Mosquito revised . . .

Na 25 jaar pak ik mijn hobby uit mijn jeugd weer op. Dat doe ik door te beginnen met opknappen van mijn zwever van toen: de Mosquito van Graupner (2,50 meter thermiekzwever).

Deze wil ik ombouwen naar electro om zo onafhankelijk te zijn van elastiek . . .

Ik zit er nu aan te denken om een soort opzetstuk te maken dat tussen de vleugels wordt geplaatst. Daarop de elektromotor en klaar is klara!

Mijn vraag is of iemand een idee heeft of zoiets te koop is of misschien tips heeft voor het zelf bouwen van zo'n hulpstuk. Ik kan me namelijk voorstellen dat het wel belangrijk is om de juiste invalhoeken aan te houden omdat je anders een oncontroleerbare 'up' of 'down' inbouwt.

Daarnaast blijft het voor mij erg lastig om te bepalen welke brushless electromotor ik moet gebruiken. Ik begrijp, vanuit dit forum, ondertussen dat een aantal factoren een rol spelen:
- thermiekzwever van 2,50 m
- gewicht; dikke kilo
- niet op snelheid, wel zo snel mogelijk boven
- aandrijfing via brushless en lipo

Wat zouden julllie me adviseren?

Alvast dank voor de reacties!!

Jacob Bos

Hallo Jacob,
Welkom op dit forum!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; je maakt het jezelf misschien nodeloos moeilijk. Neus met lood erin afzagen, brushless moto erachter en gaan. Scheelt je relatief weinig gewicht.
Opzetmotor zit boven het zwaartepunt dus voegt veel meer toe dan nodig is.
Twee electrificatieprojecten van mijn hand:
opknapverslag-en-elektrificatie-onbekende-zwever
opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a

Op je Mosquito zou een brushless buitenloper met een kV van ongeveer 1000 en een gewicht van ongeveer 75 gram moeten volstaan.
3 cel Lipo accu van ongeveer 2000 mAh en je kunt lang vliegen.

Overigens heeft Jakkie takkie (gebruiker op dit forum) volgens mij ook een elektrische Mosquito. Zie dit draadje:
graupner-ultra-fly

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een nieuwe set aangeschaft: Futaba T6EX op 2,4 GHz. Wat een verschil met mijn oude Simprop Contest!!!

Weet iemand toevallig nog welke accu's er in een Simprop Contest gaan, dus soort en spanning? Krijg ik die wellicht ook weer aan de gang, kan altijd handig zijn . . .

Nog even mijn standaard bericht (ad nauseam) erin gooien ...

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland en België:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina -> clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Ter leringhe ende vermaek, oftewel: humor is lachen om een ander
icon_twisted.gif

Modelbouwblunders en ander ongerief
wall.gif

Na eend dagje vliegen LiPo ook loskoppelen van de regelaar. Regelaar trekt namelijk altijd een beetje stroom. Op den duur raakt de LiPo helemaal leeg en dan kun je hem weggooien.

Da's een beetje kort door de bocht, dat hangt natuurlijk ook van de motor en de prop af. Je kunt een vliegtuig ook vliegen op één cel, als je het aantal motorwindingen halveert. Geen verschil. Accustroom verdubbelt dan. Kun je weer compenseren door accu's met dubbele capaciteit, dan ben je weer waar je begonnen bent.

Ron jij bent nog adrem op een heel laat tijdstip :) (of vroeg 't is maar net hoe je het bekijkt).

Natuurlijk heb je gelijk, mijn Ultra Fly vlieg ik met de standaard borstelmotor+vertraging+klapprop op 2 cellen lipo 2200mAh. Trekt ongeveer 18 Ampere meen ik mij te herinneren en dat gaat goed, dus ik denk dat je met de mosquito helemaal goed moet uitkomen als je een borstelloze combinatie kiest die rond de 20 a 25 ampere trekt. Gaat niet als een raket maar daar is het het toestel ook niet naar (mij mening). Als je voor borstelloos gaat even goed naar je zwaartepunt kijken want daarmee kom je in de problemen als je de standaard locatie van de accu gebruikt (onder het zwaartepunt).

Misschien staat er wel een goede setup in PH-AJH's lijstje?

Ben net mijn zwaarte punt aan het puzzel, het blijkt allemaal mooi uit te komen. Achterzijde accu bevindt zich ongeveer op het zwaartepunt. Maakt het er in- en uithalen van de accu een stuk eenvoudiger!

Ben ook benieuwd naar de prestaties, het is inderdaad niet de bedoeling om er eeh high-speed apparaat van te maken. Gewoon lekker rustig op hoogte brengen en daar de thermiek zien te vinden.

Heb trouwens een 3S accu 2200 mAh, 2S was op het moment van bestellen 'out of stock'. Ben er nu wel blij mee, totale gewichtstoename is maar 150 gram, vooral om de ESC ook de voeding regelt! Nu nog even die propellor, dan kan ik echt los . .

Oei die is wel heel erg klein! Waarom heb je niet 1 model groter gekozen, deze kan nl. maar 16 ampere aan bij een redelijk rendement.

Edit: oh ja je had 3s, dan is hetg een ander verhaal natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Ik weet dat hij klein is, maar de neus van de Mosquito is dat ook. Ik heb nu met enige moeite deze motor kunnen plaatsen. Het vermogen/eigenschappen komen aardig in de buurt van het advies wat ik ontving van PH-AJH dus ik heb er alle vertrouwen in . .

Ben benieuwd wat de werkelijkheid zal zijn. Jullie horen het!

De Moskito was door Graupner in eerste in stantie als elektrozwever gedacht. Een van de eerste elektrozwevers op de markt, misschien wel dé eerste.

Ik herinner me nog het artikel in hobby bulletin, moet eind jaren zeventig zijn geweest, ergens op zolder heb ik die nog wel.

Als ik me goed herinner was het zo dat, vanwege de spitse neus, de motor (zal een 550 formaat geweest zijn) niet direct achter de spinner zat maar een paar cm verder naar achteren waar de romp breder is. Er werd gebruik gemaakt van een verlengde as om de propellor aan te drijven.

Misschien kun je hier iets mee.

Succes.

Je hebt helemaal gelijk hoor! Ik heb de originele tekeningen nog. De motor bevindt zich dan halverwege de 'canopy' en met een vertraging en verlengde as wordt de prop aangedreven. Bedenk me nu of iemand ook weet waar je verlengde assen voor een brushless kunt bestellen. ( of zelf maken natuurlijk )

Laatst bewerkt:
@ Br@m: Volgens mij had je eerst de hi-fly en daarna de ultra fly. Deze werden opgevolgd door de Mosquito. De Mosquito lijkt veel op de Ultra Fly alleen de Ultra fly is ca. 20cm kleiner:

6326482885c1ca996.jpg

6326482885c21eb90.jpg

6326482885c185bc4.jpg

Als ik dat zo zie zou ik de motor zeker niet naar achter halen als dat niet nodig is. De brushless is véél lichter dan de borstel met vertraging, ik denk dat je je gewicht zoveel mogelijk voorin wilt hebben om nog een beetje uit te komen met het zwaartepunt. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Back