Ontkoppelservo verwijderd en gaan we handmatig ontkoppelen. Meeste trailers hebben toch handbediende poten.
mfu met DX6i Na even zoeken heb ik de link terug gevonden, op deze manier heb ik mijn dx6 ingesteld en alles werkt zoals het moet. Configure Spectrum DX6i with Tamiya MFU - RC Truck and Construction mvg Dirk
Gaan we proberen, ik heb alleen een 5 kanaals ontvanger in deze truck zitten omdat deze ook bedien wordt door de dx5. Verder bedankt voor de info
hallo, je eigen spectrum zender kun je gewoon gebruiken. het vereist ,misschien wel een paar andere instellingen. gr