Motorrem en starre prop

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 31 okt 2012.

1. Bartdr1

Bartdr1

Lid geworden:
    27 dec 2009
    Ik heb een Dimona motorzwever van 4 meter span omgebouwd naar electro. De Dimona wordt aangedreven met een Turnigy 5065/380 Kv motor met een APC-e 17 * 8 prop en gevoed met 6S 5000mAh lipo. Regelaar is een Turnigy Plush 60.

Ik had eerst geen motorrem geprogrammeerd en dan blijft de prop de ganse tijd draaien als ik het gas eraf haal. Dat is op zich een reusachtige luchtrem met de oppervlakte van een schijf van +- 17 inch.

Zeker om in thermiek naar boven te geraken zal ik de prop in vlucht moeten stoppen. Ik kan op de motor een rem programmeren,maar vraag me af of dit niet tot overbelasting van motor of regelaar kan leiden. Ik vermoed dat zo'n (relatief zware) starre prop een stuk meer belasting veroorzaakt bij het remmen dan een vergelijkbare klapprop?

Ik heb wel de intentie om de motor zachtjes te drosselen, maar in noodgevallen zal ik de gas ooit wel eens bruut terug nemen.

Ik overwoog om de rem wel te programmeren, maar met één of andere mixer de uitslag van de motor na het opstarten van de elektronica te reduceren waardoor ik de prop kan laten freewheelen en dan met een switch blokkeren. Maar misschien is dit wel gevaarlijk voor motor of regelaar en zelfs overbodig?

2. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Gewoon de rem erop programmeren, er gaat niets stuk.

3. Bartdr1

Bartdr1

Lid geworden:
    27 dec 2009
    OK. Bedankt voor de feedback!

4. brand_vlieg

brand_vlieg verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Bij mij staat in de verschillende beschrijvingen dat de rem alleen bij een klapprop ingeschakeld moet worden. Een starre prop gaat door de rem heen draaien en kan dan het kortsluit gedeelte van de regelaan wel overbelasten.
    Ik heb al eens een reglaar zo uit een zwever (met klap-prop) in een motorkist gezet, die regelaar kan niet meer remmen.

5. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Bij de meeste regelaars is de motorrem niks anders dan heel kortstondig de motor kortsluiten. Dit is net genoeg om een klapprop te stoppen en de kans te geven om in te klappen. Bij montage van een starre prop gaat deze door de aangestroomde lucht weer spontaan draaien zodra die "kortsluiting" afgelopen is.

Wil je zekerheid dat die prop stopt, neem dan een klapprop, kan dit niet vanwege de vorm van de neus, dan kun je een hulpmiddeltje op maat maken dat ervoor zorgt dat de prop minimaal inklapt en weer normaal kan gaan draaien als je gas geeft.

6. bokkomees

bokkomees

Lid geworden:
    2 nov 2012
    Je turnigy plush kan een 17*8 op deze motor met gemak stoppen / remmen. Of je moet echt zo snel vliegen dat deze prop met de rem erop 6/7 duizend toeren draait en een kortsluitstroom genereerd van meer dan 60 ampere. Dat zal niet snel gebeuren lijkt me. Geen noodzaak om een dure klapprop aan te schaffen.

Groet !

Franck (zit ik verdikkie met Mees zn account te reageren :) )

7. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Kortsluiting is niet het probleem. We wat anders:

De energie om de prop af te remmen wordt in de fets in warmte omgezet. Als het niet lukt om de prop stil te krijgen dan blijft de rem werken en warmen de fets op. De energie moet ergens heen.

Alleen rem gebruiken met klapprops. Op vaste prop werkt het niet of je regelaar heeft een probleem.

8. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Nuttige info Hier.

Dus bij vaste prop de rem beter niet gebruiken, ga ik zeker mijn laatste aankoop niet in de soep draaien door de rem te programmeren.
    Is dus enkel nuttig bij klapprops op zwevers en niet voor gewone toestellen waar je door omstandigheden enkel kan mee op de buik landen.
    Beter dus aan aantal reserve props kopen.
    Of beter nog, terug naar methanol motor, deze net voor een landing stoppen was heel simpel, de prop stond dan tegen compressie stand aan, maar draaide tenminste niet verder.
    Electro is toch nog niet optimaal hoor, alleen het lawaai is minder.

Johan.

9. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    IK kan het toch niet ff niet laten..... :)

Een testopstelling met Himodel 1kW/900kV motor met rem AAN op himodel plush gezet. Met handboormachine de motor ca. 1000 rpm laten draaien (1000 rpm lijkt mij niet realistisch in een dimona met regelaar op de rem, meer een paar honder rpm...mgoed) Ampere meter ertussen. Gemeten stroom (bij 1000 rpm is ca. 4 ampere gemeten per fase met een spanning van een bijna 900 mV, ook per fase . Door regelaar gedissipeerd vermogen bij benadering is (U*I) = 4 watt per fase.

Regelaar wordt nauwlijks warm na paar minuten remmen op 1000 rpm.

10. Bartdr1

Bartdr1

Lid geworden:
    27 dec 2009
    En ik wilde net gaan vragen of ik dit op één of andere manier kan meten. Super dat je het doorgemeten hebt! Ik vermoed inderdaad ook dat die prop ver onder 1000 rpm freewheelt...

Ik ga sowieso eens zonder motorrem proberen de prop gestopt te krijgen in vlucht en zien of die daarna terug gaat draaien. Ik zou dat proberen door de snelheid er zoveel mogelijk uit te halen, maar ik weet niet of ik ver genoeg geraak zonder heel de tijd te stallen. Mijn test moet nog even wachten, want de (nieuwe) motor is nog onderweg.

De 5065 380 kv-motor heeft nogal stevige magneten, mogelijk helpen die sowieso ook een handje om de prop gestopt te houden.

Ik ga het ook eens navragen bij een collega van de club die zwaar in de (schaal) motorzwevers ) la motorfalke en zo zit. Zelf vliegt die brandstof met fema-starter, maar ik vermoed dat hij in z'n kennissenkring misschien wel een aantal (Duitsers?) heeft die motorzwevers hebben met een starre prop en electromotor.

Ik zou ook een uitschuivend pinnetje met een servo kunnen monteren met een vertraging en alles goed gemixt op de zender. Maar als het dan ergens fout zit, gaat het helemaal mis met een geblokeerde prop en de motor op volle gas... Eigenlijk blijf ik daar liever af.

11. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ik dacht trouwens dat een draaiende prop juist minder luchtweerstand geeft dan een stilstaande. Heb het niet zelf bedacht dus ik kan het mis hebben ;)

Martin

Edit: bedankt voor de link Arjan, weer wat geleerd! Het is dus precies andersom.

Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Net andersom....is een draadje over, met reken-uitleg en bewijs :)
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/aerodynamica/120861-weerstand-van-een-propeller.html

Marr iets anders; ik had een Motorspatz, met de rem er op. Toch bleef die na het stoppen altijd langzaam draaien. Veel regelaars houden de rem er niet op. sommige wel. Je kunt dat voelen als je de accu aansluit en het gas dicht. Bij sommige regelaars kun je dan de prop draaien, andere blijven op de rem.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @bart : ga het idd gewoon proberen, en wat arjan zegt.... Sommige regelaars houden de rem erop, sommige niet of minder. Ook hebben sommige regelaars een effectievere rem dan andere is mijn ervaring.

Ik heb in mn fpv twinstar twee himodel regelaars van 30 A (pro SB) en die hebben een veel mildere rem dan ik gewend ben. De 7*4 propjes blijven langzaam ronddraaien en voelen ook niet echt zwaar bij handmatig draaien.

14. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Leuke meting Franck. Zou dus mee kunnen vallen met die opwarming.

Over draaiende props: helikopters doen autorotatie met draaiende wieken omdat ze dan waarschijnlijk langzamere vallen dan met de rotor stil.

Mechanisch blokkeren van de prop is een optie om te onderzoeken.
    Bij zwevers met uitklapmechanieken op de rug wordt de prop uiteindelijk ook mechanisch vastgehouden.
    Neem dan iets van rubber lijkt mij. Je hebt dan zelfde effect als verbrandingsmotor tegen De compressie aan.
    De meeste Regelaars starten niet als ze merken dat de motor geblokkeerd is. Je kan een prop vasthouden en volgas geven.
    Mijn lazy ace zet ik op zn neus, zodat de prop blokkeerd als ik de accu aansluit.

Deel Deze Pagina