Motor start niet na lezen alle howto's en stickies

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Chow, 7 mrt 2013.

1. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik heb een Turnigy 1/16 nitro buggy. Is m'n eerste nitro voor naast mijn heli's. Ik heb voor de aanschaf alle stickies gelezen. Tevens diverse youtube filmpjes bekeken (Squirrel) maar ik krijg de motor niet gestart.
    Gisteren ben ik 4 uur bezig geweest. Ik heb in het begin inderdaad door onervarenheid de motor laten verzuipen maar dat had ik op gegeven moment wel door. Desondanks doet hij helemaal niks en op gegeven moment was de driver leeg.
    Wederom youtube bekeken of ik het primen wel goed doe. En vandaag opnieuw geprobeerd. Motor ook eerst 10 minuten gefohned. Maar wederom doet hij helemaal niks. De brandstof loopt wel netjes naar de carb maar de motor geeft geen plofje. Helemaal niks. De gloeiplug lijkt het gewoon te doen verder. Verder heb ik ook niet aan de naalden gezeten. Ik ben inmiddels dus een beetje door mijn opties heen. Ik heb wel voor de zekerheid wat extra gloeipluggen besteld.
    Zijn er nog andere dingen die ik mogelijkerwijs verkeerd doe?

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Welke brandstof gebruik je?

3. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik heb Sidewinder 16% gehaald in Bloemendaal.

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Moet goed zijn. Probeer het ook eens zonder luchtfilter.

5. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ook al geprobeerd. Tevens geprobeerd met gas wat meer open.

6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    - naalden al eens volledig eruit gedraaid, schoongemaakt en teruggedraait op de fabrieksinstelling?

- is de uitlaat vrij?

7. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Uitlaat is vrij. Aan de naalden heb ik nog niet gezeten.

8. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Naalden gecontroleerd. Die zijn goed en staan op default.

9. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Draai de HSN eens een halve slag in en probeer nadat je de motor eerst een beetje droog getrokken hebt nog eens.... ;-)

10. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Okidoki. Hij is gestart. Na een halve minuut afgeslagen en nu start hij weer niet. Maar we zijn een stap verder :)

11. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Plug er weer ff uit , droogtrekken en dan weer met plug erin proberen te starten proberen.

Lukt dat nog ff een kwart slagje armer en hij moet iig blijven lopen...

12. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Na plug eruit en droogtrekken wil hij niet starten. Alsnog wat armer zetten dan?

**Edit**

Toeren lijken me wat hoog. Ik kon ze met trim niet lager krijgen..

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Er zit als het goed is een stelschroef IN de schuif (aan de kant waar de servo zit) en daarmee stel je het mengsel bij stationair af.
    En dan zit er aan de andere kant van de carb meestal een schroef waarmee je de minimum opening van de gasklep mee afstelt. Vaak zit deze schroef een beetje "scheef" in de body geplaatst.

Hij loopt inderdaad een beetje hoog stationair, mag wel wat lager. Hij mag naar mijn gevoel voor inlopen wel een heel klein tikje vetter...
    Zolang de auto niet rolt, geen probleem, maar het motortje word wel heter naarmate het stationair toerental hoger is...

Gefeliciteerd dat het gelukt is!

Groet, Bert

14. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    De opening is al zo klein als dat hij is ingesteld (+/- 1,5mm). Ik zou dan met de idle schroef het toerental kunnen verlagen maar kan ik dat niet beter na het inlopen doen?

Overigens heb ik na die halve minuut een druppel spuug erop gegooid voor de zekerheid maar die bleef nog netjes liggen.

**Edit**

Hier de idle

En is dit de stelschroef die je bedoelt Bert?

15. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    De passing is nog retestrak ennde compressie daarmee in verhouding torenhoog...

Dat ie nu dus al wat harder wil lopen is logisch , op het moment dat het motortje warm wordt en echt een beetje begint in te lopen loopt ie vanzelf terug omdat de compressie dat later in de slag pas opgebouwd gaat worden.

Zoals ie nu loopt zou ik ff kijken hoe de motor reageert als je gaat rijden , reageert ie te vlot op het gas ff een kwart slagje open en dan weer verder kijken.

16. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ok. In de tuin kan ik nu verder weinig doen. Er kwam al een buurman kijken naar de herrie. Ik heb hem dus schoongemaakt en wacht nu een mooie dag af met betere temperaturen voor het inlopen. Bedankt alvast voor de input. Ik ben blij dat hij het tenminste doet :) Mochten jullie nog meer tips hebben die ik straks op het veld kan gebruiken dan hoor ik die graag. Ik hou jullie dan op de hoogte in dit topic van mijn vorderingen. Vind het namelijk wel errug leuk :D

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Deze schroef moet je hebben om de stationaire gasklep opening te verstellen, maar NIET om het stationaire mengsel rijker of armer te maken, en anderhalve mm is al heel erg veel voor een motortje van deze afmetingen. Mijn 10 cc motoren hebben nog geen mm gasopening voor stationair.

Aan de andere kant zit in het bewegende deel van de gasschuif ook een stelschroef, waarmee je het mengsel voor stationair afsteld. Linksom is rijker, rechtsom is armer.

Eerst voorzichtig beginnen stationair iets (echt maar héél iets) vetter te zetten door dat schroefje een graadje of tien à twintig linksom te draaien.

De kans is namelijk (na wat nadenken achteraf) erg groot, dat de hoofdnaald wel goed stond, maar deze "Idle mixture" naald niet.
    Dan heb je nu de hoofdnaald ingedraaid om het stationaire mengsel goed te krijgen en dat betekent dat hij vol gas veel te schraal staat.

Groet, Bert

18. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik ga even kijken of ik dat gat naar 1mm kan krijgen. Lukt niet met de servo gemonteerd op de 1 of andere manier. Alleen als ik de servo arm even loshaal.

**Edit**

Misschien maar even wachten hiermee tot ik die pistoolzender binnen heb. Anders blijf ik klooien. Wordt toch pestweer.

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Voor alle duidelijkheid: de idle mixture schroef (lage naald) is op deze foto nét NIET zichtbaar, maar zit ACHTER het kogellinkje van de gasstang op de gasschuif, links onderaan op de foto. (je kunt .er op de foto toch nét een klein randje van zien)

Groet, Bert

20. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik ben eruit. Snap ook wat je bedoelt. Zodra het mogelijk is ga ik stoeien. Ik snap e.e.a. nu beter dan gisteren ;)

Deel Deze Pagina