oriënteren

Discussie in 'Multicopters' gestart door kammetje, 5 okt 2012.

1. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
    Hoi allen,

Mijn naam is Jeroen en woon in Eindhoven. Door filmpjes op internet ben ik recent geïnteresseerd geraakt in het vliegen met een "multicopter" (vanaf nu te noemen mijn beste vriend;) ) met daaronder een camera.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik uiteraard ook op deze website terecht. Ik heb wijselijk besloten dat dit het startpunt is van hopelijk mijn nieuwe passie.

Om maar met de deur in huis te vallen heb ik een aantal vragen /opmerkingen geplaatst:

Is het een illusie om in de winkel een complete multicopter te kopen, camera der onder hangen en vliegen en filmen maar?
    Oh ja ik heb geen dikke portemonnee zodat alles zomaar kopen is...

Stel ik wil echt gaan vliegen met als doel video's maken wat heb ik daar dan minimaal voor nodig en wat zou dat globaal gaan kosten. Uiteraard dienen de beelden kwalitatief goed te zijn (trillende beelden is geen optie).

Er zijn ook filmpjes waar ik "mijn beste vriend" kan volgen doordat de camera de beelden live streamt naar een scherm aan de controler. Is zo'n systeem haalbaar voor een leek of gewoon eerlijk veel te hoog gegrepen?

Hoe lastig is het vliegen met mijn nieuwe beste vriend?

Misschien ook handig om te weten:
    - ik ben niet a-technisch;
    - programmeren kan ik niet;
    - ik acht me in staat om een bouwpakket in elkaar te zetten;
    - ik sta open voor alle hulp en commentaar;
    - ik heb geen haast.
    - is er iemand in Eindhoven die indien nodig bereid is om me bij de arm te nemen ;)

Heren alvast bedankt en hoop spoedig van jullie allen te horen.

Jeroen

HIERONDER STAAN DE UPDATES ALS GEVOLG VAN DEZE TOPIC
    (IN BEWERKING)

AANKOOP 1
    frame = Hobbyking Q450 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version (DJI 450 kloon) = €14
    motoren = NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 250w = €47,92 (4 X €11,98 )
    accessories = NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack = €6,04 (4 x €1,51)
    stroomregelaars = SK-20A SimonK Firmware Multicopter Speed Controller ESC 20A = €33,56 (4 X €8,39 )
    propeller = Slow Fly Electric Prop 9047SF (4 pc) = €4,82 (2 x €2,41)
    propeller = Slow Fly Electric Prop 9047R SF (4 pc Right Hand Rotation)= €4,82 (2 x €2,41)
    fight control = KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board = €24
    zender en ontvanger = Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware) = €43,11
    upgrade 1 zender = USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors = €3,96
    upgrade 2 zender = Turnigy 9X LCD Backlight Kit - White (DIY) = €3,99
    voeding zender = life transmitter pack (rhino 1500mAh) of zo = €15
    batterij = LIPO 3S = €26
    lader = IMAX B6-AC Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)= €31,95
    TOTAAL = ca. €190
    bijkomende kosten = €75
    TOTAAL € 265

AANKOOP 2
    propeller = Graupner 9 x 5 = €22
    FPV = 1.2GHz 800mW 8 Channel = €80 link
    camera = ??
    bril = zoekende = €150
    TOTAAL = €250

AANKOOP 3
    flight control = DJI Hobby Naza-M = €225
    gps = DJI Hobby GPS = €160
    TOTAAL € 400

AANKOOP 4
    frame = TBS Discovery = €80
    camera = GoPro HD Hero3 = €300
    TOTAAL = €400

TERMEN
    Er komen laatste dagen veel termen voorbij (voor velen logisch...voor mij was dat niet zo), deze zet ik hieronder ff op een rijtje:
    - drone = onbemand luchtvaartuig
    - DJI = een merk van bv de hersens van een multicopter maar levrd ook complete multicopters
    - DJI NAZA = een type slimme hersens van het bedrijf DJI, deze regelt dat je makkelijk kunt vliegen.
    - FC = flight controller = de hersens
    - DJI F330 ARF KIT (Quad) = frame met een doorsnede van 330 mm - goed om met een totaalgewicht van tussen de 600-1200 gr rond te vliegen
    - DJI F450 ARF KIT (Quad) = frame met een doorsnede van 450 mm - goed om met een totaalgewicht van tussen de 800-1600 gr rond te vliegen
    - DJI F550 ARF KIT (Hexa) = frame met een doorsnede van 550 mm - goed om met een totaalgewicht van tussen de 1200-2400 gr rond te vliegen
    - FPV = First Pilot View = live beelden zien van de camera onder de multicopter
    - telemetrie = op de grond de waarden van de multicopter zien zoals bijvoorbeeld: spanning van de batterij, zendbereik, vlieghoogte, buitentemperatuur, richting, coördinaten, snelheid, ...
    - gimbal = constructief camera stabilisatiesysteem voor onder een multicopter
    - lipo = accu
    - GAUI 500x =
    - DJI NAZA = geen complete multicopter maar enkel de brains
    - ARF kit =Almost Ready to Fly pakket
    - props = propellors
    - tgy 9X = zender van het merk Turnigy (TGY) = €80
    - zender = transmitter = afstandsbediening :)
    - mode 1 = gasgeven op de rechtse stick van de zender
    - mode 2 - gasgeven op de links stick van de zender
    - gps = aanvullende module die er vor zorgt dat je multicopter nog beter te gebruiken is bv stilstand e.d.
    - maiden = eerste vlucht
    - Position Hold -Functie = De functie "Position Hold" maakt het mogelijk om de multicopter als het ware op een vaste positie in de lucht te laten zweven. De multicopter is enkel blootgesteld aan de wind en zal hiertegen worstelen om op zijn actuele positie te blijven hangen (binnen een vooraf, ingestelde marge). Hier kan de heli meer of minder snel de werkelijke positie verlaten.De werkelijke GPS-positie zal zo lang worden bewaard totdat een nieuwe controle-opdracht over de zender komt. Tijdens "Position Hold" kan men de Oktokopter naar een andere positie brengen. Dit heeft als voordeel dat een meer exacte positionering en een zachtere verschuiving van de heli mogelijk is. Een belangrijke troef voor onze toepassingen.
    - Return To Home -functie = De functie "Coming Home" maakt het mogelijk om de oktokopter automatisch terug naar het startpunt (Homeposition) te laten vliegen vanop afstand. Hiervoor maakt de oktokopter gebruikt van zijn begin-positie. Deze GPS-positie wordt opgeslagen bij elke herstart van de motoren.
    - Altitude Hold -functie of Elevation Hold -functie = Deze functie maakt het mogelijk om de oktokopter op een vaste hoogte in de lucht te laten vliegen. Tijdens activering kan men de drone verder doen stijgen of dalen op een gestabiliseerde manier.
    - FailSafe-functie = De FailSafe-functie is een extra beveiligingsfunctie ingebouwd in het systeem van de Oktokopter. Wanneer de batterij bijna leeg is of het radiosignaal wegvalt tussen ontvanger en verzender, zal de onbemande helikopter automatisch in de richting van de beginpositie terugvliegen. Vanaf daar zal hij automatisch trachten te landen. Deze functie verhindert een crash van het toestel.
    -

Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  2. Thom

Thom

Lid geworden:
    28 jul 2009
    wil je dit serieus willen aanpakken zou je eerst moeten beslissen of je er (in langere tijd) veel geld aan wil spenderen.

3. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
    Thom: wat bedoel je met veel geld. Moet ik dan denken aan €1000 of veelvoud daarvan?

Tis niet dat ik er mijn beroep van wil maken...moet wel hobby blijven.

4. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Met 1000 euro kom je wel toe ;)

5. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    in rood antwoorden en vragen gezet;)

6. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    1000 euro is een mooi budget.
    Beetje MultiCopter met nette zender/Lipo packs en Lipo lader(s) kost je al wel dik over de 600 euro.
    Je kunt kiezen voor een budget MultiCopter.
    Kun je denk ik voor onder de 500 euro klaar zijn, maar of je dat zou willen..........(ik niet persoonlijk)
    Veel lezen is een gouden tip.
    En mocht je tot de koop overgaan: dan zou ik als ik jou was kiezen voor inmiddels al bewezen spullen.
    Dus niet het wiel zelf willen uitvinden.
    Bewezen goed is onder andere: DJI Naza
    De andere ervaren MultiCopter piloten mogen inhaken.
    Vr Gr E

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Ik denk ook, wat @Thom: schrijft,
    ''wil je dat serieus aanpakken''

wij , die al jaren met dit hobby bezig zijn,
    hebben bv. een oplader, een zender, werkteug, en ...
    dat heb je nog niet, en je weet ook niet hoe dat uit moet zien.

als je serieus begint, lezen en goed over nadenken, wat je wil,
    trouwens zelf bouwen is leuk, je leert veel van.

8. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
    dutchcommando:
    - dank voor je heldere opzet en antwoorden!
    - ik heb geen noemenswaardige ervaring met auto's of wat dan ook...ik wil niet opscheppen maar ik verwacht wel dat ik het inzicht heb;
    - ik kan prima met een pc overweg en ook hier verwacht ik wel dat ik processen kan doorzien;
    - solderen etc...moet ook lukken;

Dylan sys150:
    1000 euro is zekers genoeg geld.
    In eerste instantie vind ik 500 euro mooi genoeg om te starten (zonder camera).

waar zou ik de GAUI 500x op de ladder van goed en slecht mogen plaatsen?
    waar zou ik de DJI Naza op de ladder van goed en slecht mogen plaatsen?

Stel je had €700 en verder helemaal geen controller of wat dan ook...wat zou jij dan aanschaffen...uiteraard multicopter gerelateerd :) Zou je voor tweedehands gaan of bv voor een mengeling nieuw/oud.

9. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    in principe een multi nooit 2e hands kopen.. de reden dat hi weggaat is meestal omdat ze hem niet goed kregen of hij al te vaak gecrashed is..
    er zijn natuurlijk wel uitzonderingen.. maar stel je wilt er 1 2e hands kopen haal er dan eentje bij iemand van het forum die hem wegdoet omdat hij er te veel heeft of geld wilt vrijmaken voor een nieuw project.
    je kan meteen in zijn posts terugkijken hoe deze multi was/is en hoe er mee gevlogen is. ;)

de naza is de vokswagen golf onder de FC's een beetje aan de prijs, maar wel iedere cent waard. betrouwbaar en goed.. wel geeft de naza bij velen een vals gevoel van kunnen vliegen.. een complete naza doet bijna alles zelf. positie houden hoogte houden etc..
    daardoor lijkt het al snel dat je goed kan vliegen.. totdat je hem in acro zet (alle hulp uit) dan gaat het in ene een pak moeilijker.. ;)
    een GUAI 500X is ook een soort van volkswagen golf onder de quads, maar dan de VR6 editie. (minder vaak gekocht ennet iets mooier sneller dan de gewone golf) en de dji frames zijn weer de gewone golfjes onder de quads... bijna iedereen heeft ze, ze zijn goed en vervangings onderdelen zijn goed en betaalbaar te vinden.. het is niet voor niets dat deze zo veel nagemaakt worden.

je kan bij goodluckbuy een ARF kit kopen (Almost Ready to Fly) ze hebben veruit de meeste keuze in frames en controllers.
    wel moet je er rekening mee houden dat het zo anderhalve maand kan duren voordat je pakketje op je tafel staat..
    vervolgens haal je bij hobbyking een zender met minimaal 6 kanalen (het liefste de tgy9X) een paar lipo's, props en een lipo lader voor weinig en als alles binnen is en opgebouwd kan je voor onder de 1000 euro vliegen.

begin nog niet met gimbal en camera eronder want je zal een aantal keer crashen.. dat hoort erbij en hebben we allemaal gedaan (de meeste doen het zelf nog zo nu en dan.. ;) ) vandaar ook altijd een goede berg props kopen om lekker te kunnen blijven vliegen zonder weer 3 weken op props te hoeven wachten.

10. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Der staat een bouwverslag van zowel een gaui als ene naza f450 / f550, en een gaui frame met naza controller... Ook met filmpjes.. mischien interessant...

11. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
  12. Thom

Thom

Lid geworden:
    28 jul 2009
  13. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
    dank Thom....hups in de prullie

14. Thom

Thom

Lid geworden:
    28 jul 2009
    Denk dat je meer naar een gaui 500x (zoals hierboven) of een dji frame moet kijken icm een naza controller. dit is leuk te vliegen voor een beginner en uitbreidbaar in wat opzichten. Kost iets maar dan heb je een leuk begin, hier kun je later dan ook nog een camera (gopro) op bevestigen en later nog wat opties aan knopen.

15. ultimeci

ultimeci

Lid geworden:
    8 mei 2012
    Mocht je er niet uit komen, geef maar een gil. Ik woon zelf in eindhoven :)

Ik vlieg zelf met een naza en met de grootste moeite krijg ik 'm niet de grond in. Is dan wel met GPS en alles erop, maar voor rustig vliegen is dat heerlijk. Gooi je 'n schakelaar om, dan is't alle riemen los en gaan met die banaan (acro mode). Geen hulp of handigheidjes, alles lekker zelf doen.

Ik zou zeggen dat voor camera beelden ed gps wel een goede aanrader is. Niet verplicht, wel een aanrader.

Ik zou daarnaast ook een dji frame aanraden. Hebben zich bewezen, zijn stabiel en er is een bouwverslag van icm de naza.

16. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Hoi iemand uit eindhoven zie ik. Als je nooit gevlogen hebt met iets radiografisch zijn die kleine goedkope helicoptertjes voor thuis ideaal om wat feeling te krijgen. Ik heb ook voordat ik aan quadcopters begon met allerlei helicoptertjes door het huis overal tussendoor gevlogen en dan ga je voor steeds wat groters en outdoor......totdat ik er achterkwam wat quadcopters eigenlijk waren. Was gelijk verkocht. Veel research doen lezen enz en dan kom je er wel. Heb zelf ook elektrotechnische achtergrond, dus voor mij ging het ook heel snel allemaal. Met de juiste onderdelen heb je er eentje binnen een dag of 2 letterlijk gebouwd. Geld is meer een probleem zeg maar......en de kosten lopen snel op en je moet ook crashen om te leren.

17. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    dat is een goede !!!

18. heligek

heligek

Lid geworden:
    17 feb 2008

ben het hier wel gedeeltelijk mee eens
    2e hands kan voor een beginner wel een uitkomst zijn wat betreft de kosten
    alleen dan hier de goude tip
    neem ten alle tijden een ervaren iemand mee die hem kan testen
    vraag ook altijd of hij voorgevlogen kan worden

als je dit aanhoud kan je vaak een leuke multi kopen voor 40% minder dan de werkelijke aanschaf prijs

het beste in mijn ogen is toch het zelf bouwen van een goedkoop dingetje zoals regelaar,controller,motoren enz van hobbieking bijvoorbeeld dan kan je voor een kleine 250 klaar zijn
    hier ga je eerst ervaring mee op doen denk niet dat je dit met een weekje vliegt maar geef het een paar maanden voordat je hier mischien mooie 8jes mee vliegt
    de ene pakt het in een maand op de ander doet er maanden over
    ligt helemaal aan de persoon
    vind je het leuk kan je er aan gaan denken om er serieus geld in te gaan stoppen

de bedragen die hier genoemd worden zijn allemaal wel leuk maar als je serieus aan de slag wil met een serieuse camera denk dan echt maar in de duizende euro,s
    dit ligt meestal aan het gewicht wat je naar boven wilt brengen en de vliegtijd

even voor jou idee wat je nodig hebt buiten je quad.

-zender
    -lader
    -fpv set
    met een duren camera er onder wil je ook telemetry om je accu's enz in de gaten te houden
    en dan natuurlijk nog een aantal lipo's

alles bij alles gaat het allemaal redelijk in de papieren lopen daarom mijn advies
    begin simpel,low cost en kijk eerst of het iets voor je is

gr

19. RobbievanDee

RobbievanDee

Lid geworden:
    26 jan 2011
    .....simulator....simulator....simulator....simulator.....simulator.....

Had ik al gezegd dat je heel veel ervaring kunt opdoen met een simulator op je PC?

Zowel het vliegen als het crashen is te leren, zonder al te hoge kosten.
    Ik heb zelf voor een groot deel ervaring opgedaan met Phoenix, een prachtig stuk software waarmee je je echt op het vliegveld waant. Gaat er vooral om dat je oog-hand coordinatie op een niveau komt waarmee je niet meteen in de stress schiet als je voor het eggie buiten gaat oefenen.

En qua bouwen is het ook niet erg om simpel te beginnen. Een goedkoop setje kun je makkelijk zelf bouwen.

Vooral veel lezen, Googlen en vragen stellen op MBF...en trial and error is soms niet leuk maar leer je ook van...

Succes en welkom in deze pjachthobby!!

Ohwja, 14 oktober is er een multicoptermeeting in Soest. Een man of 25 met copters op een veldje....das natuurlijk helemaal mooi om naar toe te gaan en eens te kijken of het echt wat voor je is. Ik hou zelf ook van het maken van foto/video opnamen vanaf een multirotor dusssss.......

Zie flimpje hieronder:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Toch nog even iets anders voor de Topicstarter................
    Ik heb het woord: Walkera QR Lady Bird niet voorbij zien komen in de vele geposte berichten.
    Nou is dat wellicht totaal NIET te vergelijken met een groter formaat Quadcopter, maar de Walkera QR Lady Bird waarmee ik nu een aantal weken mee rondvlieg doet het echt in 1 woord: FANTASTISCH.
    Mede om eens voor niet al teveel centen te snuffelen aan deze hobby betreffende Multicopters niet eens zo'n gek idee.

De Walkera QR Lady Bird vliegt gewoonweg ERG goed.
    Ja, ook buiten met windkracht 3+
    Spare parts kosten geen drol
    Lipo accu's kosten geen drol.( Turnigy Nano 1S 260Mah voor 3 euro p/stuk)
    Crashen boven gras........nihiele kans op schade
    Binnen vliegen ook een optie

Misschien een idee??
    Vr Gr Dylan

Deel Deze Pagina