Motor, Esc Temperaturen en Vertanding Brushless

Discussie in 'Electro offroad' gestart door poebe, 22 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    hallo mensen

ik ben al een poos aan het stoeien met mijn auto en zijn temperaturen.
    de regelaar word me te heet.

ik wil bij deze een topic starten waar alleen maar duidelijke feiten in komen te staan voor rc offroad wagens en de temperatuur en vertanding.

als je iets toe te voegen hebt reageer dan a.u.b.

mijn wagen setup:

sidewinder v2 met castle 4600kv motor
    25t pinion
    76 spur
    5600mah 20c 2s traxxas lipo
    lrp twister buggy

ik heb met een 21t pinion gereden, dan werd hij ook te heet.
    met een 24t pinion was het hetzelfde.
    gister met een 25t pinion gereden maar toen was de boel warmer.
    nu was het buiten natuurlijk ook hot!

ik denk zelf een 23t pinion proberen en daarna de 26t pinion.
    wat zeggen jullie? (ik heb 21, 22, 23, 24, 25 en 26 tands op voorraad)

buiten het optrekken met spinnende wielen wat deze ook op heet asfalt doet bij full power met de 25t pinion heeft het remmen natuurlijk ook effect op de temperatuur

ik baseer mijn theorie op het volgende en dat is direct voor iedereen handig, een stuk van pk racing:
    de werking van borstelloze motoren en regelaars (scroll down)
    als iemand hier iets aan toe te voegen heeft is dat perfect maar dan moeten het dus wel FEITEN zijn waar ieder wat aan heeft!
    houdt deze topic schoon.
    als je een tip voor mijn wagen hebt stuur dan even een PM a.u.b.

groetjes

Bij een borstelloze regelaar wordt de snelheid van de motor bepaald door de frequentie waarin de spoelen aangestuurd worden. Bij lage toeren hoeft een regelaar dus weinig te pulsen, maar hoe hoger het toerental wordt, hoe vaker de regelaar moet pulsen. Bij de standaard motoren met 3 spoelen en 2 polige magneet, moet de regelaar 6 x per omwenteling schakelen. Bij 1000 toeren dus 6000 maal per minuut, bij 50.000 toeren per minuut dus 300.000 per minuut oftewel 5000 keer per seconde. Per puls ontstaat er een klein beetje verlies in de eindtrap wat op zijn beurt warmte genereert. Hoe hoger het toerental van de motor dus is, hoe vaker de regelaar moet schakelen en des te warmer de eindtrap zal worden. Natuurlijk speelt de motor belasting ook mee met het warmer worden van de regelaar. Het bepalen van de overbrengingsverhouding moet dus na een testrit bepaald worden door zowel de temperatuur van de motor als die van de regelaar in acht te nemen.
    • Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
    • Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
    • Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
    • Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden Celsius, maar minder is aan te bevelen.
      80 graden is wel aanvaardbaar.

2. WonderTiger

WonderTiger

Lid geworden:
    3 mrt 2010
  3. poebe

poebe

Lid geworden:
    8 jan 2012
    sorry tiger maar het stond er al...
    ik heb nog niks gemeten maar ik kan mijn vingers er niet op houden dus het is veel te heet...
    temps komen nog. mijn maatje heeft hem thuis helaas en die zit net weer op zee en komt aankomend weekend weer hier :(

hoe-warm-mag-alles-worden-motor-regelaar-en-accu-lipo-nimh

dit gaat btw over brushed motoren... nu alles al weer in de war...

Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared (Is ook een optie)
    Cool motor, hot controller, cool batteries = undergeared (Is ook een optie bij Burshless)
    Cool motor, hot controller, hot batteries = Motor te zwaar voor regelaar en accu. Of op het randje van de Specs
    Hot motor, hot controller, hot batteries = overgeared (+Motor op randje specs regelaar en accu)
    Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)
    Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components (Voornamelijk bij NiMh)
    Warm motor, cold controller, cold batteries = happy components

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. WonderTiger

WonderTiger

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Als jij het niet aan kan raken zegt dat nog niks jammer genoeg. Als je de kraan op warm zet en dit even door laat spoelen wordt het water 50graden. Stop je vinger daar maar eens onder, ga je niet lang volhouden.

Ik ben benieuwd naar de temps van je componenten.

5. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    [mod]En ik wil dat je gewoon het topic gebruikt wat al ooit gestart was. [/mod]

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina