Ombouw Arcus zwever voor FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door PapaHotel, 7 feb 2011.

1. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    Beste medebouwers,

Ik ga een oude, gecrashte Arcus electrozwever van Robbe ombouwen tot een eerste FPV kistje. Ik wil hierbij mijn ervaringen met jullie delen en hoop daarbij iets op te steken van jullie op en aanmerkingen.

Ik heb eerder een draadje gestart bij de aerodynamica sectie (effecten-motor-op-pylon) omdat ik benieuwd was naar de ervaringen met het uitlijnen van motoren op een pylon. Ik ben nog niet uit wat de wijsheid is dus ga ik maar gewoon proberen en zien waar het schip strandt.

Arcus was mijn eerste kistje dat ik op een weilandje ging uitproberen en het ging bij de derde vlucht al mis en het hele neus lag er af.

Daarna heb ik een andere Arcus gekocht en o.a. daarmee leren vliegen al heb ik nog geen brevet. Nu ik ook kriebels krijg om ook FPV te vliegen heb ik het oude romp weer tevoorschijn gehaald. Het is een piepschuim (Arcel) zwever van 180 cm spanwijdte met een aanbevolen vlieggewicht is 690 gram 31 dm2 vleugeloppervlak. Ik hoop mijn setup met camera, servo’s, zender, zwaardere accu en motor, etc. onder de kilo kan houden. Ik hoop dan maar dat de resulterende 32 g/dm2 goed te vliegen zal zijn.

Voor de video heb ik een 900 MHz set van HK besteld (HobbyKing Online R/C Hobby Store : 900MHZ 800mW Tx/Rx & 1/3-inch CCD Camera PAL). Ik heb nog geen range test kunnen doen maar het lijkt allemaal goed te werken. De zender trekt afhankelijk van het gebruikte kanaal tussen de 250 (channel 3) en 400 mA (channel 0). Ik heb nog geen idee wat ik hiervan moet denken.

De motor op de pylon wordt een 1860KV Turnigy 450 H2218 outrunner (HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 450 H2218 Brushless outrunner 1860KV) met een 7x4 klaprop. Ik heb ongeveer 1 kilo stuwdruk gemeten bij 20A (3s lipo --> 230 watt). Ik moet er wel een sterke pylon maken die dit geweld aan kan.

Een waarschuwing voor de minder ervaren forumleden (zoals ik): volg mijn voorbeeld niet meteen op want het wordt allemaal uitgevoerd zonder enige last van kennis of ervaring. Laten we maar eerst kijken of het wat wordt.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Prima ideeën op eentje na:
    Die 900MHz 800mW zender.
    Ik hoop dat je hem ver van je andere apparatuur vandaan kunt monteren, een zender met dat vermogen zal ontzettend op de andere apparatuur aan boord storen.
    900MHz is een beetje lastig in Nederland. Het is een band waar telco's ontzettend veel voor betalen om die ongestoord te mogen gebruiken. Mag dus eigenlijk niet.
    Wat je met deze informatie doet moet je echter helemaal zelf weten.

3. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    Ik ben inmiddels er ook achter gekomen dat het geen handige frequentie is voor Nederland. Eerst het kistje vliegend krijgen, intussen ga ik een ander setje uitzoeken. Het wordt waarschijnlijk 5.8 GHz want ik wil op 2.4 blijven vliegen.
    Bedankt voor de opmerking, groet, Sinan

4. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    :cool:
    Welkom bij de FPV groep

5. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    jups! welkom:)

6. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    @ramsus42 en Roel-CP:
    Bedankt! Na een jaar meekijken ga ik nu ook maar eens handen uit de mouwen steken...

7. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    Een overzicht van mijn voortgang tot nu toe…

Voor de montage van de pylon heb ik de romp boven de vleugel verstevigd met wat glas. Het is op de foto nauwelijks te zien maar ik heb het slappe bruggetje boven de vleugel ingepakt in glas met epoxy. Het is heel stijf en sterk geworden voor maar 5g gewichtstoename.

Intussen ook wat pogingen gedaan om de gewichtsverdeling goed te krijgen. Ik heb ook een Excel sheet in elkaar gezet met zwaartepunt berekening en de gewichten van alle componenten om verschillende configuraties uit te proberen. Ik denk dat ik de hele camera en zender gebeuren voorop concentreer en de ontvanger zover mogelijk achterin de romp verstop.
    Alles provisorisch op zijn plaats gezet met wat plakband… wat een zooi bij elkaar! Het moet opgeruimder en als het even kan aerodynamischer.

Met z’n allen (op de vleugels en de motor na) op de weegschaal. O ja, er komt ook een viel onder.
    Wat het aerodynamica betreft valt de vormgeving van het HK cameraatje tegen. Voor een FPV camera heeft de printplaat een enorm frontoppervlak waar niets mee te beginnen valt. T.z.t., moet ik ook een andere camera vinden die beter gestroomlijnd is en hopelijk ook betere beeldkwaliteit levert.

Laatst bewerkt: 7 feb 2011
  8. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ben blij dat je het zelf ziet ;)

800mW moet wel goede airflow over trouwens.

Hedde eigenlijk al een stroom filter? Ik neem aan dat je alles vanaf dezelfde 3s lipo van stroom gaat voorzien?
    Google eens op sander style LC filter of koop deze http://flytron.com/70-mickey-1-amper-power-noise-filter.html

ESC bedrading graag zo ver mogelijk uit de buurt van video spul, gaat ook storen.

9. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    De motor pylon...

De pylon wordt gebouwd met een aluminium strip van 10x2 mm en een buisje van 8 mm. Daarbovenop komt een motorsteuntje. Ik ga het geheel met XPS schuim en glasvezel bij elkaar zetten en op de ene of andere manier vastmaken aan de verstevigde romp.

Zo komt het op het kistje te staan.

Deze zijn om de Ikea kasten aan elkaar vast te maken. Na het afzagen van het kapje past het perfect in de buis.

En zo komt de motor op de pylon te staan.

Ik ga vanavond alles in elkaar zetten en een glasdoekje er overeen doen. Wat de sterkte betreft kan ik me er niets bij voorstellen. Dan maar bouwen en kijken hoe het aanvoelt.

Groet, Sinan

10. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    @Baggus

Voor de koeling heb ik een kleine heat sink in de bestelling staan. Ik hoop dat het voldoende is als ik het goed geventileerd neerzet.

Bedankt voor de tip en de link. Ik was toch al van plan om wat boodschappen te doen by Flytron (hun headtracker vind ik interessant uitzien) maar aan een filter had ik niet gedacht.

Ik moet nog wat puzzelen met de componenten om ze uit elkaar te houden. Het wordt wel heel krap in zo'n smal rompje.

11. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    ik zou eerst eens zonder headtracker beginnen, en voor de 3,5 dollar verzendkosten hoef je het niet te laten.

12. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    Hi Baggus,
    Je hebt gelijk, ik heb het maar besteld. Zo'n klein bedrag is ook handig voor een eerste keer bij een webwinkel.
    Groet, Sinan

13. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    De pylon is klaar. De aluminium draagconstructie is gestut met XPS schuim en in vorm geschuurd. Daarna verstevigd met glas en epoxy.

De afstand tussen de bevestigingspunten blijken overeen te komen met de basisplaat van de Meccano set. Eventjes goed bevestigd en volgas gegeven… wat een geweld maar het lijkt wel voldoende sterk en stijf voor deze combinatie.

En, er zit nu een groot wiel onder.

Intussen heb ik een v-dipole tx antenne binnen. Het is gestroomlijnder (platter) en veel lichter dan de HK rubber duck antenne (16 g. met kabel i.p.v. 28 g. zonder kabel). Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de plaatsing van de componenten.

Nog ff verder puzzelen vanavond.

Groet, Sinan

14. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    Het begint nu allemaal vorm te krijgen.

De v-dipole antenne is zo lekker licht dat ik het ver naar achteren kan plaatsen. De ontvanger gaat helemaal naar voren en de motor controller komt in het midden naast de accu. Dan maar hopen dat ze geen ruzie meer met elkaar hebben.

Wat ik niet snap van de v-dipole antennes is, waarom de elementen naar voren moeten wijzen. Wat heeft de antenne oriëntatie te maken met de vliegrichting?

Heeft iemand ervaring met deze antennes en weet de fijne ervan?

Groet, Sinan

15. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Dit moet zodat je signaal sterker is als je naar je toe vliegt. Zo zal je dus niet in de situatie komen dat je aan het eind van je bereik zit, omkeerd, en opeens geen beeld meer hebt.

16. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    @Hugy
    Aha, dat is duidelijk, bedankt.

Ik heb ook zonet onderstaande gevonden op RCGroups.
    The coaxial cable reacts with the signal and tends to aim it slightly. The coaxial cable should be run close to a 90 degree angle from the grounded element. This keeps the radiation pattern flat and straight. If you run the coaxial line straight out the back, the pattern tilts slightly. This could be the reason for the weaker signal.
    Also, planes tend to have most of their electronics out in front of the plane. These often cause unwanted reflections and case a weaker signal on the return trip.
    I did an experiment: I flew my plane out a fair distance with the Vee forward and turned around to come home and the signal got weaker. Then I landed and flipped the Vee backward and repeated the flight. My video went out completely! I actually had to fly blind for some very long periods of time before the video got stable again.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1159968&page=110
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=17186079&postcount=1646
    Ik zal het dat maar omdraaien, maar dan komt het weer niet goed uit met de ligging en aansluiting van de coax kabel. Volgens de goeroe hierboven moet het niet onderlangs je antenne komen en haaks staan op het grondelement. Hmmm….

17. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Vergeet ook niet uit het oog wat je precies wilt bereiken.

Want een beter bereik tussen begin en eind van je bereik of een beter bereik (alleen) bij de grens van je bereik wanneer je draait om vervolgens per saldo waarschijnlijk wel een iets zwakker signaal tussen begin en eind van je bereik op de heenweg te hebben is het misschien niet eens waard.

In feite moet je in praktijk zien hoeveel het scheelt om een zinvol besluit te kunnen nemen. Mogelijk is het gemiddeld zwakkere signaal voor lief te nemen, maar vaak zijn dit soort verschillen vooral vrij theoretisch van aard, met name omdat zo'n antenne loodrecht op de as het meeste signaal verspreid.

Zie het als een donut om de antenne heen. In feite is de hoek ten op zichte van het vliegtuig horizontaal gezien belangrijker en ik zou ze dan ook eigenlijk niet te veel kantelen.

Misschien, en wellicht een kansloos idee, een servo erop zodat je 'em actief kunt kantelen?

Laatst bewerkt: 10 feb 2011
  18. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Sjonge wat een tekst heb mijn bril niet op.

Ik vlieg al behoorlijk lang met de inverted vee.
    Zet de inverted vee op het kielvlak naar > voren en de zender voor het kielvlak als het zwaartepunt het toelaat.

Als de ontvangst slechter wordt heb je op de terugweg beter beeld.

succes

19. PapaHotel

PapaHotel

Lid geworden:
    25 jul 2008
    @Quasti:
    Hoog in een bel hangen met een buizerd lijkt me voorlopig een geweldige ervaring maar eigenlijk weet ik nog helemaal niet wat ik wil bereiken. Ik moet eerst wat ervaring opdoen om te zien wat werkt, wat leuk is en wat er nog meer kan.
    Het kantelen en zelfs richten van de antenne moet volgens mij wel kunnen. Als het mogelijk is om de kunstmatige horizon van een autopilot systeem of een OSD af te tappen moet het mogelijk zijn om de antenne redelijk rechtop te houden. Het moet ook mogelijk zijn om met behulp van de on-board gps de antenne te richten naar het ontvangststation. Best een leuke uitdaging!

@Roel-CP:
    Ik heb de V nu ook naar voren gedraaid. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

Intussen heb ik de neus van de zwever gereconstrueerd. De neus eraf, stukje XPS erop met bruislijm, in vorm schuren, glas erop, klaar.

En zo komen de onderdelen er op. De camera en ontvanger (in de neus naast de camera servo verstopt) aan de voorkant, de ESC, accu en motor in het midden en het zendgebeuren zover mogelijk naar achteren.

Het is niet echt aerodynamisch zo, ik zal een kapje o.i.d. achter de camera plaatsen om de boel een beetje te stroomlijnen.

Groet, Sinan

20. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Jemig,

Staat je motor niet wat ver naar beneden gericht?
    Of wilde je er een V-tol van maken?
    Mooi hoor dat neusje:). Goed idee...

Deel Deze Pagina