Multiplex Funcub van een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tank532, 5 sep 2011.

1. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Ik ben bijna klaar met de bouw van mijn Funcub.

Dit is mijn setup:
    Torcster Gold A3542 brushless motor
    Torcster 40A Pro SBEC ESC
    APC 11x5.5 prop
    Ruder servo: 1x Torcster 16g
    Elevator servo: 1x Torcster 16g
    Aileron servos: 2x Torcster 8g
    Flaps servos: 2x Torcster 8g
    Turnigy 9x V2 zender en ontvanger
    Turnigy servo signal reverser voor de flaps
    Turnigy servo delay voor de flaps
    2200 mA 3S lipo's van Torcster en Zippy

Huidige mods:
    Aanpassing staartwiel; deze is verstevigd met een HK set en stuurt mee.

Motormount, na diverse berichten over trillingen heb ik deze uit voorzorg vervangen voor een aluminium mount (better safe than sorry).

Geplande mods:
    Versteviging landingsgestel
    Plaatsen van vleugeldragers zoals het origineel.

Hieronder een paar fotos...

Ik hoop dat ie de maiden gaat overleven...

Gr. Mickael

---
    - Successes and crashes are equally good because they both give you information!

Laatst bewerkt: 5 sep 2011
  2. beekman

beekman verslagschrijvers

Lid geworden:
    30 dec 2003
    fris kleurenpatroon heb je gemaakt, het ziet er goed uit.
    Wat betreft je motor als het 3542-6 is dan gaat het wel goed. De 3542-4 heeft een te hoge KV voor je propje.
    Ik zou er niet te veel of liever geen aanpassingen aan je Funcub maken. Maak hem eerst zoals ie bedoelt is met uitzondering van het zwaartepunt (55 ipv 80mm) en een flapservo omdraaien (of ompolen) als je met een Y-kabel werkt. Ga er eerst mee vliegen en kijk dan wat je nodig vindt om aan te passen (waarschijnlijk niets!). Dat geldt ook voor die trillingen die veel mensen hebben op de aandrijving, waarschijnlijk heb je er gewoon helemaal geen last van!
    Je gaat er in ieder geval veel fun hebben!

succes met vliegen.
    michiel

3. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Bedankt!
    De paintjob is nog niet helemaal klaar maar de spuitbussen zijn leeg dus wacht op nieuwe...

Die motor en prop zaten in een combo kit speciaal voor de Funcup, naar verluid met meer power dan de originele setup.

Ik wil de 2 flaps servos op 1 kanaal sturen en kon de servo niet spiegelverkeerd plaatsen. Bovendien wil ik in mijn mixes minimaal 2 flaps standen maken, en dat is dus alleen op te lossen met een reverser, ompolen lukte niet.
    Dus die Y kabel gaat direct naar 1 servo en de andere kant naar de reverser.(hoop dat dat goed werkt, anders kost het te veel mixes en die heb ik niet).
    Maar ga hem uiteraard eerst in de lucht proberen te krijgen voordat ik hem overhoop haal.

Gr. Mickael

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Mooi resultaat, en heel verstandig dat je het achterwiel direct verstevigd hebt, het origineel is flut.
    Dat vind ik trouwens ook van de voorwielconstructie, die kon ik ook regelmatig bijbuigen.
    Het is jammer dat een opzich goed doordacht en fijn vliegtuig, zo`n gammel landingsgestel heeft.
    Voor mijn moificaties hieromtrent zie mijn website.

Op mijn flapservo`s heb ik een servoregulator gedaan, dan draaien ze niet met een "klap", maar mooi langzaam, en als je met een Y kabel werkt kun je met die regulator ook de draairichting van een van de servo`s omdraaien zodat ze dezefde kant op gaan.

Veel plezier met je Cub, hij is echt fijn!

Grtz,
    Jan

Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  5. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Hoi Jan,

Welke regulator heb je precies?

En op YouTube staat een Duitser die de Funcub ongeveer heeft aangepast zoals het origineel met aanpassing aan het landingsgestel, zoals hij het heeft wil ik het ook wel gaan maken...

Gr. Mickael

6. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    En wat is je website?

7. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
  8. T.Deprince

T.Deprince

Lid geworden:
    4 dec 2010
    Dit is echt een zeer goede vlieger, stabiel en rustig. Heb eens met een mogen vliegen van een clublid en moet zeggen dat je er zeer veel mee kan ;)

En de maiden mag geen probleem zijn :D

Grz
    Timen

9. Barthez

Barthez

Lid geworden:
    24 apr 2007
    Hi Mickael,

Je FC ziet er goed uit,complimenten! :thumbsup:

Ff een vraagje: welk staartwiel setje heb uit HK besteld?

10. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Hoi Bart,

Dank je :)
    Ik heb deze set gebruikt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8004
    Het nadeel van deze is dat het zeer lastig is om alles in de juiste hoek en afstand gebogen te krijgen (veel probeer en gokwerk). Het heeft mij 2 of 3 stangetjes gekost. Voordeel is dat het door de staaldikte extreem sterk en stabiel is. Ander nadeel vind ik zelf dat de as eigenlijk net iets te kort is om er een fatsoenlijk wiel op te zetten, maar ik ben er zo tevreden mee.

Gr. Mickael

11. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Hey Jan, die regulator heb ik ook maar kreeg het signaal hier niet meer omgedraaid... De vertraging is wel mooi te regelen, hoe heb jij het precies gedaan dan?

En mooi verslag op je site trouwens! Ik zal het zeker ff gaan lezen.

12. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Met dat eerste "schroefje" sw3 kun de de draairichting van 1 servo reversen, en dat is , ik meen servoaansluiting 3, op andere servoaansluitingen werkt het niet.

En met sw 1 en 2 regel je de draaisnelheid heen en terug, naar elke kant apart.

Succes,
    Jan

13. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Super! Nu heb ik het ook aan de praat! Dank je!

14. I B Aces

I B Aces

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Goed bezig Mike!

ben benieuwd wanneer ik de maiden kan filmen :D

groeten Iwan

15. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Ik heb ook ff een plaatje voor die lelijke servos gezet...

16. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    HULP NODIG!

Ik ben bezig om hem te balanceren maar het wil niet echt lukken, wellicht komt het omdat ik tot nu toe te veel verschillende CG en balanceer meningen heb gehoord.
    In de hanleiding staat 80mm vanaf voorzijze vleugel, op diverse fora lees ik 55 en 50mm. Iemand die ik ken heeft ook een F en moet de accu helemaal maximaal naar achteren plaatsen, maar hij heeft een hele andere setup.

Als ik 50 mm aanhoud en de accu maximal naar voren dan is hij nog steeds tail heavy ik schat ongeveer 10-15 graden.

Als ik de 80 mm aanhoud met de accu maximaal naar vorn is hij ineens nose heavy.
    Wat is nu de juiste CG!?
    Ik wil hem gaar goed gebalanceerd hebben voor de aanstaande maiden.

Wie kan me verder helpen hiermee?

Alles is al geprogrammeerd in de Turnigy X9 en werkt perfect, ook de flaps werken in diverse tanden en zijn zelfs traploos bij te regelen via draaiknop.

Vandaag weer een paar plekjes gespoten zie afbeeldingen:

17. struggleforlife

struggleforlife

Lid geworden:
    19 feb 2011
    Gewoon de ligger (glasvezel buis in de vleugel) aanhouden. Geloof dat die op ~55mm ligt.
    De motor lijkt mij érg zwaar overigens, dus ben benieuwd of je het zwaartepunt daar krijgt. Ikzelf heb de batterij (2200mah) precies tot de luchtuitlaat naar achter gezet.

18. beekman

beekman verslagschrijvers

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Houd 55mm aan dan ligt je zwaartepunt op de vleugelbuis. Met een 2200 3s pakket en je gebruikte motor moet dat uit te balanceren zijn. Bij mij ligt de accu ongeveer 8 cm van de maximale voorste positie. En je opgegeven motor weegt 130 gram dat is evenveel als de aanbevolen setup dus klopt er iets niet als je een 3s200pakket helemaal voorin moet leggen.

19. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Bij mij is het CG op de plaats van de eerste schroef waar de vleugel mee vast zit, ik heb het niet nagemeten, maar dat zal ook een cm of 5 zijn.
    De lipo moet dan ver naar achteren, inderdaad bijna totaan het ventilatiegat.

Ehh ... dat is inderdaad de eerste vleugelbuis, want die zit vast in dat deel waar die schroef zit :)

Succes,
    Jan

Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  20. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik vlieg met de 8 cm CG rond. Dan is hij wat speelser, en vliegt hij bijvoorbeeld bijna zonder hoogteroer-input op zijn rug. Het is een kwestie van voorkeur. Maar mocht je die 5 cm niet precies halen, dan heb je nog geen onvliegbare funcub...

Deel Deze Pagina