Micro-onderwater-treintje (newbie vragen)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Blender, 31 aug 2010.

1. Blender

Blender Guest

Hi,

Ik zou graag een soort van draadloos treintje bouwen dat erg klein mag zijn, namelijk een paar centimeter; en dat onderwater op een rail rijdt, iets vrij eenvoudig dus.

Op het eerste gezicht heb ik volgende componenten nodig:
    1. (waterdichte) micro-moter
    2. een ontvanger/antenne
    3. een batterij
    4. draadloze besturing (het treintje moet alleen maar vooruit rijden en eventueel sneller of trager)

Omdat ik nog maar erg weinig afweet van modelbouw zit ik dus nog met een pak beginners vragen:

- Tot hoe klein kan je deze componenten in de handel kopen.
    - Is de besturing steeds met een radio-zender of kan je ook Bleutooth gebruiken, en de besturen via de laptop doen. Omdat het iets klein gaat worden, is een zend afstand van 1 tot 2 meter genoeg.
    - Zijn er eventueel ook mensen op het forum die opdrachten aannemen en voor anderen iets inéén knutselen? En zo ja waar mogen vragen hier omtrent gepost worden, if not, is er een goed introductie boek voor de beginner ivm de elektronica?

Ik zit nog in een pré-ontwerp fase en ben nog maar aan het aftasten wat er mogelijk is, en waar ik rekening mee moet houden, en zou het erg appreciëren als jullie al een beetje klaarheid kunnen scheppen.

Alvast bedankt,

michel

2. jakkobink

jakkobink

Lid geworden:
    25 okt 2007
    Electro motertjes zijn er vanaf enkele atomen groot.
    Kijk eens bij www.hobbycity.com bij kleine motertjes. Je hebt ze zowel met borsteltjes als zonder. Beiden hebben een regelaar nodig om ze te laten rijden, maar die zou je buiten de bak met water kunnen houden.
    Waterdicht hoeft hij niet te zijn. Water geleid geen stroom. Neem schoon water zoals demi water voor accu's, daar zitten weinig mineralen in die stroom kunnen geleiden. Draadloos is ook al niet nodig, als je de spanning neemt van metalen rails kun je daar je spanning op varieren en daardoor de trein laten versnellen/vertragen. Als je borstelloos neemt als motertje heb je 3 aansturings draden nodig. Als je regelaar in de trein komt heb je aan 2 sporen nodig. Als de regelaar buiten de bek komt heb je 3 sleepsporen nodig.
    Het lijkt erop dat je er nog niet echt over nagedacht hebt. Laat eens weten wat je al uitgezocht hebt en hoe reeel de knas is dat je ook iets gaat maken. Dan weten wij of we er niet veel tijd in gaan steken om dingen voor je uit te zoeken zonder dat je er iets mee gaat doen.
    Jakko

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat kan best lastig worden want water is niet zo'n beste "geleider" voor radio signalen. De besturing kan dus best wel eens lastig te realiseren zijn.
    Tweede probleem is de energie voorziening. Als het zo klein moet worden waar laat je dan de accu('s)? Er bestaan wel heel kleine accu's maar daar zal je niet erg lang op kunnen rijden.
    Daarbij zijn de servo's en de ontvanger ook nog duidelijk groter dan een paar centimeter. Misschien kan je een servo ombouwen tot een locomotief, er zit al een motortje en de regelaar ervoor in. Maar dan zit je nog wel met het probleem hoe maak je hem waterdicht?
    Misschien ben ik een zwartkijker maar ik ben bang dat dit een stapje te ver gaat. Ook als het niet onder water hoeft te gaan is het al een hele opgave.

4. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Je kunt denk ik beter een magneet onder de bodem laten bewegen die het treintje mee trekt.
    Dan heb je geen last van nattigheid en electronika.

5. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik weet niet wat je bedoelling/doel is.
    Maar als het treintje in een bak met water moet gaan rijden kan je hem misschien ook via magneten onder de bak voort laten bewegen?
    Ik zag pas een treintje dan op zijn kop reed en door middel van magneten tegen de rails werd getrokken en ook voortbewogen.

6. Blender

Blender Guest

Bedankt voor jullie replies.

Mijn beschrijving van 'een soort van draadloos treintje' is iets te vaag geweest, en heeft jullie op het verkeerde been gezet ...

Ik zal wat meer klaarheid proberen te scheppen van wat het uiteindelijke doel is, let wel het is wel een beetje een gek idee :D

Ik ben namelijk bezig met een studie van de beweging van 'deeltjes' is de vorm van een 8.

Hier is een animatie: yzx3yXxImro[/media] - 800 particles (de kwaliteit is door het oploaden niet 100% maar ik denk wel dat het duidelijk genoeg is)

Dit is een voortvoeisel van een concept waar ik een tijdje mee bezig ben en dan je op deze site/blog kan checken: 800 million

De originele bedoeling was om dit uit te werken met computer simulaties, maar om het te berekenen neemt veel render-tijd in beslag en is nog niet zo gemakkelijk. Vandaar nu de stap op het eerst eens mechanisch uit te werken, zodoende het mogelijk is om te zien hoe zo'n ding zich 'in het echt' gedraagt.

Het eerste idee dat ik had is van een rail te maken en daar een locomotiefje op laten rond te rijden dat toertjes maakt, van daar het 'treintje'. Enkel ruwe schetsen ter illustratie:

met een locomotiefje of een draaiend schroef?

rails:

Het is de bedoeling om dit concept te maken met een soort Rupsband- of Schroefsysteem, zodat ik het in een bad kan plaatsen en laten 'draaien' en kan zien wat het doet, eventueel in een zandbak. Misschien begint het rond zijn as te draaien en beweegt het vooruit, misschien doet het niets ... maar het concept intrigeert me al een tijdje en ik wil het graag eens uitzoeken.

Dus ik ben nu aan het uitdokteren hoe ik dit zou aanpakken. Om terug te komen op jullie antwoorden, aansturing via de rails zal niet gaan en ja ik wil echt realiseren :D

groetjes,

michel

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    OVer het gebruik van servo's die water dicht zijn.

YouTube - servo waterproof

Elektronica met bluesilicon afdichten en tandwielbakje met mineralen olie vullen.

Haal het nokje uit de servo en hij blijft altijd draaien. Dan heb je inderdaad al een aandrijving.
    Servo's zijn er al vanaf 1 gram. Daar zit dus de regel elektronica al bij in.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina