Oracover op foamwings

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vangrafhorst, 22 feb 2014.

1. vangrafhorst

vangrafhorst

Lid geworden:
    30 jul 2006
    Ik weet het domweg niet en kan het ook nergens vinden.
    Ik wil mijn Pat Teakle ASW20 vleugels, foam met kevlar en fineer beplankt met Oracover afwerken.
    80 graad is dacht ik wat verstandig is. Maar : "gewoon"eerst de hoeken en dan de neuslijst, achterlijst etc vaststtijken en vervolgens de rest?
    Of vanuit de neuslijst werken naar de achterlijst toe.
    Omdat ik het echt mooi wil hebben, wil ik de vleugel uit 1 stuk doen.
    De voorkant is recht dus daar zit de omslag en de naad achteronder.
    Of ga ik het me te moeilijk maken.
    De vleugels zijn "slechts" 2,3 meter lang.
    Of vastzitten langs de rand en voorzichtig met de fohn?

Wie kan me helpen?
    Dank alvast

Groet

Joris

2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik zet het altijd eerst op lage temp vast op de ligger en werk van daaruit eerst naar de neuslijst, daarna naar de achterlijst.
    Daarna de temperatuur omhoog en vanaf de ligger in de richting van de voor- en achterlijst krimpen. Tot slot de randen om de lijst op hoge temp vaststrijken en afsnijden.
    Ik doe altijd eerst de onderkant; bij de neuslijst laat ik de folie daar precies op de uiterste voorkant stoppen, bij de achterlijst zet ik het randje tegen de achterlijst vast en snij het langs de bovenkant af.
    Vervolgens de bovenkant bespannen, aan de neuslijst laat ik het ietsje overlappen aan de onderkant, bij de achterlijst ook weer net haaks omzetten en langs de onderkant afsnijden.
    Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/3120938-post198.html.

3. vangrafhorst

vangrafhorst

Lid geworden:
    30 jul 2006
    Dank,

Jij bent verstandig, niet proberen boven en onder uit 1 stuk te doen.
    Ik ga beginnen met het folieen van de rolroeren en flaps.
    En dus op de grote vlakken niet vegen maar steeds opleggen.

Ik wil tapescharnieren gebruiken of siliconen, maar ik weet niet of siliconen goed op oracover blijft zitten.
    Kan het ook niet vinden op internet.
    Heb daar zo mijn twijfels over.
    Of de oracover door laten lopen.

Joris

Laatst bewerkt: 22 feb 2014
  4. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Op hoofdlijnen ben ik het met Arjan eens.

Altijd eerst de onderkant, zeker als het om een ribbenvleugel gaat bestaat er kans dat de vleugel tordeert als je met de bovenkant begint. Die kans is er ook als je met de onderzijde begint, maar omdat die kant minder bol is, is die kans kleiner.

Ik zet vervolgens altijd de folie aan de wortel bij de neus en achterlijst vast (niet de hele wortelrib!!!), en doe hetzelfde aan de tip. Eea. zodanig dat de folie glad en strak ligt. De folie zit nu op 4 punten vast.
    Vervolgens ga ik de folie op punten aan de neus en achterlijst vast zetten (nog niet eromheen slaan!!!). Eerst ± in het midden, dan op 1/4 en 3/4, etc...
    Nu kun je ervoor kiezen om eerst de hele neus-/achterlijstfolie mooi strak op maat te snijden en dan om te slaan en over de hele lengte vast te strijken, of eerst over de hele lengte vast strijken, dan op maat snijden, omslaan en ook vast strijken.

De folie zit over de hele lengte nu vast aan neus- en achterlijst. Nu ga ik vanuit het midden naar de tip, en vanuit het midden naar de wortel toewerken. Zo kunnen evt. luchtbellen naar buiten toe. Eerst een stukje met de bout erover zonder echt aan te drukken, de folie krimpt, staat strak, maar zit nog niet vast. Dan aandrukken en vast strijken. En zo ga ik van midden naar tip/wortel.
    Dit gaat overigens erg mooi met een föhn (niet te heet/dichtbij!!) en een doek om aan te drukken.

Boven en onder uit één stuk kan alleen als er geen knik in de voorlijst zit. En zelfs dan blijft het erg lastig.

5. vangrafhorst

vangrafhorst

Lid geworden:
    30 jul 2006
    Helder, goed om weer even opgefrist te zijn, ergo ik wist het voor foamvleugels gewoon niet.
    Wat doen jullie met de scharnieren in de vleugels?
    Tape, folie of siliconen?
    En dan de vraag: pakt de siliconen-gel voldoende op folie?
    Het mooiste vond ik altijd de folie door te laten lopen, maar ook soms lastig als het groye lengtes zijn.
    Of folie-scharnieren eerst en dan daarover de folie tot aan het scharnier of doorlopend.
    Ik wil nl geen scharnieren gebruiken. En de spleet dichthouden.
    Joris

6. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina