Minus Acro

Na wat getwijfel toch maar de Minus Acro besteld bij Topmodel-nl. En beloofd er een verslagje van te maken, dus bij deze zal ik mijn best doen hier een duidelijk verslagje neer te zetten.

Alvast en leuk filmpje van de Minus
[URL="
- Minus acro[/URL]

Donderdag mijn Minus ontvangen en meteen begonnen.

Mijn excuses voor soms wat mindere foto's maar ik had het fototoestel niet altijd ter beschikking dus maar de gsm gebruikt:eek:

Eerst beide romphelften uitgesneden en de triplex versteveging opgelijmd
Wel opletten, de 2 helften zijn niet gelijk (ik ben daar dan ook te laat achtergekomen en heb mijn fout dan ook weer mogen rechtzetten)
Met name de sleufjes voor de vleugelbevestiging verschillen van elkaar in positie.
image00009et2.jpg

image00010qs1.jpg

Dan ook al meteen de sleufjes uitgeschuurd waar de roeraansluitingen inkomen.
image00012dg7.jpg

Dan kunnen kunnen meteen de spantjes erop en dan beide helften aan elkaar lijmen.
image00014qh6.jpg

Het neusje lijmen
image00015fv5.jpg

Het spantje inlijmen waar de neus op komt (klem op het spant zit er om niet middendoor te laten knakken daar de kracht van de klem om beide romphelften mooi op et spant te houden)
image00017kh2.jpg

Neusje klaar om rond te schuren
image00019lu5.jpg

Eerst de onderzijde van de romp dichtgemaakt en de bovenbeplanking van de 'canopy'. Dan kan de voorzijde al in vorm geschuurd worden
image00025js6.jpg

Het spantje voor de rolroerservo ingelijmd en de roeraansluiting geplaatst (let op, de gaatjes voorzien in de spantjes zien net iets te klein en dienen dus vooraf uitgeboord te worden)
Dan kan de bovenzije van de romp ook volledig dicht. (er komt nog een foto hoe de roeraansluiting uitkomt aan de staart)
tnimg0278ni6.jpg

En dan begonnen aan de vleugels

Eerst en vooral de gleuf voor de vleugelverbinding uitgeschuurd in alle 4 de helften
image00020im5.jpg

De uitsparing voor de vleugelbevesteging uitgesneden
image00023ce8.jpg

Dan even tussendoor beide staartdelen gelijmd
tnimg0279cp8.jpg

En even een foto van de stand van zaken
tnimg0295ba3.jpg

Vleugelhelften op elkaar lijmen nadat de vleugelbevestiging en de vleugelverbinding in gelijmd zijn
tnimg0280lq6.jpg

Vanmiddag weer verder met het verslagje

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net als Vjete dit kistje besteld, alleen moet ik nog even wachten voor hij er is. Ik ben zo vrij wat meer info hier neer te zetten.

Het gaat dus om de Topmodel minus. Deze kleine HLG is in 2 varianten te verkrijgen, de 'normale' en de acro versie. De acro heeft een symmetrisch profiel en een spanwijdte van 70 cm, de normale een asymmetrisch profiel en een span van 90 cm. Gewichten zijn respectievelijk 100 en 120 gram. De vleugelbelasting van beide toestellen ligt rond de 15 g/dm2.
Zelf heb ik beide kitjes besteld. Het rompje van beide zwevertjes is gelijk, dus ik kan het af met de bouw van één rompje. Beide sets vleugels kunnen hierop worden aangesloten. De hele set kan evt worden opgeborgen in een los te bestellen kistje.

Acro versie:
minus01.jpg

Normale minus:
minus02.jpg

Transportkistje:
minus04.jpg

Olivier, kom maar op met meer foto's! Ik ben benieuwd.

Bedankt voor de uitgebreide info Raymond.;)

En de romp is perfect recht, alleen is het laatste spantje geen rechthoek maar parrallellogrma, waardoor de beide romphelften schuin naar achter verlopen.
En omdat de foto niet perfect boven de romp genomen is lijkt het dus krom.

Vanmiddag de rest van de foto's uploaden.

Olivier,

Misschien een iets te trage opmerking :???:.
Dit kistje heeft een ongewone bouwmethode, je moet eigenlijk tijdens het bouwen een paar stappen vooruit denken om ervoor te zorgen dat je geen foutjes maakt. Maar hier ben je al achtergekomen zo te zien.
Ik ben vooral benieuwd naar de opbouw van de voorlijst van de vleugels.

Heb je al een idee welke folie/schema je gaat gebruiken?

Ik ga in ieder geval je bouwdraadje volgen:D

Eric

Ik kijk altijd wel enkele stappen vooruit, maar had juist dat ene over het hoofd gezien, voor de rest was alles heel duidelijk voor mij to nu toe.

Weer verder dan.

rechte romp;)
tnimg0298ov9.jpg

canopy open gesneden
tnimg0299eh4.jpg

De beloofde foto hoe de roeraansluitingen uit de romp komen
(hier is de bovenkant van de romp nog niet in vorm geschuurd)
tnimg0301re9.jpg

Deze komen net boven de staartvlakken uit eenmaal deze geplaatst zijn.

Nog een foto van de verlijming van de vleugelhelften
De alu buis is ingelijmd met UHU hart, het hout met supersnelle houtlijm van patex, werk lekker vlot 5-15 min drogen ipv 25
tnimg0305ot0.jpg

Bij het inlijmen van de vleugelhelften wel opletten niet alles in te lijmen
tnimg0311ak7.jpg

Dan de achterlijst met rolroeren uitgesneden.
tnimg0314gk4.jpg

Bij het uitsnijden van de rolroeren zag ik dat de laser blijkbaar niet overal even goed door was gekomen.
Dus best altijd even den onderzijde van de plankjes bekijken en eventueel wat bijsnijden waar nodig.
tnimg0307nv2.jpg

Is ook mijn enige 'opmerking' over deze kit, voor de rest is alles zeer precies uitgesneden, alles past als gegoten zonder enige aanpassing. En dat voor zo'n klein en precies te bouwen kistje.

Bij de Acro moet je dus voor het vastlijmen van de achterlijst gebruikmaken van een 1.5mm balsa plankje zodat de achterlijst goed uitkomt voor het profiel
(staat mooi aangeduid in de handleiding)
tnimg0316zp3.jpg

Meteen het plankje gebruikt om alles de achterlijst vast te spelden
tnimg0317lf3.jpg

Dan begonnen met het inbouwen van de servo's
Ik heb wel het probleem dat de servotjes die ik al gekocht had dus iets te hoog uitkwamen.
Ik heb dit opgelost door de onderzijde van de behuizing te verwijderen, nu past het net.
tnimg0319ig7.jpg

Maar voor de rolroerservo moet ik dus een nieuwe aanschaffen want deze komt niet goed uit t.o.v de uitsparingen in de romp waar de roerhoren door moet.

Nu wil ik er foto's van nemen maar is de batterij leeg van het toestel. Word dus voor vanavond;)

En het kleur, ik had hem graag in doorschijnend oranje gehad maar blijkbaar bestaat er geen oralicht in oranje:(

Dus ga ik maar weer voor blauw-geel die ik hier nog liggen heb van de Fissable

Olivier

De vleugels zijn nu klaar om in profiel te gaan schuren. Maar nu zit ik nog te denken hoe ik dit best kan doen om een zuiver profiel te bekomen over de ganse vleugel met enkel een wortel rib als referentie :confused:

Iemand een idee of tip hoe ik dit best kan doen?

Oh, ja, ik heb dus minder folie liggen dan ik dacht, dus morgen maar even folie gaan kopen zodat ik weer verder kan.

olivier

Neem een T-profiel van aluminium en lijm (seconde-lijm) schuurpapier op de platte zijde van het T-profiel.
Ik heb 2 stuks met een lengte van 50cm voor verschillende soorten schuurpapier (grof/fijn).

Eric

Ja Eric, leuk en aardig, maar dat profiel wordt alleen aan de wortel nauwkeurig. Hoe verder je van de wortel zit, hoe onnauwkeuriger het wordt. Als je geen enkele geleiding/referentie nabij de tip hebt, hoe krijg je dan de hele vleugel in hetzelfde profiel (sowieso lastig bij ovaal toelopende tippen...). Gewoon maar op de goede gok en op het oog?

Hallo Iedereen,

Het is al een tijdje stil hier maar ik heb wat problemen gehad bij het schuren van de vleugels.
Beiden hebben namelijk schade opgelopen.
Dan maar beslist hem even aan de kant te leggen tot ik minder onthoogheld was in mezelf en nu dus alles weer gelijmd. Dit weekend kan ik hopelijk de vleugels volledig schuren.

De foto's

De schade
tnimg0336va7.jpg

tnimg0339av2.jpg

en hersteld

tnimg0340xq3.jpg

De vleugel die meest beschadigd was is al behoorlijk goed in profiel geschuurd, dus het lukt zeker maar je moet het verloop van het profiel wel heel vaak checken om het perfect te krijgen, maar het lukt dus zeker;)

Dit weekend ga ik normaal weer verder met schuren, en dan zou ik moeten kunnen folieen en afwerken:p

Groeten Olivier

PS: de 2de is al besteld:)

Laatst bewerkt:
Binnen!

Ik heb mijn spullen binnen! Eric R (mister Topmodel-nl himself) is zojuist langsgeweest om 3 pakketjes af te leveren. Niet alleen topmodellen, ook topservice!

Minus05.JPG

Nu nog wat tijd zien te vinden om de boel in elkaar te gaan steken. Helaas ben ik komende tijd veel aan het werk (en druk, dus moe als ik thuis kom).

Hier dan wat foto's van de bouw van mijn minus totnutoe.

Inhoud van het acro pakket.
Minus07.JPG

Romp in aanbouw
Minus12.JPG

Minus13.JPG

Randjes mooi rond geschuurd
Minus16.JPG

Het kapje zit tijdens de bouw van de romp gewoon aan de rest van de romp vast. Dit zorgt voor de best mogelijke passing zonder achteraf gedoe om een passend kapje te knutselen. Na het schuren snij je de dunne randjes door en je hebt een prachtig aansluitend geheel.
Minus17.JPG

Ik gebruik 3 D47 servo's en een Corona 4k synth ontvanger. Accu wordt een 200 mAh 1s lipo.
Minus18.JPG

Minus19.JPG

Kleurenschema wordt waarschijnlijk rode romp en vleugels, blauwe roeren. Misschien tipjes van de 'thermiek'vleugels ook nog blauw (als ik genoeg heb). Alle folie is doorzichtig. Ik heb ook nog ergens wat blauwe 'striping' stickers liggen, kan ik misschien nog wat leuks mee doen als de kleuren mooi bij elkaar passen.

Ik zie erg op tegen het schuren van de vleugels. Met alleen een wortelrib als referentie een complete elliptische vleugel(tje) in een net profiel schuren :?...... Ik kan goede vriend Jan-Hein misschien eens lief aankijken, die schijnt goed vleugels te kunnen schuren.

................Ik zie erg op tegen het schuren van de vleugels. Met alleen een wortelrib als referentie een complete elliptische vleugel(tje) in een net profiel schuren :?...... Ik kan goede vriend Jan-Hein misschien eens lief aankijken, die schijnt goed vleugels te kunnen schuren.

Komt voor de bakker !!

Vraag alleen wat tijd......

Groeten, JH

Vandaag heb ik wat kleur aangebracht :Fade-color. Het kleurenschema wordt iets anders dan eerder aangegeven.

Op de staartvlakken heb ik foliescharnieren gemaakt. Ik had dit nog nooit eerder gedaan, maar het resultaat is geweldig. Scharnieren zijn strak, vlak, sterk, lopen soepel en totaal onzichtbaar. Die gaan we erin houden.
Minus20.JPG

Minus21.JPG

Om de staarvlakken in de juiste V-stelling te verlijmen is een stuk triplex meegeleverd. De kopse kanten van de staartvlakken heb ik ongeveer in de juiste hoek afgeschuurd. Plakbandje op de onderzijde van het scheidingsvlak, wat dikke secondenlijm op de geschuurde kanten en dan in de juiste hoek op elkaar drukken en houden. Voor zo'n superlicht kistje als dit moet dat genoeg zijn.
Minus23.JPG

De romp en het kapje zijn ook gefolied. De staart is nog niet in de romp gelijmd. De vleugels worden zelfde kleur rood als de staartvlakken. De scheidingen tussen de verschillende stukken folie op de romp hadden wat strakker gemogen (soms wat rommelige / scheve overlap, zie je goed met doorzichtige folie), maar voor de allereerste romp die ik in de folie zet ben ik tevreden.
Minus25.JPG

Olivier, weet jij al wat voor kleuren je gaat gebruiken?

oei oei, ik moet mij haasten!

Ik had hem graag in oranje gehad maar aangezien er geen oralight bestaat in oranje word hij maar weer blauw-geel als de fissable.

Oranje spaar ik wel voor een volgend projectje:)

Back