Opknap-verslag 2 Friese zwevers

Via een club/forum genoot heb ik 2 Glasvezel rompen en 1-1/2 vleugel gekocht. In de rompen zaten adres labels met een telefoon nummer,
deze heb ik gebeld waardoor ik met de zoon van de eerste eigenaar in gesprek kwam:D. Hij wist me niet de alle details van de zwevers te vertellen maar toch leuk.
De complete vleugel past op beide rompjes alleen op de een is er een mooiere ''wing saddle'' gemaakt dus heb ik besloten hem daar bij te houden.
1000885.jpg

Ze hebben iets F3J 'achtigs' maar uit het telefoon gesprek bleek dat het niet specifiek F3J kisten zijn.
1000887.jpg

1000889i.jpg

1000890b.jpg

1000891r.jpg

Ze hebben allebei een schuifneus, de een met een triplex former en de ander met:
1000893.jpg

1000894t.jpg

Dan de horror van elke zweefvlieger:mrgreen: er zit een enorme brok lood voor in de neus. Als dit er nou los in zat was het niet zo erg, maar bij deze romp is het er flink in ge-epoxied, ik denk dat mede door de oude (zware) Mpx servo's en een styro ingedekt hoogteroer er flink wat lood in moest.
Mijn plan hiervoor later.

1000895.jpg

1000896c.jpg

Full house zwever met flaps
1000897.jpg

1000898.jpg

Het profiel
1000918b.jpg

Leuk zo'n dat er soms een elfstedentocht wordt gereden en dat er een hele goede schaatser weg komt, en dat mijn lifter voor het VGT er woont maar ze gaan er toch af die ''pompe-blêdden''
1000900s.jpg

1000901n.jpg

Dit is rompje nummer 2, deze heeft een kruisstaart en een triplex former.
Ook kon de klomp lood er makkelijk uit.
1000902h.jpg

1000906.jpg

Misschien een wat vage foto, maar het is een handig Pull- Pull systeem
1000908s.jpg

1000909y.jpg

1000910w.jpg

Dan de andere (halve) vleugel van eerder.
Het lijkt er op dat dit een experiment was, er is aan de slanke tip een veel breder uitlopend stuk gelijmd. De wortel koorde word 32cm dit past op geen enkel rompje
1000912j.jpg

1000913.jpg

Ik denk dat ik de tip langs deze lijn afzaag en er zelf een recht middenstuk tussen bouw.Jullie mening?
1000914c.jpg

Ook zat er een aluminium profiel aangeschroefd:confused:

1000915e.jpg

En natuurlijk onderop...............
1000916f.jpg

Groeten Rick

Laatst bewerkt:
Zwever met T-staart

deze zwever heeft de ingelijmde klomp lood
1000925i.jpg

Deze wil ik er uit zagen door langs deze lijn te gaan zagen. Ditmaakt voor het model niets uit want er zit een schuifneus op. Jullie mening?

1000927n.jpg

De flaps servo's zijn ij ook te groot. Denken jullie dat ik hiervoor HTX 900 kan gebruiken
1000919z.jpg

Het hoogteroer is me te zwaar, hij is gemaatk van ingedekt styro.
Mijn plan is om er wat gaten in te zagen. Jullie mening?
1000930s.jpg

Ik lees het graag
groeten Rick

Wat gaten in het hoogteroer lijkt mij een goede oplossing om het gewicht in de neus te kunnen verkleinen. Over het blok lood, zou eerst proberen er aan de binnenkant een grote bout in te schroeven zodat je een beetje kunt wrikken. Als je hierna met een föhn of in kokend water de neus goed warm maakt kun je met wrikken aan die bout kijken of alles zo los komt. Door dit verhitten wordt namelijk de epoxy vrij zacht waardoor dit een redelijke kans van slagen heeft :yes:

Okay, bedankt voor de reacties,
@Huibert
Kan het geen kwaad voor de romp zelf als ik deze verhit? En gewoon in een emmer met warm water?

Wanneer je het met heet water doet (50/60 graden) wordt de romp wel zachter zolang hij nog heet is, dus alleen oppassen dat je er geen deuken indrukt. Na afkoelen is alles weer zoals het was. Dus gewoon met gepast geweld en beleid proberen, lukt het dan mazzel anders zul je toch moeten zagen.

En hoe ga jij voortaan op de VGT meetings komen? Pompeblêden verwijderen, daggutnie . . .

Grapje!

Mooie kist Rick, volgens mij begint jou hangar aardig vol te lopen met opknappers.

Wat ik me afvroeg, als je de aan de voorzijde van de neus de bovenzijde verwijdert gaat de schuifneus er toch niet meer op passen? En is het niet een optie om een motor in de neus te hangen? Ben je het lood kwijt, maak je van door gewicht nuttug gewicht en kom je makkelijker omhoog.

Een andere (ultieme) mogelijkheid om het lood te verwijderen is nog een afgietsel/mal maken van de neus. Huidige neus er af zagen en met hulp van de mal een nieuwe maken.

Zijn dit trouwens eigen ontwerpen?

Jacob

Als de warmte-truc van Huibert niet lukt...
Kan je niet botweg dat hele met lood gevulde stuk er af zagen? Het lijkt me dat de schuifneus dan nog steeds past. Desnoods zet je in het midden een triplex former, zeg maar zoals die andere romp heeft, voor als-ie ooit een tik op z'n neus krijgt.

Ik dacht ook even aan een motor op die plaats, maar ik denk dat als je het lood eraf zaagt het ontstane gat te groot is voor een motor. Wat natuurlijk wel kan is, de neus afzagen zo dat die de goede maat heeft voor een motor, en vervolgens de rest van het lood er uit drukken of dremelen.

Een HXT900 lijkt me aan de lichte kant voor zo'n toestel. Maar er zijn alternatieven zat tussen 5 en 10 dollar bij HK.

In plaats van de plompeblède kan je er natuurlijk een hunnebed op plakken...

Laatst bewerkt:
Om het lood uit dit soort rompen halen is TGG * nodig.

Boor in de neus van de romp een gat van circa 10 mm tot aan het lood. Dan een stalen pen van rnd 10 mm in dat gat zetten en daar een flinke klap met een hamer op geven. Dat is meestal voldoende om de ballast uit de romp te krijgen zonder de romp zelf verder te beschadigen .......

*
dit staat voor toegepast grof geweld

Bedankt voor de reacties
@Jacob
Ik moest mijn moeder even lief aankijken toen in weer met oude ''troep'' terugkwam.
Het lijken mij ook eigen ontwerpen, ze zijn degelijk gebouwd.
@Bart
De schuifneus zit voornamelijk vast rond de opening in de romp.
Aan een motor plaatsen heb ik ook gedacht maar dan moet ik nog even uitzoeken hoe
dat gaat met de schuifneus.
Zoals bij de AVA

getpic.asp

Dan kan ik gewoon de neus vertikaal afzagen.

groeten Rick

Zoals met de AVA is eigenlijk een hele mooie oplossing! Jij bent makkelijk van je lood-gedoe af en je kunt met 2 verschillende neuzen makkelijk kiezen hoe je omhoog wilt: 1 met motor en 1 zonder voor aan de lijn!

Jacob

Ik heb standaard geen 2 neuzen hoor, dan moet ik er een bij maken. Ik kan natuurlijk het ook net zo oplossen als Arjan zijn 1e cirrus, met een afneembaar neusje.
Zometeen gaten boren in het hoogte roer.

groeten Rick

Ik heb de neus in heet water gehad, geboort, gehamerd, gewrikt maar het lood komt er niet uit. Ik ga de neus nu horizontaal afzagen het lood er uit halen en het bovenstuk weer terug lijmen.

Groeten Rick

Stugge Jongen inderdaad!
Wat een *** klus was dat zagen:-?, phoe
Ik heb het eerst met een figuurzaag gedaan, toen dacht ik
''dat kan beter kerel'' dus verder met onze bosch pmf
bosch_all_rounder.jpg

En daarna ging het stuk er toch eindelijk af, en dat scheelt flink in gewicht.
Nu kan ik als er te veel lood in zit (denk van niet) altijd nog wat van bovenaf uitboren.

Morgen foto's

Heee Rick dat zijn serieuze vliegtuigen zeg. Mooi hoor.
Ik ga dit even volgen :-)
Eén ding snap ik niet helemaal, dat lood wat je er uit wilt halen. Die zware servo's zaten toch zeker vóór het zwaartepunt en niet er achter? als je die vervangt door lichte servo's moet er juist lood bij....of mis ik iets?

Ik heb de neus in heet water gehad, geboort, gehamerd, gewrikt maar het lood komt er niet uit. Ik ga de neus nu horizontaal afzagen het lood er uit halen en het bovenstuk weer terug lijmen.

Groeten Rick

wie niet sterk is moet slim zijn ;)

Hey Arjan, leuk dat je het volgt (en anderen natuurlijk ook)

Ik gebruik de oude servo's weer, maar dan verder naar voren. En ik ga flink gewicht in de neus besparen door het zware hoogteroer te verzagen.

Groeten Rick

Als vleugel servo's zou ik geen HTX 900 gebruiken maar eerder naar een Hitec HS-82 MG gaan, aangezien er aardig wat krachten op komen. (deze kist heeft wel iets F3J achtig)

Verder misschien wel handig en interessant om te weten wat de maten zijn?

Succes met je mooie project en ik zou (ook een Fries) de mooie pompe-blêdden er op laten ;)

Groet,

Lyckele

Servo's

Rick,

Ik zou ook zeker de 900's niet gebruiken. Zijn echt te licht voor deze kist denk ik. Zelf heb ik voor de Countryman deze servo's besteld. Metal Gear, vergelijkbaar met de voornoemde Hitecs qua torque. Maar de prijs is wat gunstiger . .

Jacob

Back