nieuwe lipos direct kapot??? OORZAAK GEVONDEN

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bask04, 27 okt 2012.

  1. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Heb gisteren 2 nieuwe python car lipos gekocht
    2s 7,4 5000 mah 35c cont 70 c max

    Nu heb ik ze in de e revo geplaatst en 5 min gereden.
    Nu wil ik ze opladen met de sky rc 6650
    een lipo aan de lader gehangen.
    Lipo programma gekozen.
    op 2s en 5000 mah dus 1 c laden

    De lader blijft de hele tijd rond de 1,2 a hangen soms naar nul en laad dus niet met 5 a
    nu is natuurlijk over 1 uur nooit mijn lipo vol
    hoe kan dit en is nu mijn lipo direct kapot????
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2012
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi, …
    heb je maar voltage gemeten van elke cel?

    ik heb het een keer gehad, da was bij een 2 cel lipo
    een cel onder 3,0 volt en de lader heeft ze niet meer geladen,

    dus als dat zo is woord deze cel via de balanceer geladen,
    en je hebt een zo lage laadstroom,

    bij mij was het ook een nieuwe lipo,
    kreeg een nieuwe, garantie,
    maar bij zoiets van 100 lipos echt 1 keer gebeurt, verder 0 probleemos.
     
  3. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    lipo 1 is nu vol zegt de lader
    na 69 min heeft hij er 1695 mah bij gedaan.
    dit klopt dus nooit dat de accu nu vol is.
    Tijdens het laden staat de spanning op 8,4 volt op het display van de lader

    nu lipo 2 eraan en die blijft rond de 3.2 ah
    tijdens het laden.

    heb allebei de accus gemeten voor het laden
    op de plus en de min kabel
    die gaven 6,9 volt
    dus zoiezo dat de cellen niet onder de 3 volt zijn gekomen

    inmiddels is ook van lipo 2 de ah gezakt tijdens het laden
    naar 1,4

    dus ik vrees het ergste

    kan er nog iets verkeerd staan in het menu van de lader
    of heb ik pech met 2 verkeerde lipos


    mag ik nu opniew de lipos weer aan de lader
    hangen om ze nog een x te laden
     
  4. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Hallo Bask04,

    Het lijkt mij dat jij helemaal geen idee hebt hoe een lipo geladen wordt....

    Als je een lipo laadt dan gaat de lader laden met de laadstroom die jij hebt ingesteld (onder voorbehoud dat je lader zoveel vermogen kan leveren) tot de maximum spanning is bereikt. Hoe voller de accu geraakt hoe minder stroom er gaat lopen totdat die zo laag geworden is dat de lader stopt met laden.

    Bij een 2S lipo is die maximum spanning 8,4V.
    Eens die spanning bereikt gaat de laadstroom dus zakken.....

    Als de lader er slechts 1695mAh heeft bijgedaan betekent dat je accu bijlange nog niet leeg was.

    Je 2de accu was leger en daarom heeft die even met een hogere stroom geladen tot die ook weer z'n maximale spanning van 8,4V bereikt heeft en van dan af gaat ook weer de stroom zakken.

    Dus nog geen paniek, alles lijkt mij zoals het hoort...;)
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2012
  5. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    ik hoop dat je gelijk hebt
    nu dus opzoek hoe ik bij de e revo een simpele manier kan vinden
    om de lipo cutoff te activeren en op welk voltage moet ik het instellen
    lipo cel mag niet onder de 3.0 komen onbelast dus dan maar ongeveer 3,3 instellen
    als cut off
     
  6. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Natuurlijk heb ik gelijk ;)

    Ik werk steeds met de timer en dus niet met de "cut off" functie in m'n regelaars omdat ik vliegend spul heb.

    Het is niet zo leuk als de motor van je vliegtuig plots uitvalt. Een auto blijft dan gewoon stilstaan en er gebeurt verder niets mee.

    Maar 3,3V per cell lijkt me redelijk veilig.

    Als je de handleiding van je regelaar hebt dan moet het daar wel in staan hoe je dat moet instellen.
    Welke heb je trouwens (Velineon, Mamba,..)?
     
  7. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    niets mis mee lijkt, gewoon lekker leeg rijden de accus en in de lader hangen en dan moet het gewoon goed gaan.

    Standaard staat de cutoff goed ingesteld dus hoeft niet veranderd te worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Iets te snel getypt, het moet zijn 1695mAh.

    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
    Inhoud

    1. Waar is een lipo van gemaakt?
    2. Hoe laad ik een lipo?
    3. Wat betekent de C waarde?
    4. Balanceren
    5. Waar Lipo laden
    6. Koude LiPo
    7. Wat betekent 2p3s?
    8. Waar op letten bij aanschaf?
    9. Laders
    10. Kwaliteit versus prijs
    11. Bolle LiPo :sad: :cry:
    12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken


    'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> Het laden en balanceren van LiPo accu's


    Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
    Beginnen met elektro
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Probleem opgelosst, was eigenlijk geen probleem,

    trouwens timer is aaltijd goed, beter dan power-cut,
    alltijd veilig
     
  10. Barry B

    Barry B

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    82
    hallo,

    en hoe zet je de timer aan/goed ik kan deze niet vinden als ik mijn programmeerkaart eraan hang het gaat over een hobbywing 150 ma regelaar.
    deze zit in mijn e-revo.

    heb ook nog een andere vraag ik wilde mijn 2 lipo's vandaag laden en de 1e ging 100 procent goed en de 2e gaf een low voltage fout aan hoe is dit mogelijk. oftoewel hij is te ver ontladen werd mij in de winkel verteld maar ik heb de cut off ingesteld op 3.4 volt. hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen? en is deze lippo overleden of kan ik er nog iets aan doen zodat hij nog gaat werken? alvast bedankt voor de tips/opmerkingen
    is dit een goede lippo

    nVision Sport Lipo 4500 45C 7,4V 2S - Traxxas. Zo nee welke kan ik het beste nemen prijs en kwaliteits verhouding ik wil een 2cels minimaal 4000 ma lipo voor in mijn e-revo.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Een vraag in een
    reactie,
    jij bouwt 10 in.

    1. [​IMG]
    2. handleiding zender
    3. geen goede lipo
    [​IMG]
    4. goede lipo[​IMG]
    5. geen goede dealer
    [​IMG]
    6. probeer het nu op een rij te krijgen, je krijgt hulp!
     
  12. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Regelaar is n mamba,
    Tis n orginele revo, en alleen met de orginele bat gereden, nimh dus.
    Ook vandaag de gearing aangepast op 4s.
    Nu nog n cutoff instellen
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ..... Als ik dat maar zo uitpik,
    ....en ik denk ik ben in forum accu en laadtechnik,
    ....en dan gaat het over kapotte lipos,

    dan weet ik niet over wat jou gaat praten :confused:
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Waren de lipo's wel opgeladen voordat je bent gaan rijden? Later typ je dat de spanning per lipo 6.9 volt was, dat klinkt op zich goed, maar de spanning kan tijdens het rijden wel lager zijn gedoken, zeker als je gearing verkeerd is.


    Ik begrijp dat je eerst op NiMh reed (2 pakketten van 7.2 volt in serie?) en grote kans dat de cut-off daardoor nog verkeerd staat ingesteld. Dan kan het inderdaad zijn gebeurd dat de spanning tijdens het rijden onder de veilige waarde (wordt vaak tussen de 3.3 en 3.6 volt gekozen) valt.
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    even over tot waar je een lipo leeg mag vliegen.

    Als je lang van je lipo wilt genieten ga onbelast niet verder dan 3.6, 3.7 volt
    dit betekend dat dit ongeveer 3.3, 3.4 volt belast is.

    de lipo leveranciers vinden het niet erg als je belast toch 3.3 volt aan houdt.
     
  16. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    @Ron, je hebt helemaal gelijk! Normaal laat ik me daar niet aan vangen maar deze keer ben ik recht in de val gelopen ;).

    @Bask04:

    Dan moet je deze handleiding hebben: http://www.castlecreations.com/support/documents/drivers_ed_guide.pdf

    MAAR daarin staat (blz 30-31) het volgende:

    Setting 2 : Auto-Lipo (Default)
    This setting automatically detects the number of LiPo cells you have plugged in. It will
    automatically set the cut-off to 3.2 volts per cell. It will beep the number of cells in your
    Lipo pack between the initialization tones and the arming tones on initial power up the
    controller.


    Setting 3 : 5v
    Cuts off/limits the motor speed/acceleration when the pack gets down to 5 volts. A good
    setting for racing or bashing in any vehicle using 8-12 NiMH or NiCad packs.

    Setting 4 : 6v
    Cuts off/limits acceleration when the pack gets down to 6 volts.

    DUS, veel valt er niet in te stellen in dit geval. Je zal tevreden moeten zijn met de 3,2V/cel.

    WonderTiger had dus helemaal gelijk.
     
  17. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    nou de lipos opgeladen,
    in de revo gedaan na ongeveer 6 minuten super rustig gereden te hebben stopte de reve.
    lipo 1 aan de lader, na 5 min vol zegt de lader,
    lipo 2 er nu aan en die is na ongeveer 8 min vol.
    De revo stopt ook ineens , niet minder vermogen
    en ook de lader geeft aan dat de lipos nu 8,4 volt zijn
    moet ik dit niet zoeken in de instelling van mijn esc beveiliging?
     
  18. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    8.40 volt is gewoon vol, als je maar 8 minuten hoeft te laden mag je aannemen dat de accu bij lange na niet leeg was (of ze zijn echt kapot). Dat de REVO stopt komt omdat de ESC denkt dat de accu's onder een drempelwaarde zijn gekomen (hij meet de totale spanning en niet de spanning per cel).

    Volgens de Castle Creations handleiding

    Setting 2 : Auto-Lipo (Default)
    This setting automatically detects the number of LiPo cells you have plugged in. It will
    automatically set the cut-off to 3.2 volts per cell. It will beep the number of cells in your Lipo pack between the initialization tones and the arming tones on initial power up the controller.

    Je kan dus relatief eenvoudig tellen of jouw regelaar goed staat ingesteld. Op de stand "auto" moet jij 4 bliepjes horen tussen het initialiseren (riedeltje) en het "armen" (biepje).

    Echter bij Castle geven ze aan

    Setting 6 : 12v
    Cuts off/limits acceleration when the pack gets down to 12 volts.

    A MUST USE setting for 4 cel l (14.8v) Lithium Polymer packs. You will irreversibly damage your packs using a lower cutoff voltage! Use of a 4 cell LiPo pack is covered under warranty ONLY on Monster Max ESCs.

    Hier hebben ze een goede reden voor, een lege LiPo geeft een verkeerde waarde door, waardoor in de automatische stand de ESC zou kunnen denken dat er een 2S of 3S wordt aangesloten.

    Dit verklaard overigens jouw probleem niet, want in de automatische stand en verkeerd gedetecteerde LiPo's (2S ipv 4S) zou je de accu's veel verder leeg hebben getrokken.
     
  19. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Dat is inderdaad niet normaal.

    Ofwel staat de cut off spanning toch niet goed ingesteld ofwel grijpt de temperatuurbeveiliging in.

    Hoor je de 2 biepjes als je de lipo aansluit?
     
  20. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Niet 2 maar 4, hij gebruikt 2 x 2S
     

Deel Deze Pagina