Vraag: Als een fabrikant een vliegtuig ontwerpt, bouwen zij ook een motordomping + zijwaartsstelling in (volgens mij ook wel "down thrust" en "side thrust" in een of andere vreemde taal genaamd ). Kan iemand uitleggen wat de invloeden zijn van motorvermogen op de benodigde hoeken? Om een voorbeeld te geven: Ik heb een Minimag, deze wordt standaard geleverd met een Speed 400. Nu vlieg ik dit toestel met een 100W borstelloos motortje en theoretisch zou een 200W motor ook nog passen. Ik kan me voorstellen dat het veel hogere koppel en de hogere trekkracht van een dergelijke motor een grotere compensatie (grotere hoeken) vereisen. Zijn hier richtlijnen voor te geven die voor niet wiskundig afgestudeerden ook nog te bevatten zijn?
Nou daar komt tie: Side-trust oftwel zijwaartsstelling van de motor. Om te weten hoeveel het moet zijn moet je eerst begrijpen waarom het moet. Hier een poging om het uit te leggen. Als een motor met propellor draaid dan ontstaat er een wervel om de rmo gaat draaien. Deze Wervel draait, van de voorkant van het toestel gezien, met de prop mee... Wat gebeurd er dus, die wervel slaat tegen je kielvlak, en aangezien het kielvlak voornamelijk door de bovenste helft van de wervel geraakt wordt, wordt je romp omgedrukt. Dit moet je opheffen. In tegenstelling wat veel mensen denken is de zijwaardstelling NIET om het motormoment op te heffen. De kracht waarmee je romp omgedrukt wordt is dus afhankelijk van de propellor (diameter en spoed) en zijn toerental. Je kunt dus op de grond nooit weten hoeveel het exact is, dat moet je in de lucht bepalen. Want OK extra vermogen, maar waar laat je dat. Puur in toeren, dus dezelfde prop maar met een hoger toerental, of met gelijke toeren, meer spoed en dezelfe diameter, of dezelfde toeren en spoed, maar een grotere diameter. allemaal opties die een andere wervel tot gevolg hebben met dus een ander resultaat als side-trust. Een goed voorbeeld daarvan is mijn Extra. Met een 24x12 3-blads vlieg ik normaal, daar is de kist op afgesteld. pak ik een 26x10 2 blads dan is het toerental ongeveer gelijk, maar eigelijk moet er dan meer zijwaartsstelling in de kist... Toch is het vermogen van de motor gelijk... Je moet kijken naar het verschil in gedrag van je kist met volgas en met motor uit. Dat verschil moet je opheffen. Op die maniet moet je ook je domping instellen. Een zelfde verhaal kun je houden voor de domping. Heeft dan niets met de wervel te maken maar met snelheid, profiel, gewicht van de kist, en de trust-line de lijn waarin de motor trekt t.o.v. de delen van de kist die luchtweerstand hebben. Ook alleen in de lucht kun je het exact zeggen. Succes met inregelen van je kist. Een leuke bijkomstigheid is dat je er veel voor moet vliegen om de kist goed ingeregeld te krijgen Grz mark