Is MVKV modelvliegklubvalkenburg leuke klub?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 18 okt 2010.

1. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Ik ben nu toch wel bijna jaartje zeer actief met modelbouwvliegen bezig, en dan vooral met foamachtige vliegtuigen.

Ik vlieg eigenlijk tot nu toe altijd wild in de duinen en andere locaties waar van ik denk dat het kan.

Maar nu op aanraden van mijn ouwe heer (die was er ooit 10 tal jaren geleden lid van) adviseerde mij dat ik eens moest kijken bij MVKV.

Nu weet ik dat er een model vlieg club is/was op voormalig Marine Vliegkamp Valkenburg (naast mijn deur zo wat) en lees dat het een stille club is, maar ik hoor of lees nooit iets over de club en hun site is het laatst op januari 2009 geüpdatet :confused: dat is wel heel stil dan.

Zijn er misschien aantal mensen op dit forum die er lid zijn, en mij hun ervaringen kunnen delen over MVKV. Want op zich heb ik wel interesse om eventueel lid te worden.

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 okt 2010
  3. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    Hey marvin,

Op valkenburg zijn twee clubs actief bij MVKV en de Leidsche. Ik zou zeggen ga bij beide clubs kijken. Zelf vlieg ik bij de Leidsche. Bij de leidsche zijn relatief veel leeftijdgenoten welke actief vliegen en daarnaast leuke dingen doen bij het vliegen. Je bent welkom om langs te komen deze is op woensdagavond vanaf 20.00 Oegstgeesterweg nr. 4 Leiden.

4. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Oke bedankt voor het aanbod.

Zal eens kijken!

Want ik lees dat Leidsche verplicht vliegbrevet aanhoud enzo, dat weerhoud mij toch om zo maar even lid te worden.

Het gaat mij dan ook niet zo zeer om het clubverband of andere activiteiten naast het vliegen. Ik zoek gewoon puur een mooie en leuke vlieg locatie waar ik lekker kan vliegen en eventueel tijden het vliegen over de hobby kan praten of kan laten adviseren en daar wil ik gewoon voor betalen, maar de rest er om heen is voor mij niet zo belangrijk en zal ik toch geen gebruik van maken. Dit in verband met een druk genoeg privé leven en werk.

5. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Veiligheidsbrevet, om de vlieger tegen zichzelf en de club tegen vlieger te beschermen. Iemand die toestel goed onder controle heeft, doet dit met twee vingers in zijn neus en één arm op zijn rug gebonden. Heeft niks met studie of theorie van doen.

6. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Geld ook voor MVKV, maar is inderdaad alleen maar om aan te tonen dat je te vertrouwen bent met een modelvliegtuig en is zo gebeurd (als je al kunt vliegen) ... paar figuren vliegen en papiertje volgt. Geen punt.

MVKV en LLC vliegen op dezelfde plek en iedereen loopt door elkaar heen. Kies de club die je het leukst vind.

7. felix

felix

Lid geworden:
    20 nov 2009
    hallo
    ik ben dus lid van de leidsche luchtvaart club en vlieg dus ook op valkenburg en kan dus zeggen dat er op valkenburg het meeste gevlogen wordt door leden van de llc.
    daarbij hebben wij niet van bepaalde zelfverzonnen regels die het vliegen hinderen.
    En zijn onze leden het actievste van de twee clubs.

8. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Het is niet zo duidelijk wat je hiermee bedoelt, Felix. Er zijn toch wel regels op het veld?

9. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Weet je wat het is, ik lees hier en daar stukken over clubs, waar je eerst bijvoorbeeld moet beginnen met je eigen gooie zwever te bouwen om zo genaamd kennis te maken met de hobby of dat je niet alleen met je eigen spullen mag vliegen als je geen brevet heb enz enz.

Dat soort regels weer houden mij tot nu altijd om lid te worden van een club en kies ik liever een vrij bolle veld uit.

Maar ik ga binnen kort eens kijken en proeven hoe het is op valkenburg MVKV

10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Nog nooit van gehoord of gelezen dat je verplicht met werpzwever moet beginnen. Net zoals je zonder rijbewijs niet mag rijden, mag je bij club niet zelfstandig vliegen zonder brevet. Als je niet aan de (minieme) eisen van een brevet kunt voldoen, kun je gewoon niet vliegen. Maar daar ben ik in jouw geval niet bang voor.

Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  11. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    ...

Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  12. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    :confused: Als jij een brevet hebt, hoezo mag jij dan niet zelfstandig vliegen? Snap ik niet. Wat voor reden is er gegeven?

13. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Hier ben ik dus ook een beetje bang voor. En weetje dan ga ik net zo makkelijk ergens anders op weiland staan vliegen!

ik quote even van de LLC site:

Leden die zich bij de Leidsche Luchtvaart Club aanmelden en nog geen of weinig bouwervaring hebben wordt gevraagd een chuck te bouwen. Dat is een klein zweefvliegtuigje met een spanwijdte van ongeveer 50 cm, gebouwd van balsa, zonder besturing. Op deze manier wordt op een speelse manier geleerd wat een vliegtuig in de lucht houdt. De kosten voor het bouwen van een chuck zijn minimaal. Op de woensdagavonden in mei worden er chuckwedstrijden georganiseerd, waarbij vluchten tot 34 seconden worden gerealiseerd. Jong en oud doet enthousiast mee.

Op Valkenburg mag men alleen vliegen wanneer men in het bezit is van een brevet voor het type toestel waarmee men vliegt of onder begeleiding van een instructeur. Tegenwoordig moet men tevens in het bezit zijn van een certificaat dat het toestel is goedgekeurd voor wat betreft geluid. Het keuren van de toestellen gebeurt op de woensdagavonden.

14. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Tja, het staat er, maar ik heb daar niets van gemerkt, hoor!

Niet bang zijn, gewoon een keer gaan kijken!!! :yes:

En jij vliegt toch met electro? Die geluidskeuring is voor brandstof motoren.

15. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Even wat verduidelijking over voorgaande reactie,

Toen ik 12 was, heb ik gevaren met bootjes ik deed dat in een openbare vijver, ik werd toen weggestuurd door de voorzitter van de modelbootjesclub omdat ik geen vaantje op mijn zender had. Er moest een groen vaantje op mijn toen nog 27 MHZ antenne zitten, ik had dat niet dus roofde ik het op dat moment van mijn zusje haar haardos, haar groene haarlint dus. Toch mocht ik niet doorvaren ondanks dat het een openbare vijver was. Ik heb dat toen als bijzonder 'zeurend' ervaren, later hoorde ik daar nog iemand over. Nu 37 jaar later heb je een dergelijke situatie nog een keer over het zelfstandig vliegen. Dus is het wel een beetje menselijk lijkt mij.

Wat is nu de moraal; Dat ik beslist te genuanceerd en te veroordelend (waarvoor mijn excuus) ben over mijn uitspraak en dat in werkelijkheid er slechts 1 persoon het etiket "zeurende...." opgeplakt zou krijgen. Eigenlijk is er dus met de rest van club niets mis, ik vind wel dat er door de leden niet zoveel gevlogen wordt en hoop nog wel antwoord te krijgen op eerder gestelde vragen/verzoeken.

@Marwin, hoop je toch eens snel aan te treffen op het veld. En let wel het vliegen in clubverband is gewoon echt veel leuker.

Met vriendelijke groet,

Aad den Blaauwen

Laatst bewerkt: 20 okt 2010
  16. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik snap het nog steeds niet, Aad.

Als jij een brevet hebt (zoals je zegt), mag je zelfstandig vliegen.

Als jij ondanks je brevet, toch niet zelfstandig mag vliegen, dan is er iets anders aan de hand ... wat? Er moet toch tegen je gezegd zijn waarom jij niet zelfstandig mag vliegen.

17. marwin

marwin

Lid geworden:
    15 mei 2010
    Ik kom zeker binnen kort kijken, of misschien wel vliegen!

Het gaat mij gewoon om de de locatie waar ik/we lekker kunnen vliegen.

Vraagje: Hoe gaat men om met spullen vanuit china zoals hobbyking en dergelijke!
    Want ik hoor en heb het ook zelf ondervonden dat de diehard hobby mensen op het veld alleen maar kunnen afgeven op spullen die daar vandaan komen, en laat nou net hobbyking zo beetje mijn hoofdleverancier zijn, want anders is het helemaal niet te betalen :yes:

Want de hele dag aan te horen, van dit en dat is niet goed en slecht bla bla, trekt mij ook niet.

18. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Als Chipanse spullen niet toegelaten zouden worden kunnen de clubs wel opgedoekt worden, er vliegen tegenwoordig te veel mensen mee. Geen probleem.

19. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    ...

Laatst bewerkt: 27 okt 2010
  20. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    De tekst van een chuck is meer bedoeld voor de jongeren vliegers die net bij het vliegen komen kijken. Zodat ze iets snappen van de basis van het vliegen. Verwacht dus niet dat ieder lid verplicht een chuck bouwt. De clubs staat meer voor gezellig vliegen. Het gedoe van hobby city tja er zijn een paar mensen welke Hobby city bashen maar dat komt omdat ze een keer een ngatieve ervaring hebben gehad met een product ofzo. Persoonlijk vindt ik HC echt geweldig betaalbare spullen voor weinig. Het maakt de hobby bereikbaar voor vele..... maar inplaats van de site van de club door te lezen ga er vanavond langs vandaag is het clubavond.

Deel Deze Pagina